سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

موسای شرجی

   
 یک بعدازظهر  مهمان دوستانمان در پیپه سرا* بودیم . بسیاری از هنرمندان بنام استان را می شد در آنجا دید . استاد قنبر راستگو  نوازنده جفتی ، حمید سعید نوازنده گیتار ، احمد روان نوازنده سازهای ضربی ، موسی کمالی فیلمساز ، داستان نویس و نوازنده درامز، جهله ( جهله) و ...، استاد منصور نعیمی کارگردان تلویزیونی ، عکاس ، پژوهشگر و ...مرتضی کریمی نوازنده عود ، گیتار، ویولون، تنبوره و سازهای ضربی و...

 فرصت خوبی بود تا گفتگویی با یکی از این هنرمندان انجام دهم ...موسی کمالی ...اگر بخواهم خیلی خودمانی معرفی اش کنم باید بگویم : او اولین کسی است که جهله ( کوزه ای که آب را در آن نگه می دارند تا خنک بماند ) را به عنوان یک ساز ضربی معرفی کرد تا جایی که امروزنه تنها هرمزگانیها بلکه موزیسین هایی مثل پویا محمودی نیز در کارهایشان از جهله استفاده می کنند . ساخت فیلم بچه های شرجی نقطه عطفی در کارهی سینمایی او بود .

 گزیده ای از حرفهای موسی کمالی:

   موسیقی را مثل همه همسنان خودم در آنزمان از امور تربیتی و  شاگردی مرحوم روضه خوان و آقای توحدی شروع کردم .اولین بار که نوازندگی مرحوم مرتضی قاسمی را از نزدیک دیدم شیفته درامز شدم . با اینکه نمره خوبی در امتحان تئوری گرفته بودم و مرسوم بود که نمره های بالا را برای یادگیری سازهای بادی و پیانو در نظر می گرفتند ولی گفتم من عاشق این ساز هستم و درامز را انتخاب کردم. 

  سال ۷۴ عضو سینمای جوان شدم .اولین کار من فیلم سبند ( سوند ) بود . این فیلم در روستای حکمی میناب ساخته می شد و جالب ترین اتفاق زندگی من هم در همین حین اتفاق افتاد . وقتی داشتیم از جعله ای آب می خوردیم آخرین جرعه را من نوشیدم ، جهله که خالی شد ریتمی روی آن زدم صدایی که از آن بر می خواست حیرت آور بود .البته اگر بگویم این آغار کار من با جهله بود دروغ گفته ام چون یک ارتباط روحی قوی از قبل وجود داشت که مرا به آن سمت می کشید .

جعله موسی در میانه پیپه سرا

جهله موسی در میانه پیپه سرا

  بعد از آن موسیقی فیلم آوای خاک (مستندی درباره ساخت جهله) اثر مرحوم کوروش گرمساری  را با همان جهله اجرا کردیم .مرحوم گرمساری لطف زیادی به ما داشت و هر وقت نیاز به امکانات داشتیم از ما دریغ نمی کرد . خدا رحمتش کند .

   آقای کوروش زارعی کارگردان تئاتر " آئینه ای توی سقف " برای ساخت موسیقی متن به ما پیشنهاد داد. این کار در بخش کارگردانی مقام اول و در بخش موسیقی کاندید جشنواره شد . در همان جشنواره بود که ربرتو چولی  کارگردان آلمانی نزد ما آمد و گفت :" با شنیدن این موسیقی حس کردم اینجا همسایگانی دارم و غریب نیستم "  ایشان ما را به جشنواره جاده ابریشم در آلمان دعوت کرد .

    در آلمان هم استقبال زیادی از موسیقی ما شد . چون آنها شناخت خوبی از موسیقی بخصوص موسیقی آفریقایی داشتند به دلیل وجود تشابه در موسیقی ما با آفریقا آنها به خوبی با ما ارتباط برقرار می کردند  . در آلمان قنبر راستگر  جفتی ، علی عرب دهل گپ ( دهل بزرگ ) ، حسن نوری نسب ،پیپه و من هم پرکاشن می نواختم.

  پیپه سرا را برای اینکه یک پایگاه خوب برای موسیقی داشته باشیم به همت آقای نظری راه انداخته ایم . در اینجا علاوه بر آموزش موسیقی در ضمینه فیلسازی ، عکاسی ، نقاشی و ... نیز آموزش داده می شود .

موسی و شاگردان دارمز

موسی و شاگردانش

 خودم هم طرح های زیادی در ذهن دارم . چاپ مجموعه داستانهایم به نام قصه های موسی ، ساخت فیلم های پیرمرد شرجی ، تمبوره شرجی، مامای شرجی ( درباره زار)و ...  تحقیق و ثبت نواهای محلی ...مجموعه پژوهشی چهره های شرجی. 

 جا برای تحقیق و پژوهش در استان زیاد است ولی متاسفانه کسی کار نکرده است . ما هم که دوست داریم کار کنیم امکانات نداریم . حتی من هنوز یک دوربین فیلم برداری یا عکسبرداری ندارم . یک خاطره برایتان بگویم . بعد از نمایش فیلم بچه های شرجی در جشنواره بیستم سینمای جوان یکی از منتقدین  گفت: نگاه این فیلم شبیه نگاه  یک فیلمساز اروپایی به زندگی آفریقایست . البته منظورشان این بود که من با الهام از کارهای آنها این کار را ساخته ام . خیلی جالب بود من اصلا چنین چیزی ندیده بودم چون  امکانش نبود تنها وسیله ای که در خانه داشتم یک رادیوی کوچک بود و تعدادی کتاب . یکی از منتقدین که این را فهمیده بود به دوستش گفته بود : این مرد چطوری زندگی می کنه؟

 لینک مصاحبه بی بی سی با گروه جهله
برای شنیدن موسیقی گروه جهله اینجا را فشار دهید

....................................................................................
پیپه(pipa) سازی است کوبه ای که ریشه ای آفریقایی دارد. 
 نشانی پیپه سرا  :خواجه عطا /خیابان فلسطین به طرف استانداری  تلفن   ۳۳۴۳۵۷۹

نظرات 18 + ارسال نظر
بلال جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 03:02 ب.ظ http://belal.blogfa.com/

سلام .من به روزم. از تکرار نوشتم

[ بدون نام ] جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 04:48 ب.ظ http://kalo.blogsky.com

دوست عزیز
از اینکه به وبلاگ جالب شما سرزدم خوشحالم و باز هم سر می زنم.به نظرم جا برای پیشرفت داری...راستی به وبلاگ من هم سر بزن و نظرت را در مورد وبلاگم بنویس

کامیرا جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 05:24 ب.ظ http://www.bandarabbascity.com

گزارش جالب بود. راستی در مورد این پیپه سرا بیشتر توضیح بده. کجاست؟ ما رو هم راه می دند ؟

mapoori جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 07:04 ب.ظ http://mapoori.mihanblog.com

سلام
مطلبت خیلی مفیدن. کاش همیشه از ای مصاحبه ها بزنی تا بچه ها بیشته با هنرمند ها آشنا بشن. راستی مه ای فیلم بچه های جعله امندیدن. دوست امهه ببینم.
موفق بشی

سمیرا جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 07:49 ب.ظ http://samira5.persianblog.com

سلام. قبل از هر چیزی بذار بپرسم پیپه چیه.. لابد یه سازه.. ولی چی؟ چه شکلیه؟/ از خوندن این مطلبت هم خوشحال شدم و هم متاسف.. خوشحال که با امکاناتی کم تو همین مملکت چنین نوای قشنگی رو میشه شنید( الان دارم از طریق اون لینک موسیقی رو میشنوم!) و متاسف.. برای اینهمه استعداد که اگر امکانات خوبی در اختیارشان بود چه میکردند.....

سمیرا جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 07:53 ب.ظ http://samira5.persianblog.com

راستی... سیاورشن یعنی چه؟ و باز هم راستی.. قالب وبلاگت رو هم خیلی دوست دارم!

حجت جمعه 16 اردیبهشت 1384 ساعت 09:20 ب.ظ

سلام
از همه زحماتت تشکر اکنم ای پیپه سرا کجان ؟ در مورد سرقت ترانه های بندری هم باز مطلب بنویس . ممنون

مهرداد شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 09:03 ق.ظ http://mohagh.blogspot.com

سلام سیاورشن عزیز!
چه‌طوری می‌توانم بهت میل بزنم؟!
در مورد این پست هم چرا دروغِِ؛ هنوز نخوانده‌ام! در اسرع وقت می‌خوانم‌ و اگر توانستم کامنتی پایش می‌نویسم!
اما عجالتاْْ لازم است که بهت میل بزنم. پس لطف کن و آدرس میل را در کامنت‌دونی بگذار که کاری بس واجب دارم.
موفق باشی.

الهه شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 12:04 ب.ظ http://www.shazdekhanomi.persianblog.com

به جای دسته گلی که فردا بر قبرم نثار می کنی امروز با شاخه گلی کوچک یادم کن .به جای سیل اشکی که فردا بر مزارم می ریزی امروز با تبسمی شادم کن .به جای اون متنهای تسلیت گونه که فردا در روزنامه ها برایم می نویسی امروز با پیام کوچکی خوشحالم کن .سلام جالب بود شاد باشی

فرزان شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 06:52 ب.ظ http://farzanm.tk

سلام خیلی خوب بود

زهرا شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 07:19 ب.ظ http://zahra999.persianblog.com

ببینم تو واقعا میخوای همیشه ژورنالیستی بنویسی؟!!!!

[ بدون نام ] شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 09:50 ب.ظ http://bandariha.blogsky.com

salam pass word hormoz honar chi shod?ghaleb ra zahmat kashidi pass word ham yebar dige zahmat bekesh bedemer30 bye

یداله شهر جو شنبه 17 اردیبهشت 1384 ساعت 10:30 ب.ظ http://samtedarya.blogsky.com

رفیق شفیق سلام...خوشحالم از اینکه نوشته های شما پلی می شود میان علاقمندیهای ما ...موسقی قسمتی از کارمن است وشناخت واطلاعات لازم در مورد آن نیازمندیهای من ...والبته خوشحالم که نوشته های شما دوست خوبم پلی است میان علاقه ونیازمندیهای من ...موفق وپیروز باشید

[ بدون نام ] یکشنبه 18 اردیبهشت 1384 ساعت 10:19 ق.ظ

دیار یکشنبه 18 اردیبهشت 1384 ساعت 10:21 ق.ظ http://www.deyaar.blogfa.com

///لام ...

گرزنگ یکشنبه 18 اردیبهشت 1384 ساعت 12:13 ب.ظ

سلام.
برایتان آرزوی موفقیت می کنم.
به امید روزی که همه دور هم نوای زیبای جنوب را به گوش جهان برسانیم.
جامعه ای که از احساس عاری باشد مرده می نماید و ما باید
در جهت زنده نگهداشتن جامعه کوشش کنیم

گلدونه یکشنبه 18 اردیبهشت 1384 ساعت 12:33 ب.ظ http://rangebaaraan.persianblog

سلام چه وبلاگ جالب داری

محسن دوشنبه 19 اردیبهشت 1384 ساعت 09:07 ب.ظ http://geno.blogsky.com/

سلام دوست عز یز خسته نبی دستت درد نکنت ادامه داری بکن ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد