سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

بندرعباس :‌‌‌‌‌‌‌ بیغوله ای به نام شهر !

  دوست بسیار عزیزم امیر کمبود های و معضلات شهری بندرعباس را با زحمات زیادی بیان کرده و در جاهایی هم پیشنهاد های جالبی برای رفع این مشکلات داده است . کاش به گوش مسولین برسد . ( مطمئن هستم تا به حال حرف هایی نظیر این به گوش خیلی از مسولین رسیده ولی مشکل عمده ما همین فاصله لعنتیِ گوش تا مغز است ...)

 

برجهاوآسمان خراشهای تجاری ـ مسکونی  ، مانند قارچهای سمی باشکلها و رنگهای مختلف و ظواهری ناهمگون روز بروز بر تعدادشان افزوده می گردد. ای کاش روی این ساخت و سازها نظارتی میشد. کاش زمانی که پروانه ساخت به مالکین داده میشد، دستی بازدارنده وجود میداشت تالااقل امروزشاهد این همه تراکم،ترافیک و خیابانهای کم عرض و باریک نبودیم.
کاش آنزمان درمورد عریض کردن خیابانها و پیاده روها فکری کرده بودند ( که صد البته بدبختانه امروزبرای فکرکردن اساسی و ریشه ای دراین رابطه خیلی دیر شده).

                                                       
وضعیت آسفالتهای شهر وحشتناک است. شهرداری بابت عوارض،مالیات و ... که از شهروندان میگیرد٬ آیا موظف نیست که آسفالتهای شهر را ازاین وضع بغرنج درآورد ؟

   

                              
                        


مسئله دیگری که مربوط به وضع جاده های شهری بندرعباس میباشد٬ و داد راننده ها و ماشین داران بیچاره را درآورده٬ درپوش های فاضلاب یا شاید هم مخابرات میباشد. کسی نمیداند این طرح کدام نابغه ای است که اینها را که بعضیشان ارتفاعی قریب به ۱۰ سانتیمتر دارند ٬ دقیقا در وسط اتوبانها و خیابانهاکاشته شوند!!!
هر موتور سواری در زندگی خود حداقل تجربه یکبار زمین خوردن از روی این درپوش ها راداشته است . 

 



 
مسئله  دیگر درمورد عدم استفاده از درختهای طبیعی در بوستانهاست. بازهم بتازگی و درچند سال اخیر  مُد شده  به تقلیداز امارات از درختان پلاستیکی و فلزی در پارکها استفاده میشود( پارک دولت ٬ بوستان کیش و سایر پارکهای جدید الاحداث ).   این اشیاء بی قواره پلاستیکی و فلزی پس ازکمی شرجی و آفتاب خوردن ٬ بی قواره تر و زشت تراز سابق هم میگردند.

من اگر سمتی در نهاد های مربوطه داشتم ٬  حتما از همین الان  دستور می دادم ٬ نه ٬  لااقل پیشنهاد می دادم که در همه پارکها و در طرفین خیابانهای شهر ٬ شروع کنند به درختکاری ٬ تاشاید در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده شهری سبز و شاداب داشته باشیم. و البته به پیشنهاد خود این را هم اضافه میکردم که هردرختی درکنار خود یک شماره و کُد شناسایی داشته باشد٬ تا آنها نیز دارای ارزش و شخصیت گردندو جزئی ازما شوند و نیز مورد احترام و مُدارا قرار گیرند.

                                                

ازدیگرنکات بسیار مهمی که قابل ذکر است٬ نبودِ حتی یک آبسردکن درسطح این شهر میباشد.اجرای این امر دست آقای شهردار  را میبوسد  زیرا تشنگی درظهرهای تابستان داغ بندرعباس ٬عذاب آور و کشنده است٬ و ایجاد آبسردکنهایی در برخی از گوشه های شهر اهمیت فوق العاده ای دارد و نبود آن مایه خجالت و سرافکندگی است. 

                 

ساحل وسیع خلیج فارس میتوانست  یکی از زیباییهای نادر و چشم نواز این شهر باشد . اما متاسفانه عدم استفاده  صحیح از این نعمت بزرگ و زباله دانی شدن بیشتر  نواحی ساحلی بندرعباس  ، این شانس بزرگ را از ما گرفته است. تا جایی که متاسفانه  بوضوح میبینیم که فاضلاب برخی  از محلات و یا  بعضی از هتلها هنوز هم با وقاحت  کامل  بسوی    بستر پاک ومعصوم دریا سرازیرمیشود.

                                         

                                                      

ازسالهای خیلی پیش تر به این شهر به عنوان تبعیدگاه می نگریسته اند و متاسفانه امروزه نیز هنوز چنین است . گشت وگذار و پرسه زنی افراد معتاد ، متواری ، تبعیدی و کلاً اشخاص بی کس و کار  و کاملاً  تنها به نحو چشمگیری در خیابانهای اصلی  ،  چهارراهها  و   میادین مرکزی  این شهر مشاهده میشود.

متاسفانه خریدوفروش آزادنه و بی دغدغه تریاک، هروئین و سایر انواع  موادمخدر( اکس  ، حشیش ، شیشه و ...) می رود تا معضل اعتیاد را در نواحی مختلف شهر بندرعباس و یا حتی سایر شهرهای ایران بصورت اپیدمی درآورد. عمق فاجعه تا حدی است که به نقل قول از یکی از شبکه های ماهواره ای  ،     قیمت  هروئین در ایران نسبت به سایر  کشورها و   حتی کشورهای تولید کننده، مقرون به صرفه تر است.


  



بطوری که امروز حتی شاهد دختران، زنان و پیرزنهای معتاد خیابان خواب نیز هستیم . بله قضایا خیلی جدی تر از حرف و کلام است . وضعیت نابسامان افراد معتاد و ولگرد نگران کننده شده است. ما هر روزبرسرخیابانها و چهارراهای شهرمان بطور مستقیم یا غیر مستقیم شاهد تکدی گری و گدایی توسط نوامیس خود هستیم. 

 بله متاسفانه این زنان و مردان خیابانگرد و معتاد، دختران و پسران ایران هستند . آن مرد معتادی  که یکی از پاهایش از شدت عفونت مانند هندوانه ورم کرده است ، و
 گوشه خیابان رها گشته  ، و تنها کس و کارش   همان کرمها و مگسهایی هستند که از  زخمها و  عفونتهای پایش تغذیه می کنند ،  او نیز  یکی از پسران ایران است . این افراد آسیب دیده و آسیب رسان جامعه بر سر هر کوی و برزنی  (چهار راه  بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس ، میدان اتوتاج  ،  پارک دانشجو ، لب ساحل و حوالی اسکله شهید حقانی ،  کوچه پس کوچه های محله  شهناز  و کمربندی و ... ) تردد دارند و موجب شیوع انواع بیماریها (ایدز ، هپاتیت و ...) میگردند.

 غیربومی بودن اکثر معتادان خیابان خواب شهربندرعباس پرده از ماجرایی دیگر برمیدارد و نشانگر اینست که  این شهر هنوز هم میتواند به عنوان تبعیدگاه  جایگاه خود را حفظ کند ،  و  این  برای من و مردم من نه تنها جالب نیست بلکه دردناک است . ( متن کامل را اینجا بخوانید )

 

نظرات 21 + ارسال نظر

دوست گرامی با درودی گرم.........................***
متاسفم چه می توانم بگویم غیراین واژه
من فکر می کنم این یک فاجعه در سطح ایران است..
اگردوستان دیگراز شهرهای خودشان بگویند کاملا روشن می گردد ..........که عمومیت دارد/....
تندرست و شادکام باشی نازنین

بپ گپو دوشنبه 9 آبان 1384 ساعت 09:37 ب.ظ http://bapgapuo.blogfa.com

سلام
همونطور که قبلا توی وبلاگ امیرهم گفتم دوباره می گم باید بین ارگانهای دولتی و غیر دولتی هماهنگی وجود داشته باشه . تا ما توی شهرمون این همه مشکل نداشته باشیم .
یا علی

مثلث سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 03:33 ق.ظ http://www.mosalas.blogsky.com

سلام
خیلی اساسی به شهر نگاه کردید
کاش مسئولان نیز همانندشما به شهر نگاه میکردند
از همه چیز که بگذریم وجود معتادان واقعا زجر آوره
موفق و پیروز باشی به امید فردایی بهتر

یحیا سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 06:17 ق.ظ

salam aziz,masalye etiad va gostaresh faghro bad bakhti dar iran barnameye hesab shodeh va deraz modate in khaenine bar mellat ast ,baghye in vatan foorooshn motad kardan va tarvije afkare khrafate mazhabi da afkare in mellate pak ast.hatman sokhan ranihaye akhire raeis jomhor ba on long kasife arabiash dar rabete ba Isreael shanideid ,che enyezari az in kesafat bayd dashte bashim?faght enghlab pasokh ast.zeda bad IRAN.

بندر خوبم سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 07:41 ق.ظ http://www.banderekhoobom.blogfa.com

سلام خشی .
به نظر مه ای گپ تازه ای نن مگه مسئولین شهر ما خودشو ای چیزو نادنن / مگه توی ای شهر زندگی ناکردن / مگه ...
ولله نادونم چه بگم .
اگه یه گوش شنوا به ای گپو پیدا ادکرد بگه مه بیام توش غـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار بزنم .
بله . ( چون دلم خیلی پرن ) .

پرومته سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 11:36 ق.ظ http://promete.blogsky.com

سلام
یه چیزایی که اشاره شد کاملا صحییح و مختص بندره اونم وجود افراد معتاد غیر بومی که واعا چهره شهر رو مخدوش کرده یا نبودن امکانات رفاهی در سطح شهر وعدم استفاده از پتانسیل تفریحی وجاذبه های گردشگری ولی مشکل آسفالت .فروش مواد مخدر و موتور های بیشمار در تمام ایران شایع شده
به من حتما سر بزن خوشحال میشم

ابراهیم سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 11:53 ق.ظ http://741114131.persianblog.com

دوست عزیزم سلام این نوشته از معدود نوشته های وبلاگی بود که به طور مختصر و مفید مشکلات شهری را مطرح کرده که جای تقدیر دارد اما یک توصیه در مورد عکس مرد معتاد دارم: لطفا برای رعایت اخلاق حرفه ای و احترام به شخصیت نصفه و نیمه آن مرد بیچاره چشمان و صورت او را بپوشان. موفق باشی

سلام ابراهیم عزیز ! بابت این نوشته باید از امیر تقدیر کرد . خودم شاهد بودم که هفته ها مشغولش بود ...اما در مورد عکس مرد نیمه معتاد ! به نظر من این آدم کاری نکرده که نیاز به پوشاندن صورتش باشد ...فقط بد آورده است ...خودت هم می بینی که صورت کسانی که مسبب این بد اوردنها هستند هیچ گاه پوشیده نمی شود ....از نظری که دادی ممنون من را به فکر واداشت .

سیروان سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 12:12 ب.ظ

سیاورشن عزیز - باز گلی به جمال شما
می ترسم این دفعه مسئولین شهرداری دنبال سیاورشن بگردند مثل اوقاف
به امید دیداری نزدیک

امید سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 09:11 ب.ظ http://bandariha.blogsky.com

مطلب خوبی نوشتی .من هر وقت از مشکلات می نویسم میگید از ماست که بر ماست من نظر دیگری دارم.در مورد هر یک از مشکلات می توان چند مقاله وگزارش نوشت.بهتر است به دلایلی که باعث بوجود امدن این مشکل شده پرداخت وهمچنین راه حل.موفق باشی

کشمیری سه‌شنبه 10 آبان 1384 ساعت 10:04 ب.ظ http://porteghale206.blogsky.com

جای پاتو چقدر درد دارم کی به شود به دیدم و تنگی دارد با ترک بردارد از نشد تو

نسیم چهارشنبه 11 آبان 1384 ساعت 10:53 ق.ظ http://shistory.blogspot.com/

درد ایران
درد ما

ناخدا چهارشنبه 11 آبان 1384 ساعت 12:19 ب.ظ

ممنون

علی چهارشنبه 11 آبان 1384 ساعت 02:03 ب.ظ http://bandarabbas.blogfa.com

من در بندر زندگی میکنم یه سر بزن ضرر ی نداره

اکسیر چهارشنبه 11 آبان 1384 ساعت 04:49 ب.ظ http://eksir.blogfa.com

مقصر کیست؟این سوالی است که سالهاست مردم بندر از خود میژرسند متاسفانه وقتی اینجا را میگویند شهذر تجارت و به مردمانش هم نگاه تجاری دارند چه انتظاری میتوان داشت؟اقای سیاورشن عزیز :وقتی ادارات محترم خیابانها رات به بهانه فاضلاب و اب و برق و.. حفاری میکنند و شهر داری هم بابت مجوز ژول کلانی میگیرد اما بعد از ژایان کار ژیمانکاران اسفالت ۲۰ سانتی را که کنده اند بجایش اسفالت نازک ۴ سانتی میکنند و شهرداری هم چون حق سبیل گرفته و بازرسان محترمش سوار بر ماشینهای انچنانی ژیمانکاران میشوند و خاموشی ژیشه میککند مقصر کیست ؟و بعد هم وقتی ما فرهنگ شهر نشینی و مدنیت را هنوز به معنای واقعی نمیدانیم و فقط اسم انرا زمزمه میکنیم مقصر کیست ؟ وقتی مطبو عات استان انقدر نوشتند و ژاسخی نیامد مقصر کیست ؟اصلن ژاسخگویی یکی از افراد ناکامی بود که در زلزله های اخیر جان شژرد و نسلش هم با خشکسالی منقرض شد
اعتیاد هم که اگر در موردش چیزی نگویم بهتراست چون عمر نوح میخواهد و ..... موفق باشی

[ بدون نام ] چهارشنبه 11 آبان 1384 ساعت 08:51 ب.ظ http://http://kargahhonar.blogsky.com

سلام ممنونم از دوستانی که نظراتشونو گفتن

کامیرا پنج‌شنبه 12 آبان 1384 ساعت 12:37 ق.ظ http://www.bandarabbascity.com

امیر کار خوبی کرد که همچین مطلبی نوشت. من بهش لینک دادم. به زودی خودم هم می نویسم. کاش بقیه هم کمی به فکر باشند و یه چیزی بگند ...

یهیا پنج‌شنبه 12 آبان 1384 ساعت 04:12 ق.ظ

salam dar soorate emkan az kaifiate amoozeshparvaresh,khane koodak va systeme nezafat tavosote shahrdari matalebi benavisd lotfan,khashondi.

بابک پنج‌شنبه 12 آبان 1384 ساعت 06:33 ب.ظ http://ardabil.blogfa.com

عجب تراژدی غم انگیزی.....

پیله شنبه 14 آبان 1384 ساعت 05:57 ب.ظ http://hami.blogfa.com

توانا بود هر این مشکل را حل کند ....
یک جفت گوش شنوای مسوو لان را خریداریم

. پنج‌شنبه 19 آبان 1384 ساعت 12:14 ق.ظ

اینجا ایران است ؛ سرزمین من. :-s

نادیا شنبه 24 دی 1384 ساعت 04:42 ق.ظ

خوب نوشتن و خوب دیدن بزرگترین سرمایه است. آفرین بر شما.
در مورد درختان پلاستیکی و فلزی باید بگم. توی هوای گرم و با کمبود آب نمیشه درختکاری کرد و درخت بدون آب ...
چرا پارکهاتون رو به شهرداری پیشنهاد نمیدین که خودتون درختاشو بسازین. همینطور که خوب مینویسی خوب هم میتونی بسازی. خوب یعنی خلاق یعنی کار هنری غیر تکراری و منحصربفرد.
از غم زیاد و وضع اسف بار جوونهامون که بهش اشاره کردی خودم رو به کوچه علی چپ زدم و از درخت ابتکاری نوشتم.
درختی که هنوز ریشه داره...

خدا حافظتان باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد