سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

جام با ارزش هست ولی آرژانتین دلها را ربوده است !

  چهارشنبه آرژانتین رو در روی هلند قرار می گیرد .تاریخچه جام جهانی نشان می دهد که بازیهای این دو تیم همیشه از زیباترین و جذابترین بازی های هر جام است . بعد از آن فینال تاریخی و زیبای سال ۷۸ که به پیروزی سه بر یک آرژانتین انجامید ، شاید بازی سال ۹۸بیشتر در ذهن دوستدارن فوتبال باقی مانده باشد . می خواهم کمی درباره آن بازی و بازی که پیش روست بنویسم . قبل از این لازم است نگلاهی داشته باشیم به تیم آرژانتین در آن روزها .

   بعد از اخراج نابهنگام و ناجوانمردانه ی مارادونا و ناکامی آرژانتین در جام ۹۴ دانیل پاسارلا تیم را از آلفیوباسیله تحویل گرفت . اما او از آن تیم فقط چند بازیکن جوان را برگزید .اورته گا ،باتیستوتا ،سیمونه و ...و باقی نفرات را بازیکنان جوان و گمنام تیم های لیگ آرژانتین تشکیل می داد . این کار او باعث شد از همان روز نخست انتقادات شدید علیه او آغاز شود ولی او با همان تیم توانست پس از سالها تیم آرژانتین را به فینال المپیک برساند و اگر نبود اشتباهات داوری چه بسا قهرمان هم می شد . بسیاری از آن بازیکنان گمنام شاگردان او در ریورپلاته بودند . کلودیو لوپز ، هرنان کرسپو ، خاویر زانتی،روبرتو آیالا ،مارسلوگالاردو و البته بازیکنی که از بوکا دعوت کرد خوان سباستین ورون که دعوت او حتی باعث شد مارادونا او را به شدت مسخره کند . هر چند بعد ها ورون بازیکن بزرگی شد . او یکی از ارکان قهرمانی لازیو در کالچو بود و پس از مدتی دیه گو هم حرفهایش را پس گرفت و اکنون آنها دوستان نزدیک هم اند .

  پاسارلا تیم را بر پایه نظم تشکل داده بود . حرف اول را در تیم دیسپلین می زد . حتی بسیاری از کارشناسان جو تیم آرژانیتن را به جو یک پادگان شبیه می دانستند . در دور اول جام آنها ژاپن و کرواسی را یک بر صفر و جامائیکا را پنج بر صفر شکست دادند . (شاید فوتبالدوستان ایرانی بازی آرژانیتن و جامائیکا را به این خاطر به یاد داشته باشند که درست در همان روز مسابقه ایران و امریکا برگزار شد .)

   در دور دوم آنها پس از صدو بیست دقیقه تلاش در ضربات پنالتی انگلیس را شکست دادند . آن بازی هم از بازیهای زیبای جام بود . گل مایکل اوون برای انگلیس و زانتی برای آرژانتین از به یاد ماندنی ترین گل های دنیای فوتبال به شمار می آیند .

   به هر حال آرژانتین در یک روز خوب در مقابل هلند قرار گرفت . می گویم روز خوب چون بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشت . در ابتدا در پی یک ضد حمله دروازه آرژانتین باز شد ولی آنها با پاس تو در ورون و نفوذ لوپز یک فرصت تک به تک به دست اوردند که لوپز به زیبایی هر چه تمامتر توپ را از میان پاهای وان درسار وارد دروازه هلند کرد و بازی مساوی شد . حملات آرژانیتن و هلند بروی دروازه ها ادامه داشت . در این نیمه دوبار توپ های سیمونه و اورته گا به تیر دروازه هلند برخورد کرد . حرکت اورته گا ،دریبل سه نفر و شوت سرکشش از زیباترین صحنه های بازی بود .

اورته گا

اورته گا و همان حرکت معروف

   بازی در نیمه دوم هر چه به پایان نزدیک می شد خستگی در تیم آرژانیتن نمودارتر می گشت . اورته گا قرار بود توسط داویدز مهار شود . ولی ان روزها اورته گا در اوج بود و حتی دو داویدز هم نیم توانست جلویش را بگیرد . او با دریبلنیگ خود را به محوطه جریمه هلند رساند و توسط مدافع هلند سرنگون شد . داور در میان حیرت همگان پنالتی اعلام نکرد . وان در سار با زیرکی بالای سر اورته گا رسید و شروع کرد به اعتراض و داد و فریاد که چرا خود را بیهوده به زمین زده ای . اورته گا هم در کمال ناشی گری با ضربه سر چانه او را نشانه گرفت . و البته به حق اخراج شد . بعد از ان تیم آرژانتین کمی به هم ریخته نشان داد . برگ کمب گل پیروزی هلند را در میان غفلت خوزه چاموت و دیگر مدافعان آرژانتین به ثمر رساند . آخرین شانس آرژانتین هم از دست رفته بود . آنجا که ضربه وحشتناک باتیستوتا به تیر دروازه اصابت کرد و آن تیر دورازه هلند آن روز تیری شد بر قلب آرژانتینی ها و هواداران سنتی آرژانتین .

  بعد از جام ۸۶ تیم آرژانتین به شکل عجیبی با بد شانسی ها و البته اشتباهات مهلک داوری روبه رو شده است . نمی خواهم بگویم مطمئن هستم همه چیز عمدی است ولی استمرار این اشتباهات خیلی عجیب است . در سال نود پنالتی مشکوک در بازی فینال آنها را از جام محروم کرد . در ۹۴ اخراج مارادونا تیم را بر هم ریخت . در سال ۹۸ در حالی که داور باید ضربه پنالتی را به نفع آرژانتین اعلام می کرد از این کار صرف نظر کرد و همین اشتباه او باعث درگیر اورته گا و دروازه بان هلند و اخراج اورته گا شد .فراموش نکنیم در این بازی سه باز توپ به تیر دورازه هلند برخودر کرد . در سال ۲۰۰۲ یک پنالتی مشکوک در بازی با انگلیس و  گل نشدن فرصت های مسلم در بازی با سوئد آنها را حتی از صعود به دور دوم هم باز داشت . و البته خیلی جالب تر در همین جام در دو بازی گذشته در هر بازی یک گل سالم آرژانتین پذیرفته نشده است .بازی اول گل آیالا  و بازی دوم گل کرسپو به همراه یک پنالتی مسلم بر روی کرسپو که آن هم نادیده ماند . امیدوارم این تیم را اشتباهات داوری هم نتواند متوقف کند .چون بدون تردید زیباترین فوتبال جام را بازی می کند . برای زنده ماندن فوتبال زیبا هم که شده باید برای قهرمانی این تیم هورا کشید !

   اما این تیم هم هنوز بازماندگانی از آن تیم در خود جاداده است . از همان جوانان گمنام پاسارلای بزرگ ! اما بیش از آن مدرسه های فوتبال در آرژانیتن که خود پکرمن زمانی مسئول آنها بود موثرند . آنها کمیته های استعداد یابی شان را در محله های فقیر بر پا می کردند . و پس از چند سال حاصل این کار مداوم در جام های جهانی جوانان دیده شد . اولین قهرمانی پکرمن با تیم آرژانتین در دوحه قطر بود و جالب اینجاست که کاپیتان آن تیم کسی نبود بجز خوان پابلو سورین .

  و بسیاری از بازیکنان امروز آرژانتین برگرفته از همان تیم جوانان و زیر نظر پکرمن بوده اند . ساویولا ،آیمار ، ریکلمه و ... سبک بازی آنها امروز بر پایه پرسینگ شدید و پاسهای کوتاه و تک ضرب و حرکت های بدون توپ و هوشمندانه استوار است . آنها پرسینگ را از دفاع تیم حریف شروع می کنند . گل سوم آنها به تیم صربستان از همین پرسینگ توسط ساویولا به وجود آمد . شیوه پرسینگ مطلق نیاز به قدرت بدنی زیادی دارد باید دید که آرژانتینی ها از پس این شیوه در یک دوره مسابقات سخت بر می آیند یا خیر .

  آنها در حمله در عین سادگی بسیار پیچیده و هوشمندانه عمل می کنند . به نظر یک بیننده کار بسیاز زیبا و ساده است . ولی در پس این زیبایی سختی ها و مرارت های زیادی نهفته است . نابرده رنج گنج میسر نمی شود . هیچ کس تا امروز چنین فوتبالی ندیده است . آرژانیتن بیشتر به یک رویا شبیه است . آنها از همین حالا قهرمان شده اند . جام با ارزش هست ، ولی آنها دل ها را ربوده اند .

  بازی با هلند هر چند مثل بازیهای قبل این دو تیم حساس نیست ولی محک خوبی برای هر دو تیم خواهد بود . باید ببینیم آرژانیتن بازیهای قبلش را استمرار می دهد یا بیشتر به فکر دور دوم و استراحت است .به هر حال پکرمن از ما باهوش تر است .

 دوستان از هلند خبر رسانده اند که این بازی برای خانواده سلطنتی هلند هم دردسر ساز شده است . همسر ولیعهد هلند آرژانتینی است . او و همسرش اکنون برای دیدن این بازی و تشویق تیم های کشورشان در آلمان به سر می برند .  

....................................................................................................................

در همین باره : هلند خاطره ،آرژانتین زندگی / فواد

   

نظرات 15 + ارسال نظر
عباس دوشنبه 29 خرداد 1385 ساعت 07:51 ب.ظ

نه عزیز برزیل قهرمانه مطمئن باش

مرجان سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 02:38 ق.ظ http://marjan.blogfa.com

و دلبری تیم برانکو ؟!؟!؟!؟

فواد سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 10:40 ق.ظ http://www.rah-e-man.com

خاطره‌هایم زنده شد و چه تلخ! فرصت شد راجع به بازی فردا می‌نویسم.

آنا سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 11:57 ق.ظ http://www.anapourna.persianblog.com

سلاااااااااااام خوبی؟؟؟؟؟ نمیدونستم تو هم طرفدار آرژزنتین هستی؟؟ دمت گرم. خیلی باحالی!
آرژانتین قهرمانه!
هوووووررااااااااااااااااااا

بیست دی سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 12:35 ب.ظ

سالام
اشتباه گفتی. فقط تیم هنرمندان بندر

محمد سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 01:56 ب.ظ http://ship.blogfa.com

تو دیگه end ارژانتینی هستی

محمد سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 03:12 ب.ظ http://ship.blogfa.com

چاکریم اورته گا

فواد سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 04:13 ب.ظ http://www.rah-e-man.com

اون لینکی که دادی ترک‌بکه لینکه مطلب همون عنوان مطلبه! اگه فرصت کردی درستش کن.

آنتیگون سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 09:59 ب.ظ http://antigon.blogsky.com

جان همدگه نابوده خلاصش بکنی؟ چشمم در هوند...طبق آخرین بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسیدم که هلند و آرژانتین هر دو در دور نیمه نهایی حاضرند... فعلن آرژانتین،هلند،آلمان،انگلیس و شاید اسپانیا در نیمه نهایی و خبری از برزیل نیست...

صادق جم چهارشنبه 31 خرداد 1385 ساعت 12:19 ب.ظ http://blognevesht.blogspot.com

آقا با اجازه ما هم طرفدار آرژانتین هستیم!

هادی چهارشنبه 31 خرداد 1385 ساعت 02:14 ب.ظ http://abed.blogsky.com

تیم ما قهرمان می شه خدا می دونه که حقشه
آرژانتین قهرمان می شه آرژانتین قهرمان می شه

بهار چهارشنبه 31 خرداد 1385 ساعت 05:40 ب.ظ http://www.bahar-m.com

واوو ... مرسی از لینک :)

بندر خوبم پنج‌شنبه 1 تیر 1385 ساعت 06:17 ق.ظ http://banderekhoobom.blogfa.com/

حرف نداره و بهتر از این نمی شه . یعنی می شه یه روزی فوتبال ما هم ...

اصلا ولش کن .

موفق باشی

رضا پنج‌شنبه 1 تیر 1385 ساعت 04:09 ب.ظ http://http://arg.blogfa.com

سلام من شما رو در قسمت پیوندهام قرار دادم خوشحال میشم شما هم این کار بکنید

حسین یکشنبه 4 تیر 1385 ساعت 04:34 ب.ظ

سلام ارژانتینی
دوستش دارم اما نه به اندازه برزیل و این رو بدون که ارژانتین همیشه تو مقدماتی موفقه،حالا شاید............

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد