سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

علی حبیب زاده و درهای هویت فرهنگی بندرعباس / بهزاد حبیب زاده

 

بهزاد حبیب زاده

  بی شک موسیقی جادوگر ترین هنرهاست . تصویرگر ماهر و نابی که در نهایت ظرافت تمام گوشه های حسی احوالات موجود پیچیده ای همچون انسان را در ارتباطی فوق العاده نزدیک و بی آلایش به تصویر میکشد که برای درک آن نیازی به مطالعه دقیق و ابزار خاص نمی باشد .

نواحی جغرافیایی و آب و هوای متفاوت ، نژاد ، ژنتیک  و فرهنگ از جمله کلیدهای تعیین کننده محدوده و چهار چوب فرمی موسیقی و پدید آورنده سبک ها ی متنوع آن هستند .

  در این تقسیم بندی موسیقی فولکوریک (Folklore) یا همان موسیقی ناب مردمی به دلیل خالص و غنی  بودن از جایگاه ویژه و پر اهمیتی برخوردار است . موسیقی فولکور از نظر ریتم ، ضرب ، وزن ،  ملودی ، نگارش زیر و بم ، بافت موسیقایی ، کلام و رهایی اصوات جادویی ، فرزند خالص فرهنگ مردم آن ناحیه است .

  ریتم و صداهای کوبه ای در موسیقی آفریقا( که موسیقی فولکور بندرعباس ترکیبی ظریف از این موسیقی و موسیقی زندگی کنار دریا ست)  بسیار شاخصند . این برجستگی نمایانگر ارتباط تنگا تنگ موسیقی و رقص دراین فرهنگ هاست . این نوع موسیقی گرایش به استفاده بارز از پلی ریتمهای پیچیده دارد و بطور معمول در این موسیقی الگوهای ریتمیک گوناگون و متعددی همزمان اجرا و بارها تکرار می شوند . هر یک از ساز ها با توجه به هویت خود ریتم خود را در پی می گیرد و آکسان هایی  پدید می آورد که نسبت به دیگر خط های اجرایی خارج شنیده می شود. و مخاطب با هر کدام از این الگوها ریتمیک متعدد که خود انتخاب  میکند لذت می برد و می رقصد . گوشه ای از انجام کار روزانه ( همچون فعالیت بالا کشیدن تور ماهیگیری ) میتواند نوعی رقص(حرکت هماهنگ با موسیقی ) باشد . همین عامل باعث فراگیری و محبوبیت موسیقی گرم ( موسیقی جنوبی ) میشود .

این موسیقی اغلب از نظر بافت  بر خلاف بسیاری از فرهنگ های دیگر اغلب بافتی هوموفونیک یا پلی فونیک دارد و خط های متعدد آوازی ممکن است همزمان  ملودی یکسانی را با زیر و بم های متفاوت بخوانند و گاه رشته ای از آکورد ها موازی پدید آورند.

 

  علی حبیب زاده  یکی از پایه گزاران موسیقی ساخت یافته فلکور بندرعباس است که با اجرای قوی کلام  و  با به خدمت گرفتن  اجرای ملودی سازهای اصیل همچون عود ( بربط) و جفتی ( نوعی ساز بادی )  و ریتم های خلاق و ترکیبی سازهای کوبه ای نماینده دوره ای درخشان از تاریخ  موسیقی جنوب ایران است  که بعضی از آثار جاویدان وی هنوز مورد توجه خوانندگان و آهنگ سازان  معاصر جهت ایده برداری و تنظیم ملودی های ناب بومی در ترکیب بندی می باشد .

اجرای زنده و همزمان سازها ، تفکیک نقاط فراز و فرود آهنگ ها ،تغییرات ظریف ریتم و کوک سازهای کوبه ای ، افزایش یا کاهش خفیف بعضی از نت ها ضمن حفظ تمیپو اصلی آهنگ ، خلاقیت در اجرای پر قدرت  کلام و مفهوم فلسفی موسیقی جنوب از نکات برجسته ای است که حبیب زاده را نسبت به دیگر هنرمندان عرصه موسیقی متمایز می کند.

با نگاهی گذرا به ترانه های حبیب زاده  و دقت در معانی و ساختار موسیقی  آنها به کلیدی دست خواهیم یافت که گشاینده درهای هویت فرهنگی و آئینی مردم بندرعباس در آن بازه زمانی خاص است .    

         

                                                                          بهزاد حبیب زاده 

نظرات 6 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 11:51 ب.ظ http://www.jack.blogsky.com

سلام وبتون جالب بود

ارزو سه‌شنبه 21 شهریور 1385 ساعت 10:17 ق.ظ http://mytornsheets.blogfa.com/

سلام .. من هرمزگانی نیستم ولی هرمزگانی و موسیقیشونو دوست دارم.....

سیبه ماندگار سه‌شنبه 21 شهریور 1385 ساعت 12:03 ب.ظ http://kookherddyar.blogfa.com/

مدتی طولانی بود که اینگونه در جریان موسیقی استان قرار نگرفته بودم. کارتان عالی است. هنوز هم «زنده باد ایران» از حنجره اوست که طراوت و تازگی دارد و بر دل می نشیند گرچه بعضی ها با برداشتی سطحی ریتم و شعر و آهنگ آن را به ریخته اند.
موفق باشید.

ماه لی لی سه‌شنبه 21 شهریور 1385 ساعت 02:37 ب.ظ http://abi-e-arm.blogfa.com

درود وسپاس از کار ارزنده اتان
کاش به فرهیختگان دیگر هم می پرداختید ..کسانی که بر گردن همه ما حق دارند ...مثل مریم بهنام .مطمئنم او را میشناسید ..
در کتاب فروشی های بستک کتابی به نام زلزله از او خریدم که وجودم را منقلب کرد و...سایتی هم به نام خودش دارد...
کارتان پر ارج

سلام ...ممنون از لطف شما ...گفته اید کاش به دیگر فرهیختگان هم می پرداختم ...و
خب من همان کاش اول را می پسندم ...اگر بر گردن همه ما حقی وجود دارد همه ی ما باید دست به کار شویم ...همه چیز را همگان دانند . به عنوان مثال مثلا همین مریم بهنام را من نمی شناسم ...
این روزها چندین بار پیام های اینچنینی داشته ام که از فلانی بنویس و ... که این کارها را کرده اند و شما هیچ چیز نگفته ای و ...خب حرف من این است که خود تو کی قرار است چیری بنویسی و بگویی ؟
باور کن اگر قرار باشد من از همه بگویم و همه را بشناسم ...عمرم کفاف نمی دهد این همه فرهیخته و ...
شما کتاب او را خوانده اید و منقلب شده اید ...همان طور که من از شنیدن ترانه های حبیب زاده منقلب شده ام ...
سایت ایشان را هم پیدا نکردم ..اگر نشانی اش را بگذارید ممنون می شوم ...
از حسن نیت شما سپاسگذارم .

میکی سه‌شنبه 21 شهریور 1385 ساعت 08:19 ب.ظ http://blackend.mihanblog.com

کامل بود . خیلی استفاده بردم

هستی پنج‌شنبه 23 شهریور 1385 ساعت 01:22 ب.ظ http://daysoff.persianblog.com

امیدوارم تلاشهای ایشان در را ه تعالی هنر همواره موفقیت آمیز باشد ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد