سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

ابن سعد هم درگذشت!

 نامش محمد ‌کهوری‌نژاد بندری است ولی ما با همان نام "ابن سعد" می‌شناختیمش.‌ حتی خبر درگذشتش هم همین‌گونه به گوشمان رسید که: "ابن سعد" هم درگذشت.

(محمد کهوری نژاد بندری)

  نسخه‌اش که پیچیده می‌‌شد(۱) ساکت و آرام می‌آمد و گوشه‌ای می‌نشست و به باقی تعزیه نگاه می‌کرد. کسی چه می‌دانست که او به چه فکر می‌کند؟ به هر حال او "ابن سعد" بود! خشن و بی رحم! کسی چه می دانست که وقتی او لباس "ابن سعد"  را از تن در می‌آ‌ورد آنقدر مهربان و مودب است که مخاطبش را شرمنده می کند. فقط یک چیز می‌توانست این مرد آرام و نازنین را به ابن سعدی خشن و با خصوصیات منفی تبدیل کند و آن هنرش بود. تقریبا تعزیه‌های تمام منبر‌های بندرعباس را دیده‌ام. او بیش از هر کسی بر من تاثیر می‌گذاشت. از همان زمان بچگی که تعزیه را می‌دیدم شخصیتش برایم جالب بود. آنقدر که حتی می ترسیدم به او نزدیک شوم. ناخودآگاه ما را به نزد شبیه خوانانی که نقش انبیا را داشتند می بردند تا درگوشمان دعایی بخوانند ولی بر روی ابن سعد و دار و دسته‌اش باید خاک می‌پاشیدیم و ازشان دوری می‌جستیم.

    چند سال طول کشید تا من بالاخره رفتم و به او نزدیک شدم. با کسی که اجرایش به من لذت می‌داد. حالا او با من حرف می زد. "ابن سعد"  داشت از انقلاب و آزادگی امام حسین سخن می‌گفت. و چقدر شیرین بود. انگار خود "ابن سعد" بود که اعتراف می‌کرد. به اشتباهش، به اشتباه تمام بدهای تاریخ ، روزگار و سرنوشت. از تاریخ و ادبیات حرف می زد که بیشتر مطالعاتش هم در این زمینه بود. از ابرام منصفی که تیاتر را با او هم تجربه کرده بود و ...

   او در گذشت .خسته نباشد و روحش شاد. فکر می‌کنم الان دیگر وقت تعریف و تمجید از او و افسوس خوردن نباشد. این جملات فقط پیام تسلیتی است به خانواده اش و کسانی که از هنرش لذت برده‌اند.

      می‌دانم محرم امسال برای من آن حس و حال همیشه را نخواهد داشت.

   گفتگوی کوتاهی که سالها پیش با او انجام داده‌ام را می‌توانید [اینجا] بخوانید.

..........................

۱ـ نسخه‌هایی که شبیه‌خوانان از روی آن می خوانند به سبک نامه‌ها و نوشته‌های قدیمی بر کاغذ‌هایی کاهی نوشته می‌شود. آنها را مانند طومارهای قدیمی می‌پیچند . شبیه‌خوان پس از پایان نقشش آنرا می پیچد و تحویل نسخه گردان می‌دهد و نسخه روز بعدش را تحویل می‌گیرد.)

 

نظرات 18 + ارسال نظر
ویدا یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 03:26 ب.ظ

روحش شاد...

گل مینا یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 03:43 ب.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

سلام به سیاورشن عزیز
متاسفانه باز هم خبر بد!
گویا این بدها تمامی ندارند و در کمین شادیهای زودگذرمان نشسته اند تا آنهارا به سراب تیدیل کنند.
متن فوق العاده بود و با اینکه من اصلا ایشون را نمی شناختم اما بغض گلویم راگرفت و غم درونی شما به من هم انتقال پیدا کرد.
درگذشت این عزیز را به شما و به خانواده و همشهریهایتان تسلیت می گویم.
روحش شاد
یادش گرامی

گل مینا

ابراهیم یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 04:44 ب.ظ

چه حیف!... خدا رحمتش کنه

بندرجاسک یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 04:59 ب.ظ http://www.jaski.ir

سلام. تسلیت میگم. خدا رحمتش کنه و جنت را نصیبش کنه.
یه کاری بهت گفتیم انجام بدی ندادی که....

پترات یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 09:01 ب.ظ http://paterat.blogsky.com/

بنده هم این غم بزرگ را به خانواده ایشان و جامعه هنری ایران تسلیت میگویم .

سیدجلال یکشنبه 6 خرداد 1386 ساعت 11:29 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

خدایش بیامرزد.

هومن دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 04:43 ق.ظ

خسته نبشی کاکا.
روحش شاد بله ما هم به همین اسم صداش ماکرده چهره ی دوس داشتنی حیف بو....
منبر گپ و تعزیه.
یادش بخیر .

رحیمیان دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 08:54 ق.ظ

سلام سیاورشن
من هم درگذشت این عزیز را به شما و خانواده محترمشان تسلیت می گویم.

sepideh دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 10:48 ق.ظ

خدا رحمتش کنه .... روحش شاد ..... خوشا به سعادت چنین افرادی که بعد از مرگشان به نیکی از اونها یاد میشه ....
ای کاش من هم، مثل مرحوم کهوری نژاد و ناصر و .... خوش سعادت باشم.
برای شادی روحش یک فاتحه بخوانید.

دخت هرمزگانی دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 01:10 ب.ظ http://www.dokhtehormozgani.blogfa.com

إن لله وإن إلیه راجعون ....

روحش شاد ....

فرهاد دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 01:26 ب.ظ

خبر درگذشت هنرمند عزیز را بشما و خانواده محترم تسلیت عرض نموده و از خداوند طلب مغفرت و علو درجات را خواهانم.
ممنون از مدیریت وبلاگ که با این بیان شیوا و قشنگ؛ حداقل شخصیت وجودی ایشان را برامون بازگو کردند.
روح وروانش شاد باد.

بلوچی دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 03:28 ب.ظ http://parparook.blogsky.com

خداوند او را رحمت کند

شهر گرم دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 04:14 ب.ظ

سلام روحش شاد

دخت سورو دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 05:18 ب.ظ

سلام سیاورشن
خسته نباشید
راستی امسال زن نمونه استان را انتخاب کرده اید؟
من به خانم ذاکری رای می دهم اگر می خواهید بیشتر از ایشان بدانید به وبلاگ من سری بزنید

حسین سه‌شنبه 8 خرداد 1386 ساعت 08:08 ب.ظ

یادش به خیر وقتی در حسینیه دوازده امام (منبر گپ) با صدای
گیرایش نوحه می خواند و شبیه میشد واز همه مهمتر اخلاق
نکویی داشت.روحش شاد و یادش گرامی باد.

مهدی صابری چهارشنبه 9 خرداد 1386 ساعت 10:10 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com

یادش بخیر
تو منبر گپ مانشت پای تعزیش خدا رحمتی بکند.

amir moslemzadeh چهارشنبه 9 خرداد 1386 ساعت 11:05 ق.ظ

be khanevede mohtarame kahoori nejad va agha reza tasliat migam.

رضا کهوری نژاد بندری سه‌شنبه 22 خرداد 1386 ساعت 02:44 ب.ظ

سلام
جناب آقای صفا از طرف خودم و خانواده از شما و کلیه دوستان تشکر میکنم.
من در هنگام غسل کنار پیکر بی جان پردم ایستاده بودم و به صورتش که لبخند بسیار زیبایی داشت نگاه میکردم. مراسم تدفین ایشان خیلی بسرعت و راحت انجام شد گویا برای سفر شتاب داشتتند.
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار
روحش شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد