سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

چندگانه‌ی اول

۲۴ و ۲۵ آبان کنسرت گروه لیان در تالار وحدت

پنجشنبه و جمعه‌ی همین هفته گروه لیان برای اولین بار محسن شریفیاندر تالار وحدت کنسرتی اجرا‌ خواهد‌کرد که در واقع اولین کنسرت مستقلی است که به موسیقی جنوب می‌پردازد. در این کنسرت چهارده قطعه بر مبنای موسیقی محلی بوشهر از جمله: خیام‌خوانی ،شاهنامه‌خوانی، نظامی‌خوانی، مثنوی‌خوانی، یزله، سنج و دمام و ترانه‌هایی همچون:‌‌ماهی‌فروش، دریایی، چوبی و شکی، یاد بندر، طیفون عقرب و ... اجرا می‌شود. محسن شریفیان سرپرست گروه لیان می‌افزاید: "خیام‌خوانی ،مثنوی‌خوانی ، شاهنامه‌خوانی و نظامی‌خوانی در جنوب و تاثیر آن بر موسیقی جنوب نشان از علاقه به فرهنگی ملی در نزد این مردم است."

 "قبل از شروه‌خوانی در منطقه دشتی ما مثنوی‌خوانی داشته‌ایم. این نشان می‌دهد مولوی جایگاه خاصی در فرهنگ و موسیقی جنوب داشته و دارد. حتی خیام‌خوانی؛ اهمیت و جایگاه خیام در جنوب شاید از زادگاه او هم بیشتر باشد."

 گوشه‌هایی از خیام‌خوانی توسط گروه لیان [لینک]

نمایشگاه عکس‌‌های حسن بردال

آینه‌ها عنوان نمایشگاهی است که در آن عکس‌هایی از [حسن بردال] را می‌توانید ببیند. این نمایشگاه ۲۵ آبان ساعت ۶ عصر در فرهنگسرای طوبی افتتاح می‌شود . مختصری درباره‌ی او :حسن بردال
متولد 1/7/1360 ،بندرعباس
عکاس تجربی    شروع عکاسی:1381
عضو هیات امنا انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان، 1384-1386/مسئولیت انجمن عکسحسن بردال بندرعباس، 1385-1386/ داور بخش عکس نخستین جشنواره فرهنگی هنری منطقه‌ای نهضت‌سواد آموزی، 1385/ حضور در گروه انتخاب و داوری بیش از 6 نمایشگاه عکس در بندرعباس
نمایشگاه‌های گروهی: عکس اینک انسان،1384/ مساجد هرمزگان ،1384/ نمایشگاه گروهی عکس سالن شماره 9، 1384/ نخستین جشنواره سراسری عکس دریا، 1384 / دوماهانه عکس سالمند، 1384/ دوماهانه عکس بهار، 1385/ نمایشگاه پوسترهای نسل 5، 1385/ سیزدهمین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی کشور ، 1385/ نمایشگاه گروهی بندرعباس چشم سوم، 1386
کـسب مقام اول طراحی بروشور هفدهمین جشنواره تئاتر هرمزگان ، 1384/ کسب مقام اول بخش عکس آزاد نخستین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت، 1385/ کسب لوح تقدیر در دومین جشنواره فیلم وعکس اردیبهشت، 1386

 

کغار؛ مجموعه‌ی ترانه‌های صالح سنگبر منتشر شد.صالح سنگبر

 مجموعه ترانه‌های بومی [صالح سنگبر] منتشر شد. چندی پیش این کتاب با کیفیتی نامطلوب به چاپ رسیده بود که به سرعت جمع‌آوری شد. این بار به کوشش محمد‌مذنبی کغار به شکل مناسب‌تری منتشر شده‌است . کغار را از کتاب فروشی‌های معتبر بندرعباس می‌توانید تهیه کنید. اگر برایتان مقدرو است کتاب را از استریو رامی واقع در خیابان برق(بین چهارراه مرادی و فلکه قدس ) تهیه کنید. در صورت خرید از این مکان تمام هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به حساب بازماندگان صالح واریز می‌شود.

 

 

 

تئاتر هرمزگان در کوزوواسماعیل پاکدامن

گروه نمایشی مستاجران جدید وابسته به انجمن نمایش بندرعباس برای اولین بار از هرمزگان نمایشی را در خارج از ایران اجرا می‌کند.

نمایش فرار به ماه کاری است که توسط اسماعیل پاکدامن کارگردانی شده است.این نمایش که با استفاده از زبان بدن و تصویر با مخاطب گپ می‌زند کاری است متفاوت و در عین حال جذاب.

اسماعیل پاکدامن متولد ۱۳۶۳ می‌باشد.در آغاز فعالیت هنریش هنر نقاشی را انتخاب کرد ولی بعدها بدلایلی به انجمن نمایش آمد. پس از مدتی بازیگری در گروه تاتریکال از این گروه جدا شد و گروهی را راه‌اندازی کرد. پاکدامن را بی‌شک می‌توان یکی از فعال‌ترین کارگردان‌های سالهای اخیر دانست که با تمام مشکلاتش نوع جدیدی ‌از تئاتر را برای مخاطب خاص در هرمزگان خلق کرد.برای اسماعیل و گروه (نماینده فرهنگی ایران در جشنواره معتبر تئاتر کوزوو)‌‌‌آرزوی موفقیت می‌کنم امیدوارم که مسئولین حمایت‌های لازم را از این گروه جوان بکنند تا شاهد اجرا‌های بهتری از این گروه در دیگر کشورها نیز باشیم.( این خبر به نقل از وبلاگ [کهره وار])

کار مشترک فاضل پیش و بهمن‌یار افروزه

 

زندگی [یه عده زیر بارونن] نام اثری است که فاضل پیش به همراه بهمن‌یار افروزه تنظیم کرده‌اند. صدایی که می‌شنوید صدای بهمن است و کار هم همچنانکه می‌دانید از قطعاتی است که توسط حضرت منصفی سروده شده بود.از [اینجا] بشنوید.

 

  

  کجا نام او بود گرد آفرید ...فاطمه حبیبی زاد

 فاطمه حبیبی‌زاد [گرد آفرید] متولد اهواز و ساکن تهران است. ۸ سال است که در زمینه‌ی شاهنامه به‌ویژه نقالی، تحقیق، پژوهش،‌ تدریس و اجرا می‌کند. او را اولین زن نقال شاهنامه می‌دانند. قطعاتی از اجراهای زیبای او را [اینجا] بشنوید و ببینید.خیلی دوست دارم اجرای ایشان را از نزدیک ببینم اگر کسی از زمان‌های اجرای ایشان اطلاع دارد یا خواهد داشت من را بی‌خبر نگذارد. ثواب دارد.

 

 

نظرات 15 + ارسال نظر
سارا یکشنبه 20 آبان 1386 ساعت 10:59 ب.ظ http://raniaprincess.blogsky.com/

خسته نباشی سیاورشان عزیز و گرامی.
پست مفید و جالبی بود!
موفق باشی.

سعید دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 08:34 ق.ظ

سلام به سیاورشان عزیز
تنوع خبر ها خیلی جالب بود .مخصوصا اسماعیل پاکدامن که در دوره راهنمایی همکلاسی من بوده و این باعث خوشحالی من شد.

ن.م دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 10:07 ق.ظ

سلام
ضمن سپاس از آقای پیش و افروزه می خواستم یادآور شوم که ساختار این اثر (لحن - آکورد گذاری ) از زیباترین و ماندگار ترین تنظیمات سهیل نفیسی می باشد که با ترانه محکم ابرام به یک اثر شنیدنی تبدیل شده است که اولین بار در سال ۷۴ توسط سهیل اجرا شد. که البته اوایل همه بر این باور بودند که موسیقی اثر یک کار کلاسیک ساخته کارولی می باشد که اینگونه نیست و موسیقی آن یک روند آکوردی در موسیقیfolk می باشد . که اکثر نوازندگان -آهنگ سازان استفاده می کنند به هر حال اجرای مجدد و اضافه کردن ملودی توسط فاضل پیش به این آهنگ جای تشکر دارد.
بسیار درود فراوان سپاس

سلام ...ممنون از اطلاعات خوبی که ارائه کردید ...

[ بدون نام ] دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 10:10 ق.ظ

قبل از شروه‌خوانی در متطقه دشتی ............. (منطقه )

ممنون عزیزم ...

آ-س دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 03:20 ب.ظ

بسار زیبا بود البته اهنگهای ابرام زیباترین هستند.

پترات / حرف مفت دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 11:49 ب.ظ http://paterat.blogsky.com/

سلام ... عالی هسته ما که تو سیاورشن فقط همیشه روشنش ابینیم ..... روشن بمونی عزیز

ابراهیم سه‌شنبه 22 آبان 1386 ساعت 08:02 ق.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

سلام و نخسته. اخیرا وقتی یک مطلب می نوشتی تا چند هفته خبری از تو نبود! حالا که چند مطلب مختلف را با هم نوشتی نکند ... ؟!!!

سلام ممنون . تو معمولا درست حدس می زنی !

بنگرى سه‌شنبه 22 آبان 1386 ساعت 02:14 ب.ظ http://www.bangeree.blogsky.com

سلام و نخسته
چندگانه زیبا و جالبی هسته...... بهته بگم صعود موفق و متنوعی هسته ...
گزارش نمایشگاه عکس هم بوقتش هسته .....
و صدای بهمن هم محشرن ...آرامش خاص...
کغار هم جای خاص خودی ....

یه عده از زور خاشی عاشق سینه چاک ابن ...
یه عده تو همی زمون از گشنگی هلاک ابن ....
بعضی با هر که یار ابن....به خوشن از یاد ابرن...

موفق و شاد بشی

مسعور سه‌شنبه 22 آبان 1386 ساعت 02:35 ب.ظ http://masoud61.blogfa.com

سلام
کار خوبیه بتونی هر هفته انجام بدی تاثیر خوبی داره

کاوه چهارشنبه 23 آبان 1386 ساعت 06:44 ب.ظ

سلام و خسته نباشی دوست عزیز
می خواستم بدونم چرا سری به خواننده ها و موزیسن های کشوری بندر که به بندر برگشتن و ساکن همینجا هستند نمیزنید و پای صحبت های اونا نمی شینید از جمله: حسن پیغان، پیروز قدم زنی، عمار تنی و... مطمئنن صحبتهای اونا خالی از لطف نیست، پیشاپیش از زحمات شما سپاس گزارم

مهرگان چهارشنبه 23 آبان 1386 ساعت 07:17 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام خسته نباشید
واقعا عالی و مفید
موفق باشید و پایدار

راضیه چهارشنبه 23 آبان 1386 ساعت 10:07 ب.ظ http://razieh1982.blogfa.com/

اجراهای فاطمه حبیبی زاد را باید از نزدیک دید فوق العاده است. من که خیلی لذت بردم.

اندیشه ورز برنا جمعه 25 آبان 1386 ساعت 05:35 ب.ظ http://andishevarz.blogfa.com

امیدوارم که سودابه ای تو را مانع نشود سیاوش جان

کاوه شنبه 26 آبان 1386 ساعت 09:58 ب.ظ

سلام دوست عزیز
ممنون میشم اگه روی پیشنهادی که دادم بررسی داشته باشید و جوابشو بهم بدید آخه از وب کاملی مثل وبلاگ شما انتظار میره قدر هنرمندارو بدونید
از زحمات شما سپاس گذارم

سلام ...از پیشنهاد شما ممنونم ...فعلا همین . تا بعد که شاید بیشتر حرف بزنیم .

سامانی دوشنبه 28 آبان 1386 ساعت 11:59 ق.ظ http://hooshang-samani.blogfa.com/

سلام
نیازی به اجازه نیست. این مختصر متعلق به همه دوستداران فرهنگ ایران زمین است. هر جا دوست دارید کار کنید.

بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد