سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

آیا موسیقی هرمزگان قابلیبت پایتخت شدن را دارد؟

دوستی در فیس بوک این سوال رو مطرح کرده بود که:

  آیا موسیقی هرمزگان قابلیبت پایتخت شدن را دارد؟

من با اندکی سانسور و ویرایش این‌طور پاسخ داده بودم که:


اول: این شعار رو مسئولینی منتشر کردن که خودشون مسبب اصلی فنا شدن و فراموش شدن موسیقی فاخر هرمزگان هستند. اون‌ها برای سرپوش گذاشتن به ضعف‌شون در بخش موسیقی این شعار دل خوش کنک رو ساختن. چون از علاقه مردم این شهر به موسیقی باخبر اند و به زودی به نظر این مردم نیاز دارن.

دوم: اینکه یک شهر استان یا منطقه پایتخت خونده بشه در اراده اون مردم نیست و از بیرون باید این توصیف در موردشون به کار بره. اینطوری نیست که ما هوس کنیم که بله ما می‌خوایم پایتخت بشیم و چه کار کنیم که بشیم و... خب شاید خراسان و کردستان هم این هوس رو بکنن و مطمئنا اونا از ما بیشتر تو موسیقی حرف برا گفتن دارن. خراسان بیشترین گستره جغرافیایی در موسیقی ملل رو داره. در دنیا بی نظیره، از  شرق تا مغولستان و از غرب تا مصر موسیقی خراسان نفوذ کرده و در دورانی که هیچ ارتباطی بجر ارتباط  سینه به سینه وجود نداشته این گسترش موسیقیایی، نظیر نداره.

سوم: دوران این شعارها به پایان رسیده ولی اگر خیلی اصرار دارید که پایتخت موسیقی باشید باید در نظر بگیرید که مهمتر از تنوع موسیقیایی و تعداد موزیسن‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای یک استان، تفکر موسیقیایی حاکم بر اون منطقه است. یعنی مهم اینه که مردم عادی اون منطقه چقدر شناخت از موسیقی خودشون داشته باشن... و نه تنها به لحاظ اکادمیک بلکه به لحاظ زیبایی شناختی هم! اون‌ها چه موسیقی گوش می‌دن؟

نظرات 2 + ارسال نظر
پویا یکشنبه 14 شهریور 1389 ساعت 10:10 ب.ظ

آفرین سیاورشن،
ادامه بده، نقد و به چالش کشیدن منصفانه این دست موضوعات رو ادامه بده، نباید اجازه داد بیش از این لحظه ای از وقت مردم با این تیپ شعار ها هدر بره.

علوی دوشنبه 15 شهریور 1389 ساعت 04:13 ق.ظ http://alialavi.blogsky.com

با مطلب « حوزه فرهنگ در جهنم شعار» به روزم
alialavi.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد