سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

کیانوش جهانبخش: آقای منتقد شما سرت را همچون کبک زیر برف کرده‌ای!

  متن زیر گفتگویی است که مرتضی نیک‌نهاد با کیانوش جهانبخش رییس انجمن موسیقی هرمزگان انجام داده و پاسخی است به نظراتی که در مورد "هرمزگان پایتخت موسیقی" شماره قبل‌تر ندای جوان چاپ شده بود. متن به گونه‌ای نبود که مرا ترغیب کند جوابیه‌ای برای آن بفرستم اما اگر حس و حالی بود در همین وبلاگ پاسخی کوتاه بر آن خواهم نوشت. ادبیات این متن ادبیاتی است که مردم ما دیگر با آن مانوس شده‌اند.

ابتدا لازم است متن من را بخوانید و سپس پاسخی که آقای جهانبخش داده‌اند. [لینک یادداشت من]


+++

آقای منتقد شما سرت را همچون کبک زیر برف کرده‌ای!

   پس از پرونده پایتخت موسیقی ؛ ظنز یا تراژدی که هفته گذشته در صفحات میانی ندای جوان منتشر شد کیانوش جهانبخش درخواست کرد در پاسخ به منتقدانش جوابیه‌ای بنویسد اما از او خواستم رو در رو با هم گفتگو کنیم.

                                                                                                     مرتضی نیک‌نهاد


نیک نهاد: ظاهرا نسبت به برخی گفته‌های که توسط اهالی موسیقی در شماره قبل منتشر شد اعتراض‌هایی داری؟
جهانبخش: آقای صفا نوشته است من به این القاب اعتقادی ندارم می‌خواهم بگویم مهم نیست که شما اعتقاد داشته باشید اینجا پایتخت است یا نه! همه پذیرفته‌اند و این یک واقعیت است و به اثبات رسیده، شما نوشته‌اید "اینکه با چه هدفی این شعار مطرح شده حرفی نمی‌زنم!" یعنی شما باید بگوئید ما چه هدفی داشته‌ایم؟ اگر شما نمی‌فهمید بیائید تا توضیح دهم ما تنها استانی هستیم که رئیس جمهور در بحث موسیقی دستوراتی داده است، مطمئن باشید به کوری چشم خیلی‌ها اتفاق خواهد افتاد. خانواده موسیقی دست به دست هم داده‌اند و حمایت می‌کنند. این طبیعی است که در نیمه اول سال به خاطر شرایط آب و هوایی فعالیت‌های ما کم شده است. آقای صفا بفرمائید هدف شما چیست؟! شما فکر می‌کنید ما ژست تبلیغاتی گرفته‌ایم. این شعار توجه همه را به سمت ما جلب کرده است، بنده ذوق می‌کنم ما پایتخت شویم. شما اگر تافته جدا بافته از مردم هستید نمی‌دانم هر چند می دانم شما با حرف‌های من بزرگ خواهید شد. یک گروه بی‌طرف را انتخاب کنید و بپرسید آیا اعتقادی به حرف من دارید. ایده پایتخت موسیقی قبل‌تر از من مطرح شده بود اما نگاه جدی نشده بود! چرا قبلاً اعتراضی وجود نداشت. بنده دیدم ایده‌ی خوبی است مطرح کردم اگر نتیجه نداد اتفاقی نمی‌افتد و چیزی کم نمی‌شود.
عده‌ای معتقدند انجمن بدون در نظر گرفتن امکانات و شرایط موجود این شعار را مطرح کرده است. خواسته‌های شما چقدر به واقعیت نزدیک است؟
من شش ماه نیست که مسئولیت انجمن را پذیرفته‌ام. معجزه‌ای نمی‌شود کرد. منتظر اعتبارنامه هستیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم. این ادبیات بی ادبانه دوست منتقدمان شایسته شخصی  نیست که خود را نویسنده و محقق موسیقی می داند. شما اگر زیر لحاف هستید برون بیائید و ببینید، سرتان را همچون کبک زیر برف کرده‌اید و نمی‌خواهید واقعیت‌ها را ببینید! آیا شما تا به حال ایده داده‌اید که حالا دایه دلسوزتر از مادر شده‌اید؟ چند بار آمدید کمک کوچک فکری کنید. شما که اهل چت هستید بنویسید ما از پایتخت موسیقی هستیم [1] مطمئن باشید که در جوابتان می‌گویند: بندرعباس! پس بهتر است بنده هم با ادبیات خودتان بگویم سرتان را از  زیر لحاف بیرون بیاورید. البته شما پیش از آمدن من هم در وبلاگ‌تان به بنده حمله کردید. [2] آقای صفا موسیقی هرمزگان زنده و پویا است و هرگز نخواهد مرد. البته اگر که قصد کمک ندارید از پای در نیاوریدیش.
شما فکر می‌کنید ما ژست تبلیغاتی گرفته‌ایم؟
ظاهرا در مورد یادداشت آقای شهیدی هم نظراتی دارید؟
آقای شهیدی من که تا به حال نه شما را دیده‌ام و نه می‌دانم کجای موسیقی قرار دارید! اما قطعاً اشکال از من است که مکتوبات را مطالعه نمی‌کنم. اما چهره شما را که در عکس می‌بینم احترام‌تان بر من واجب است. اما مطلبی که فرموده‌اید مسئول انجمن موسیقی گفته من کارشناس موسیقی نستیم من مسئول انجمن هستم را تکذیب می‌کنم. این جمله را من نگفته‌ام اما به نام بنده چاپ شد. مطلب من این است که نظریه‌هایی که دوستان درباره‌ی تاریخچه موسیقی استان مطرح می‌کنند بدلیل نداشتن مستندات قابل استفاده نبود. من هم همان اطلاعات را داشتم و شاید بیشتر ولی کمکی به پیشرفت موسیقی هرمزگان نمی کند. آقایان عزیز! سال‌های پیش هم انجمن موسیقی وجود داشت اما چند نفرتان  کمک کردید؟ متاسفانه در مقابل مدیریت فعلی هم نگاهتان تخریبی است. نه به قبلی‌ها کمک کردید و نه به من! برخی‌ها فکر می‌کنند پایتخت موسیقی بیلان کاری جهانبخش است اما این حقیقتی است که باید بپذیریم. نمی‌خواستم جواب کسی را بدهم چون می‌ترسیدم از ظرفیت‌شان خارج باشد.  همان که یار اتات پتو پتون..  را ساخت قابلیت رشد را دارد. حتی او هم دوست دارد هرمزگان پایتخت موسیقی ایران شود قربان! ضعف‌هایی که بهرنگ عباس‌پور به آن اشاره کرده کاملاً کارشناسی شده است، باید از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. حجت حاجی‌زاده حرف‌های خوبی زده و پیشنهاد مناسبی هم داده است هر چند که بخش‌هایی از صحبت‌های این دوست را قبول ندارم به دلیل اینکه اعتقاد دارم اهالی موسیقی کارشان را انجام می‌دهند و اثر خلق می‌کنند اما دوستان رسانه این آثار را معرفی  و مکتوب نمی‌کنند و عملکرد قابل دفاعی ندارند.
  
به نظر من باید یک گفتمان شکل گیرد و دیدگاه‌های مختلفی در خصوص پایتخت موسیقی فرصت اظهار نظر داشته باشند، این کمبود احساس نمی‌شود؟
من حاضرم با دوستان مناظره کنم. اگر حمایت اهالی موسیقی محقق شود  همین مدیر که به قول شما کارشناس نیست طرح و برنامه‌هایی دارد که با حمایت‌های اهالی موسیقی محقق می‌شود و اثرات خوبی خواهد گذاشت. در شماره بعدی ندای جوان طرح پیشنهادی انجمن موسیقی به دفتر موسیقی وزارتخانه را ارائه خواهم کرد. اولویت اول ما مستندسازی و تدوین کتاب موسیقی هرمزگان و همچنین انتشار آواها و نواهای موسیقی هرمزگان در قالب صوتی و تصویری در سطح گسترده است.
اما من همچنان معتقدم تا نظر مسولان تصمیم گیرنده جلب نشود پایتخت شدن امکان‌پذیر نیست، ارزیابی شما چیست؟
بد نیست نظر مسئولان عالی رتبه استان، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های فرهنگی  استان را هم جویا شویم آنها بیشتر از دیگران به این موضوع اهمیت می‌دهند. از همه عزیزان تقاضا داریم بغض‌ها را کنار بگذارند و کمک کنند.
یک گله‌مندی هم از ندای جوان داشتی؟
از هفته نامه ندای جوان هم گلایه‌مندم به خاطر تیترش! بهتر بود جای طنز یا تراژدی می‌نوشتید رویا یا واقعیت!

+++

 1 : در این قسمت انگار بخشی از متن را دوستان ندای جوان جا انداخته‌اند. 

 2 : لینک حمله

نظرات 28 + ارسال نظر
احسان یکشنبه 21 شهریور 1389 ساعت 12:34 ق.ظ

متعجبم گوینده این جمله بی سر و ته که ( هرمزگان پایتخت موسیقی ایران است همانطور که گالیله گفت زمین به دور خورشید می چرخد ) را اصلا چرا به مراکز فرهنگی راه می دهند تا بعد مدعی پستی هم بشود . آخر چرا اینقدر در این خراب شده قحط الرجال است که حتی نادان ها هم به پست های مدیریتی فرهنگی می رسند .

Gole sorkhi دوشنبه 22 شهریور 1389 ساعت 02:51 ق.ظ

من این بچه رو میشناسم، بچه ی خوب و پاکیه! شما چرا اذیتش میکنین؟! خوب طفلک دوست داره یه حرفی بزنه که اسم شو تو کتاب گینس بزنن. چیکارش داری ن. تازه من شنیدم که تو دلش میگفت بزار برم تو شورای شهر! لودر میارم این وبلاگ سیاورشن خراب کنه.نگاه کن تو رو خدا ... اشکاش رو نوشته اش هست. تازه باباش ام رئیس بانک پاسارگاد...اگه دوباره اذیتش کنی میره میارتش تا دعوات کنه!

دهاتی دوشنبه 22 شهریور 1389 ساعت 03:21 ق.ظ

آقای جهانبخش از اول بسم الله نشان دادند چه قدر با احمدی نژاد شباهت دارند. کلا خوب شعار میدهند و البته دروغ
اول اینکه قرار شد 10 اردیبهشت سمفونی بومی اجرا شود که در نهایت گروه تبریزی یک CD سمفونی را برای بندرعباس فرستاد که گروه کر آماتور بندرعباس آن را به صورت پلی بک اجرا کردند. حماقت در حد تیم ملی اسپانیا
دوم اینکه گفتند تا آخر امسال 265 کنسرت در بندرعباس برگزار می شود. حالا که نیمی از سال گذشته این کنسرت ها قرار است کی برگزار شود؟
سوم دیگر یادم نیست...بگذارید درست فکر کنم

[ بدون نام ] دوشنبه 22 شهریور 1389 ساعت 04:24 ب.ظ

آقای جهانبخش به جای جبهه گرفتن لطفا حقیقت رو بپذیرین

با آرزوی موفقیت

آشنا سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 12:33 ق.ظ

راستش موسیقی در ایران اصلا رونقی نداره و شاید جز نیاز درجه ۱۰ مردم هم نباشه. قبلا وقتی اسم خواننده می اومد طرف دست کم ۱۰ تا ۱۵ سال مداوم خواننده بود. الان عمر خواننده ها یک سال هم نمیشه.موسیقی آن چنانی وجود نداره که بخواهیم براش پایتخت انتخاب کنیم.یه خواننده معروف در مصاحبش گفت کافیه فقط شما یه نفر که بتونه حرف بزنه ولال نباشه رو به من بدین.من یه هفته ای این آدم رو تو ایران معروف می کنم. چه جوری ؟ فقط کافیه کیبورد روشن کنم. اون بخونه من هم با برنامه های کامپیوتری صداشو بالا پایین کنم.پس فردا تو ایران سر زبونه.واقعا متاسفم.

رهبر سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 09:11 ق.ظ http://www.rahbaremamdadi.blogsky.com

سلام
خواندم تندرست باشید

نیش پیلی سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 01:34 ب.ظ http://nishpili.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
من تازه به جمع هرمزگانیها پیوستم و سعی دارم در جهت احیا فرهنگ هرمزگان قدم بردارم.اولین وبلاگ نام شمارا زیارت کردم و مایلم اولین لینک شما باشم و من نیز اولین لینک خود را نام شما گذاشتم.
موفق باشید.

ماه لی لی سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 06:38 ب.ظ

خوشحالم..موسیقی ارزشمند و مایه دار هرمزگان ارزش داد را دارد..اما فراموش نکنیم ارزش بیداد را نه!...اگر نمی سازیم یادمان باشد ویران نکنیم...سپاس سیاورشن عزیز

سقایی چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 08:50 ق.ظ

با احسان در قحط الرجال بودن موافقم.

خلیل پنج‌شنبه 25 شهریور 1389 ساعت 09:23 ق.ظ http://khalildarkhord.blogfa.com/

برای موسیقی هرمزگان دعا میکنیم

علی جمعه 26 شهریور 1389 ساعت 11:23 ق.ظ http://www.armus.persianblog.ir/

سلام دوستان
آرموس بامطبی بیاد حسن کرمی به روز است.

هرمز نو شنبه 27 شهریور 1389 ساعت 01:00 ق.ظ http://hurmuz.blogsky.com

سلام عزیز
به روزم

مریم منصوری دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 01:26 ق.ظ

سیاورشن عزیز
روشت در پاسخ به این انتقاد، بی نظیر بود: فقط کافی است این خود متن با دقت متوسط خوانده شود.

ابراهیم پشتکوهی دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 08:01 ق.ظ

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906180956

[ بدون نام ] دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 11:13 ق.ظ

http://andar-hekayat.blogsky.com/

خلیل سه‌شنبه 30 شهریور 1389 ساعت 08:43 ب.ظ http://khalildarkhord.blogfa.com/

با دلنوشته ای برای گفتگوی تمدن ها بروزم

خلیل عزیز پس از به روز شدن لینک وبلاگت در بلاگرول وبلاگ به بالای لیست می آید و مشخص می شود که به روز کرده ای و دیگر نیازی به زحمت کامنت گذاشتن نیست.

وحدانی چهارشنبه 31 شهریور 1389 ساعت 09:08 ق.ظ http://www.goranaz.blogsky.com/

سلام

ممنون از حضورت

مطالبتون رو دنبال میکنم

موفق باشید

سپیده پنج‌شنبه 1 مهر 1389 ساعت 08:15 ب.ظ

سلام
به وبلاگ من هم سری بزنید.
راهنمایی و نظر یادتون نره !
متشکرم
Sepideyesahar.blogfa.com

روح اله بلوچی شنبه 3 مهر 1389 ساعت 10:27 ق.ظ http://www.parparook.blogsky.com

سلام سیاورشن عزیز.
ممنون ماه لی لی عزیز.چقدر تو خوب مینویسی.

چوک گچین شنبه 3 مهر 1389 ساعت 11:14 ق.ظ http://www.pesargachin.com

سلام ایوال عالی بود

یه چند مدت هست که تو وب بچه ها سیاورشن دیدم

تو وب خلیل گل هم رفتم دیدم بازم سیاورشن گل هستش

گفتم از وقت استفاده کنم بیام یه سری بزنم

گل کاشتی عالیه

اگه سرت شلوغ نیست یه سر به ما هم بزن

دوست عزیزبه وبت (سیاورشن) لینک شدی<

[ بدون نام ] شنبه 3 مهر 1389 ساعت 11:29 ق.ظ

این روزها پیشدار هنر بون هنری ست که هنر نمی خواهد

http://ak.blogsky.com/page/1/

ماهی بالی شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:44 ب.ظ http://mahibali.blogsky.com/

دوست عزیز
شما دعوت میشوید به جنبش (( کتاب گذری )) در ماهی بالی
دوستان دیگر را هم دعوت کنید

یداله شهرجو شنبه 3 مهر 1389 ساعت 03:15 ب.ظ http://hurmuz.blogsky.com

سلام
برای استشمام دل انگیزی از عطر کلمات تازه ات منتظریم با دل شوره های تازه ای به روزم

گوج گنو دوشنبه 5 مهر 1389 ساعت 03:38 ب.ظ http://www.goojegeno.blogsky.com

سیا جان اینم اخرین فیلم ما

http://goojegeno.blogsky.com/

ثریبا چهارشنبه 7 مهر 1389 ساعت 07:28 ب.ظ http://roozmarename.blogsky.com

نمی دونم چته تو

جواد قاسمی جمعه 9 مهر 1389 ساعت 11:43 ق.ظ http://pesaresohrab.blogsky.com/



همیشه دیر خواهد بود

وقتی برگردی

دستهای من تمام خواهد شد

...



مراسم یادمان شاعر ونویسنده حسن کرمی

دوشنبه ۲۶ مهرماه ۸۹ ساعت شش عصر کتابخانه طالقانی

یداله شهرجو جمعه 9 مهر 1389 ساعت 04:16 ب.ظ http://hurmuz.blogsky.com

سلام
به روزم

arash.sd شنبه 31 تیر 1391 ساعت 07:47 ب.ظ http://www.bandariya,blogfa.com

با سلام ابندا باید بگم متاسفانه آقای جهان بخش دوچار یک خود بزرگ بینی بزرگ شده اند که که با این ادبیات میگن:حرف زدنِ من در این باره باعث بزرگ شدن آقای صفا می شه!!!
کارنامه ی کاری ایشون مشخصه.
نمونش اون جشنواره لیوا بود که به هر حال حرکت قشنگی بود که ایشون نقش داشتن
اما آقای چهانبخش شمایی که میگید ما پایتخت موسیقی ایرانیم خودتان چند کار فاخر موسیقی دارید؟31دقیقه....!!!
آیا به سایت های موسیقی هرمزگانی تا بحال سر زده اید و آثار منتشر شده رو گوش داده اید؟
من که اسم این کارها رو موسیخی می نامم تا موسیقی
آقای جهانبخش به عمل کار برآید به سخن سخنرانی نیست
وقتی مسئول موسیقی استان یک کار فاخر توی کارنامه ی کاریش نداره فاتحه ی موسیقی رو باید خوند.
ای کاش ای کاش کمی انتقاد پذیربودیم...
اون وقت به جای منم منم و ریزمی بی نمت ها از این انتقادات برای پیش برد موسیقی مون استفاده می کردیم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد