سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

افکار موسی هرمزگان را زیباتر می کند ؟

 

  موسی عامری ،جریان سیال ذوق است در رگهای هنر، همیشه برای غافلگیری چیزی در بساط دارد . هرمزگان به فرزندانی این چنین افتخار دارد و احترام . 

                                                                          م.ذ. زیارتی

  نوشته بالا را از دفتر نظرات بازدیدکنندگان نمایشگاه آثار حجمی موسی عامری آورده ام . این نمایشگاه  تا تاریخ سی خرداد در فرهنگسرای طوبی برقرار است و علاقمندان می توانند برای خرید و بازدید از این آثار به فرهنگسرای طوبی مراجعه کنند .  پیشنهاد می کنم این فرصت را از دست ندهید .

   تا جایی که من می دانم ( خیلی اندک ) کارهای او نشانه های فراموش شده بومی اند در فضایی مدرن . استفاده از این نمونه کارها در فضای شهری بدون تردید باعث زیبایی  فضاهای مسموم حال حاضر می گردد . من هم به موسی و افکارش احترام می گذارم مثل تمام هرمزگان .

 

موسی عامری

 

 

 

 

موسیقی در خون ما جریان دارد .

 

   بعد از چهره شدن خواننده های هرمزگانی در کشور این بار نوبت به نوازندگان چیره دست و با استعداد هرمزگان رسیده تا گونه ای دیگر از هنر مردان جنوبی را بنمایانند . 

  در این بین شاید مرتضی کریمی متفاوت تر از بقیه باشد . او توانایی نوازندگی چند ساز را در یک کنسرت زنده دارد و علاوه بر آن شیرینی کارش به این است که او عودی را در دست می گیرد که ما علاقه عجیبی به آن داریم . شاید نغمه های مرتضا ما را به جاهایی ببرد که فقط خودمان بویش را حس می کنیم .

   تک نوازی و همنوازی او در اجراهای گروه مشکی پوشان آغاز آشنایی  مخاطبان موسیقی پاپ ایران  با او بود . و بعد از آن هم درخشش او در سالن میلاد با گروه ناصریا  که حیرت خیلی ها را برانگیخت . البته شاید دوستداران حرفه ای سینما زودتر او را در نقش هایی مثل بشیر و ... دیده باشند .

  در پایین حرفهای او را می خوانید:

  آغاز موسیقی : در خانواده ای اهل موسیقی پا گرفتم . پدربزرگم یکی از نوازندگان خوب جفتی بوده و برادرم عباس هم یکی از نوازندگان بنام عود در استان است . نوازندگی را از نه سالگی با سازهای ضربی شروع کردم. همیشه کاردستی ام در دوران دبستان یک عود حلبی بود . برادرم که علاقه مرا دید ناچار پذیرفت که عود را به من بیاموزد .  بعداز فراگیری این ساز توانستم مقام هایی در تک نوازی در سطح استان و کشور به دست بیاورم .

  سازها : مثل بیشتر بندریها موسیقی را با سازهای ضریی شروع کردم . بعد از آن عود و بعد از عود تنبور،سنتور ، گیتار و سپس نکات اولیه ویولون را نزد هوشنگ پور عبدالهی ، یوسف آرمین و سعید ایزدی شروع کردم. عود و ویولون را در حال حاضر  به صورت حرفه ای دنبال می کنم .

  من و رضا صادقی ، ناصر : آشنایی من با رضا به قبل از چهره شدن او در موسیقی ایران بود . در چند اجرا با او کار کردم . برای آغاز کار گروه مشکی پوشان من و مجید شکاری اولین اعضا گروه بودیم . من سروش خرمی را به رضا معرفی کردم . فاضل پیش هم به واسطه سروش به گروه پیوست . در کار جدید رضا در یکی از آهنگها عود میزنم .  با ناصر هم از قبل آشنا بودم . در زمانی که هنوز ناصر بندرعباس بود از من خواست  که قطعاتی با هم تمرین کنیم که بعد ها میسر نشد . تا اینکه چند سال بعد ناصر اجراهای مرا دیده بود و از من خواست که با او همکاری کنم و اولین کار جدی ما هم اجرا در سالن میلاد بود که با استقبال خوبی از سوی مردم و دیگر هنرمندان همراه بود . پس از پایان اجرا حامی نزد من آمد و خواستار همکاری شد . از سوی دیگر سعید شهروز و فرمان فتحعلیان هم از من تقدیر و تشکر کردند . در کنسرت های ناصر علاوه بر عود ، ویولون و پرکاشن هم نواخته ام .

مرتضی کریمی

  ملودی های برباد رفته: متاسفانه خیلی از ملودیها و ترانه های ما یا دارد فراموش می شود یا بدون اجازه صاحب اثر اجرا می شود . از محمود جهان گرفته تا خواننده های لس آنجلسی همه بدون نام بردن از صاحب اثر ، این قطعات را تنظیم و اجرا می کنند . حالا جالب اینجاست که اگر یک خواننده بندری بیاید و یک اثر قدیمی را اجرا کند صدای همه در می آید که چرا این خواننده کار فلانی را خوانده .ولی به کار آن خواننده لس آنجلسی هیچ اعتراضی نمی کنیم و در مقابل محمود جهان سکوت می کنیم . فقط خودمان را خوب می کوبیم .کاش به جای این کار می آمدیم آثار قدیمی مان را خودمان تنظیم می کردیم .و یک خواننده خوش صدا هم با کمک نوازندگان خودمان اجرا می کرد . مطمئن باشید هم کار بهتر و قوی تری می شد و هم میراث خودمان را ثبت کرده بودیم.

  گلایه از مسولین ارشاد هرمزگان :در کنگره شعر و داستان امسال قنبراحمد ( قنبر راستگو) نوازنده پیشکسوت ساز جفتی به اجرای تک نوازی پرداخت و در همان برنامه چند گروه دیگر از شهرستانها نیز به اجرای برنامه پرداختند . در پایان مراسم از تمامی گروه های میهمان تقدیر به عمل آمد ولی حتی  نامی هم از قنبر راستگو برده نشد . در استان های همجوار ما نیز وضع خیلی بهتر است . در همین سیستان شما اسپندار( نوازنده ساز دونلی) را ببینید که چه امکاناتی برایش فراهم می شود . ولی در هرمزگان هیچ توجهی از سوی مسئولین به این پیشکسوت موسیقی که زحمات بسیاری برای استان کشیده است ، نمی شود .

  استعدادهای هرمزگان : تهران فقط پایتخت است . محل تجمع امکانات .ولی موزیسین هرمزگانی با کمترین امکانات با یک حس و گوش قوی کار می کند .موسیقی در خون نوازنده هرمزگانی جریان دارد . کسانی مثل حسین گردین ، محمد محترم پناه، مجتبی شکاری، سروش خرمی ،  فاضل پیش و خیلی های دیگر که با گروه های بزرگ کشور همکاری داشته اند  همه این توفیقات را بدون داشتن امکانات مناسبی بدست آورده اند . و یا ناصر عبدالهی که خیلی ها در بندر بدش را می گویند، همین ناصر بود که موسیقی پاپ هرمزگان را به ایران شناساند .قبل از حضور ناصر هیچ کس موسیقی هرمزگان را بدرستی نمی شناخت . بعد از او پیغان و خواننده های دیگر بندرعباسی و این اواخر هم رضا صادقی آمد و مثل بمب صدا کرد .خب اینها همه استعداد های هرمزگانند که کسی حمایتشان نکرد و با زحمت خودشان به اینجا رسیدند .

مرتضی کریمی

  بازیگری: بازیگری را با فیلم بشیر با کارگردانی رمضان زاده شروع کردم . پس از آن بلوغ را به کارگردانی جعفری جوزانی بازی کردم . مسافر دریا فیلم بعدی من بود . در شیخ بهایی هم یک نقش کوچک را به عهده دارم .در کیمیای مهر هم نقش داشتم و آخرین کار من هم غروب شد بیا بود .

  آینده و هدف : به دنبال سبکی در نوازندگی هستم که منحصر به خودم باشد و این کار هم نیاز به تمرین و امکانات زیاد دارد . که برای رسیدن به آن تلاش می کنم . آنقدر تمرین می کنم تا یک روز جهانی شوم .

  سبک ها: همه سبک های موسیقی را دنبال می کنم ولی بیشتر سبک محلی خودمان و سبک پاپ را دوست دارم ...

  حرف آخر : به عنوان یک نوازنده کوچک از خانواده نوازندگان استان هرمزگان از همه کسانی  که در بهبود و پیشرفت کار من  موثر بوده اند تشکر می کنم  و امیدوارم که روزی بتوانم برای موسیقی استان مفید باشم  و زحمات و محبت های دوستان را  اینگونه جبران کنم .

 

مرتضی کریمی

پاسخ به سوالات شما :

مرتضی کریمی هم به همراه من از تمامی کسانی که در این گفتگو شرکت کرده اند تشکر می کند و برای همه شما خوانندگان این وبلاگ آرزوی سلامتی دارد . ( سوالات توسط من گلچین شده است . )

جواد رسولی : آقای کریمی چند سال است که عود می زنند ؟ ــ چهارده سال

آدم نفتی: شما تئاتر هم بازی می کنید ؟ ــ بیشتر موسیقی تئاتر کارکرده ام . چند ساله موسیقی کار می کنید ؟ ــ به طور جدی همان چهارده سال از حلقه توی دستتون معلومه ازدواج کردید ... ؟ ــ نه ازدواج نکرده ام .ولی به موقع اش ما هم ازدواج می کنیم .

سگ ولگرد: ویولن خصوصی چند اگری؟...بگه آشنان کمته حساب بکن...؟ ــ در خدمت شما هستیم . ولی خود را استاد نمی دانم .  

محمود : چند ساله که ویلن کار می کنی؟ــ هفت یا هشت  سالی می شود  که با این ساز آشنایی دارم ولی به صورت حرفه ای دو یا سه سال است که تمرین می کنم .

قاصدک :دوست دارم راجع به زندگی خصوصی رضا صادقی بدونم. ــ بهتره به وبلاگ خودشون سر بزنید .

گرزنگ:ویولن را از چه سنی شروع کرده اید و پیش چه کسی تعلیم دیده اید؟ ــ در سن هیجده سالگی.استاد خاصی نداشتم ولی نکات ابتدایی را نزد هوشنگ پورعبدالهی ، یوسف آرمین و نت را هم از سعید ایزدی آموختم .

mapoor : گیتار کلاسیک هم استادی یا فقط پاپ کار اکنی؟ ــکلاسیک  کار نکرده ام . در سبک پاپ توانایی کار را دارم .

اهل کم محله ای ؟ ــ محله پل خواجوی بندرعباس
چقدر درس اتخوندن ؟ ــ دیپلم . ولی می خواهم ادامه بدهم .

حالا خودمونیم ناصر آدم خوشین یا نا خوش ؟ ــ تا جایی که من با ناصر برخورد داشته ام او را آدم فهمیده و قابل احترامی دیدم و مهمترین حسن او هم خاکی بودنش است و اینکه به اصالت خود بسیار پایبند است .

نظرت درباره رامی چن ؟ ــ مرحوم منصفی یک هنرمند قابل احترام است . او باعث افتخار هرمزگان است .  آثار او را همیشه گوش می دهم . 

  
morteza_karimi59@yahoo.com

روستای سیخورون

























  












روستای سیخورون( از توابع سیاهو ) حدود نود کیلومتری بندرعباس  با آب و هوایی کاملا متفاوت

کوچ دسته جمعی از بلاگ اسکای نفرین شده !

   چند روزی است که بلاگ اسکای دوباره دچار اختلال حواس شده . ابتدا گمان می رفت همان عادت ماهیانه معمولش باشد ولی شواهد نشان داد که این بار کار از عادت ماهیانه گذشته ...

نکته های مربوط:

 بلاگ اسکای برای کاربران مقیم ایران قابل دسترسی نیست ولی کاربران و بازدیدکنندگان  دیگر کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از خدمات  این سایت استفاده کنند .

 با استفاده از فیلترشکن می توان به این سایت دسترسی پیدا کرد .

نکته های نامربوط:

   اختلال در بلاگ اسکای با نزدیک شدن به مراحل حساس انتخابات  و رد صلاحیت شدن خیلی از صالحان صورت گرفت.
 اختلال در بلاگ اسکای همزمان با اعتصاب
وبلاگ نویسان برای همبستگی با زندانیان اهل قلم  انجام شد. 

نتیجه غیر اخلاقی:

 با توجه به این نکته که خیلی از دوستان را ترغیب به نوشتن در این سایت نفرین شده کردم و اکنون شرمنده گل روی آنها می باشم ، باید بگویم که راهی جز کوچ دسته جمعی وجود ندارد .