سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

اولین جشنواره هنر خیابانی

   جزیره هرموز به جهت ویژگی‌های خاص طبیعی دارای تنوع فراوانی به لحاظ زمین‌شناسی است. تنوع رنگی و وجود خاک‌هایی با طیف رنگین یکی از این ویژگی‌هاست که هنرمندان هرمزگان پیش از این با استفاده از آن در جشنواره‌ی هنرهای محیطی خلیج‌فارس به خلق آثار رنگین و هنری پرداختند.

   نخستین جشنواره‌ی هنر خیابانی با محوریت استفاده از این ویژگی با حضور مردم و علاقمندان در دو بخش نقاشی خیابانی و اجرای هنری(پرفورمنس)در بلوار ساحلی بندرعباس برگزار گردید. پس از پایان جشنواره ‌، نقاشی‌های رنگین خیابانی توسط هیئت داوران مورد قضاوت قرار گرفته و ده اثر در بخش تخصصی برگزیده شد. مقام های اول و دوم این جشنواره منتخبین حضور در دومین جشنواره‌ی سراسری هنرهای محیطی خلیج فارس هستند که دی ماه امسال در جزیره‌ی هرموز برگزار می‌شود.

 

نمونه‌هایی از خاک‌های رنگین جزیره هرموز 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: گزارش مصور انجمن هنرهای تجسمی

با تشکر از احمد کارگران

عکس‌ها از [عبدالحسین رضوانی] و ... ؟

در همین باره: [وبلاگ بنگری]

 

چندگانه‌ی اول

۲۴ و ۲۵ آبان کنسرت گروه لیان در تالار وحدت

پنجشنبه و جمعه‌ی همین هفته گروه لیان برای اولین بار محسن شریفیاندر تالار وحدت کنسرتی اجرا‌ خواهد‌کرد که در واقع اولین کنسرت مستقلی است که به موسیقی جنوب می‌پردازد. در این کنسرت چهارده قطعه بر مبنای موسیقی محلی بوشهر از جمله: خیام‌خوانی ،شاهنامه‌خوانی، نظامی‌خوانی، مثنوی‌خوانی، یزله، سنج و دمام و ترانه‌هایی همچون:‌‌ماهی‌فروش، دریایی، چوبی و شکی، یاد بندر، طیفون عقرب و ... اجرا می‌شود. محسن شریفیان سرپرست گروه لیان می‌افزاید: "خیام‌خوانی ،مثنوی‌خوانی ، شاهنامه‌خوانی و نظامی‌خوانی در جنوب و تاثیر آن بر موسیقی جنوب نشان از علاقه به فرهنگی ملی در نزد این مردم است."

 "قبل از شروه‌خوانی در منطقه دشتی ما مثنوی‌خوانی داشته‌ایم. این نشان می‌دهد مولوی جایگاه خاصی در فرهنگ و موسیقی جنوب داشته و دارد. حتی خیام‌خوانی؛ اهمیت و جایگاه خیام در جنوب شاید از زادگاه او هم بیشتر باشد."

 گوشه‌هایی از خیام‌خوانی توسط گروه لیان [لینک]

نمایشگاه عکس‌‌های حسن بردال

آینه‌ها عنوان نمایشگاهی است که در آن عکس‌هایی از [حسن بردال] را می‌توانید ببیند. این نمایشگاه ۲۵ آبان ساعت ۶ عصر در فرهنگسرای طوبی افتتاح می‌شود . مختصری درباره‌ی او :حسن بردال
متولد 1/7/1360 ،بندرعباس
عکاس تجربی    شروع عکاسی:1381
عضو هیات امنا انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان، 1384-1386/مسئولیت انجمن عکسحسن بردال بندرعباس، 1385-1386/ داور بخش عکس نخستین جشنواره فرهنگی هنری منطقه‌ای نهضت‌سواد آموزی، 1385/ حضور در گروه انتخاب و داوری بیش از 6 نمایشگاه عکس در بندرعباس
نمایشگاه‌های گروهی: عکس اینک انسان،1384/ مساجد هرمزگان ،1384/ نمایشگاه گروهی عکس سالن شماره 9، 1384/ نخستین جشنواره سراسری عکس دریا، 1384 / دوماهانه عکس سالمند، 1384/ دوماهانه عکس بهار، 1385/ نمایشگاه پوسترهای نسل 5، 1385/ سیزدهمین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی کشور ، 1385/ نمایشگاه گروهی بندرعباس چشم سوم، 1386
کـسب مقام اول طراحی بروشور هفدهمین جشنواره تئاتر هرمزگان ، 1384/ کسب مقام اول بخش عکس آزاد نخستین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت، 1385/ کسب لوح تقدیر در دومین جشنواره فیلم وعکس اردیبهشت، 1386

 

کغار؛ مجموعه‌ی ترانه‌های صالح سنگبر منتشر شد.صالح سنگبر

 مجموعه ترانه‌های بومی [صالح سنگبر] منتشر شد. چندی پیش این کتاب با کیفیتی نامطلوب به چاپ رسیده بود که به سرعت جمع‌آوری شد. این بار به کوشش محمد‌مذنبی کغار به شکل مناسب‌تری منتشر شده‌است . کغار را از کتاب فروشی‌های معتبر بندرعباس می‌توانید تهیه کنید. اگر برایتان مقدرو است کتاب را از استریو رامی واقع در خیابان برق(بین چهارراه مرادی و فلکه قدس ) تهیه کنید. در صورت خرید از این مکان تمام هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به حساب بازماندگان صالح واریز می‌شود.

 

 

 

تئاتر هرمزگان در کوزوواسماعیل پاکدامن

گروه نمایشی مستاجران جدید وابسته به انجمن نمایش بندرعباس برای اولین بار از هرمزگان نمایشی را در خارج از ایران اجرا می‌کند.

نمایش فرار به ماه کاری است که توسط اسماعیل پاکدامن کارگردانی شده است.این نمایش که با استفاده از زبان بدن و تصویر با مخاطب گپ می‌زند کاری است متفاوت و در عین حال جذاب.

اسماعیل پاکدامن متولد ۱۳۶۳ می‌باشد.در آغاز فعالیت هنریش هنر نقاشی را انتخاب کرد ولی بعدها بدلایلی به انجمن نمایش آمد. پس از مدتی بازیگری در گروه تاتریکال از این گروه جدا شد و گروهی را راه‌اندازی کرد. پاکدامن را بی‌شک می‌توان یکی از فعال‌ترین کارگردان‌های سالهای اخیر دانست که با تمام مشکلاتش نوع جدیدی ‌از تئاتر را برای مخاطب خاص در هرمزگان خلق کرد.برای اسماعیل و گروه (نماینده فرهنگی ایران در جشنواره معتبر تئاتر کوزوو)‌‌‌آرزوی موفقیت می‌کنم امیدوارم که مسئولین حمایت‌های لازم را از این گروه جوان بکنند تا شاهد اجرا‌های بهتری از این گروه در دیگر کشورها نیز باشیم.( این خبر به نقل از وبلاگ [کهره وار])

کار مشترک فاضل پیش و بهمن‌یار افروزه

 

زندگی [یه عده زیر بارونن] نام اثری است که فاضل پیش به همراه بهمن‌یار افروزه تنظیم کرده‌اند. صدایی که می‌شنوید صدای بهمن است و کار هم همچنانکه می‌دانید از قطعاتی است که توسط حضرت منصفی سروده شده بود.از [اینجا] بشنوید.

 

  

  کجا نام او بود گرد آفرید ...فاطمه حبیبی زاد

 فاطمه حبیبی‌زاد [گرد آفرید] متولد اهواز و ساکن تهران است. ۸ سال است که در زمینه‌ی شاهنامه به‌ویژه نقالی، تحقیق، پژوهش،‌ تدریس و اجرا می‌کند. او را اولین زن نقال شاهنامه می‌دانند. قطعاتی از اجراهای زیبای او را [اینجا] بشنوید و ببینید.خیلی دوست دارم اجرای ایشان را از نزدیک ببینم اگر کسی از زمان‌های اجرای ایشان اطلاع دارد یا خواهد داشت من را بی‌خبر نگذارد. ثواب دارد.

 

 

وقتی هادی آرمین صلات ظهر ...

  برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنیدهادی آرمین گرچه تا‌کنون هیچ آلبوم مستقلی منشتر نکرده‌است ولی با همین تک آهنگهایش به چنان محبوبیتی در بین مردم هرمزگان دست یافته که خواننده‌های حرفه‌ای با آلبوم‌های متعددشان نتوانسته‌اند این‌گونه باشند.این شیوه‌ی منتشرشدن و از قضا مقبول ‌افتادن علاوه‌ بر مشکلات پیش رو و شاید هم کم‌کاری اهالی موسیقی بیانگر توانایی‌های نهفته‌ی ایشان است. آرمین در این بازار آشفته و بیمار موسیقی پاپ هرمزگان مردم را به اصل خویش پیوند می‌دهد و اندکی آرام‌مان می‌کند. آثار او در اوج لطافت و زیبایی و تازگی رنگ بوی اصیل دارند. این ویژگی در تمامی کارهایش نمود بارز دارند. او در مصاحبه‌ای گفته بود از ریتم ناب حبیب‌زاده و احساس ژرف منصفی الهام می‌گیرد.این دو مکتب همچنان می‌توانند درس‌هایی برای او و دیگران داشته‌باشند هنوز می‌شود فن بیان و ادای کلمات را از حضرت حبیب‌زاده آموخت و ...

 نباید فراموش کرد نقشی که ترانه‌های مجید ذاکری در این بین داشته و همگام با موسیقی مردم را با فضاهای زیبا و ناب زندگی مردم هرمزگان آشنا کرده‌است. نمونه‌هایی از آن را در ادامه می‌شنوید!

***

   کارهای هادی هنوز جا برای کامل‌تر شدن دارد و شکی در این نیست.همچنان که شک ندارم موسیقی ایران از هادی آرمین بسیار خواهد گفت و خواهد شنید.

 شما هم بشنوید و بگویید از: صلاتِ‌ظهر [لینک]. این قطعه علاوه بر اینکه برای نقد و بررسی در این جا قرار گرفته یک مبارکی دیگر هم دارد. به لطف هادی [صلاتِ‌ظهر] برای اولین بار از همین وبلاگ و با همین یادداشت منتشر شده‌ است.

شناسنامه‌ی صلاتِ‌ظهر:

آهنگساز و خواننده: هادی آرمین/ تنظیم: عادل قربانف/ ترانه سرا:‌مجید ذاکری/نوازنده‌ی عود و گیتار: هادی آرمین/ نوازنده‌‌ی کیبورد:عادل قربانف

...................................

 [عکس] :  [عبدالحسین رضوانی]

سعید شنبه‌زاده در ومکس ۲۰۰۷

نمایشگاه womex هر ساله میزبان گروه‌های برتر موسیقی دنیاست. این نمایشگاه برای اولین بار توسط یک کمپانی آلمانی راه انداخته‌شد و هم اکنون از مهمترین برنامه‌های موسیقیایی است که در دنیا برگزار می‌شود. در کنار اجرای موسیقی شرکت‌های نشر موسیقی در این نمایشگاه آثارشان را به نمایش می‌گذارند که از ایران هرمس، ماهور، آوای باربد و سروش به همراه ۱۴۰۰ موسسه دیگر از سراسر جهان شرکت کرده‌بودند.علاوه بر آن برنامه‌ریزان بزرگ دنیا هم برای انتخاب و دعوت گروه‌ها این فرصت را از دست نمی‌دهند.

 

                                     

 

                     

 

                

 

                

 

  

  کارهای برگزیده برای اجرا از بین آثار رسیده توسط داوران ومکس انتخاب می‌شوند. برای ومکس ۲۰۰۷ که در سویل اسپانیا برگزار شد، حدود بیست هزار کار متقاضی اجرا بود که ۴۰گروه از بین آنها برای اجرا انتخاب شدند.۵۴ اجرا توسط ۳۵۰هنرمند از ۴۲ کشور مختلف انجام گرفت و تنها گروه ایرانی برگزیده شده برای اجرا گروه سعید شنبه‌زاده بود که اجرایش در شب دوم نمایشگاه از استقبال خوبی هم برخوردار بوده به طوری که او تنها ساعاتی پس از اجرا سه درخواست برای اجرای موسیقی در کانادا ، امریکا و نروژ دریافت کرده است.

          

  در این اجرا عبدالله مقاتلی به عنوان خواننده، محمود بردک‌نیا نوازنده‌ی دمام و نقیب شنبه‌زاده با ضرب و تیمپو او را همراهی کردند. شنبه‌زاده به اجرای قطعاتی از موسیقی بوشهر از جمله موسیقی عروسی،موسیقی کار،موسیقی مذهبی،شروه،و نوازندگی نی‌جفتی و نی‌انبان پرداخت.

     
 در همین رابطه با سعید شنبه‌زاده گفتگوی کوتاهی داشتم. او که از این اجرا بسیار راضی به نظر می‌رسید می‌گوید: خیلی خوشحالم. فکر می‌کنم مسیر زندگی هنری من از این پس تغییر می‌کند. حالا دارم نتایج کارکردنم را می‌بینم. خیلی خوشحالم که اینجا هستم و دور از حواشی کار می‌کنم . مسافرت می‌روم. درون خودم مسافرت می‌کنم و پی می‌برم که چه توانایی‌هایی دارم و چطور باید پرورشش بدهم. در موسیقی به چیزهایی رسیده‌ام که در زندگی عادی هیچ‌گاه نمی‌توانستم برسم. من فکر می‌کنم مهمترین چیز انسانیتی است که پشت ساز است. من نه تکنیک دارم و نه خلاقم. اگر بخواهم رشد کنم باید انسان باشم و این وسیله را در دست بگیرم.اگر انسان باشم کارم به دل مردم می‌نشیند حتی اگر تکنیک نداشته باشم. از نظر تکنیکی هنوز خیلی چیزها باید کشف کنم. شاید کار من تکرار کار گذشتگان باشد ولی این انرژی مثبتی که به آن دست یافته‌ام شاید باعث جذاب شدن کار باشد. من دوست دارم این انرژی را داشته باشم. دلم می‌خواهد بزرگ شوم. معروف شدن خیلی راحت است ولی معروف شدن، امضا دادن و عکس یادگاری گرفتن دنیای من نیست. الان زمانی است که دلم می‌خواهد بزرگ شوم. 

عکس‌ها از:  [Alex Amengual]  [Tomas Opitz]