سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سلام آقای رضا صادقی!

سلام آقای صادقی ....خسته نباشی ....می روم سر اصل مطلب ....این داستان مجوزگرفتن شما مرا به یاد فیلم های تکراری هندی می اندازد ...ارشاد، شخصیت بد فیلم است... معشوقه هم مجوز کاست است و شما هم نقش آدم خوب ، مظلوم و عاشق فیلم را بر عهده داری ....البته شاید ناخواسته ....و مثل همه فیلم های هندی آخر کار عاشق به معشوقه اش می رسد و صلوات ...
چند روز قبل مصاحبه شما را با یکی از مجلات خانوادگی می خواندم ....البته علاقه ای به این مجله ها ندارم ولی چون مصاحبه شما بود و برایم جالب بود ، خواندمش ....اینقدر که شما از عشق و مشکی و این مسائل حرف زده اید از موسیقی سخن نگفتید ....می خواهم بپرسم شما از فلسفه عشق چه می دانید؟ ....احتمالا همانقدر که آن عزیز خواننده مان از عرفان می داند ... شاید این حرف ها اوایل برای اندکی جالب بود ولی اینقدر تکراری شده اند( مثل همین ابیاتی که پشت ماشین سنگین می نویسند) ...که آدم خنده اش می گیرد ...
( پرچم مشکی ! سربازان مشکی ، سرداران دولت مشکی! نعوذبالله آدم را یاد امام زمان می اندازید ...)

رضا صادقی

آقای صادقی وبلاگ روز به روز بر رسمیتش افزوده می شود ولی متاسفانه شما از این فضای مناسب هم استفاده خوبی نمی کنید ... حرف ها همان حرف های تکراری و نظرات هم همان باند بازی کودکانه را نشان می دهد ....بازدیدکننده چیزی برای آموختن در وبلاگ نمی بیند ...لحن نوشته ها اصلا مناسب یک خواننده محبوب کشور نیست ....پیشنهاد می کنم کسی را که آشنایی خوبی با ادبیات و موسیقی داشته باشد به کادر مدیریت وبلاگتان اضافه کنید تا دوباره مشکلی مثل همان قضیه آقای عصار پیش نیاید و مجبور به پاک کردن نوشته هاتان نگردید و یا حداقل غلط املایی در وبلاگتان دیده نشود ...سری به وب سایت های موسیقی دانان غربی بزنید و ببینید چقدر سنگین و رنگین و وزین و آموزنده است ...

امشب برنامه مهتاب را حتما می بینم امیدوارم از موسیقی حرف بزنید و از این مسائل حاشیه ای و... پرهیز کنید که اگر بجز این باشد شما هم کم کم به سرنوشت دیگر خواننده هایی که خود را فراتر از خواننده می دیدند دچار می شوید ....
این نوشته مرا حمل بر جسارت و دشمنی ندانید که چیزی غیر از آن مرا واداشت که بنویسم و آن این است که شما هرمزگانی هستید و ما هم خواهان خیر و خوبی برای هر چه هنرمند هرمزگانیست هستیم . وظیفه خود دانستم این نکته ها را بگویم هر چند من هم عاری از اشتباه نیستم .به امید موفقیت شما در عرصه موسیقی کشور و ان شا الله دنیا ...
                                                                              ۲۹/۴/۸۴
                                                                            سیاورشن بندرعباسی
..............................................................................

 *دیشب قسمت هایی از برنامه مهتاب را دیدم . ترانه ای که صادقی به صورت زنده اجرا کرد هر چند با یک موسیقی بی ربط همراهی شد ولی لذتبخش بود .با این حال لازم نیست صادقی به هر دعوتی از برنامه های تلویزیونی جواب مثبت دهد .

*گفتگوی بعدی من با کامیراست . نویسنده پربیننده ترین وبلاگ بندرعباس و هرمزگان .اگر سوالی دارید در قسمت نظرات بنویسید .

بهترین خواننده هرمزگانی کیست؟

   از امروز در سمت چپ وبلاگ یک ستون نظر سنجی قرار داده ام با این عنوان که بهنرین خواننده هرمزگانی کیست ؟شاید این سوالی است که دوست دارم روزی از همه مردم بپرسم و نه فقط مخاطبان اینترنتی. اهالی موسیقی استان بر این باورند که هرچند موسیقی هرمزگان در حال پیشرفت است و ما هر چند وقت یک بار شاهد پدیده ای نو در استان هستیم ولی این پیشرفتها بیشتر در نوازندگی و آهنگسازی دیده می شود و از نظر خوانندگی پیشرفت چندانی نداشته ایم .این نظر سنجی به نوعی تقابلی است ازخوانندگان نسل محبوب قدیم و نسل پویای امروز موسیقی هرمزگان .و مسلم اینکه نظر شما کمکی است برای دانستن. اگر نام خواننده محبوبتان را در بین گزینه های نظرسنجی نمی بینید می توانید آنرا در قسمت نظرات بنویسد . تا در پایان نظر سنجی محاسبه شود .

خوانندههای هرمزگانی



   چند نکته :

 ۱ـ نظر سنجی های اینترنتی به طور قطع نمی تواند نظر همه مردم باشد .

۲ـ در این نظر سنجی فقط از کسانی نام برده می شود که در قید حیات هستند . ( با احترام به همه )

۳ـسایت وبگذار هر از چند گاهی دچار مشکل می شود .که قابل رفع است .و خللی در نظر سنجی وارد نمی کند .

۴ـدر این نظر سنجی از کسانی نام برده شده که صاحب سبک هستند .

۵ـ این نظر سنجی تا آخر مرداد ادامه دارد ولی اگر لازم شد مدت آن تمدید می شود.

۶ـ با تشکر از چوک بندر که ایده را از او گرفتم .

توی کله آدم می آید !

 

 امروز کار گروه های برگزیده تئاتر و موسیقی دانش آموزی استان توسط اساتید برجسته کشور بازبینی شد. در قسمت موسیقی گروه خمیر در رده پسران و گروه رودان از رده دختران به اجرای برنامه پرداختند . گروه بازبینان آشنایی قبلی با گروه خمیر داشتند و چند تن از اعضای سالهای گذشته این گروه را می شناختند . شاید جالب باشد که بدانید گروه بندرخمیر تا کنون سیزده مقام کشوری  کسب کرده است .

نوازندگان سازهای ضربی با مهارت خاصی سازهایشان را در حین اجرا عوض می کردند .
 

پس از پایان اجرای گروه دختران رودان داوران که از اجرای این گروه به وجد آمده بودند همان لحظه پذیرش این گروه به مسابقات کشوری را اعلام کردند و اعتراف کردند : کمتر پیش می آید که نتیجه را همان لحظه اعلام کنیم .

 

با اینکه لباسهای محلی حجاب کامل داشتند ولی زیر چادر پنهان شده بودند.

 

داوران و رادمهر ( نفر اول)مربی گروه خمیر

  داوران به نوازندگان سازهای ضربی می گفتند که خودشان را کنترل کنند و زیاد تحت تاثر حس نباشند که رادمهر هم در جوابشان گفت : نه این سازها را نمی شود مهار کرد . به قول ما توی کله آدم می آید.

 

   یکی از داوران

ای سیاه زنگی...

 

ای سیاه زنگی / مجموعه ترانه های عاشقانه بندری

 گرد آورنده : محمد ذوالفقاری                                             

 ۶۳ صفحه

 بها : ۶۰۰تومان

 چاپ اول: ۱۳۸۴

 

  ای سیاه زنگی ــ گزیده ای از ترانه های عاشقانه بندری ــ به کوشش محمد ذوالفقاری منتشر شد. این دفتر شامل سی ترانه به گویش بندری و از خوانندگان و سرایندگان بنام  هرمزگان مثل فاطمه رضایی ، مرحوم حسن کریمی ، مرحوم ارسلان عطایی ، علی حبیب زاده و ...می باشد .

  ذوالفقاری با وجود سختی هایی که پیش رو داشته، قدم بسیار خوبی در جهت حفظ و ثبت این آثار برداشته است . آثاری که بیم فراموشی و تاراج آن توسط کسانی که آشنایی به عمق و محتوای آن ندارند دوستداران و فرهنگ بومی را آزار می داد .

  ای سیاه زنگی سندی است که این سی ترانه را (و اگر به دقت نگاه کنیم گوشه هایی از این فرهنگ که در دل این ترانه ها نهفته است ) را از گزند حوادث حفظ خواهد کرد . هیچ شکی نیست که کار ذوالفقاری را باید ارج نهاد و به مرارت هایی که کشیده باید احترام گذاشت ولی از این هم نمی گذریم که با یک نگاه ساده می شد کاستی های این گزیده را کاست . نوشته پایین نکته هایی است که من دیده ام امیدوارم حمل برنادیده گرفتن زحمات این عزیز نگردد .

  ذوالفقاری عنوان مجموعه ترانه های عاشقانه بندری را برای کتاب ای سیاه زنگی برگزیده که چندان مناسب نیست نه این دفتر مجموعه ای کامل از ترانه های عاشقانه بندری است و نه تمامی ترانه ها عاشقانه اند . بهتر بود که می گفت : گزیده ای از ترانه های بندری.

  شناسنامه این کتاب در صفحه هفتم چاپ شده که در جای خود جای بحث دارد . غلط های چاپی نیز از همان صفحه شروع می شود . پیش درآمد هم می توانست شیوا تر از این باشد : ترانه ها واگو کننده امیال ، خواسته ها و اعتراض های مردمی بوده است که دارای غنی ترین و زیبا ترین موسیقی و از جهتی گشاینده رنج بارترین وضعیت زندگی بوده است . همین است که ریتم موسیقی آن تند ، سرکش و رقص آن چنان زلزله ای چهار ستون بدن را به تکانه وا می گذارد .

 عنوان اکثر ترانه ها همانی است که در زبان مردم جاری است و درست هم همین است البته به جز چند عنوان مثل : ناریت زیادوم به جای وختی که تمدی ...جوتی سفید به جای قد یاروم بلندن...تورگ به جای حکایت تورگ و آدم...غچ و خرد بی مه ایکردن به جای عشق کنیز ....

 در بین ترانه ها هم اشتباهات چاپی و گاهی( به نظر من) شنیداری دیده می شود که البته هیچ کس از این اشتباهات (به دلیل گسسته شدن از گویش اصیل و قدیمی ) مبرا نیست .

  ترانه ناریت زیادوم ( وختی که تمدی )از مرحوم حسن کریمی ص ۱۹ بیت دوم ــ به جای آتش ( به کسر ت ) نوشته شده :آتیش

  ترانه مه حیرونوم از فاطمه رضایی (ص ۳۱ ) این ابیات نقل نشده : از خدا نصیبم ایی بو بخواروم غصه شوو و رو ... به جای خوشی ( خنده ) و شادی بخواروم خون دل هر رو

  ترانه هوباد گنو ( ص ۳۳) از علی حبیب زاده ــ بیت سوم ،به جای داغ پوست نوشته شده دعا بوس که بسیار عجیب است .

  ترانه سهلم سهیلو ( ص۳۴ ) از علی حبیب زاده ــ  بیت ششم به جای بی سک سک و جفا موا نوشته شده: به ایی دخت با جفا موا .

  ترانه عروس با تور بهاره ( ص ۳۵) از علی حبیب زاده ــ بیت اول به جای شاه دوماد بسه زود نوشته شده: شاه دوماد بزن سوت.بیت آخربه جای یه چی نوشته شده: یه چیزی ( شاید زیاد مهم به نظر نرسد ولی وزن ترانه از بین می رود . )

  ترانه که لنجم ثمرن (ص ۳۶) از علی حبیب زاده  :در این ترانه چندین اشتباه دیده می شود که مهم ترینشان اینهاست: بیت چهارم به جای بن خراشک ( سرفه کردن ) نوشته شده بن خن و گر .بیت پنجم به جای تا وختی خواهر بشتن ایی دیریا نوشته شده: هوا کی خواهر بشد ای دیریا. بیت هفتم به جای هم نوشته شده همه .

   ترانه بریم میخونه ( ص۴۱) از علی حبیب زاده ــ به جای ادب و معرفت تون  نوشته شده ادب و معرفتشون و به جای خاطرتون نوشته شده خاطرشون در حالی که ابیات خطاب به دوم شخص است . و به جای و کم و نم نم بخا تا ایی بدونی نوشته شده : کم و نم نم بخوا تا دیر بدونی .

  البته از این دست چندین نکته دیگر هم هست که با توجه به کوشش های گرد آورنده و  نیزتبلیغاتی که قبل از انتشار کتاب می شد جای تعجب دارد . به امید موفقیت بیشتر ایشان در کارهای بعدی .