سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

منتخبی از آثار ارائه شده در نمایشگاه عکس اینک انسان


منتخب  آثار عبدالحسین رضوانی




****

منتخب آثار  حسن راستین










****

منتخب آثار محمد سایبانی






****

منتخب آثار حسن بردال










همین عکس ها با کیفیت بالاتر در فتوبلاگ لور

bbc و گفتگو با موزیسین های هرمزگانی

   bbc به دنبال هنرمندان جوان هرمزگان : پس از گروه جهله این بار این خبرگزاری قصد دارد با چهار تن دیگر از موزیسن های جوان هرمزگان گفتگو کند . این چهار تن عبارتند از :

مسعود شجاعی: او موسیقی حرفه ای را با پیانو و نزد فرشید رمیزی پور آغاز کرد . سپس به گیتار کلاسیک روی آورد و عود و دیگر سازهای زهی ایرانی را نیز آزمود . این روزها بیشتر وقت خود را بر روی ساخت و تعمیر ساز گذاشته است . از آخرین کارهای او ساخت عودی است که خلاقیت چشمگیری در آن به کار رفته با این عود نوازنده توان نواختن در اکتاوهای بیشتری دارد و عود صدای بهتری نسبت به عود های معمولی پیدا کرده است . به علت اینکه هنوز مسعود این ابتکار را به ثبت نرسانده از دادن توضیح بیشتر خودداری می کنم .

نوید قویدل :  موسیقی  میراث خانوادگی اوست . ابتدا با موسیقی سنتی و محلی هرمزگان از دهل و کسر گرفته تا موسیقی زار و نوبان ( که ریشه ای افریقایی دارند )  شروع کرد  تا اینکه به گیتار علاقمند شد . پس از آشنایی اولیه با گیتار به فلامنکو روی آورد . این جوان که استعداد عجیبی در موسیقی دارد با پشتکار زیاد و بدون هیچ استادی توانست نام خود را به عنوان  یکی ازبهترین نوازندگان فلامنکوی استان مطرح کند ( البته من بهتر از او نمی شناسم ). ویژگی او آشنایی با دستگاههای مختلف و تکنیک های روز فلامنکو و جزفلامنکو  ، پنجه های قوی ، حس  عجیب موسیقیائی و داشتن مطالعه و سواد موسیقی است .

نوید قویدل در حال نواختن تنبوره
(نوید قویدل در حال نواختن تنبوره)

  او با این حال از عشق واقعی خود یعنی موسیقی سنتی هم غافل نشد و تمبوره ( تمبیره) سازی که صدایش چهل سال در بندرعباس خاموش شده بود را ساخته و نوازندگی با آن را به خوبی فراگرفته است .تمبوره سازی است که از افریقا آمده در مراسم نوبان  همان نقش گیتار باس  امروزی را ایفا می کند با این تفاوت که  ملودی هم با آن نواخته می شود . مضراب این ساز عجیب و مقدس ، شاخ گاو است و تارهای آن هم از روده گوسفند می باشد .

  قویدل این روزها برای رفتن به خدمت سربازی آماده می شود . دغدغه این روزهای او هم جدایی از موسیقی و ساز و تمرین است. اگر فرصتی بود در روزهای آینده گفتگوی مفصلی با او خواهم داشت .( اگر سوالی به ذهنتان می رسد در قسمت نظرات بنویسید )

بهرنگ عباسپور : از معدود آهنگسازان و نوازندگان هرمزگانی است که در رشته موسیقی مشغول به تحصیل است و موسیقی را علمی آموخته و آموزش می دهد .  او توانایی  نواختن چندین ساز سنتی ایرانی و کلاسیک را دارد. تحقیق های مفصلش درباره موسیقی محلی هرمزگان هم از کارهای مهم اوست . از آخرین کارهای او ساخت موسیقی متن سریال گارد ساحلی را می توان نام برد.

هادی آرمین : گیتاریست جوانی که موسیقی را از عود و ویولن نزد پدرش شروع کرد . سپس به گیتار روی آورد . این روزها با جوان با استعداد دیگری به نام ابراهیم علوی مشغول ضبط دونوازی هایشان هستند .

فرهنگسرا خراب شد ولی من خوشحالم !

   وقتی نوزده سالم بود . در حالی که همیشه ورود برای عموم آزاد بود مرا به فرهنگسرا راه ندادند( فقط به خاطر ظاهرم)... معاون ارشاد گفت باقی ماندن فرهنگسرا در آن مکان اصلا اشکال شرعی داشت ... سازمان اوقاف هم گفته در جهت تجهیز  فرهنگسرای طوبی صدو پنجاه میلیون تومان می دهم ( از کجا؟ و چرا؟ از نظر شرعی ایراد ندارد؟) ... 

(تخریب شبانه فرهنگسرا ...عکس از حسن)

 این بالایی ها ربطی به خوشحالی من ندارند . از این خوشحالم که حس کردم هستیم.

***

  تشکر ویژه از دوستانی که تا به حال فرهنگسرای آوینی را ندیده بودند ولی فرهنگ وهنر را می شناسند  . مهرداد... مریم ....رضا... مرجان ...سهیک و  دیگر دوستانی که برای همکاری آمادگیشان را اعلام کردند . و نیز کسانی که بانظراتشان همراهمان بودند ... لطف شما فراموش شدنی نیست .

 به همشهری های خوبم ...حسن...کامیرا...عبدالحسین...صبرا ...نازنین... و ناخدا ( زحمت لوگوی مسابقه را او کشید ) هم خسته نباشید می گویم : نخسته !

***

 هرمزگان همچنان با کمبودها ، محرومیتها و تبعیض ها مواجه است . ضعف ها و زخم ها را نمی توان نادیده گرفت . بیائید در کنار علایقمان کمی به آنها  هم بپردازیم . حکایت فرهنگ سرا هر چند پایان تلخی داشت ولی این را به ما گوشزد کرد که : هستیم .

   کامیرا همیشه حرفی برای گفتن دارد ...ناخدا طرح می زند ...امیر نقش می کشد ....صبرا فریاد می زند ....نازنین نقد می کند ...حسنین عکس هایی دارند که حرف می زنند ...بقیه هم هستند  .... کافی نیست؟ امتحان می کنیم .دفعه بعد جدی تر و محکم تر .

***

  خوشبختانه روز به روز بر تعداد وبلاگنویسان هرمزگان افزوده می شود .بسیاری از آنان هم هنرمندان خوب استان هستند . سالها پیش روی جلد کتابی خواندم که : یک هنرمند باید بوسیله هنرش دردهای اجتماعش را بیان کند ....به نظر من، خوب است یک هنرمند بوسیله هنرش درد های اجتماعش را هم بیان کند . نه؟

***

  دوستی می گفت : اینقدر خودتان را محدود به هرمزگان نکنید بیائید و جهانی فکر کنید .گفتم : تعداد کسانی که جهانی فکر می کنند کم نیست . چه کسی از کوچه و محله و شهر من حرف می زند؟

***

   فرهنگسرا خراب شد ولی من هنوز خوشحالم .

   پریشانی این نوشته ها را بر من ببخشید .

سه خبر!

 

      گروه نمایش دانش آموزی بندرلنگه در مسابقات کشوری برگزیده شذ.

   گروه نمایش دانش آموزی بندرلنگه در بیست و سومین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان کشور به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد . این گروه که به نمایندگی از استان هرمزگان در این رقابت ها شرکت می کرد، در روزهای آینده در سمنان اجرا خواهد داشت .

  پرواز بر فراز ابرهای تاریک به کارگردانی عبدالمحمد سالاری حکایت دو خلبان است که هر دو بر روی دریا سقوط کرده اند و روی تخته پاره هایی شناور بر روی امواج قرار گرفته اند . موضوع این نمایش ترویج فرهنگ صلح و نکوهش جنگ و جنگ افروزی است . یکی از خلبانها ،خلبان جنگنده و دیگری خلبان هواپیمای پست است . و فضای کلی نمایش در همین فضا ادامه می یابد . مدرن بودن شیوه اجرا و متن نمایش یکی از دلایل تعجب داوران جشواره و گزینش این گروه می باشد .

  

  و اینک انسان

واینک انسان

 این نمایشگاه آثاری است از حسن بردال ، محمد سایبانی ، حسن راستین و عبدالحسین رضوانی،با موضوع عکس پرتره و عنوان اینک انسان  . از تاریخ هفدهم مرداد ماه به مدت یک هفته می توانید از این نمایشگاه در گالری طوبی واقع در خیابان غفاری ( شهناز) دیدن کنید .

   گفتگو با خشایار رادافشار

خشایار رادافشار

 به زودی گفتگویی با خشایار رادافشار نقاش و کاریکاتوریست خوب و دوست داشتنی استان خواهم داشت . اگر سوالی در این باره دارید در قسمت نظرات بنویسید .