X
تبلیغات
رایتل
l سیاورشن l
سیاورشن
چهارشنبه 23 دی 1383
کارگاه عود سازی استاد اشعری
 

خشک سیم و خشک چوب و خشک پوست              از کجـــا می آیــد این آوای دوســت ؟

جزیره قشم. بازار فردوسی . کارگاه عود(بربط) سازی اشعری ........ اینجا بهترین کارگاه عود سازی ایران است.یک عود عراقی را درکنار عودی که در همین کارگاه ساخته شده گذاشته ایم و آنها را با هم مقایسه می کنیم . و حاصلش احساس غروری است که به آدم دست می دهد از اینکه ایرانیست.و در کنار کسی ایستاده که امروز هنرش مرزها را هم درنوردیده است : محمد رفیع اشعری.

عودهای ساخت او امروز حتی در بازار اروپا هم مشتری دارد . سوئد، فرانسه،آلمان،سوئیس و حتی کشورهای عربی مثل امارات .

                                                    

اولین و آخرین عود استاد اشعری

   (  استاد اشعری عودی که در زمان خردسالی ساخته را ترجیح می دهد؟ )

 او علاوه بر نوازندگی و ساخت ساز در زمیته ثبت ملودی ها و ترانه های محلی هم تلاش می کند و چند سالی است که ملودی های محلی را به نت در می آورد تا از گزند فراموشی در امان بمانند . کاش دیگرانی که چنین توانایی را دارند هم مثل او کمر همت می بستند.

حرفهای او را  بخوانید

 بیست سال است که کار ساختن عود را شروع کرده ام . در ابتدا سختی های زیادی پیش رویم بود . متاسفانه کسی نبود که مرا راهنمایی کند و مجبور بودم به تنهایی مسائلی که برایم پیش می آمد حل کنم. تنها یار من در این راه مطالعه کردن بود .

 همانطور که می دانید چند سالی است که سعی در نت نویسی آثار و ملودی های محلی را شروع کرده ام . چون اعتقاد دارم موسیقی محلی ما گنج بزرگی است که نباید آنرا به راحتی از دست بدهیم. البته ملاک من قدمت آثار نیست . مثلا یکی از کارهای ناصر (عبدالهی) را هم که بسیار دوست دارم نت نویسی کرده ام. آهنگ ترانه گنوغ( دیوانه) . این کار به نظر من حال و هوای محلی دارد ریتم آن دهل و کسر بندری است . و جالب اینجاست که بیش از شصت در صد فرم های نتی در این آهنگ به کار گرفته شده اند. خب این کار را ناصر سالها پیش و به طور حسی اجرا کرده بود حیفم آمد که آنرا ثبت نکنم . چون احتمال دارد در آینده جور دیگری اجرا شود. / استاد عود را برمی دارد و این آهنگ را برایمان می نوازد و اینقدر زیبا، که فکر می کنم بهتر است اگر قرار باشد ناصر این ترانه را اجرا کند بهتر است عود هم در آن نقش داشته باشد/ و البته تاکید من بیشتر روی نوشتن آهنگ های سنگین و با ریتم کند می باشد چون هنوز فرم مضرابی آن را نوازندگان به شکل ثابتی در ذهن ندارند.

اولین و جدیدترین

 آهنگ های ما (هرمزگان)برخلاف تفکر دیگران و خودمان بیش از آن چیزی که به موسیقی عربی نزدیک باشد ایرانی است. ولی متاسفانه ما چون موسیقی را علمی دنبال نکرده ایم نتوانسته ایم آنرا درک کنیم.حتی یک بار من در روزنامه صبح ساحل خواندم که نوشته بود موسیقی قشم عربی است. امروز اگر نویسنده آن مطلب اینجا بود من به او ثابت می کردم که اینگونه نیست . کسی که موسیقی محلی کار می کند و یا در زمینه موسیقی محلی مطلب می نویسد باید آشنایی کوچکی با دستگاه های ایرانی داشته باشد .

 در تکیه زدن و استفاده از نت های زینت ضعیف هستیم و نقطه قوت نوازندگان ما مضراب ریز و مچ قوی است که به خاطر نواختن به همراه دهل و کسر بندری این ورزیدگی را پیدا می کند . چون نواختن به همراه این ریتم بسیار سخت می باشد و حتی گاهی احساس می کنی دستت از کار افتاده است . باید نوازنده همراه ریتم بیاید ولی اگر به همراه عود یک گیتار باس یک گیتار الکتریک هم باشد دیگر این فضا های خالی پر می شود و یکنواختی از بین می رود . مثل کاری که محمد روهنده و مرشد میر رستمی کرده بودند . عود در کنار کیبورد و ریتم بندری که بسار زیبا از کار در آمده بود .کسانی هستند که در این زمینه کار می کنند ولی تک روی فایده ای ندارد همه باید با هم باشیم .

 هنر نوازنده در تک نوازی مشخص می شود . نوازنده ای که به علم موسیقی آشنایی نداشته باشد موفق نمی شود . آشنایی همراه با تمرین. او باید سبک و سیاق خود را مشخص کند و پس از آن به دنبال یک نوآوری باشد ،نه اینکه فقط تقلید از نوازندگان برزگ را مد نظر داشته باشد .نوازندگان با استعداد ما باید به دنبال سبک باشند.

 در زمینه عود سازی من خودم اگر ببینم یکی مثل آقای شجاعی که خیلی از من جوانتر است چیزی دارد که من در کارم نیست از او استفاده می کنم. و از آنطرف چیزی را که خودم بلدم به شاگردانم و کسانی که علاقه دارند یاد می دهم . ولی متاسفانه من چنین امکانی نداشتم . بارها به دیگر شهرها سفر کردم تا چیزی از دیگر اساتید یاد بگیرم ولی دیدم که آنها حتی ابزارشان را از هم پنهان می کنند . خب می بینید که من با چه مشکلاتی رو به رو بوده ام .

 امروزه علاوه بر عراق و مصر که عودهای خوبی تولید می کنند . ترکیه هم پیشرفت خوبی در این زمینه پیدا کرده است و حتی از نظر تکنیک و علمی بودن کار از عربها سر تر هستند ولی خب ما چون بیشتر گرایش به صداهای بم داریم عودهای ساخت مصر و عراق را بیشتر می پسندیم . عودهای ساخت این کارگاه را هم ما در عین علمی ساخته شدن با صداهای بم و عمق بیشتر می سازیم تا هم با روحیات نوازندگان ایرانی سازگاری داشته باشد هم از نظر تکنیکی و علمی پر بار باشد.

کارگاه عود سازی استاد اشعری

( کارگاه عود سازی استاد اشعری)

 برنامه های زیادی را برای آینده دارم که اگر مشکلات اجازه دهند آنها را عملی می کنم . تولید عود با بسته بندی مناسب که تا به حال در دنیا سابقه نداشته است . تهیه یک شناسنامه برای هر عود....تهیه عود های آموزشی با قیمت خوب و کیفیت مناسب و ...


عناوین آخرین یادداشت‌ها
[تماس با من]

بازدیدکنندگان : 1360193