سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

گفتگو با اسماعیل مهرابی

   در هیاهوی سنج و دمامی که نمی دانم از کجا آمده و اصلن چه معنی دارد هنوز هم گوشه هایی از موسیقی ناب آیینی هرمزگان به گوش می رسد .هنوز پیرمردان شبیه خوان که نوایشان با نواهای هندی در آمیخته زنده اند . هنوز می توان به استثناهایی مثل اسماعیل مهرابی دل خوش داشت . او یک نوحه خوان سنتی هرمزگانی است .تم صدایش به یاد افریقا می اندازدم . تکنیک ، تحریر ، ضرب،و ...در اجرای او بی داد می کند . صدای او غمگینت نمی کند . لحن او حماسی است .(آنگونه که شایسته ی حسین است) به حرکت وا می دارد . همچنان که حلقه زدگان را ... خلاصه بگویم این یک پیام بازرگانی نیست . دوستان علاقمند به موسیقی آیینی می توانید بیایید و خود ببینید و بشنوید و حیرت کنید .منتظر نباشیم کسی بیاید و ما را کشف کند و بعد از خودمان لذت ببریم . بیایید خودمان خودمان را بشناسیم . دیشب بعد از چهار ساعت اجرا و خستگی زیادش یک گفتگوی سرپایی با او انجام دادم که می خوانید :

آقای مجرابی از آنجایی که خسته اید سعی می کنم سوالاتم را کوتاه کنم و تعارف هم نداشته باشم . سه سالی هست که سینه زنان ترجیح می دهند مهرابی برایشان واحد بخواند . اصلن این مهرابی از کجا آمد بدون هیچ مقدمه ای و اینقدر سر زبانها افتاد ؟

البته من بیست سالی هست که در این زمینه فعالیت می کنم ولی چون تا چند سال پیش دایره فعالیتم محدود به همین منبر سه زیارتون بود کسی هم مرا نمی شناخت تا اینکه چند صباحی در منبر کرتی خواندم و بعد از ان هم استقبال مردم و تلویزیون و ...

سبک خواندن شما با تمامی نوحه خوانان تفاوت دارد آیا این همان سبک قدیمی هرمزگانی است یا یک چیز تازه ؟

 این سبک طبق قواعد سینه زنی هرمزگان است و البته با ترکیب تکنیک هایی نو که تقلیدی نیست .

در ابتدا چطور ؟ آیا از کسی الگو می گرفتید ؟

بله . من از سبک اسحق ایرانمنش خیلی خوشم می امد . حتی به صدابرداران می گفتم صدای مرا تریبل کنید تا شبیه صدای او شود . خیلی از قدیمی ها آمدند و گفتند صدای تو بم است مخصوص نوحه خوانی است چرا می خواهی مثل دیگران بخوانی؟ مثل خودت بخوان ! و من هم خواندم .

اجرای شما بسیار قوی و سر ضرب است . تکنیک های زیبایی از شما می شنویم . در تحریر های ربع پرده هم بسیار مسلط هستید و البته همه اینها با صدای خاص شما یک ترکیب زیبا بوجود آورده . این را می خواهم بگویم که همه اینها بدون دانش و شناخت موسیقی غیر ممکن است .

بله درست حدس زده اید من موسیقی کار کرده ام . پرکاشن و کسر (یک ساز کوبه ای محلی) می نواختم . گاهی هم می خواندم . خانه ما محل اجرای مراسم زار بود . موسیقی خیلی در کارم تاثیر داشته است .بدون موسیقی که نمی شود خواند .

پس چطور شد که موسیقی را رها کردید ؟ متاسفانه جو اینجا طوری بود که نمی شد هر دو را با هم کار کنم . مجبور شدم یکی را انتخاب کنم . من هم به عشق امام حسین این را انتخاب کردم .

من واقعن افسوس می خورم کاش شما می توانستید در هر دو زمینه کار کنید مطمئنم همه از شنیدن صدای شما حیرت می کردند . حداقل در همین نوحه خوانی هم  همت شود و یک ضبط استدیویی انجام شود خیلی بهتر است .

 متاسفانه دیگر حس کار کردن موسیقی آنهم حرفه ای را ندارم . در زمنیه تلفین نوحه با موسیقی سازی هم پیشنهاد هایی شده ولی من اصل آن را یعنی ریتمی که سینه زن می دهد بیشتر می پسندم . فعلن چیر خاص و تازه ای به ذهنم نرسیده است .

موفق باشید .ممنون که با وجود خستگی وقتتان را به من دادید.

خواهش می کنم .

..........................................................................................................................

پ. ن: مهرابی ساعت نه منبر شمیلی ها ،بعد از آن(حدود ساعت ده و نیم) منبر سر ریغ و آخر هم منبر سه زیارتون نوحه می خواند .

 

نظرات 8 + ارسال نظر
mojtaba سه‌شنبه 18 بهمن 1384 ساعت 01:38 ب.ظ http://shahregarm.blogsky.com

بسیار عالی مثل همیشه

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 بهمن 1384 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام ..جالب بود ..موفق باشی

بندر خوبم چهارشنبه 19 بهمن 1384 ساعت 02:33 ق.ظ

بنده خودم یکی از هواداران آقای محرابی هستم . مخصوصا موقعی که توی منبر کرتی می خوند . واقعا که صدای گیرایی داره ...

سولوژن سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 10:04 ق.ظ http://weblog.sologen.org

کاش صدای‌اش را ضبط می‌کردی و در سایت‌ات می‌گذاشتی.

مهرنوش شنبه 6 خرداد 1385 ساعت 01:35 ب.ظ

کاش نوار یا سی دی هم تهیه و ژخش می شد تا علاقمندانی که امکان شرکت در مراسم را نداند هم از آن استفاده کنند؛ مثل «خون پاش و نغمه ریز» که از موسیقی شمال خراسان تهیه شده است.

اسد دوشنبه 15 خرداد 1385 ساعت 09:47 ب.ظ

من ازمحله سرریغ هستم صداش بی نظیره اگه خواستین من نوحه هاشودارم براتون میفرستم

مصطفی خادم چهارشنبه 2 دی 1388 ساعت 10:49 ق.ظ

بسیار خوشحال شدم از این حسن توجه شما به این اداب سنتی و ارزشمند مان در صورت امکان دسترسی به فایل صوتی را فراهم آورید.

[ بدون نام ] چهارشنبه 2 دی 1388 ساعت 10:51 ق.ظ

به این اسد خالو اسد بفرمائید که نیکی پرسش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد