سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

گفتگو با محمد کهوری نژاد بندری/ شبیه خوان

    سالهاست او را در نقشهای عبید زیاد ،عمر سعد و یزید می بینیم .  فراموش نمی کنم زمان کودکی حتی در کوچه و خیابان هم از او می ترسیدیم و اینها برمی گردد به اجرای بسیار قوی او،حسی که هنگام تعزیه دارد و بیان شیوایی که از آن برخوردار است . ربع قرن می شود که این نقشها را در تعزیه خوانی منبر گپ بر عهده می گیرد و اگر گاهی در تعزیه حضور نداشته باشد، انگار تعزیه چیزی کم دارد. دوستی می گفت: هر گاه به نامهای عمر سعد و یزید بر می خورم نا خوداگاه چهره ایشان در نظرم نقش می بندد.

  این گفتگو را خیلی وقت پیش انجام دادم ولی بی مناسبت ندیدم آنرا بازنویسی کنم.

                                                                


  از زمان کودکی که برای دیدن تعزیه می آمدیم از این نقش ها خوشم می آمد ودر ضمن صدایم به این گونه نقشها که به آن اشقیا می گویند،بیشتر می آید. البته بجز تعزیه در دوران دبیرستان که با مرحوم منصفی همکلاس بودیم ، کار نمایش هم انجام می دادیم .در مورد نقشهایم در تعزیه باید بگویم که درباره همه آنها مطالعه تاریخی و دینی کرده ام تا بهتر بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم . متاسفانه امروز خیلی ها نقشها یشان را نمی شناسند، فقط طوطی وار نسخه را می خواند و دیگر هنری مشاهده نمی کنید.آنزمان عصر که تعزیه پایان می یافت، پس از آن نسخه ها راپخش می کردند و همگی به خانه بانی منبر و یا نسخه گردان می رفتند و تمرین می کردند. ولی امروزه مشکلات مردم زیاد است ودیگر از آن خبر ها نیست .

    یکی از مهمترین ارکان تعزیه ،کارگردان و یا نسخه گردان است . او باید بداند،در هر مجلس چه دکوری لازم است چه ابزاری باید داشته باشد و در ضمن این پیام را زود انتقال دهد که مثلا نوبت خواندن چه کسی است.

  البته نحوه اجرای خود شخص هم خیلی مهم است .  من  وقتی  حرف می زنم مستمع باید گوش کند . من طوری اجرا می کنم که مستمع مجبور شود گوش کند. باید آنها را جذب کرد. هنگام اجرا عده زیادی اظهار تنفر می کنند. در آن لحظه من در اوج لذت هستم. با خود می گویم ، حتما تاثیر گذاشته ام.

  *بسیاری از نسخه ها ازبین رفته اند . مثلا اشعار قضایی که خیلی روان بود.

  *رونق تعزیه در زمان صفویه بوده ولی سرمنشا آن در دوره تیموریان بوده است.

  *هدف تعزیه نشان دادن آزادگی وانقلاب امام حسین است.

نظرات 7 + ارسال نظر
فرزان یکشنبه 23 بهمن 1384 ساعت 06:29 ب.ظ http://www.doniayefani.blogfa.com

حالا چرا با شبیه یزید مصابحه کردی کس بهتری سراغ نداشتی؟

موسا یکشنبه 23 بهمن 1384 ساعت 09:15 ب.ظ http://zehneziba.blogsky.com

سلام گلم
جالب بود .
وقت کردی خوشحال می شم میهمان من باشی.
سرافراز باشی
تا سلام ...

بپ گپو دوشنبه 24 بهمن 1384 ساعت 09:46 ق.ظ http://bapgapuo.blogsky.com

گفتگوی خوبی بود.

زهرا دوشنبه 24 بهمن 1384 ساعت 02:51 ب.ظ http://zahra999.blogfa.com

من با اصل تعزیه موافقم...اما با چیزی که امروز توی استان ما داره به نام تعزیه برگزار میشه ابدا نمیتونم سازگار باشم.من نمی دونم مثلا ۵۰ سال پیش تعزیه ی استان چقدر غنی بوده و یا اینکه چقدر تاثیر گذار بوده...قصدم مقایسه نیست...قصدم اینه که بگم اگه بخوایم امروز از طریق تعذیه حرفی برای گفتن به نسلی داشته باشیم که خیلی عمیق تر از نسل قبلی مخاطبان تعذیه بودن احتیاج داریم تعذیه مون از نو قالب ریزی بشه...به یه نوآوری احتیاج داریم که هم شکل و هم محتوای بومی تعذیه درش لحاظ بشه و هم از شکل و قالب های مدرن تاتر روز بهره مند باشه! به هر حال باید بپذیریم که تعذیه ی سنتی ما دیگه فقط به درد موزه ها میخوره! اگه قصدمون اینه که با این شکل از نمایش حرفی برای گفتن داشته باشیم جدا باید یه تحولی در این زمینه اتفاق بیوفته وگرنه نه تنها نمیتونیم رابطه ای با نسل نو برقرار کنیم که تعذیه به شکل یه جور حرکات نمایشی بی معنی در میاد!

کامیرا دوشنبه 24 بهمن 1384 ساعت 07:48 ب.ظ http://www.bandarabbascity.com

گفنگوی خوبی بود. حرفهای زهرا هم فابل تامله. تعریه در استان و در کشور به طرز قابل توجهی نزول پیدا کرده. در واقع تعزیه در حال حاضر چیزی جز یک نماغیش کهنه و باستانی نیست و کمتر جوونی رو پیدا می کنید که تحت تاثیر قرار بگیره وقتی ما ادعای داشتن تئاتر خوب رو داریم و جشنواره بین المللی برگزار می کنیم، و از طرفی هم مدعی داشتن اسلام ناب محمدی هستیم،‌خوب وظابف از قبل تعریف شده است! حالا پیدا کنید پرتقال فروش را !!! فرم هم چیز خوبیه. به شرطی که تغییر پیدا کنه.

بندر خوبم چهارشنبه 26 بهمن 1384 ساعت 05:27 ب.ظ

عجب . توی ای بندر کهوری نژاد اوی زیادی هستند که ما حتی اسمشو هم بلد نهیم . مه خودم شخصا به ایشون نمشناخت ولی فکر اکنم اجرای قوی باید ایبشت . از شما هم ممنونم که به سراغ چهره های گمنام ولی برجسته اری .

علی یکشنبه 30 بهمن 1384 ساعت 06:15 ب.ظ

خبر دارین bandariha.blogsky.comفیلتر شده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد