سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

آقای مایلی کهن دلیل حذف تیم ملی امید هم علی دایی بود ؟

  نتایج تیم ملی فوتبال ایران واکنش های متفاوت و عجیب و غریبی در بین مردم و رسانه ها داشته است . حتی صدا و سیما که نقش یک رسانه ملی را ایفا می کند و باید نسبت به این قضیه علمی و فنی نگاه کند از این رویه پیروی می کند . تا قبل از جام جهانی صدا و سیما تیم ملی را در حد یک تیم درجه یک بزرگ می کرد ولی در قسمت اول برنامه نقد و بررسی عملکرد تیم ملی حتی انگ کم کاری و بی غیرتی و ...را هم از بازیکنان دریغ نکرد .  اولین چیزی که به ذهن  می رسد این است که برای هدایت و خنثی کردم خشم مردم راهی جز این نیافته بودند . بهتر نیست به جای اینکه کار به جاهای باریک و تاریک بکشد همه چیز را بر سر برانکو ، دایی و دادکان خراب کنیم؟ البته که بهتر است چون مردم هم خود تا حدودی به این سو گرایش دارند . عزل عجولانه دکتر دادکان هر چند تا حدودی خشم مردم را کاهش داد ولی از سویی دیگر خشم فیفا را بر انگیخت .

  گوینده اخبار ورزشی که تا چند روز قبل رییس فدارسیون را دکتر محمد دادکان خطاب می کرد ،امروز او را دادکان خشک و خالی می نامد .

 فقط کافی است به یکی از موضوعات قابل بحث در این برنامه اشاره کنم تا بفهمید که چقدر هالو پنداشته شده ایم !

  مجری برنامه در جایی به کارشناس می گوید : چرا نفرات جدیدی به تیم فراخوانده نشدند و تیم همان ترکیب مشخص خود را دارد ؟ مگر مربی بازیهای لیگ را ندیده است ؟ نمی شد نفرات جدیدی به این تیم تزریق کرد ؟

  و چند دقیقه بعد : چرا بازیکنانی که از چهار سال قبل در ترکیب بودند و با برانکو زندگی می کردند از تیم کنار گذاشته شدند و یک هو نفراتی تازه به تیم اضافه شدند ؟

 و در جایی کارشناس عزیز  می گوید ؟ عیب مربی این بود که با کسی مشورت نمی کرد .

و چند دقیقه بعد همان کارشناس : مربی توصیه پذیر بود .

بازتاب این برنامه در سایت بازتاب !

***

و البته از همه جالب تر حرفهای مایلی کهن در خصوص تیم ملی بود . او یکی از دلایل ضعف تیم ملی را حضور و دخالت های دایی در تیم می دانست . او در جایی حتی تغییر رییس فدارسیون سابق را نیز از اقدامات دایی نام برد ! جدای از اینکه می خواهم درباره دایی حرف بزنم چند سوال از جناب مایلی دارم .

 جناب مایلی ! شما در جواب عادل فردوسی پور در برنامه نود علت حذف تیم ملی امید به مربیگری خودتان را اینگونه پاسخ دادید : واقعیت فوتبال ما همین است . یادآوری می کنم که تیم شما با سه گل از چین شکست خورده بود . آیا علی دایی در شکست تیم شما هم دخیل بود ؟

آقای مایلی شما در زمان مربیگری تیم ملی هم با دایی مشکل داشتید . چرا او را روی نیمکت نمی گذاشتید . (خب چون نمی توانستید کسی را جایگزین او کنید .) آن موقع دایی آقای گل لیگ بود ؟

 آقای مایل شما گل های دایی را همین چند هفته پیش به الغرافه قطر دیدید ؟ آیا دایی به آنها هم پول داده بود تا از سی متری گل بخورند ؟

و سوال آخر اینکه شما دم از صراحت و صداقت می زنید . آیا قبل از جام جهانی نمی توانستید صادق و صریح باشید ؟

 

و اما نظر من درباره دایی (که البته فقط نظر شخصی است و درست و نادرستی اش را گذشت زمان مشخص می کند)

قبل از هر چیز باید بگویم که بازی کردن در جام جهانی حق او بود . بدون در نظر گرفتن ایده های مربی و جایگاه دایی دراین تفکرات، همانطور که گفتم او در ۱۲ بازی آخرش ۱۵ گل به ثمر رسانده بود و نشان داده بود هنوز آماده است . هر چند در جام جهانی او هم مثل دیگر بازیکنان نتوانست در اندازه های خودش ظاهر شود . مسلما اگر اهداف دراز مدتی داشته باشیم او و خیلی های دیگر جواب نمی دهند .

 دایی بازیکنی است که توانایی انجام بازی تماشاگر پسند را ندارد . حتی وقتی در اوج باشد . پاهای کج ، تکنیک مبهم و گاهی اوقات ناتوانی اش در کنترل توپ تماشاگر را ناامید می کند . سرعت و چابکی گذشته را ندارد . جهش ها و ضربات سر که روزی مشخصه او بود امروز کمرنگ شده است . و البته مثل دیگر بازیکنان چندان برای تماشاگران خارج از زمین جذاب نیست !

  ولی از سوی دیگر هوش و درک بالای او از فوتبال ضعف هایش را جبران کرده است . او با همین تکنیک مبهم هم با استفاده از هوش و ذهن آماده اش می تواند مالدینی را دریبل بزند .

 گاهی با یک پاس تک ضرب در طول یا عرض زمین جریان بازی را عوض می کند . تقریبا توانایی شوت زدن با هر دوپا را دارد . جاگیری اش در محوطه جریمه بدون نقص است . ضربات آخر را خوب به توپ می زند و از روحیه بالایی برخوردار است . نظم دادن به حرکات تیمی و رهبری تیم هم از مشخصه های یک کاپیتان خبره است .

شبیه پاس های تودر او در فوتبال آسیا و حتی جهان به ندرت دیده می شود . پاس دایی به خداداد در بازی با استرالیا ، به مهدوی کیا در بازی با امریکا ، به علی کریمی در بازی رفت با ایرلند و البته همین اواخر در بازی با بوسنی به رحمان رضایی . توانایی ارسال اینگونه پاسها فقط به هوش و درک بازیکن از فوتبال بستگی دارد . بازیکن خودی نباید در آفساید قرار بگیرد . مدافعین و دروازبان حرف به توپ نرسد . سرعت بازیکن خودی و زمان رسیدنش به توپ محاسبه شود . 

خلاصه بگویم . من عقیده دارم دایی بازیکن خوبی است . به گذشته اش هم بی توجه ام . همین حالا هم می شود به او به عنوان یک بازیکن خوب نگاه کرد . در این نوشته تنوانسته ام علاقه ام به او را پنهان کنم ولی باور کنید من نه او را از نزدیک می شناسم و نه از او پولی دریافت کرده ام . مطمئن باشید ایران مدتها از داشتن یک مهاجم کلاسیک رنج خواهد برد . و گذشت زمان همه چیز را روشن می کند .

 

نظرات 14 + ارسال نظر
کامیرا سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 02:00 ق.ظ http://bandarabbascity.blogsky.com

بدون تعریف، دیدگاه منطقی تو رو خیلی می پسندم. فوتبال ما احساسی هست و خواهد بود و مردم هم همینطور. دلیلش هم اس ام اس ها و فحش های رکیکی بود که بعد از بازی به دایی و میرزا پور می دادند.
نباید فراموش کرد که همین علی دایی بارها و بارها باعث صعود تیم ملی ایران و خوشحالی چند ده میلیون ایرانی در سراسر جهان شده بود.

شهلا سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 02:39 ق.ظ http://21mehr.com

و تو هم رفتی تو کار گزارش فوتبال نوشتن...!!!!!!!!!!

موسا سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 03:12 ق.ظ http://www.zehneziba.blogsky.com/

سلام ... بله دوست عزیز چه خوب است یادمان نرود همین علی دایی بود که در بحرانی ترین مواقع به داد اشکهای هر بیننده و تماشاگری می رسید و لبخند شادی روی لبها می پاشید ! یادمان نرود همانطور که در آرژانتین و خیلی جاهای دیگر خیلی ها می خواهند مارادونا شوند روزی خیلی ها می خواستند علی دایی باشند . زحمات و تلاشهای او برای تیم ملی ایران غیر قابل انکار است. او بزرگ نبود ،شد ، هست و خواهد بود.
بی معرفت نباشیم خواهش می کنم ...
به روز هستم.
تا سلام...

موسا سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 03:13 ق.ظ

لینک هم داده شد !

زهرا سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 03:31 ق.ظ http://zahra999.blogfa.com

فعلا که مسی رو عشقه!

کنج سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 09:55 ق.ظ http://konjzehn.blogfa.com

لطفا ایمیلتو چک کن...مرسی

ابراهیم سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 12:01 ب.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

چه کنیم دیگه ؟! باید یه جوری ایرانی بودن خودمون رو نشون بدیم یا نه ؟ ... اگه این حرفا رو نزنیم که دیگه بهمون نمی گن کارشناس!

یداله شهرجو سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 05:07 ب.ظ http://samtedarya.blogsky.com

سلام عزیز
نمی آیا حق علی دایی است که این روزها هر نوجوان ده -دوازده ساله ای او را عامل شکست تیم ملی بداند؟ واقعا باید به حال این فوتبال تاسف خورد...

مسعود رحمتی سه‌شنبه 6 تیر 1385 ساعت 09:43 ب.ظ http://looyatan.blogsky.com

سلام استاد من نیستم یا تو نیستی چیزی به ذهنم رسید که
گویا همگان از یاد بردند که اول توقع این بود که تیم ملى به جام جهانى برسد بعد این توقع پیش آمد که باید به دور دوم جا م جهانى نیز راه یابد. لابد، دست آخر هم توقع قهرمان جهان شدن پیش مى آمد. اما یک نکته عمده این وسط فراموش شد و آن اینکه فوتبال ایران، مجزاى از احوال ایرانى نیست؛ اینکه همه چیز از درون یک وضعیت بى ثبات بیرون مى آید و به وضعیت مویین بستگى دارد. باور کنید که اوضاع در ایران چندان ساختارمند نیست، اگر هم ساختارى داشته باشد، ساختار مویین دارد. اما نمى دانم چرا در تحلیل «احوال ایرانى» همگان دنبال ادله ساختارمند مى گردند. در مورد فوتبال، از برانکو و بازیکنان و تحلیلگران و روزنامه نگاران، همه و همه دنبال علت و معلول ساختارى یا علت اصلى مى گردند. البته «احوال ایرانى» را شاید بتوان به دوره «گذار» حوالت داد. هر چند به قول ظریفى معلوم نیست این دوره «گذار» دویست ساله کى تمام مى شود! از صدر مشروطه تا به حال مسائل همیشه به طور ملال آورى تکرار شده. معلوم نیست این همه هزینه و یا به اصطلاح «تجربه ها» در کجا خرج شده است؟ هر باختى را (چه در فوتبال، چه در سیاست یا آنچه تحت عنوان کلى پیشرفت نامیده مى شود) یک تجربه مى دانیم که البته در «بازى» بعد به کار نمى آید! و حالا از غرور جریحه دار شده ملى! حرف مى زنیم. اما این غرور درباره چیزهایى که باید و شاید، سال هاست به خواب رفته!

مهندس هنرمند چهارشنبه 7 تیر 1385 ساعت 08:24 ق.ظ

سلام خسته نباشی سیاورشن عزیز
چکار می کنی خب هممون ایرونی ایم دیگه فقط بلدیم حرف بزنیم ولی به عمل که می رسه ...

سیبه ماندگار چهارشنبه 7 تیر 1385 ساعت 11:07 ق.ظ http://kookherddyar.blogfa.com

آقای علی دایی با تمام گذشته پر افتخارش قبل از اظهار نظر کارشناس صدا و سیمایی همچون مایلی کهن توسط افکار عمومی محاکمه و مجازات شد. ببینید راه رفتن یک قهرمان در زمین فوتبال که نیازمند کار گروهی است و آن هم در آوردگاهی همچون جام جهانی که شما شاهد چالاکی و فراست و هماهنگی دیگر تیم ها هستید چندش آور است. شکی ندارم که مایلی کهن عقده های کهنه و مانده در دل را رو می کرد....... اما چشم بر واقعیت نمی توان بست. جام باشگاه های آسیا با جام جهانی قابل قیاس نیست. دایی عصا به دست هم برای فوتبال آسیا حرفی برای گفتن خواهد داشت! او نه عامل اصلی شکست تیم ملی بلکه یکی از عوامل تسهیل کننده بود.

سلام دوست عزیز ... امیدوارم چشم بر واقعیت نبسته باشم ولی این نظر من است ...در تمام تیم هایی که شیوه آنها پرسینگ از جلو نباشد مهاجم نوک چه می کند ؟ ... گفته اید جام باشگاههای آسیا با جام جهانی قابل قیاس نیست ...خب بازیکنان آسیایی را چطور می سنجند ؟ مگر بازیهای معتبر تری هم هست ؟...قبول دارم دایی خوب نبود ولی سهم او در نتایج برابر با دیگر بازیکنان بود ...و برابر با سهم ما ...ما همانطور بازی کردیم که زندگی می کنیم ! ....ممنون از نظرتان...

سیبه ماندگار چهارشنبه 7 تیر 1385 ساعت 01:33 ب.ظ

خواندم و سپاسگزارم
تا سلامی دیگر

فرزاد چهارشنبه 7 تیر 1385 ساعت 11:23 ب.ظ http://jaski.mihanblog.com

دوست عزیز سلام. برای رسانه ملی جای تاسفه که تا ۱۰ روز قبل ملت ۷۰ میلیونی را از لقب یار دوازدهم محروم کرده بود و این لقب را در هر جا به خودش اختصاص داده بود ولی امروز بازیکنان و مربیان تیم ملی به بی غیرتی متهم می کند. کارشناس کشتی جاودانی را به عنوان مجری و مفسر مسابقات جام جهانی تعین کرده که از هر و بر فروتبال سر در نمی آورد. این آقایی که در برابر عادل فردوسی پور ایستاد و گفت من حرفت را قبول نمی کنم باعث نابودی ورزش کشتی بود و حالا هم برای نابودی ورزش فوتبال آمده. دوست عزیز آیا شما بعد از بازی ایران و پرتغال دکتر حمید رضا صدر کارشناس فوتبال را در برنامه یک جهان یک جام دیدید؟ آیا شما از یک هفته قبل دکتر زادهر را در تلویزیون میبینید؟ نه چون که بعلت مخالفت با نظر آقای جاودانی و حمایت از دادکان به نظرم نام کارشناس را هم از آنها گرفتند. همین رسانه ها علت بزرگ ناکام بودن فوتبال بودند. مردم بیچاره ما از تیم ملی توقع برد در برابر مکزیک و پرتغال را نداشتند زیرا میدانستند تیم کشورمان توان مقابله را با این ابر قدرتهای دنیا را ندارد ولی آمدند و مانور دادند که پرتغالی را که دکو و فیگو و رونالدو و ... شکست میدهیم توقع مردم را بیجا بالا بردند. تحقیقی که کردم رسانه های آنگولا قبل از جام جهانی به مردم خود قبولاندند که ما نمی توانیم در برابر این تیم ها با یستیم و توقع بالا را از آنان گرفتند ولی دیدیم که با همان توقع پائین چه بازیهای خوب و تماشاگر پسندی را به نمایش گذاشتند و سرفراز به میهن خود بازگشتند. اگر روزهای اول میگفتیم که ما توان شکست پرتغال و مکزیک را نداریم بازکنان کشورمان بدون فشار بازیهای خوبی را به نمایش میگذاشتند. گر چه توقع بالا عیب نیست ولی ...
ایران حذف شد ولی ( به نقل از مجید جلالی ) بجای تشکیل کمیته علت شکست کمیته سازماندهی ورزش و فوتبال را تشکیل بدهیم.

ماه لی لی پنج‌شنبه 8 تیر 1385 ساعت 10:10 ق.ظ http://abi-e-aram.blogfa.com/

درود دوست عزیز
من هم فقط از تماشگران فوتبالم .برای علی دایی هم همیشه احترام قایل بوده ام ولی خدا وکیلی تیم ما از غنا و ترینیدادوساحل عاج و...چرا بای کمتر میبود؟

سلام دوست گرامی !
به نظر من چند دلیل داشت البته این فقط نظر من است : کسی مزد بیشتری می گیرد که بیشتر کار کرده باشد ــ و ما همانطور بازی کردیم که زندگی می کنیم ...ممنون از نظرت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد