اهل ماتم کتابی است درباره ی آیین ها و آواهای بوشهر که توسط جوانی سختکوش و دلسوز به نام محسن شریفیان نوشته شده است .
محسن شریفیان خود نوازنده متبحر نی انبال است و در یک خانواده اهل موسیقی رشد یافته است . از دیگر آثار او می توان به اهل زمین و سازشناسی بوشهر اشاره کرد .
هر چند ازعنوان این کتاب چنین بر می آید که فقط درباب مراسم های سوگواری و موسیقی ویژه ی آنان باشد ولی در واقع این کتاب مجموعه ای کامل تر از تصوری است که نام کتاب به خواننده می دهد . خواننده می تواند علاوه بر آیین های سوگواری و ... با موسیقی کار ، موسیقی کودکان ،موسیقی محفلی و جشن بوشهر ، پیشینه تاریخی ،اقوام و ریشه گویش بوشهری نیز آشنا شود . البته علت چنین عنوانی بر این کتاب هنوز بر من پوشیده است .
با توجه به دیگر آثار این مولف جوان (اهل زمین ) چنین بر می آید که او برای انتخاب نام از اهل هوای غلامحسین ساعدی تاثیر پذیرفته و ...
از آنجایی که شریفیان خود بوشهری و نیز اهل موسیقی و هنر است به خوبی با نکات ریز این مساله آشناست و یکی از نقاط قوت این کتاب هم همین است . او منابعش را نیز با همین آگاهی انتخاب می کند . برای نگارش این کتاب و مجموعه نفیس او بیش از صد منبع نوشتاری ،صوتی و تصویری را مورد مطالعه و بازبینی قرار داده و از نزدیک به هفتاد آگاه محلی ، هنرمند و ...پرس و جو کرده است .
در این کتاب علاوه بر مطالب و متن ها از آوانگاری و نت نویسی نوحه ها ،ریتم ها و آواها هم استفاده شده و در بخش پایانی تعدادی عکس هم برای ارتباط بهتر مخاطب قرار داده شده .که البته عکس ها هر چه جدیدتر ،ضعیف تر شده اند .
بهتر و مناسبتر از همه این ها لوح فشرده ای است که همراه این کتاب عرضه می شود .این لوح حاوی قطعاتی از تمامی نمونه های ذکر شده در کتاب است .بسیاری از این قطعات مربوط به سالهای بسیار دور است و علاوه بر کاربرد آشنایی مخاطب با نواها، هر یک گنجینه ای از فرهنگ و موسیقی بوشهر به حساب می آیند .
گزیده ای از بخش های مختلف این کتاب : نژادها و اقوام ، موسیقی کودکان ،موسیقی درمان ، بیت خوانی در مراسم سرور ،مردم و مراسم سنج و دمام ،دوره های مختلف نوحه خوانی،تعزیه در بوشهر ،نوحه خوانی زنانه .
در قسمتهایی از این کتاب وقایع تاریخی مرتبط با موضوع کتاب از دیگر منابع نقل شده که یکی از آنها را می خوانید :
" هنگام سفر احمد شاه قاجار به بوشهر ،مردم این شهر برای ابراز خوشامد گویی به احمد شاه ،سینه زنی مفصلی با نوحه گری ناخدا عباس دریانورد در جلو ساختمان امیریه و در سمت جنوبی آن ترتیب می دهند و ناخدا عباس در پایان یکی از نوحه های معروف خود با مطلع :
ای شیعه مگر قتل شه کرب و بلا شد یا ماه عزا شد
چنین می خواند :
یا رب تو بده نصرت احمد شاه ایران یا قادر منان
گفتنی است که رسم دعا کردن به جان شاه کشور در هنگام عزاداری پیشوایان دینی ، از آغاز پدیده ی سینه زنی در بوشهر معمول گردیده و هر نوحه خوان ،خود را ملزم به رعایت آن می کرده است .
صفحه ۱۷۶ اهل ماتم به نقل از سنگستان/عبدالحسین احمد ریشهری
تنها جای بحث در این کتاب شاید نامشخص بودن مبنای تقسیم بندی بخش های کتاب و همچنین طرح جلد کتاب باشد . جلد این کتاب و نیز کتاب اهل زمین با ترکیب چند عکس و به صورتی غیرحرفه ای و بازاری،طراحی شده است .
خواندن این کتاب به تمامی علاقمندان به فرهنگ جنوب پیشنهاد می شود .
اهل ماتم توسط نشر دیرین به شمارگان ۳۲۰۰ نسخه و به قیمت ۴۹۵۰تومان منتشر شده است .
خواندم . مثل پست های قبلی خواندی بود و جالب .
اقای محترم ملت ماتمزده ما از بهمن ۵۷
۳۶۵ روز در سال در ماتم و عزا داریست البته من به هیچ وجه منکر نیت و عقاید باک و صاف شما جوان برومند شهرمان نیستم و همچنین ارزوی موفقیت برای اقای شریفیان دارم ولی این ملت همیشه عزا دار از نکته نظر علمی و روانی جائی برای خواندن کتابهای عزاداری دیگر ندارد مخصوصا نوجوانان و جوانان غمگین ما.
من با نظر شما مخالفم ... عزاداری جزئی از فرهنگ ماست و قدمت آن هم خیلی بیش از اینهاست که شما گفته اید ... این کتاب کمک می کند که با عزاداری زیبای جنوب آشنا شویم ...یادگیری ما را شاد می کند ... هر چیزی که درست انجام شود شادی می بخشد ...
کتاب نوشتن اگرچه کار ساده ای نیست اما متاسفانه در میان اهل فکر ما تقریبا هیچ گرایشی به آن دیده نمی شود.
سلام اقا , زحمت کشیدی . دستت درد نکنه.
سلام . مثل همیشه از اطلاع رسانی بجا و مناسب ممنون ... این مطلب را که خواندم یاد سوگواری جنوبیها در مراسم درگذشت خمینی افتادم٬ سال ۶۸ گمون نکنم شما چیزی یادت بیاد...تلویزیون عده ای از زنان را نشان میداد که چادرهایشان را پشت سرشان گره زده بودن و دو دستی توی صورتشان میکوبیدند و با ریتم تندی میخواندند: امام خمینی لب حوض کوثره / ای واویلا... از همان زمان من نسبت به اینهمه تفاوت جذب شدم . کتاب را خواهم خرید .از طرفی هم با دوستمان بندری همعقیده هستم چون ملت ما فایلشان تا ۲۰۰ سال دیگر در زمینه ی عزاداری بسته است !!!
سلام.دوست گرامی.بسیار مفید بود برای من
خواندمت. چی بگم والا!
سلام دوست عزیز
من به وبلاگ شما سر می زنم اما شما خیلی کم پیدا هستید به منم سر بزنید
نگام مکن که با نگات شلال شلالم اکنی ترس ام اتات رو بکنم آشفته حالم اکنی نگام مکن که چشمونت بند وجودم ادرت مه خوب ادونم که دلم یه روز از عشقت امرت تو کلو تنگ دلم آتیشی بانن که مگه امناوا اسیر بشم خارت بشم یه بار دگه نه دوا در مونی شا عشق و نوا با عوض شکو امناوا در به در عشقت بشم نگام مکن دل تو سینه پچ پچن بس که تو آزارش تدا قطره قطره عشق خو غم تکه و بارش تدا رو خو بر بگردونو نگام مکون هیچی مگه امناوا در به در عشقت بشم یه بار دگا
درود دوست من. خواندم. شاد و سربلند و خندان باشید. بدرود
سلام دوست عزیز! کجایی ؟ معلومه که نیستی..دلمون براتون تنگ شده . بروز کنید لطفا!
نوحه شیرین و در عین حال جان سوزی هسته .
ای شیعه مگر قتل شه کرببلا شد یا ماه عذا شد
همیشه بی مه یاد محرم و منبر کرتی اکردت ...
سیاورشن عزیز سلام
معرفی خوب و کاملی بود ...با نقدی بر مجموعه ام توسط تیرداد راد به روزم سر بزن
درود
کاش دلی با سازهای استان ما هم اینچنین می رقصید.افسوس دگل .جفتیهای ما برسیتی سایزرها ولیوا های ما بر... بماند .همین گونه داریم از دست میرویم
جالب بود و زیبا؟!
سلام
هرجاهستی امیدوارم سالم و خاشی زود بر به گرد که دلمو برات تنگن
با هرمزگانی اخباری تازه و متفاوت را تجربه کنید
http://www.hormozgani.blogsky.com/
تلاش شما برای معرفی فرهنگ جنوب ستودنی ست
salam dost aziz vaghean jaleb bood
estefadeh kardim khoshhal misham be manam sar bezani va age ye jaye to link doonet be man bedi mamnoon misham aziz raste inam ideye jadid maneh on idemo zadam Id::... boybandari
khoshhal misham adam koney
دوست عزیز سلام
زیبا وخواندنی معرفی کرده ای .
در مورد آن قسمت که گفته شریفیان در کتابش بر خلاف نامش که پیرامون مراسم سوگواری است ، به چیز های دیگری نظیر : پیشنه تاریخی ، اقوام ، موسیقی کار و.... پرداخته است ، معمولا بعضی از نویسندگان برای خوانندگانی که با منطقه آشنایی ندارند خلاصه ای از اوضاع واحوال جغرافیایی وتاریخی و فرهنگی را می آورند تا خواننده راحت بتواند با سایر مطالب ارتباط برقرار کند.
برقرار باشی
منتظر یه پست جالب ازت هستم.کجایی؟(این چه کاریه)؟
با درود
کامنتت را خواندم ... در مورد نام کتاب های شریفیان شاید بتوان گفت که وی تا حدودی تحت تاثیر اهل هوای ساعدی بوده ، چرا که موضوع کتاب اول وی نیز همان موضوعی است که ساعدی در اهل هوا آورده است منتهی محدوده جغرافیایی اش فرق کرده ، ساعدی این تحقیقات را در هرمزگان انجام داده و شریفیان در جزیره خارک. و اینکه شریفیان عنوان کتابش را بر عکس ساعدی ؛ اهل زمین می نامد به دلیل آن است که خارگی ها موجودات نامریی ( اجنه و زارها ) را به دلیل آن که اغلب بر روی کره زمین سرگردانند اهل زمین می نامند . در خود بوشهر هم شیاطین وجن وپزی را اهل اونا می نامند.
و اما در مورد دیگر کتابهای شریفیان شاید او می خواهد سلسله تحقیقاتش را با همین اصطلاح ادامه بدهد ، اهل ماتم ، اهل ساز و ... حتی خبر کتاب بعدی اش را نیز در کتاب اهل ساز به این صورت داده است : اهل ...!
بدرود
سلام ...ممنون از توجه ات ... بله اهل زمین را هم خوانده ام ...البته فکر می کنم اهل زمین به موجودات ماورایی بجز بادها اطلاق می شود ...جن و پری و ...
من هم از همین ردیف کردن نامها می ترسیدم که شریفیان دچارش شده ...البته این نظر شخصی من است و شاید حق با او باشد ...به هر حال او اهل عشق است ...
سلام! بعدا مفصل تر خواهم نوشت فعلا فقط عرض سلامی بود
سلام
بسیار زیبا بود
خوبی؟
مرسی از حضورت گرمت مرسی
موفق باشی
یاعلی
سلام از نوشته ی شما در مورد کتاب اهل ماتم متشکرم. من نام این نویسنده و کتابش را سرچ کردم ولی موفق نشدم کتاب ایشان را بخرم اما در عوض مطالب جالبی در مورد فعالیت های این هنرمند بود و همینگونه یک نقد مفصل که زنده یاد منوچهر آتشی در مورد این کتاب نوشته بود.
با عرض سلام خدمت همه دوستاداران کتاب بخصوص اهالی محترم و خون گرم بندر عباس از حاجی آباد گرفته تا جزیره هنگام . چند نکته :
۱- نظرات پرمغر و گرانمایه ی همه شما گرامیان را خواندیم و از تک تک آنها آنچه را که لازم بود برگرفتیم . چاپ دوم کتاب را اول مهر امسال ۸۵ به بازار عرضه کردیم . سعی فراوان نمودیم تا نظرات شما و مخصوصا انتقادات شما از روی جلد گرفته تا فصل بندی کتاب لحاظ شود .
۲- امید واثق داریم که مجددا با بررسی و مطالعه کتاب جدید ما را ازنظرات خویش بی بهره مسازید
۳- شماره تماس انتشارات دیرین در تهران ۶۶۹۰۴۱۸۰ - ۶۶۹۰۴۱۸۱ می باشد .تماس بگیرید تا در آثار بعدی نظرات شما هدایت گر ما در ارائه هر چه بهتر کتاب باشد.
از توجه تان سپاسگزارم. کلی به من انرژی دادید. گروه ما اخیراْ بر روی موسیقی هرمزگان فعالیت خودش را شروع کرده البته بیش از این در سال ۱۳۷۶ کار مشترکی را با هنرمندان بندر خمیر انجام دادم که در نهایت در استدیو صبا ضبط شد و این آغاز همکاری من با آقای علی رادمهر بود.
چقدر من بامزه هستم!!!!
اگه این کامنت منو نگه داری به این معناست که من بامزه هستم.
اگه به کامنتم جواب بدی یعنی من خیلی بامزه هستم.
اگه تاییدش کنی، در واقع تو داری به همه میگی که من بامزه هستم.
اگه پاکش کنی یعنی تو به من حسوووووووودیت میشه چون من بامزه هستم.
:))
خب حالا بفرمایید "سیاورشن" یعنی چی؟