سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

فهمت بُبه بالا /علی رضایی شریف

 

علی رضایی شریف

  نخستین موضوعی که با اسم علی خان حبیب زاده و همنسلانش به ذهن متبادر می شود ، خوش اقبالی آنان است که دوران جوانی و بالندگی شان در عصر طلایی فرهنگ ، هنر و ادبیات ایران یعنی دهه چهل سپری شد . (همچنان  که عده ای جوانی و بالندگی شان در دهه ۶۰ سپری شد . )

  دورانی که دست اندرکاران فرهنگ آنزمان شاید به خاطر باورهاشان و یا به خاطر نیاز رژیم برای مقابله با موج جهانی چپ گرایی آن زمان به فرهنگ و ادبیات و هنر بهایی ویژه می دادند .

  اما این چیزی از کار بزرگ حبیب زاده و همنسلانش که هویت به خصوص بخشیدن به فولکور ادبی و تلفیق آن با موسیقی شاخص خود است ، نمی کاهد . اصولا همیشه در خانواده هایی که ۶ ــ ۵ فرزند دارند یکی سهم ادبیات و هنر می شود .و این جای خوشبختی است که هنر و ادبیات توان گرفتن حق خود را از اجتماع دارند . و علی خان و چند تن دیگر از میان بسیاری از جوانان آن زمان سهم ادبیات و هنر این خطه از آن عصر و آن نسل بودند .

  چون در حیطه هنر و ادبیات چیزی که باعث مانائی کار می شود خلوص و نیالودن هنر و ادبیات به غیر آن است ، می بینیم  که آثارشان از روح پاک و اندیشه سالم و خلوص نیتشان سرچشمه گرفته و هنوز هم بر دلها می نشیند .

  چرا که در کار هنر و ادبیات همیشه پنجاه درصد کار مادی و مرئی و پنجاه درصد دیگر معنوی و نامرئی و به شخصیت فرد هنرمند و درونیات و کارکتر روحی شخص او بستگی دارد و همین پنجاه درصد دوم حافظ مانایی کار است ، پارامترهای مادی در آن تاثیرگذار نخواهند بود و با استفاده از پتانسیل نیرویی که در ذات خود ذخیره دارد به حیات خود ادامه خواهد داد.

  کار بزرگی که حبیب زاده برای اعتلای فرهنگ و هنر این خطه و هویت بخشیدن به آن انجام داد قابل ستایش بوده و در بالندگی و اشاعه گویشی که مخصوص مردمان فرودست تلقی می شده تاثیری به سزا داشته است و همچنین اجرای دقیق و مهحکم موسیقی آن و شاد و سرزنده بودن ریتمها که بر گرفته از طبیعت مردم و جغرافیای پیرامونشان بوده است موجب گسترش این نوع موسیقی در هرمزگان و بعد همه گیر شدن آن گردید .

  اصالت این موسیقی و ریشه دار بودن آن و بلاغت کلام و فخامت ادای آن هنوز پس از گذشت سی سال خود را به رخ می کشد و ماندگاری مزد طبیعی است که هنر و ادبیات به کوشندگان خود می دهد و انسانها و جوامع بیش از آنکه بهره ای به این تلاشگران برسانند خود خوشه چین و بهرمند از تلاش ایشانند و مدیونشان .

                                                                                                        علی رضایی شریف

نظرات 8 + ارسال نظر
سامان شنبه 18 شهریور 1385 ساعت 11:40 ب.ظ http://sahelha.blogspot.com

با توجه به نوشته ها و لوگو ...
سیاورشن عزیز، نمیخواهم جمله و کلیشه بنویسم، فقط اینکه، چقدر راضی و خوش احساسم وقتی می بینم از فضا و صفحه وبلاگت اینطوری هم استفاده میکنی. ممنون

بهزاد یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 01:40 ق.ظ

ادامه این حرکت را در کجا می توان یافت؟

ری را یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 08:07 ق.ظ http://bisotun.blogfa.com

پاینده باشید

چوک سورو یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 10:05 ق.ظ http://suru.blogsky.com

با درودی گرم به یاران و رفقای هرمزگانی که پاس می دارند اد ب و فرهنگ این دیار ، در دورانی که همه چیز در چنبره دینار و درهم و خرافات ، اسیر گشته ، قلم بیدار و اگاه علی رضای شریف و همت والای سیاورشن عزیز ، امید تازه در دل ما ساحل نشینان و سوخته دلان جنوب ، بر می انگیزد . یادی از علی خان و سبک جدید از موسیقی هرمزگانی که دهل با ریتم ارام شروع و به اوج میرسید ، به همراه جفتی خالو قنبر و عود وفادار ، شادابی و تحرک خاصی به موسیقی بندر عباسی می داد . با اهنگ فهمت بر بالا به جنگ خرافت و عقب ماندگی می رفت ، با شعر ما کارگریم کار اکنیم ... با ظلم و زور جنگ اکنیم ، نشان می داد که با دنیای پیرامون خود بیگانه نیست و با دردها اشنا است .
به امید حضور مجدد و پر بار علی خان در صحنه موسیقی هرمزگانی ،
ازادی خیلی خشن باید قدرش بودونیم .... مثل دسته گل ............

میکی یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 12:12 ب.ظ http://blACKEND.MIHANBLOG.COM

باز هم دم بعضی ها گرم...

آزاده یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 12:16 ب.ظ http://azadehnozad.blogfa.com

همیشه انقدر خوب و کامله که دیگه جا برای نظر دادن نمیمونه.

الهام یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام.حالت چطوره بچه محله.سلام برسون

اهل یکشنبه 19 شهریور 1385 ساعت 08:17 ب.ظ http://abed.blogsky.com

سلام
متاسفانه درگیر بودم تازه امروز کانکت شدم. بع علت نداشتن اطلاعاتی خاص نتوانستم چیزی بنویسم. فکر کنم همان کامنتی که گذاشتم گویا بود
ممنون ازین کار زیبا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد