سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

علی خان تکرار نمی شود . |سیاورشن

  شناخت من از استاد علی حبیب زاده و یا به قول خودش خودمانی تر بگویم علی خان فقط از روی آثار و شنیده هایم از نسل های پیشین است . نوشته ای که پیش رو دارید حاصل همین اطلاعات و نیز فیلم هایی است که از اجراهای اخیر علی خان در سوئد به دستمان رسیده است .

Image hosting by TinyPic

علی خان

آثار علی خان از چند جهت قابل بحث و بررسی اند : محتوا و کلام ،موسیقی و نحوه ی اجرا .

محتوا و کلام

 یکی از تفاوتهای اساسی علی خان با دیگران در این است که او اهمیت ویژه ای برای ترانه و پیام و محتوای آن قائل است . ترانه های او هر کدام حاوی چندین پیام و نکته مفید و مهم برای اجتماعند و گاه باور اینکه این ترانه ها بیش از سی سال قدمت دارند دشوار می شود . به ندرت ترانه ای در میان کارهای او یافت میشود که تاریخ مصرف داشته باشد . همان طور که پیشتر هم گفتم بیشتر ترانه های او هماهنگ و سوار بر موسیقی و در خدمت محتوا اند تا در قید قافیه .

 او با موسیقی کلمات به خوبی آشناست . نمونه بارز آن را در کار چیچکا می توان دید .

  دوست عزیزی به نکته جالبی در ترانه های علی خان اشاره می کرد و آن اینکه : او به ندرت از کلمات عربی استفاده می کند . و اصرار او در استفاده از واژه های پارسی و نیز کلمات اصیل گویش بندرعباسی به خوبی نمایان است.شاید علاقه ی او به شاهنامه فردوسی هم بر کارهای او بی تاثیر نبوده است . دوست دیگری می گفت : چند دلیل وجود دارد که ترانه های علی خان آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است . یکی اینکه این ترانه ها هنوز مکتوب نشده اند و دیگر اینکه او هنوز زنده است ! و به قول خود علی خان :

قیمتی اینینن او که زندن      واخ و ولکون مال مردن

***

موسیقی

  ریتم درکارهای علی خان متاثر از ریتم موسیقی اهل هوا و موسیقی اصیل بندرعباس به علاوه ی خلاقیت خود اوست . این خلاقیت به قدری است که او برای هر ترانه و آهنگ ریتم را به شکل خاصی تنظیم می کند و شاید اوج این خلاقیت در کار رمضون (اگریم روزه) نمایان باشد .

 ابزار او برای اجرای ریتم هم همان سازهای اصیل و در دست فراموشی بودند. در زمانی که برای راحتی کار سازهای کوبه ای بیگانه داشت جای دهل ، کسر و پیپه را می گرفت ، علی خان مردم هرمزگان را به موسیقی خودشان نزدیک میکند . و شاید از همین رو او مورد استقبال شدید مردم قرار میگیرد.

 ملودی ها هم متنوع و متناسب با ترانه ساخته شده اند . می گویند علی خان ملودی را با دهان می نواخته و نوازندگان از آن نت ها را می گرفتند . او به قدری در این کار تبحر داشته که کشش نت ها را هم به همان وسیله نشان می داده است و تاکید می کرده که نوازنده همان چیزی را بنوازد که او می خواهد . ملودی ها هم شخصیتی ایرانی، بندرعباسی و علی خانی دارند . هنوز هم نوازندگان قدیمی این سبک نواختن را علی خانی می نامند .

 علی خان بر خلاف عقیده ی بسیاری که می گویند او به خاطر شاد و تند خواندن محبوب بوده است ، توانایی بالایی در بیان بسیاری از احساسات و عواطف انسانی در قالب موسیقی دارد. این توانایی وقتی خود را بیشتر نشان می دهد که او با همان ریتم های تند فضای کار را به سمت حزن ، پشیمانی ، خستگی و ... پیش می برد . به عنوان مثال قطعه مش چنگی که هم می توان با آن رقصید و هم  گریست ! و یا هوباد گنو هووی درمون نین که هر کدام بسیار زیبا و در عین حال عجیبند !

 شاخصه دیگر آثار علی خان استفاده حرفه ای از صدای همخوان است . همخوانان چنان سر ضرب و منظم اند که گویی برای این کار آموزش های زیادی دیده اند. یکی از همخوانان قدیمی او می گفت : وقتی علی خان نکته ای را با حرکت انگشتانش به ما و یا نوازندگان اشاره می کرد. کسی جرات اشتباه کردن را پیدا نمی کرد . او روی کارش بسیار حساس بود .

 او بر خلاف روال مرسوم در موسیقی هرمزگان که از همخوان های زن استفاده می کردند به ندرت از همخوان زن استفاده می کند . به سبب اینکه صدای مرد همخوانی بیشتری با سبک ویژه ی او داشت . از نمونه های بسیار چشمگیر در استفاده از همخوان می توان به کار پاینده ایران اشاره کرد .

اجرا

 اجراهای زنده ی علی خان همراه با تحرک خاص خودش بوده است .او تبحر ویژه ای در رقص سرکنگی(لرزاندن شانه ها و ...) داشته تا جایی که می گویند او بسیاری از طرفدارانش در پایتخت را بواسطه همین سرکنگی هایش به دست آورده بود . و البته نکته جالب اینجاست که اغلب کارهای او هم ،سرکنگی آور اند .

 حرکت دست خواننده را نگهدارنده ی صدای او می دانند . علی خان به صورت ذاتی و البته با پیش زمینه ای که از تئاتر داشته به خوبی از این تکنیک استفاده می کند .

 او در جاهایی برای انتقال حس و پیام از اصوات خاصی استفاده می کند . این صداها شامل صداهایی خودساخته ، فریاد و حتی گریه هم می شوند .

***

  ... علی خان تکرار نمی شود .

نظرات 12 + ارسال نظر
زهرا دوشنبه 10 مهر 1385 ساعت 12:44 ق.ظ http://zahra999.blogfa.com

خدایا توبه!

شهره دوشنبه 10 مهر 1385 ساعت 09:34 ق.ظ

چه عجب بالاخره شما آپدیت کردین!
راستی این ماجراهای علی خان کی تموم میشه؟

آزاده دوشنبه 10 مهر 1385 ساعت 02:44 ب.ظ http://azadehnozad.blogfa.com

سلام. خوبی. چرا فتو وبلاگتو بروز نمیکنی؟

سلام دوست عزیز ...یکی بود یکی نبود ...زیر گنبد کبود ...غیر از خدا هیچ کس نبود ...تا اینکه یک روز دوستی یک فابل با ارزش را به من داد و من هم ان فایل را بر روی سیستمم منتقل کردم ...منتقل کردن فایل همان و منتقل شدن ویروس مبارک هم همان ...از قضا روایت می کنند که آن ویروس که نابینا هم بوده به دوربین این حقیر هم راه می یابد . از انجایی که او از این انتقال عصبانی بوده تلافی را سر دوربین در می اورد ...و اینگونه بود که من از همان دوربین خانگی ام هم محروم شدم تا عبرتی باشد برای آیندگان ! لعنت بر فایلی که ... بی موقع باز شود و ...
و ما از این داستان نتیجه می گیریم که من تا رخ دادن یک معجره و صاحب دوربین شدن عکس تازه ای نخواهم داشت ...مگر اینکه از عکس های قدیم چیز به درد بخوری پیدا شود که البته بعید است ...

امرالله دهقان دوشنبه 10 مهر 1385 ساعت 03:49 ب.ظ http://www.medar29.blogfa.com

سلام بر سیاورشن گرامی
ویزه نامه علی حبیب زاده را دنبال کردم و همتت را ارج می نهم ! براستی علی خان و علی خان ها تکرار نمی شوند!

تازه شده ام!

ایمان ذاکری دوشنبه 10 مهر 1385 ساعت 03:50 ب.ظ

اقای حبیب زاده معلم من در دوران راهنمایی بودن و من الان که دانشجوی دکتری عمران هستم به داشتن چنین معلمهایی افتخار میکنم و خیلی دوست دارم ایشون رو دوباره ببینم.
از شما هم که راجع به بندر مینویسین متشکرم

چوک سورو چهارشنبه 12 مهر 1385 ساعت 11:12 ق.ظ http://suru.blogsky.com

سلام سیا ی عزیز ، فکر اکنوم حبیب زاده اولین هنرمند بندری هستند که در قید حیاتش ، کارون هنریش مورد ارزیابی قرار ایگفتن و ازش قدردانی بودن ، امیدوارم از هنرمندون دیگر هم به همین شیوه تقدیر قرار گردد . تا زنده اند ، و کمکم فرهنگ مرده پرستی به کنار بگذاریم و قدر زنده ها بدانیم .
مطلب اخرت راجع به حبیبزاده جامع و کامل بود دستت درد نکند .
من هم به روز رزهستم با مطلبی پیرامون خطر جنگ ...

موفق بشی سیاورشن گرامی

حمدان پنج‌شنبه 13 مهر 1385 ساعت 12:06 ق.ظ http://fathalkhaeer.mihan blog.com/

همیشه وهمواره همراه وهمگام باشما سرور والا هرمزگان را باعشق وفقط عشق در بالاترین مکان تقدیر خواهیم دید .
زنده باد مردان تاریخ ساز
بندر بره بالا
فهمت ببه بالا
اگر زحمتی نیست سری به وبلاگ حقیر هم بزنید که مشتاقانه منتظر نظرم.

حسین پنج‌شنبه 13 مهر 1385 ساعت 01:37 ق.ظ

سلام
جالبن،بازم علی خان............................
بیچه درباره نسل جدید چیزی نانو یسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بستکی پنج‌شنبه 13 مهر 1385 ساعت 11:59 ب.ظ http://bastak.blogfa.com

سلام هرمزگانی عزیز
وبلاگ بستک(جهانگیریه امروز) به روز شد.
از وبلاگ بستک (جهانگیریه امروز) دیدن فرمایید و نظرات خود را اعلام فرمایید.
ما به این اعتقاد داریم که:
نظرات شما راهگشای ماست.

زن مرده سه‌شنبه 18 مهر 1385 ساعت 09:20 ق.ظ http://www.00000008.blogfa.com

و صالح هم تکرار نمی شود رامی هم و شاید هر کدام از ما نیز بیایید قدر یکدیگر را بدانیم

یاسمین شنبه 13 آبان 1385 ساعت 09:04 ب.ظ http://nicoline.blogsky.com

یادم می اد آهنگ لالایی علی خان که بابام واسم می خوند وقت خواب. یادش به خیر

الهه سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 05:14 ب.ظ http://babayebaroon.blogfa.com

این مرد ساده پوش ٍ گیتار به بغل همونیه که بهش میگن ناصریای ایران ؟ ...
همونیه که میگن مراسم بدرقه ش بی بدیل بوده ؟ ...
همونیه که میگفت از همه کس بد دید ؟...
همونیه که از نارو سینه شو دردیدن ؟
همونیه که گنوغو خوند ؟...
سیاورشن تو این اتاق داره بارون می باره ، مگه تو نمیگفتی بخواهیم تا باشد ما که خواستیم پس چرا نشد ؟...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد