سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

گفتگو با ناصر عبداللهی !

 "کیدی "ماهنامه موسیقی شبنه ۲۶ اسفند به صورت ضمیمه ی رایگان روزنامه ی صبح ساحل منتشر شد . همان طور که بنا بود گزیده ای از مطالب این ماهنامه بر روی همین وبلاگ هم منتشر می شود . امیدوارم که مفید باشد .

 ناصر عبداللهی : می خواهم تمام رفیق های قدیمی ام را پیدا کنم.

 

ناصر عبداللهی

 ناصر . 12 مرداد 85

 

مدتها بود که می خواستم یک گفتگو با ناصر عبداللهی داشته باشم تا اینکه مرداد امسال با خبر شدم ناصر بندر است. با او تماس گرفتم.

گفت : برای انجام یک سری کارهایم آمده ام . چند روزی بیشتر هم بندر نیستم . هر وقت فرصت شد خودم تماس می گیرم. یکی دو روز قبل از رفتنش به تهران تماس گرفت ، ساعت شش صبح بود . گفت : من الان وقت دارم .بیایم ؟

و آمد ! با تعدادی نان کلوکوی تازه و گرم و مقداری سوغات از کرمان !

اینقدر حرف و آواز برای شنیدن بود که تا شب فرصتی برای یک مصاحبه کامل و جامع پیش نیامد .

جملاتی که در زیر می خوانید حاصل گفتگو های خودمانی و پراکنده ای است که از همان روز یعنی دوازده مرداد شروع شد.

چرا بعد از این همه مدت دوباره می خواهی به بندرعباس بازگردی؟

ناصر: خیلی دلتنگ بودم . از محیط آنجا خسته شده بودم. می خواهم تمام رفیق های قدیمی ام را پیدا کنم . "..."

می دانی هندوها هم بندرعباس را خیلی دوست دارند .آنها اعتقاد دارند اگر اتفاق بزرگی قرار است بیفتد مکانش جایی است با مشخصات بندرعباس . می گویند همه در آن روز آنجا جمع می شوند .

 از سالهای اول حضورت در تهران اطلاعات دقیقی نداریم . از شرایط آن روزها بگویید.

ناصر: روزهای خیلی سختی بود . من یک اتاق کرایه کردم بودم از یک خانم مسن درمیدان امام حسین . در وضعیت سختی زندگی می کردم . تنها بودم . گاهی مجبور می شدم روی بام خانه بخوابم "..."

خب در این ده سال چطور با موسیقی جاری در هرمزگان ارتباط داشتی ؟

ناصر: کارهای بچه ها به دستم می رسید . مثلا اجرای مراسم یادبود "ابرام" که من از اجرای محمد شهسواری و اجرای ترانه ای از ابرام توسط گروه گاتا خیلی خوشم می آید .تنظیم آن کار را چه کسی انجام داده ؟

اگر اشتباه نکنم امین امینی . از آثار خودت کدام را بیشتر دوست داری؟

ناصر: بوی شرجی .

 بوی شرجی شاید قوی ترین کار شما باشد . با این حال چرا بوی شرجی در بازار چندان موفق نبود ؟

ناصر: خب به خاطر این که تهیه کنندگی این اثر را من خودم به عهده داشتم و به همین دلیل بوی شرجی از سوی بسیاری از شرکت ها تحریم شد !

بسیاری از آهنگ های شما را بهنام ابطحی تنظیم کرده است آیا این انتخاب دلیل خاصی داشته است ؟

ناصر: بله . بهنام سالها در بندرعباس زندگی کرده و با موسیق هرمزگان هم به خوبی آشناست .

بسیاری از موزیسین های استان بر این اعتقادند که ما از نظر نوازندگی پیشرفت های خوبی داشته ایم ولی در خوانندگی نه ، نظر شما چیست ؟

ناصر: نه من موافق نیستم ! ما امروز خوانندگان خوبی داریم "..."

موافقید چند کار تازه از هنرمندان جوان بشنویم ؟

ناصر: بله !

از نوید قویدل یک قطعه ی فلامنکو می گذارم . با صدای توحدی ،" به اعجاز عشق تو ... "

ناصر:آهنگش از کیست ؟

نوید قویدل

ناصر: گیتار را هم خودش می زند؟

بله

ناصر: زیباست . باید سر فرصت این جوان ها را از نزدیک ببینم .

[آهنگی از هادی آرمین برایش می گذارم . "وقتی که رفتی امگه که رودم خدا به همرات ..."

ناصر بسیار مجذوب شده . ابروهایش را تا حد امکان بالا می دهد، با خطوط چهره تعجب اش را به ما نشان می دهد !]

ناصر: این هادی آرمین است !؟

بله !

ناصر: این را حتما برای من رایت کن [بعدها می گفت این چند هفته ی آخر زندگی در تهران همه اش همین ترانه را گوش می کردم]

مقداری از آرشیو من از موسیقی هرمزگان از زار گرفته تا مولودی و ... را با هم می بینیم و می شنویم .

ناصر : من هم همین ایده را دارم - چه خوب است که ما یک تیم تشکیل دهیم . من امکاناتش را دارم - دستگاه ضبط صدا و فیلم و...باید این چیزها را ثبت کنیم . یک ماشین می خریم و راه می افتیم توی کوره دهات ها ! صبر کن من بیایم بندر !

 اهداف هنری که در بندرعباس دنبال می کنی چیست ؟

ناصر: به فکر ثبت یک موسسه فرهنگی هستم !

آیا این موسسه اجازه نشر هم دارد ؟ چون خیلی وقت است که ایده ای برای انتشار یک نشریه موسیقیایی خاص جنوب و هرمزگان را دارم . ولی فقط در حد یک رویاست ! چون مراحل خیلی سختی پیش رو دارد .

ناصر: خیلی خوب است با هم این کار را انجام می دهیم . من دنبال مجوزش را می گیرم . [بعدها بیشتر در این باره حرف زدیم حتی راجع به جزئیات ، اصرار داشت نشریه موسیقی معنوی باشد سر این قضیه ساعت ها بحث کردیم .آخرین بار که گفتگوها داشت از جانب من ناامیدانه دنبال می شد. دستی به شانه ام زد ، خندید و گفت: نگران نباش این کار یک جوری انجام می شود که فکرش را هم نمی کنی !]

و کار موسیقی چه ؟

ناصر: می خواهم مثل قدیم کارهایم را بین مردم پخش کنم . می دانی ؟ اخیرا کار معنوی در موسیقی ممنوع شده است . من خیلی خوشحالم . می دانی چرا ؟ چون از این به بعد کارهایم خلوص بیشتری پیدا می کند . آنها را مثل قدیم [به رایگان] بین مردم پخش می کنم.

موافقی باقی گفتگو را بعد انجام بدهیم . احساس می کنم سوال ها را خوب طرح نکرده ام .

ناصر: باشد من چند دفتر دارم که نوشته های خودم است آنها را می دهم بخوانی شاید آنها هم کمکت کند .

[در حالی که آماده می شد برای رفتن]

این جمله را هم گوشه ای یادداشت کن شاید روزی به درد بخورد .

خداوندا توفیقی ده تا برای تو نیکو بنده ای باشم و به عشق تو نائل آیم که سرچشمه ی آرامش و هر آنچیزی است که به دنبال آنم .

 

 

نظرات 15 + ارسال نظر
افسانه دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 08:07 ق.ظ http://kouhandgod.blogfa.com

چه خوبه شما هم به کمک دیگر دوستان هنرمند استان این آمالی که هم رویایی ما وهم نقشه ناصر بوده به صحنه اجرا گذاشته بشه هرچند که کار استارت خورده و ادامه پیدا می کنه . انشاا...
برفراز باشید .

پرند نیلگون دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 08:39 ق.ظ http://www.parnian7.persianblog.com

عالی و پرمحتوا بود . ممنون که ما رو هم بی نصیب نذاشتید .
ای خاک هرمزگان !
.........
خدا همه شونو رحمت کنه !
شاد و پیرزو باشید و پیشاپیش سال نو مبارک !

محمد امین دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 08:46 ق.ظ

تبریک برای تولد کیدی و تشکر برای تلاش و پشتکارتون.... . عکسها فوق العاده بود همین طور مطالب.
برای من دیدن بعضی چهره ها مثل فاطمه رضایی و خواندن نوشته ای از استاد رضایی در کنار چهر ه های جوان خیلی جالب بود.
مشتاق شماره بعد..........

الهام دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 11:45 ق.ظ

ساده و صمیمی مثل خود ناصر... بعد از خوندن این مطلب بی اختیار اشکهایم سرازیر شد... کار قشنگی بود یعنی سورپرایز جالبی بود بعد از این همه مطلب درباره ناصر در واپسین روزهای سال خوندن این مصاحبه...مثل دمیدن روح تازه ای بود به کالبد تشنه ی شنیدن او و دانستن ار او...
ممنون سیاوش جان و سال نو مبارک

سیدجلال دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 01:18 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
گلی به جمالت که باز هم با پیگیری قابل تحسینت یک نتیجه خوب حاصل اتکه. انصافا کار خوبی در هونده.

میکی دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 01:38 ب.ظ http://blackend.mihanblog.com

هی پسر . بابا تو هنوزم زنده ای . هااااااااااااااااااااااااا

pesarekong دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 02:32 ب.ظ http://www.pesarekong.blogfa.com

سلام وبلگ جالبی دارین بهتون تبریک میگم اگه وقت کردین به ما هم سر بزنین

گل مینا دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 04:11 ب.ظ http://nasserabdollahi.coo.ir

سلام
خوب کامنت قبلیم تایید نشد ایرادی نداره .
یاد گرفتم پشتکار داشته باشم.
مثل شما که پشتکار داری و ماشالله از همه جا سر در میاری.
در هر صورت تشکر بابت نشریه و همچنین مصاحبه خوبتون با ناصر امیدوارم امسال سال خوبی براتون باشه و خاک هرمزگان هم بی بار باشه.
موفق باشید

مهدی معتمد-وبلاگ آواز دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 05:08 ب.ظ http://www.awaz.blogfa.com

با سلام خدمت دوستان گرامی و تبریک سال نو.
وبلاگ آواز با مطلبی به نام اساتید موسیقی ایران به همراه 5 دانلود به روز شد.
منتظر حظور گرم شما در وبلاگ آواز در ایام عید و نظرهای صمیمی و خوبتان همواره هستیم.
با تشکر
مهدی معتمد
www.awaz.blogfa.com

بندرجاسک دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 06:18 ب.ظ http://jaski.mihanblog.com/Post-45.aspx

مصاحبه از سیاورشن یا ؟؟؟؟
مصاحبه از کی بود؟

هومن دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 07:39 ب.ظ

سلام سیا جان.
سال نو پیشاپیش بر تو مبارک.
نشریه خیلی پربار بود،آفرین.
به سهم خودم از تو و سایر دوستان که زحمت کشیدن تشکر میکنم.
به اونا هم بگو و از ازشون تشکر کن
قبلا نظرمو بهت گفتم.
راستی امروز رفتیم صبح ساحل رو از یکی از نشریات بگیریم متاسفانه ضمیمه رایگان همراهش نبود!.
فرمودند!:تعدادش کم بوده رفته.حالا کجارفته خدا داند.
امیدوارم دکه های نشریاتی دیگه ی سطح شهر اینجوری نباشن.
موفق باشید و سال جدید بر همه ی شما مبارک باد.

مسعود رحمتی دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 10:33 ب.ظ http://masoud61.blogfa.com

سلام
امیدوارم سال نو برای شما خوش و نوروزتان خجسته باد. همیشه موفق و شادکام باشین.

مرتضی .امیر شنبه 13 مرداد 1386 ساعت 07:45 ب.ظ http://faradid.blogsky

برات ارزوی موفقیت اکنم
متن وعکس ناصر خیلی جونن
بابا یکم تحویل بگه

کربون کدت ! مه خیلی دوستت امه !

مریم یکشنبه 14 مرداد 1386 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام یادی دوباره از دوست امیدوارم ادامه داشته باشه شاید صدبار مطلب بدون نظرتون رو خوندم خوش بحالتون که تو یادداشت تنهایی خودتون نشست تنها با ناصر رو همراه دارید واقعا هربار که خوندم کمی به شما حسودیم شد هرچند اینطوری نیستم ولی خوب ..........
براتون آرزوی موفقیت میکنم

ذولفی زاده شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 11:48 ق.ظ

خیلی دلم هواش ایکردن روحی شاد...
**********
صدات هنوز تو گوشمن ولی خودت کجایی...
**********
یه تیکه از روحمو من جایی گذاشتم که نپرس ...



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد