سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

شب‌های تاریک موسیقی ایران !

   همان طور که در یادداشت قبل گفتم یکی از دلایل بی‌توجهی و سهل‌انگاری نسبت به گروه‌های موسیقی شهرستانها در جشنواره‌ی "شب‌های موسیقی ایران" را عدم ارتباط آنها با رسانه‌ها می‌دانم. چنانکه معدود گروه‌هایی که این ارتباط را دارند حداقل توانستند از کمترین امکانات لازم برای یک اجرای استاندارد استفاده کنند. چرا که مسولین مربوطه می‌دانستند آنها می‌توانند حرفهایشان را به گوش همه برسانند.

  فکر می‌کنم بهتر باشد ما هم از جایی شروع کنیم. به نوبه‌ی خودم و در حد توانم سعی می‌کنم ارتباط بین موسیقی هرمزگان و رسانه‌های مکتوب را بیشتر کنم.

    متن زیر که خطاب به انجمن موسیقی ایران است را به سایت انجمن موسیقی، نشریات و سایت های مرتبط با هنر و موسیقی ارسال کرده‌ام.

      با درود !

   برگزاری "شب‌های موسیقی ایران" و اختصاص یک شب به موسیقی هر استان آنهم در یکی از مجهزترین تالارهای کشور ـ تالار وحدت ـ نوید‌بخش این بود که حرکتی نو با نگاهی جدی به موسیقی نواحی ایران شکل گرفته‌است. اما در عمل "شب‌های موسیقی ایران" از نظر پردازش با حقیقت و ارزش موسیقی ایران فاصله‌های زیادی داشت. اهدافی که برای این برنامه در نظر گرفته‌شده بود جدی دنبال نمی‌شد و موسیقی استان‌ها در حد یک بهانه و اهداف در حد شعار برای این برنامه نزول پیدا کرده بود.

     از فضای کلی جشنواره اطلاع مستندی نداریم و بسنده می کنیم به اتفاقاتی که در ۱۳شهریور "شب موسیقی هرمزگان" رخ داد و نحوه برخورد با این موسیقی غنی کشورمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم . هر چند از ظواهر امر و شنیده‌ها اینگونه بر می‌آمد که دیگر استان‌ها هم با همین مشکلات رو‌به‌رو بوده‌اند.

    از نحوه‌ی اسکان و خدمات‌رسانی به گروه‌ها و نحوه برخورد برخی مسئولین با هنرمندان که بگذریم و گذشته‌ایم می‌رسیم به نکاتی که رعایت کردن آنها جزئی جدا نشدنی از یک اجرای زنده‌ی موسیقی‌اند. نکاتی که اعمال آن چندان دشوار نبود و اگر بی‌خیالی و ساده‌انگاری برخی مسئولین نبود به راحتی می‌شد این ایرادات ساده و البته مهم را برطرف کرد.

   همانطور که می‌دانید گروه‌ها با سختی‌های زیادی خود را برای اجرا در چنین روزی آماده کرده‌بودند و با شور و شعف خواستار معرفی گوشه‌ای از فرهنگ این مرز و بوم بودند. اما هیچ دغدغه و وسواسی از جانب مسئولین و کارشناسان برای ایجاد یک فضای مناسب برای اجرا دیده نمی‌شد. شاید این کوچکترین توقع یک موزیسن باشد که بخواهد صدایی با کیفیت مناسب به گوش مخاطبانش برساند ولی همین خواسته ی کوچک هم از آنها دریغ شده بود. در بخش صدابرداری حداقل استاندارد‌ها هم رعایت نمی‌شد و گروه‌ها حتی از یک تست صدای ساده‌ی قبل از اجرا هم محروم بودند. جالب اینجا بود که آقای لطفی ـ کارشناس انجمن موسیقی ـ هم خود ناظر و بانی این مساله بود.

سهل‌انگارانه‌تر از همه‌ی اینها عدم استفاده از مونیتور صدا در هنگام اجرا بود بطوری که همه موزیسین‌ها دچار مشکل شده بودند. نوازنده‌ها صدای ساز خودشان را نداشتند و یا اگر صدایی هم بود چند ثانیه پس از اجرای نت به گوش می‌رسید، که کار را بدتر می‌کرد.

   کارشناس انجمن موسیقی در جواب درخواست‌های مکرر هرمزگانی‌ها می‌گفت: مونیتور صدای مناسب نداریم. اگر این‌ها را استفاده کنیم کار بدتر می‌شود. ایشان در مورد استفاده از هدسِت هم همین بهانه را تکرار کردند.در حالی که در شب بعد از این برنامه در اجرای بوشهر از مونیتور صدا استفاده شد و صدا هم با کیفیت مناسبی ارائه شد.

      چرا با توجه به درخواست‌های مکرر این امکانات ابتدایی از گروه هرمزگان دریغ شد؟

     چرا هیچ کس به عنوان ناظر این ایرادات مشهود را گوشزد نکرد؟

     چرا در برنامه‌ای که به نام و بهانه‌ی استان‌ها برگزار شد به هنر و سختی‌هایی که در این راه کشیده‌اند بی‌توجهی شد؟

       آیا کادر اجرایی از برنامه‌های پی‌در‌پی موسیقی خسته شده بودند؟

                                                             ***

  در شب موسیقی هرمزگان فقط اهالی فن می‌توانستند تشخیص بدهند ایراد کار از کجاست و مخاطب عام که به حق برای شنیدن یک موسیقی با کیفیت به تالار آمده بود هیچ عذر و بهانه‌ای برایش قابل قبول نیست. دراین میان چه کسی پاسخگوی تلف شدن این همه انگیزه، تلاش، هزینه و ایجاد یک نگرش نا ‌امیدکننده نسبت به موسیقی هرمزگان و احیانا دیگر استان‌هاست؟

بی تفاوتی‌ها و سهل‌انگاری‌ها از کجا ناشی می‌شد؟

   شایسته است انجمن موسیقی پاسخ سوالات ما را برای رفع این ابهامات درج کند. این متن و نیز متن‌های کامل‌تری در همین باره به نشریات و سایت‌های مرتبط با هنر و موسیقی ارسال می‌گردد.

                                                                   به امید روزهای بهتر برای موسیقی ایران !

 ...............................................

پی نوشت بی‌ربط: از این پس ماهنامه کیدی ـ نشریه اختصاصی موسیقی هرمزگان ـ را می‌توانید بر روی وب هم ببنید. [لینک]

نظرات 33 + ارسال نظر
م.شاکر چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 12:00 ق.ظ

سلام
نه خسته!

فرازو چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 02:10 ق.ظ

درست میشه .باید درست بشه. درستش میکنیم.

ماه لی لی چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 07:17 ق.ظ

درود
چه می شود کرد...درتمامی زمینه ها چنین بلاهایی سرمان آمده است ...و باور کن شاید کرنای موسیقیمان بهترین راه دمیدن باشد...البته اگر مادر برنامه های درون استانی دقیق باشیم شاید خارج از استان کمتر با مشکل روبرو شویم...همبن بوشهر وبرنامه های کیفی داخلیش میتواند نشانگری باشد...

علیرضا چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 08:14 ق.ظ

ممنون از دقت و توجه شما...
کنجکاوم که نظر دست اندر کاران را در مورد این سهل انگاری بدانم.در متن فوق به کلماتی اشاره شده بود که بد نمی دانم بار دیگر آنها را تکرار کنم:انگیزه تلاش و هزینه...
واقعا این برخورد جواب هزار و چند کیلومتر اشتیاق هرمزگان بود؟

جفتی چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 09:02 ق.ظ http://jofti.blogsky.com

موسیقی غنی هرمزگان همیشه مورد کم لطفی پایتخت نشینون بودن هم استانی عزیز با این وضع خدا راشکر که گروه نغمه اونجابودن بقیه که با وضع موجود شونتونستن کاری انجام هادن در ضمن این نوشته ونت در باره اغای ایرنمنش جالب نین درباره هنرمندون وختی خومو ایگپن ازنیم دگه انتظاری ازسرحدی مو نین اغای که اگفتنی موسیقی بوشهر بهترن بله که باید بهته بشت وختی روز روشن اهنگون وملودیون بندر ادزون و به اسم خو اخونن وکسی نین که بگیت بابا ای اهنگ مال شهری دگه ان سالی ۱۰۰ تا اجرا تهران وجهان اکنن محمود جهان ایکک اهنگی دزی که مشهور بو حالا یتا دگه پیدا بودن به اسم امید جهان ای هم با چند تا اهنگ دزی کارش شروعی کردن ایمان سیاه پوشان وبقیه که دگه اگه اسم بیارم تا صبا تموم نابو سیا ممنون بابت لینک کیدی وزحمتون بی شمارت حیف که تنهائی و یک دست هم صدائی نین کربون کلنچت کارت ۲۰ بخدا

بنگری چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 09:27 ق.ظ http://www.bangeree.blogsky.com

سلام،
به امید اینکه انجمن موسیقی به سوالات مطرح شده پاسخ مناسبى فراهم کند .
زحمات شما هم جاى تشکر دارد ، موفق باشى

وصال چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام سیاورشن واقعا دستت درد نکنه . من قبلا هم گفتم مرکز نشینان توجهی به دور افتاده ها ندارند . هر چند هرمزگان پایتخت موسیقی ایران باشد.

بهشب چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 11:24 ق.ظ

چقدر اگی که توجه اکنت بی خیال

بانوچ هستم چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 11:26 ق.ظ

من نبودم ولی ممنون از گزارش وبخدا تقصیر من نیست

پ.ک.م چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 12:37 ب.ظ http://www.pkmfloyd.blogfa.com

اره زود قضاوت کردم.
نوشته هات کاملا منطقی بود و صحیح.من فکر کردم می خوای تند تر برخورد کنی و از تاثیرش میترسیدم.
موفق باشی دوست من.

سعید شنبه زاده چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 03:20 ب.ظ

سیاورشون سلام.
صداها رو همه مثل هم نمیشنوند.از شریفیان نوشته بودی که به صدا اعتراض کرده،شک کردم،چون اگر کسی صدای طبیعی رو تشخیص بده با کامپیوتر صدای نی انبان و نی جفتی رو تغییر نمیده.پس نمونه خوبی برای گرفتن حق نوازنده هرمزگان انتخاب نکردی.شاید واقعا صدا خوب بوده و گوش تو اشکال داره.
برای قضاوت خوانندگان وب لاگ حتما باید کار ضبط شده اونشب رو گوش کنند.
معمولا نوازندگان سازهای محلی که آشنایی زیادی با عمق کاری که میکنند ندارند همیشه علاقه دارند صداهای اضافی در سیستم صوتی بشنوند و نه صدای طبیعی.نمونه کارهای زیادی از موسیقی بندر عباس هست که با اکو دادن های بی مورد و دور نوار رو تند کردن میخواستند جذابیت ایجاد کنند و لطمه زدند و در موسیقی بوشهر هم شریفیان و حیدریه نمونه خوبیه و میتونی کارهاش رو گوش کنی که به سر نی انبان و صدای نی انبان چه آورده اند.
خواهشی که ازت دارم گرد و خاک زیاد نکن و به اصل داستان توجه کن.وبلاگت دیگه داره جذابیتش رو از دست میده و خودت هم داری کم کم از اصل داستان دور میشی.
بی تفاوتی از من و تو ناشی میشه که بجای ساز زدن بریم دنبال حرف بی ربط.اگر نوازنده کان هرمزگان صدا خوب میخواند
برند یک استدیو آثارشون رو ضبط کنند و به دست مردم جهان برسونن.
بازم خدا بیامرزه محمود جهان که ترانهای بندرعباسی رو اجرا کرد که حداقل بندرهای پی ببرند که موسیقی بندر اینقدر قوی هست که اگر دست دومش هم عرضه بشه مردم دوست دارند.
چرا دست اولیها آستین بالا نمیزنند.
فکر میکنید و ضعیت بقیه موزسینها در دنیا از بندر خیلی بهتره نه بخدا اینطور نیست.باید برید برزیل باید برید هند باید برید هزار نقطه دیگه دنیا تا بفهمید که هنرمندان چطور با خون دل کارهای اصیلشون رو به گوش جهان میرسونند.

سلام بر تو سعید عزیز .
۱ـ آوردن اسم آقای محسن شریفیان فقط به خاطر روشن شدن این مساله بود که امکاناتی که در تالار وجود داشت برای بسیاری گروه ها از جمله هرمزگان استفاده نشد. در مورد شنیدن صدا با شما موافقم چنانکه در متن هم آورده ام که مخاطب ... اما بحث امکانات یک چیز دیگر است .
۲ـ در بخش موسیقی محلی اتفاقا مشکل چندان حاد نبود به لطف سازهای کوبه ای و جفتی اما در بخش موسیقی پاپ و کلاسیک بود که عدم استفاده از مونیتور صدا کار را دچار مشکل کرد. آنها نمی خواستند چیزی به صدا اضافه کنند فقط می خواستند صدای ساز خودشان را داشته باشند .
۳ـ اجرای زنده و بحث ضبط صدا با هم فرق دارند !
۴ـبا سستی هنرمندان هرمزگانی در ارائه کارهایشان با شما موافقم .
۵ـدر هند و برزیل هم مهمترین جشنواره های موسیقی بدون امکانات ابتدایی انجام می شود . فکر نمی کنم ! چون در همین بندرعباس وضع خیلی بهتر است .
۶ـ در مورد جذابیت وبلاگ هم موافقم . یک وقت هایی اولویت های دیگری برایم وجود دارند .
۷ـ کامنت اولی که با نام فرازو نوشته ای با این یکی خیلی فرق دارد . اول فکر کردم تو هم کمک می کنی گرد و خاک کنیم ! البته اگر اسمش گرد و خاک کردن باشد .
۸ـ در مورد کارهای آقای شریفیان هم بهتر است مخاطبان قضاوت کنند. به قول خودتان صداها رو همه مثل هم نمی شنوند !

روشینا چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 03:33 ب.ظ http://www.teytakh.blogfa.com/

سلام سیاورشن عزیز / ممنون از زحمتونی که اکشی / امیدوارم مسئولین چه استانی و چه مرکزنشین به ای سوالون منطقی و به حق جواب هادن / به امید روزهای بهتر برای هنر ایران .

انبا میناب چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 10:18 ب.ظ http://ambaminow.blogfa.com

سلام نخــــسته
ایه سهل انگاری و بی تفاوتی تقصیر ما تنها نهنن مسولاون هم باید بشته هم کاری بکنن

موفــق بشی

مهدی معتمد پنج‌شنبه 22 شهریور 1386 ساعت 03:00 ق.ظ http://www.awaz.blogfa.com

سلام دوست گرامی
مطلبتان را با دقت خواندم خیلی زیبا بود
به قول استاد شجریان:زمانه زمانه ی استعداد کشی در موسیقی است
---
با صدای استاد شجریان به استقبال ماه رمضان میرویم
مطلبی از وبلاگ آواز بعد از چند ماه تعطیلی
http://awaz.blogfa.com/
منتظر شما دوستان عزیز و نظرات سازندتان هستیم

---
با تشکر
خدانگهدار

محمد امین پنج‌شنبه 22 شهریور 1386 ساعت 09:59 ق.ظ

چگونه یک وبلاگ جذابیت خود را از دست می دهد؟!!!!
سیاورشن عزیز ببین به کجا رسیده ایم که دیگران بابت مطرح کردن و نه خواستن طبیعی ترین حقوقمان ما را قبول ندارند.
می بینی سیاورشن روزی که از کم کاریها و نا هماهنگی های خودمان نوشتی همه برایت کف زدند روزی که یک آلبوم خودمانی را نقد کردی همه ایول گفتند اما امروز که برای دفاع از هنر هرمزگان تلاش می کنی کمرنگ و بی اهمیت خوانده می شوی.
همیشه نوشته ها گویای اتفاقات نیستند .اهمیت این موضوع زمانی برای آقای... روشن می شود که خودش هرمزگانی باشد خودش هنوز آفتاب بخورد نه (زهر ماری!) به گذشته اش کاری ندارم.
او که جای من و تو نیست که صمیمی ترین دوستش که با غرور به تالار وحدت بفرستد و بگوید : برو هنر هم استانی هایم را ببین! و او ساعتی بعد با طعنه پشت از پشت خط بگوید که : همین بود هنر شما!
بله سیاورشن جان او نمی داند که می گویدو خرده ای بر او وارد نیست ولی او میداند و چون می داند می نویسد و لطف می کند و منت آقای محمود جهان را سر من و تو می گذارد.
سیاورشن عزیز بخواه و بنویس فقط برای این دریا و این مردم آفتابی
هرمزگان باور من و توست

وصال پنج‌شنبه 22 شهریور 1386 ساعت 10:26 ق.ظ

جفتی سلام خوشحالوم که از موسیقی و هنرمند استانت حمایت اتکردن . کاش همه مثل تو فکر شاکه ولی .........

حسین تیموری پنج‌شنبه 22 شهریور 1386 ساعت 01:42 ب.ظ http://m-a-k123.blogfa.com

بله برای پنجشنبه ها که کم می آوریم این خط ها را که به هم می بافیم تا در هم به کسی برویم به کسی که اصلا نیامده و نرفته چه می شود کرد جز این پیراهن که روی مدل ما لم می دهد. موفق باشید.

خودت میشناسی ام جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 05:14 ق.ظ

متنی که برای سایت ها انجمن موسیقی هرمزگان ارسال کردی بسیار مفید است.آفرین.
همیشه میگی مه عاشک انتقادوم.
۱-بعضی ها آنقدر گنده نیستند خیلی گنده شان میکنی و در برابر حرفهایشان سکوت اختیار میکنی.(البته فقط احساس میکنم).
بعضی ها در این وبلاگ می آیند و نظر میدهند و گاهی هم
میخواهند سلیقه شان را تحمیل کنند.منه حقیر احساس میکنم موسیقی خود را بهتر از آن آقا بشناسم.
او تجربه اش بیش و تحقیقاتش و حضورش بیشتر بوده.اما به ولله هنر و موسیقی امتیاز بندیش به این چیزا نیست سیاورشن عزیز.هنر و زیبایی نسبی است و بس.
.پس به آن آقا بگو برای همه تصمیم نگیر و نگو چه خوب است و چه بد.
متن آن آقا را خوب بخوان.آن آقا را هم برایت معرفی خواهم کرد.
از آن آقا که بگذزیم در مورد
کامنت پ.ک.م. مورد ۶ و ۷و۸:
۶-مسئله اینجاست که شما در بندرعباس نشستید و منتظرید
همیشه یکی بیاد و با احترام حق رو به شما بده.
و فقط از این ناراحت میشید که حق ما را ندادند.

فکر میکنم سیاورشن یکی از معدود کسانی باشه که اینگونه نیست و داره زحمت میکشه.و زحمتهایی که کشیده هم برخیلی از ماها پوشیده نیست.شاید کسانی چون من و شما یا .. که در خونه نشستیم باید همراهیش کنیم.
۷- چرا نوازنده های بندرعباس به جای اینکه عشق این رو
داشته باشند که موسیقیه هرمزگان رو به ایران نشون بدن
بیشتر دوست دارند خودشون رو نمایش (show) بدن؟

سیا جان مگر اجرای شو همراه اجرای آهنگ اشکالی داره.به نظر من که اشکالی نداره.گرچه به قول تو نظر ایشونه که اینگونست.
۸- دراخر از شما خواهش میکنم به جای برخورد احساسی
با مسائل به صورت منطقی و زیربنایی برخورد کنید.

به نظر من برخور احساسی را شما کرده اید که میتوانستید از این اقدام(به انتفاد گرفتن وضعیت نا مناسب صدا) حمایت کنید
به نظرم اقدام مثبت و مفیدی بود آیا شما با مفید بودنش مشکل دارید؟!

با اینکه سیاورشن بعضی وقتها خود رای میشه.اما از اینکه نسبت به نبود یا ضعف در بعضی از قسمتها حرف میزنه نباید شاکی شد

در مجموع سیا جان خسته نباشی.کیدی را هم که خواندم نظرم را خواهم گفت.تو هم سعی کن غرورت را از من کمتر کنی.
شو خاش

بهشب جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 09:02 ق.ظ

اجرای نمایش رومئو و ژولیت در سالن کتابخانه سید احمد در روز سه شنبه ساعت ۳۰/۷

جفتی جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 09:07 ق.ظ http://jofti.blogsky.com

اقای شنبه زاده دریک کلام موسیقی بندرعباس را مدیون محمودجهان وهنرمندان بوشهری کردید. دوست من محمودجهان با اینکارش به کسی نگفته که این کار بنرعباسی هست بلکه به اسم خودش همه ترنه ها را معرفی کرده درثانی اینقدر اجراشون ضعیف بود که زحمات خالق این اثار را برباد داد شما همیشه رد کامنتهای مختلف ادعا می کنید که موسیقی بوشهر از بندرعباس قویتر وغنی تر هست این یک سوال از شما دارم که : کدام هنرمند بندرعباسی اثار شما را خوانده؟ موسیقی بندرعباس خیلی غنی هست ولی همشهریات غارتش کردند

شهریار جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 11:51 ق.ظ http://www.onesite.ir

با سلام
به مناسبت ماه مبارک رمضان و باز گشائی مدارس از اول مهر ماه به ۲۰۰ نفر . نفری ۵۰ ساعت اینترنت رایگان هدیه میدهیم . جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت www.onesite.ir مراجعه نمائید.
جهت تبادل لینک نیز آماده همکاری با تمای دوستان هستیم
با تشکر

راپورت خبرنگار جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 03:20 ب.ظ http://raportkhabarnegar.persianblog.ir

بعداز مدتهابه روز شدم به ماهم سربزنید خوشحال می شیم هاهاها.ضمنا از دلسوزی وتعصبت نسبت به هنرممنون اما کو گوش شنوا.

amirzadeh جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 04:35 ب.ظ

عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگوی -همگی موفق باشید

خانواده های هرمزگانی مقیم تهران جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 05:20 ب.ظ

سلام
آقای ایرانمش و خانواده و اقوامشان متاسفانه با اجرای سطح پایین و صدای ناهنجارشان باعث سر افکندگی ما هرمزگانیهای مقیم تهران را فراهم کردند بجا بود که از هنرمندانی با سابقه و آشنا به موسیقی جنوب همچون آقایان عیسی بلوچستانی و موسی کمالی و محمد منصور و مرشد و... دعوت می شد تا چهره بهتری از موسیقی هرمزگان ارائه می شد البته گلاییه ما از ارشاد و مدیر کل ارشاد هرمزگان جناب آقای امیرزاده است که از گروه نغمه دعوت بعمل آورده بود گروهیکه اصلا شایستگی حضور در چنین مراسم مهم و رسمی را نداشتند .

سینا سایبانی جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 06:53 ب.ظ http://www.sina-s.blogsky.com

به خوب موضوعی اشاره کردی اما
چی می تونم بگم ... ؟
شاید ما خواستیم . . .
شایدم پیشگیری نکردیمو الان داریم دنبال درمان می گردیم.

حتما به منم سر بزن به روزم.

سعید شنبه زاده جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 07:15 ب.ظ

سیاورشون بازم سلام
چند نکته باید در تکمیل کامنت قبلی برات بنویسم.
از اینکه نقدی به مرکز موسیقی کردی و دفاع کردی خرده نمی گیرم،اما بهتر بود قبل از اینکه به چنین مرکزی بخوایی متنی ارسال کنی عملکرد اون مرکز رو طی سالهای گذشته مروری میکردی ،فکر کنم بهتر متوجه میشدی که اصلا کار با چنین مرکزی اشتباه است و هدف این مرکز همه چیز است بجز موسیقی.

در رابطه با دفاع از موسیقی هرمزگان یک جدا سازی باید انجام بدی.اگر برداشت تو از موسیقی هرمزگان یعنی اینکه هر کس که هرمزگانی باشد و هر سازی بنوازد و هر سبک موسیقی که اجرا کند موسیقی هرمزگانی است ،فکر کنم یه مقداری این شیوه درست نباشه.
فکر کنم یه مقدار این موضوع در هرمزگان بسیاری از مردم رو به اشتباه انداخته و خلط مبحث شده و موسیقی هرمزگان و هرمزگانی موزسین.
هر هرمزگانی میتونه موزسین باشه اما هر چیزی که اجرا میکنه موسیقی هرمزگان نمیشه اسمش رو گذاشت.
توی شبی که مرکز موسیقی برگزار کرده ظاهرا آش شله قلمکار بوده و از هر سبکی و هر تیپ موسیقی که در یک استان فعالیت میکنند به نام موسیقی استان اجرا شده.
پاپ و سنتی و محلی اینها هرکدوم فضای مخصوص خودشون رو میطلبن و محل اجرا و شنونده هر سبک و سیستم صوتی و خلاصه همه موضوعاتش با هم تفاوت داره.
در رابطه با اجرای یک گروه و امکاناتی که لازم دارند تمامی گروههای حرفه ای یک چیزی دارند به نام فیش تکنیک که چند روز قبل از اجرا به مسول صحنه و برگزار کننده ارسال میشه
و اگر اون امکانات نباشه برنامه هم اجرا نمیشه و همیشه در قرارداد هست.
مطمن هستم هنرمندانی که برای دفاع از اونا نامه نوشتی حتی برای رفتن به تهران قراردادی و هیچ فیش تکنییکی نداشتند.
یک هنر مند باید با حقوق خودش آشنا باشه و اگر آشنایی نداشته باشه نمیتونه اشکال رو به گردن دیگری بندازه.
معمولا تمامی برنامه ریزهای دنیا از مرکز موسیقی گرفته تا هر مرکز دیگه اگه موزسین چیزی حالیش نباشه اونا هم حرکتی نمیکنند.
اشکال عمده در هرمزگانه .
فکر کنم وبلاگ های زیادی درباره موسیقی هرمزگان باشه که همه درباره چیزی حرف میزنند که وجود خارجی نداره یا اگر داره دنیا خبر نداره.
دوست گرامی یه سی دی از موسیقی اصیل هرمزگان با صدای نی جفتی و دهل کسر و پیپه و موسیقی لوطی ها و زار و یه فیلم مستندی درباره موسیقی هرمزگان خیلی چیزها رو حل میکنه.
یه اثر از قنبر راستگو با نی جفتی در بی بی سی ضبط شده و قبلا هم برات نوشته بودم که توسط بزرگترین کوارتت دنیا به نام کرونوس کوارتت داره اجرا میشه.شاید برای ضبط این قطعه به قنبر مبلغ ناچیزی داده باشند اما این افتخار کمی نیست و خیلی در معرفی بخشی از موسیقی هرمز گان نقش داشته.
فکر کنم گنج فراموش کردین و به حواشی چسبیدین.این رو بهت میگم چون دلت میخواد کاری کنی و حرفش هم زده بودی.
مرکز موسیقی بدرد افرادی میخوره که هنری نداشته باشن و بواسطه این مراکز مطرح بشن.موسیقی اصیل ایران به این مراکز احتیاجی نداره.
در پایان اینم به دوستی که از آفتاب حرف زده و آفتاب زیاد خورده بگم که بنده به عنوان یه آدم روی این کره خاکی حق دارم موسیقی گوش کنم و نقد کنم و یا بنوازم.موسیقی هرمزگان یا بوشهر یا هر جای دیگه دنیا ملک شخصی نیست و هر کسی میتونه بنوازه و گوش کنه و موسیقی مرز نداره.
اگر کسی زیاد دلش بحال موسیقی هرمزگان میسوزه یا علی آستین بالا بزنید استدیو خوب پیدا کنید و هنرمندان درجه یک رو جمع کنید و یک کار اساسی تحویل دنیا بدین و اینقدر هم از این و اون ایراد نگیرید. هزینه ضبط یه اثر در ایران بیشتر از دو ملییون نمیشه هر نفر از شما که ادعای حمایت دارید و فقط شعار میدید مبلغی بزارید و یا علی
کسی که تشنه باشه آب جوب هم میخوره و مردم تشنه موسیقی هرمزگان هستند نیست محمود جهان گوش میکنند .شما هم حالا بشینید به امید اینکه یه روزی معجزه بشه
این دوست آفتاب خورده نوشته آلبوم خودمانی،لطف کن این آلبومهای خودمانی رو نزارید که غیر خودی ها گوش کنند و برای خودتون نگه دارید .یه چیز جدید هم یاد گرفتم آلبوم خودمانی
سه پست درباره اتفاق ساده ای نوشتی،یک گروه میخواد بره اجرا کنه،یک گروه اجرا کرد صدا خوب نبود،یک گروه اجرا کرد صدا خوب نبود نامه نوشتم.
در روز در این دنیا هزار کنسرت برگزار میشه اگر در باره هر کنسرت اینقدر بنویسیم که دیگه کار جدی نمیتونیم کنیم .
خیلی جدی گرفتی موضوع به این سادگی و بازم میکم اصل رو فراموش کردی،الان باید دنبال پول بگردی و هنرمندان رو جمع کنی ببری ضبط و نشون بدی هرمزگان چه داره.
موفق باشی

سلام سعید عزیز.
کاری به مرکز موسیقی یا هر جای دیگه ای ندارم . به هر حال این مهمترین اتفاق موسیقیایی سال بود . البته از نظر شعاری و سر و صدا و ...
می تونست همان بازدهی رو داشته باشه که ضبظ آثار می تونن داشته باشن ... که متاسفانه با ساده انگاری و بی خیالی عده ای به باد رفت ...من از موسیقی هرمزگان دفاع نکردم ... من فقط موسیقی هرمزگان و برخوردی که با اون شد رو مثال زدم چون تقریبا با تمام گروه ها همین طور برخورد شده بود ...
در مورد فیش تکنیک هم که خودت بهتر وضعیت رو می دونی ...
اینجا از گروه ها فقط تعداد نفرات .سبک و سازها رو می گیرن و بر مبنای اون انتظار میره امکاناتی حداقل در حد متوسط در اختیارشون باشه ...که همین هم نبود ...حتی سر تعداد میکروفن ها برای گروه کر هم چونه می زدن !
با این جمله ات موافقم که : معمولا تمامی برنامه ریزهای دنیا از مرکز موسیقی گرفته تا هر مرکز دیگه اگه موزسین چیزی حالیش نباشه اونا هم حرکتی نمیکنند.
اما جالب اینجا بود که این بار چیزهایی که موزیسین ها حالیشون هم بود رعایت نمی شد !

***
موضوع خیلی هم ساده نبود . می تونست یک معرفی خوب باشه . می شد سی دی هایی از همون اجراهای زنده تهیه کرد و ...

تازه چند تا یادداشت دیگه در همین مورد مونده !


در مورد ضبط و اینکه چکار باید بکنم اتفاقا این روزها یک ایده به ذهنم رسیده که...

گل مینا جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 09:22 ب.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

فقط می خوام یه جمله بگم

اول اینکه پست جدیدت و هنوز نخوندم ایشالله سر فرصت

اما این و می خوام بگم

واقعا با عشق کار می کنی بهت تبریک می گم:|

سیخور شنبه 24 شهریور 1386 ساعت 01:33 ق.ظ http://www.hormoodar.blogsky.com

سلام خالو...مثل همیشه پرتلاش...
رمضون مبارک.....با نامه نازیلا به غلام به روزم....موفق بشی

ابراهیم شنبه 24 شهریور 1386 ساعت 10:13 ب.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

اگمو مث ایکه ایشو ( انجمن موسیکی) نافهمن با که طرفن! خبر اتداده با چوکو هوندریم یه حالی بهشو مادا ! ... کاکا با گفتمان فرهنگی مشکل حل نابو!!!
البته از تو بعید نی با همی چیزون به بندگان خدا کچل بکنی!!!

م شنبه 24 شهریور 1386 ساعت 11:34 ب.ظ

سلام جالب می نویسید ولی تا اونجایی که من همیشه وبلاگتون رو خوندم همیشه بشدت گلایه و گاهی حمله می کنید و با همان سرعت سکوت می کنید آنهم طولانی و ........ ولی آهسته و پیوسته همیشه بهتر بوده و هست براتون در همه حال موفقیت را از خدا میخواهم بای

سمنو یکشنبه 25 شهریور 1386 ساعت 09:07 ق.ظ http://www.doniayefani.blogfa.com

حیف شد

سعید شنبه زاده سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 02:21 ق.ظ

جفتی سلام،اول این کامنت تو باعث شد به وبلاگ جالبی که داری سر بزنم و کلی از موسیقی های نابی که گذاشتی لذت ببرم،الان که دارم مینویسم همزمان گوش میکنم.
هیچ زمانی از آقای جهان حمایت نکردم و نقد کردم اگه به وبلاگم سر بزنی در رابطه با موسیقی بندری مطالبی نوشتم شاید بیشتر با تفکرم آشنا بشی.
هیچوقت هم با هنرمندانی که از آثار دیگران بدون ذکر ماخذ استفاده میکنند موافق نبوده و نیستم.
به هر حال آقای جهان یا خوانندگان پاپ لس آنجلسی و بسیاری دیگران از موسیقی هرمزگان استفاده مستقیم کرده و میکنند،زمانی که اصل این موسیقی در دسترس نباشه این سو استفاده ها راحت تر صورت میگیره.
شما اگر نمونه هایی که میشناسی که کپی برداری شده بهترین شیوه اش اینه که توی وبلاگت نمونه کپی شده رو بزاری و اصلش هم بزاری و مطلب بنویسی تا مردم بیشتر متوجه بشن.
از اینا هم که بگذریم کار هایی که از موسیقی بندر کپی شده فوایدی هم داشته و نظر بسیار از هنرمندان موسیقی رو جلب کرده و مطمئن باشی افرادی که به دنبال حقیقت هستند به اصل جنس دست پیدا میکنن.
یک موضوع هم فراموش نکن که در بندرعباس هم بسیاری از موسیقی خلیجی کپی برداری کردند ولی هیچوقت صحبتی از منبع نکردند.
برای اطلاع شما به تقسیم هایی که نوازندگان عود در هرمزگان مینوازند خوب گوش کن و از نوازنده ها منابعشون رو سوال کن بهتر متوجه میشی.
به هر صورت همیشه در موسیقی مناطق همجوار روی هم تاثیر میگذارند.برای مثال همین ترانه ای که وقتی وارد وب شما میشی در بوشهر هم نواخته میشه و به نام ربا ب رباب ربابه معروفه و از قطعات موسیقی بوشهره و حالا بیا ثابت کن که نه این بوشهری نیست و بندر عباسی و غیره.
یا در حال حاضر شیوه نوازندگان نی انبان در بوشهر برداشت مستقیمی از نوازندگان آبادانی است که در زمان جنگ در بوشهر بوده اند و یا کارهای قدیمی موسیقی بندری آبادانی اما حالا جدا کردنش بسیار مشکل شده.
اصالت در موسیقی بسیار مهمه و یک اثر موسیقی زیبا اگر داری اصالت هم باشه بسیار تاثیرش بیشتر میشه،اما بعضی وقتها بدلیل بی توجهی هنرمندان در یک منطقه به اصول هنری و نکات موسیقی ،هر چند که سعی در حفظ اصالت دارند اما با بی تجربگی لطمه به موسیقی منطقه خودشون زده اند.
بازم برای اینکه بیشتر منظورم رو متوجه بشی سری به سایت هنرمندان بندرعباسی که در سوئد هستند و موسیقی هرمزگانی رو روی صحنه میبرند مراجعه کن و خودت به عنوان یک دوستدار موسیقی ،کلاهت رو قاضی کن و تعصب رو کنار بزار.
شاید هیچکس به اندازه مو از هنرمندان منطقه خودش نقد نکرده باشه ،اگر هم ازشون نقد میکنم چون هم به موسیقی منطقه ام علاقه دارم و به هنرمنداش.
اما نقد باید با دلایل هنری همراه باشه نه با این حرفهای بوشهری و بندرعباسی .
موسیقی مرز نداره و یک اثر خوب موسیقی برای تمام مردم دنیا ساخته میشه،همه میتونن نظرشون رو بدن و احساسی که از اون موسیقی دارند بیان کنند و شاید هم بقول تو کپی کنن.
مگه توی بندر عباس موسیقی راک و هیپ هپ ورپ کار نمیکنند.مگه گروه جهله رپ نمیخونه،مگر توی بندرعباس موسیقی پاپ اجرا نمیکنن،مگر در ایران یا بندر یا هر جای دیگه کارهای موسیقی کلاسیک و آثار بتهوون و موزارت اجرا نمیکنن
این نقطه قوت موسیقی غربیه که همه گیر شده و در تمامی دنیا سازهای گیتارو پیانو وساکسفون و غیره رواج پیدا کرده و این ضعف نیست.
توی همین بندر عباس شما در حوزه هنری و ارشاد کلاسهای سازهای غربی از کلاسهای سازهای اصیل بندری زیاد تره،نوازنده گیتار و ارگ از نوازنده نی جفتی تعدادشون بیشتر
خدا وکیلی تا حالا بهش فکر کردی.
خوانندگان موسیقی بندر عباسی تمام عکس هاشون با یک گیتاره نه با یک نی جفتی یا دهل و کسر،
کدوم اسپانیایی به بندرعباس و موسیقی بندر عباس اعتراض کرده.
این که موسیقی بندر جذابیت داره و افراد غیر هرمزگانی از اون استفاده کردن نقطه قوت این موسیقیه و باید تقویت بشه و چه اشکالی داره مثلا در تبریز هم به جای گیتار و ارگ دهل کسر و جفتی بنوازند.
یا در اروپا ارکستر های بزرگ قطعاتی از موسیقی هرمزگان یا بوشهر.
در پایان در هیچ کامنتی ننوشتم که موسیقی بوشهر از هرمزگان برتره و لطف کن بنویس کی و کجا و این حرف بسیار احمقانه است اگر هم کسی این حرف رو زد بهش بگو با مو تماس بگیره تا جوابش رو بدم.هر گلی یک بویی داره

سمانه از جاسک پنج‌شنبه 26 مهر 1386 ساعت 07:19 ب.ظ

سلام برهمگی
با حلوا حلوا کردن دهن ها شیرین نمی شود
اگه یه روزی بیاد که مثل روسیه که تئاترشان دولتی است (به لحاظ تامین مالی نه سناریو)موسیقی ما هم تامین مالی بشه میشه امیدوار بود از خیل آدمهاییکه حتما خواننده وموزیسین میشن یه چندتایی نابغه در بیاد. خوش باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد