سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

شب موسیقی هرمزگان در تالار وحدت

    سیزدهم شهریور ـ پای‌تخت ـ‌‌ تالار وحدت

   چند دقیقه از ساعت ۲۰ گذشته بود که صدای جفتی از پشت سن جمعیت منتظر را سر شوق آورد و با ورود گروه نغمه‌ی هرمزگان که همراه با نوای جفتی و دهل و کسر زنجیروار با لباس‌های زیبای محلی به روی سن آمدند، صدای سوت و جیغ و کف حاضران بلند شد.

 

  موسیقی جفتی و دهل کسر بندرعباسی فضای سالن را پر کرد. من هم مثل جمعیت انگار اولین بار بود این موسیقی را می شنیدم. از یک طرف از شور و شوق جمعیت احساس غرور می کردم و از طرف دیگر خودم هم محو موسیقی بودم. رقصم گرفته بود.

  گروه روی سن می‌چرخید و می‌خواند. زنان و دختران گروه کل می کشیدند و برای مردم نقل و نبات می‌پاشیدند. مراسم حنابندان هم با همراهی همین موسیقی به شکل نمایشی انجام‌شد.

    قنبر راستگو

  راست می گویند که راستگو هنوز هم با وجود کهولت سن از قوی‌ترین نوازندگان نی جفتی است. او هنوز برای اجرا مثل جوانی که برای اولین بار روی سن می‌رود شوق دارد. نکته‌ای که در کار خالو‌کمبر دیده می‌شود و شاید نیاز به ویرایش داشته باشد این است که او گاه فضاهایی که در آن اجرا می‌کند را به خوبی نمی‌شناسد . این وظیفه دیگر بزرگان است که با او در این باره و قبل از هر اجرا گفتگو کنند. اشاره‌ام به قسمت‌هایی است که او با جفتی صدای پرندگان و حیوانات را تقلید می‌کند و چندان کار شاقی هم نیست ولی بدان جهت که می‌پندارد جمعیت از اینگونه اجراها دوست دارند از اجرای قطعاتی که خودش هم دوست دارد می‌گذرد و آنها را لابه لای گوشه‌های با ارزشی که می‌نوازد جا می‌‌دهد. من از نوازندگی او برای دل خودش در کوپه‌ی قطار و هتل بیشتر لذت بردم. کاش خالو برای مردم هم همان‌ها را بنوازد.

   نکته بعدی اینکه خالو در جشنواره‌های زیادی از جمله فجر و فستیوال‌های بین المللی خارج از کشور شرکت کرده‌است کاش در این مواقع فرصتی به دیگر نوازنده‌ها که کم از خالو نیستند، داده‌شود. خالو کمبر گنجینه‌ای از موسیقی هرمزگان است. پیرمردی که با موسیقی زندگی می‌کند. در همین چند روزی که با هم بودیم بیشتر لحظاتمان را با موسیقی و یا حرفهایی پیرامون آن پر‌می‌کرد. می‌خواند، می‌نواخت از شروند گرفته تا زار از مولودی گرفته تا نوحه، از نواهایی که خود ساخته بود تا نغمه‌های قدیم. همه اینها که می‌گذشت تازه می‌گفت:"بره به آرمین پیدا بکن بیات عود بزنت تا یه آهنگی، شعری بسازیم."

این مرد ساخته شده از پوست و استخوان و موسیقی!

    اجرای دوم گروه نغمه

  اجرای دوم گروه نغمه از سه قطعه تشکیل می‌شد. دیریا موجن ناخدا ، لاله ، پسین هرمزگان. هر چند قطعاتی که نغمه اجرا می‌کند برای هرمزگانی‌ها تکراری است ولی تنظیم‌ها خیلی بهتر شده‌بود. از انسجام گروه نغمه در اجراها هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

  سلیمان ایرانمنش با وجود مشکلات و امکانات ضعیف صدابرداری در حالی که اصلا صدای عود را نمی‌شنید با تجربه‌ای که داشت کارها را در حد مطلوب می‌خواند و مخاطبان هم پرشور با گروه همراهی می‌کردند. همان لحظه به دوستی گفتم من با وجود اینکه انتقادات زیادی به گروه نغمه دارم ولی به این اجرا تعظیم می‌کنم.

  پاپ و کلاسیک

   شاید یکی از مهمترین اتفاقات مهم موسیقی پاپ هرمزگان در سال گذشته حضور دوباره‌ی هادی آرمین در عرصه موسیقی بود. او در این شب به همراهی امیر رحمانیان نوازنده‌ی پیانو دو قطعه اجرا کرد که همان طور که پیشتر گفتم مشکلات صدابرداری کار او را تا حد یک کار متوسط پایین آورد. هر چند یک کار قوی در هر شرایطی می‌تواند رگه‌هایی از خود نشان بدهد و اینگونه هم بود. برای هادی آرمین هنوز روزهای خوب زیادی در پیش است. آب راه خودش را پیدا می‌کند.

 

  در بخش کلاسیک علی امینی، حبیب اسماعیلی و در دو قطعه‌ی کلاسیک بندرعباسی هادی‌آرمین به همراه آنها به اجرای قطعاتی پرداختند که قطعه‌ی "ای سیاه زنگی" با تنظیم هادی‌آرمین با استقبال بیشتری رو‌به‌رو شد. هر چند در این بخش هم صدا لطمه‌ی زیادی به کارها وارد کرد.

   موسیقی زار

  آخرین و قوی‌ترین بخش اجرایی موسیقی هرمزگان در آن شب موسیقی زار بود که باز هم توسط گروه نغمه اجرا شد. این بار حسن مرادی نوازده‌ی کهنه‌کار پیپه در گروه نغمه، نقش خواننده را بر‌عهده داشت. صدای خش‌دار و قوی او در اجرای زار حتی در برخی قطعات از اجراهای غلام‌مارگیری هم قوی‌تر می‌شد. هر چند جای مارگیری هم خیلی خالی بود. به هر حال حسن‌مرادی بهترین صدای هرمزگان در آن شب بود.

   کوتاه

   یک قسمت از برنامه‌های گروه نغمه که اختصاص به موسیقی جزیره‌ها داشت به علت کمبود وقت از برنامه‌ها حذف شد.

     در بین جمعیت چند چهره‌ی آشنای هنر هرمزگان به چشم می‌خورد. محمد علی بهمنی، حسین احمدی نسب(نقاش مینابی)  و سیروس کهوری نژاد (بازیگر) و ...

      استاندار هرمزگان و مدیر کل ارشاد استان هرمزگان هم در این برنامه حضور داشتند و هر کدام دقایقی سخنرانی کردند.

     سخنرانی آقای توحدی رییس انجمن موسیقی هم به علت کمبود وقت از ریز برنامه‌ها حذف‌شد.

      غلامرضا صنعتگر یکی از ترانه‌هایش را به صورت لب‌خوانی اجرا کرد.

      استندی که تصویر ناصر عبداللهی بر روی آن بود و توسط انجمن موسیقی استان تهیه‌شده‌بود با مخالفت مسئولین برگزاری از کنار سن به راهرو منتقل شد.

       حدود صد نفر اتباع بیگانه از این اجرا دیدن کردند!

       اجرای نمادین مراسم زار به علت توضیح نامناسب مجری و عدم شناخت عده‌ای از مخاطبان با خنده‌ی آنها همراه بود .

      بک‌گراند سن خیلی بامزه بود!

     احمد ایرانمنش

در حالی که صدای عود مرتضی کریمی به زحمت به گوش می‌رسید. ستاره‌ی گروه نغمه و شور‌انگیز‌ترین نوازنده‌ی آن شب احمد ایرانمش نوازنده‌ی نی‌جفتی گروه نغمه بود. او که پس از سالها دوباره دست به جفتی برده است با چندان شوری اجرا می‌کرد که جمعیت هم از حال او سر‌شوق آمده‌بود. هر چند در اجرای دوم سازش از کوک خارج شد ولی باز هم او حرف اول را می‌زد. شاید به این گونه حرکات نوازنده حرکات نمایشی اطلاق شود ولی من آنرا حس موسیقیایی می‌دانم. او در اجرای زار تخته زدنش هم با همه فرق داشت. شاید هم داشت آشتی دوباره‌اش با موسیقی را جشن می‌گرفت و چه جایی بهتر از تالار وحدت و چه زمانی بهتر از شب موسیقی هرمزگان؟

  ...............................................................     

 عکس‌ها از دوست عزیزم: [احمد جعفری] (عکس آخر از غلامرضا رحیمیان)

در همین باره: گزارش تصویری در خبرگزاری مهر [لینک]

گزارش تصویری با عکس‌هایی از احمد‌جعفری و غلامرضا رحیمیان در وبلاگ انجمن‌موسیقی‌هرمزگان [لینک]

وقتی هرمزگانی‌ها افتخار می‌آفرینند [لینک]

نظرات 27 + ارسال نظر
سامانه مروارید دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 01:13 ق.ظ http://www.morvaridonline.blogsky.com

سلام و هزاران درود بر شما

خیلی خوشحال شدم که دیدم در باب موسیقی مینویسید

سامانه مروارید وبلاگی است با عناوین نقد اجتماعی و شعرذ و ادبیات و موسیقی ....

اگر با تبادل لینک موافق هستید در خدمتم

باز هم به شما سر خواهم زد.

ساز کوبه ای دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 08:42 ق.ظ

سیاورشن عزیز سلام . از گزارش زیبایت ممنون . از بازگشت دوباره آقای داریوش ایرانمنش ملقب به احمد به عرصه موسیقی خیلی خوشحالیم . ایشان یکی از نوازندگان چیره دست جفتی هستند که اگر این چند سال از این ساز کناره گیری نکرده بودند حال در هرمزگان بی رقیب بودند . ایشان ضمن نوازندگی خوب صدای بسیار خوبی هم دارند که در مراسمات عزاداری سبک خودش را اجرا میکند . به ایشان تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت دارم . واقعا جای یک جفتی زن جوان در هرمزگان خالی بود . ضمنا دوکار از کارهای اجرایی گروه نغمه را تا حال نشنیده بودم . پسین هرمزگان و دیریا موجن ناخدا . کاش حمایتی میشد و کاستی از این گروه ضبط می شد و در کشور پخش می شد تا دیگر شاهد طعنه های آقایان در مورد موسیقی هرمزگان نباشیم . از آقای راستگو کاست ماهیگیری موجود است که بصورت کشوری پخش شده است . از زحمات شما سیاورشن عزیز نیز کمال تشکر را دارم خسته نباشی.

وصال دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 08:57 ق.ظ

سیا جان سلام گزارش خوبی بود . در استانمان جفتی زن کم نیست . آقای وحید قویدل ، عبدالرسول ایرانمنش که ایشان برگزیده جشنواره نواحی ایران نیز میباشند ، حسن قویدل ، علی بیتا معروف به دلوش که البته دلوش حال کهولت سن دارند ، محمد صفاری و کسانی دیگر . ولی متاسفانه این عزیزان مخصوصا جوانان تا اسم رفتن به خارج از استان پیش میاید کنار میکشند که ما هم دلیل آن را نمیدانیم . شاید مشکلات مالی باشد . البته محمد صفاری چند سالی در عرصه موسیقی فعالیت خوبی داشت ولی متاسفانه به دلیل مشکلات کاری از این کار فاصله گرفته . برای شما و همه زحمت کشان صحنه هنر آرزوی سلامت و موفقیت دارم.

سعید دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 11:28 ق.ظ http://mafton.blogsky.com

سلام خدمت سیاورشان عزیز
از اینکه از کار و زندگی خودت زدی (هر چند این هم جزئی از زندگیت شده ) و به تهران رفتی و این خبرای خوبو برای ما آوردی تشکر می کنم
اگه همه اهل هنر هرمزگان این شور و شوق تو رو داشتن الان ما چیزی کم نداشتیم و ..................
دستت درد نکنت

پ.ک.م دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 12:22 ب.ظ http://www.pkmfloyd.blogfa.com

از سالها قبل شخصیت هایی در بندرعباس سعی بر این داشته اند که نوعی راک اندرول بومی شده را اجرا کنند.
هرچند ضعیف .
ولی امروز تعداد این شخصیت ها زیاد شده و در کارشون اون
ثبات و تجربه رو کسب کرده اند.
چرا هیچ یک از این گروهها به تهران برده نشدن؟
میشد اینگونه به روز بودن هرمزگان و جلو بودنش رو از خیلی استانها نشون داد.

گنوغ دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 01:33 ب.ظ http://www.hormuzgan.net

شاد هرمزکان

فرناز دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 01:43 ب.ظ http://farnaz_mehr58@yahoo.com

هرچند اعتراضامو قبلا برات میل کردم ، اما هنوز وقتی یادم می افته که استاد بهمنی توی سالن بود و به روی سن دعوت نشد و وقتی یادم می افته آقای مجری محترم چه جوری درباره مراسم زار توضیح داد که باعث خنده مخاطب عام و بغض من شد ؛ بدجوری آتیش می گیرم !
ای کاش اون شب خودت مجری بودی !
این بار خواستین بیاین پایتخت قبلش بهم بگین تا از زیر سنگ هم شده مونیتور و بقیه امکاناتو براتون فراهم کنم !
(به این میگن خراب رفیق ! چشمک معنی دار! )

سیخور دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 03:05 ب.ظ http://www.hormoodar.blogsky.com

سلام سیاورشن..نخسته
واقعا دست مریزاد..گزارشت خیلی جامع و گویا هسته...ای کاش ما هم اوجا هستریم...مه خوم تعدادی جفتی زن و عود زن خوب اشناسم که کسی سراغشو نرفتن..به ایشو باید چطوکا معرفی بکنیم؟؟؟مطمئنا خیلی از شما چنین افرادی سراغ تهستن...ای کاش لااقل از طریق وبلاگ انجمن موسیقی بتونیم بی شناخت ایشو اقدام بکنیم..ولی مهمترین کار برای انجام فعالیت فرهنگی ایجاد انگیزن...انگیزه.........

کارنجک - محسن مریدی سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 01:21 ق.ظ http://karenjak.blogsky.com

سلام
خسته نباشید.
یه درخواست داشتم
میخواستنم توی لینک باکس هرمزگانی ها عوض بشم.
البته اگه قابل باشم.
لطفا در فتوبلاگم نتیجه رو اعلام کنید

موفق باشید.

خاک باک بندر سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 05:39 ق.ظ

سلام سیای گل
دمت خیلی گرم که خیلی دلمو خاش اکنی و مطالبت خیلی به دل کسانی مثه مه که عاشک بندر و هرمزگانن انیتن نوشته انت بوی هواری بوی گشته بوی هوباد بوی گاریز برشه و خنیزی ادیت نهایتن باید بگم خدا عمرت هادیت تا ما بیشته بوی خاشه بندر بشنوویم.کربونت

ماه لی لی سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 08:47 ق.ظ

درود...
دست مریزاد...

چاهستونی سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 09:30 ق.ظ http://www.Bander-Abbasi.blogfa.com

با سلام خدمت دوست عزیز سیاورشن
خیلی ممنون از ای گزارش کامل و جونت که خودش یه کمکین به بالا بردن سطح آگاهی از فرهنگ و هنر استانمون هرمزگان.
واقعاً باید همه جا همیطور بنویسیم و بگیم تا شاید کسی یه نگاهی به مشکلاتون استان بکن.
دست شما هم درد نکن از زحمات زیادی که اکشیدنی.
موفق و کامیاب بشی
مه با اجازه لینکت امکردن

بنگری سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 09:32 ق.ظ http://www.bangeree.blogsky.com

سلام و نخسته ،
گزارشت خیلی جالب هسته ، و کاش ما هم اوجا هستریم ...
از شما و زحمتکشون جامعه موسیقى تشکر اکنم و امیدوارم که در همه گام براى معرفى موسیقى هرمزگان موفق و موید بشى ...

ازوم باشه سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 10:17 ق.ظ http://azombasha.blogsky.com/

سلام .
کلنچ کو کلوت درد نکنت با عکسو جونت و خبرو خشت.

زهرا (پیامبر خدا) سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 02:05 ب.ظ

سلام .از گذارشت ممنون و مرسی .
تجربه ی جالبی بود.
من باهات هم عقیده ام در اوردن صدای پرندگان زیاد جالب نبود چون کاملا نامفهومه برای کسایی که تا به حال پرنده ای با این صدا رو ندیدن.میتونستن ترانه های زیباتری رو بنوازند و بازم تشکر می کنم برای خوش ذوقیت.

چوک بندرعباس سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 03:14 ب.ظ http://WWW.BANDER-ABBAS.BLOGFA.COM

سلام
گزارشت مثل همیشه کامل و جالب هسته...
موفق بشی کاکا...

تئو سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 04:05 ب.ظ

دهاتی ها سلام

dokhte suroo سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 05:50 ب.ظ

salam na khaste axson khaili jaleb hasta dastt dard nakont

ابراهیم چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 09:05 ق.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

نخسته. گزارش جمع و جور و جالبی بود.

من چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 09:37 ق.ظ

سلام
شما که آقای رحیمیان رو میشناسید این همه عکس هم به همه میده ازش بپرسید که چرا یه فتو بلاگ نمی زنه تا ما بیشتر با عکساش آشنا بشیم و خودشون ... لطفا!

ناخدا چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 10:47 ق.ظ http://bandari.blogsky.com

دستت درد نکنت . ما همیشه حرفی برای گفتن داریم . اما . . .
من برگشتم .

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 01:35 ب.ظ

چرا دیگه نمیتای پا به توپ بشی ول کن چقدر غصه میخوری

کشمیری ساجده چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 08:56 ب.ظ http://porteghale206.blogsky.com/

5 شنبه 28 ام شعر خانی آخر ماه شهریوری حتمن آمدنی شوی منتظر ایم فرهنگسرای طوبا سالن هنرمندان تا به بینم ات

سعید شنبه زاده پنج‌شنبه 29 شهریور 1386 ساعت 02:06 ق.ظ

موسیقی رو که نشینیدم که بتونم نظری بدم ،اما چون قبولت دارم و احساست برام مهمه همینقدر که خوشحالی خوشحالم.
اما یه سوال این پایه نوتها جلوی این نوازنده های محلی کارشون چیه،اینا از روی نوت مینوازند و میخونند و یا اشعاری که از زمان تولدشون شنیدن از حفظ نیستن وشعر هاشون رو روی پایه نت گذاشتن
شاید به سادگی بشه ازش گذشت ولی این خیلی چیزها توش خوابیده.
داماد فقط لباس امروزی داره و نوازنده ها لنگوته .
تلفیق سازها جدیده در موسیقی زار یا قدیمیه
تمپو یا در بوکا از سازهای بندر عباسیه

سلام ...ممنون از لطفت ...من هم برام سوال بود . به نظرم هر چه صداقت در کار بیشتر باشه مخاطب هم بیشتر لذت می بره ...امیدوارم که برای هماهنگی بیشتر و یا دلیلی بهتر بوده باشه .
راجع به لباس داماد هم خیلی خوب اشاره کردی . چند نکته ریز دیگه هم بود که من به خودشون انتقال دادم . این رو هم منتقل می کنم ...در مورد موسیقی زار من دهل های مختلفی در اجراهای مختلف دیدم . اصیل ترین اجرایی که دیدم دهل هایی بزرگ تر داشتند مثلا دهل خیلی بزرگ که برای نواختن اون نوازنده باید روی صندلی می نشست بهش می گفتند :مودندو . اگر اشتباه نکنم .هر ضربه ای که به دهل می زد دل من می لرزید . از بس صداش بم بود و موج داشت انگار. اون اجرا خیلی سنگین و پرهیببت بود . اگر می تونستم فرار می کردم ! ولی عجب موسیقی بود هیچ وقت اینقدر لذت نبرده بودم . صدای زنها منو دیوونه کرده بود . به هر حال من فکر می کنم خیلی ها که زار اجرا می کنن از دهل های اصلی اون استفاده نمی کنن و سعی می کنن ریتم رو اجرا کنن.که شاید اون بازدهی سازهای اصلی رو نداشته باشه.
جمله آخریت رو خوب متوجه نمی شم .

حسین علیشاپور پنج‌شنبه 29 شهریور 1386 ساعت 07:38 ب.ظ

ممنون که تشریف آوردید . به لیست اضافه کردم شما را

وصال شنبه 31 شهریور 1386 ساعت 09:39 ق.ظ

سیعد شنبه زاده سلام . تیمپو جزء سازهای محلی نیست ولی فکر کنم بخاطر بهتر شدن کار از آن استفاده شده بود . در مورد دهلهای زار در استان چند نوع مراسم زار اجرا میشود که دهلهای آن با هم متفاوت است . در حال حاضر در بیشتر مراسمات زار از همچنین دهلهایی استفاده می شود . پایه نتها را باید از سرپرست گروه پرسید . داماد هم که قرار نیست قدیمی باشد . دیدید که زنهای گروه هم تلفیقی از لباسهای قدیمی و جدید بودند .

سامان سایه بانی پنج‌شنبه 12 مهر 1386 ساعت 07:27 ب.ظ http://www.sina-s.blogsky.com

سلام مرتضی جان
مثل همیشه بی نظیری
ما هرمزگانیو ازت ممنونیم
مه امروز تو زاهدان کلی پز امدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد