نشریه کیدی در نظر دارد از این شماره عملکرد نهادهای مرتبط با موسیقی را مورد نقد و بررسی قرار دهد . شاید تاثیر گذارترین آنها بر جریان موسیقی انجمن موسیقی استان باشد که خود این روزها بیش از هر نهاد دیگری مورد انتقاد اهالی این عرصه قرار گرفته است . برای اینکه یک جانبه قضاوت نکرده باشیم برای قدم نخست به سراغ رییس انجمن موسیقی استان" احمد توحدی" رفتیم و بسیاری از انتقادات مطرح شده را در قالب سوال از او پرسیدیم. شاید نکات بسیاری درلابه لای سخنان توحدی نهفته باشد!
احمد توحدی : انجمن سد راه کسی نبوده و نیست.
بسیاری معتقدند موسیقی هرمزگان قابلیت جهانی شدن را دارد. نظر شما در این باره چیست؟
بله همینطور است شما میبینید امروز در گوشه و کنار دنیا از ملودیهای ما استفاده میشود. خیلی از موزسینها بدون اینکه نامی از منبع و ریشه موسیقی ببرند از این ملودیها استفاده میکنند. در کل بسیاری از موزسینها رو آوردهاند به این قضیه که از بکرترین ملودیها در نقاط دورافتاده دست مایههای کارشان را بسازند.
با این حال چرا موسیقی هرمزگان هنوز در کشور خودمان به درستی شناخته نمیشود؟ و حتی آن را با موسیقی استانهای همجوار اشتباه میگیرند؟
خب بگذارید من قضیه را روشنتر بیان کنم؛ اهل فن و کسانی که با موسیقی سر و کار دارند این تفاوت را میفهمند و شاید دلیل این شناخت نادرست این باشد که خیلیها از جاهای دیگر وقتی موسیقیشان را اجرا میکنند، ادعا میکنند که موسیقی بندری اجرا میکنند و این باعث میشود که مردم به اشتباه بیفتند. در یکی از اجراها همین مسأله پیش آمد؛ پیش از گروه ما یک گروه اجرا کرده بود به عنوان موسیقی بندری که بعد از آنها ما روی سن رفتیم و موسیقی واقعی بندری را اجرا کردیم و با استقبال مردم مواجه شدیم.
در موسیقی محلی ما دچار یک معضل هستیم، روز به روز این موسیقی بیشتر به فراموشی سپرده میشود، عملکرد نامشخص انجمن موسیقی دراین بخش هم به اعتقاد من دراین قضیه مؤثر بوده است
.خب ببینید موسیقی محلی از گستره و تنوع زیادی در این استان برخوردار است
. ثبت و حفظ آن کار یک یا دو نفر و یک انجمن نیست. همۀ ارگانها باید فعال باشند؛ ادارۀ ارشاد، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و... تا بشود کاری درخور انجام داد.خب آیا تاکنون انجمن این خواسته را از ارگانها داشته و برنامهای ارائه کرده است؟
بله، هرساله برنامهها را به اداره ارشاد تحویل میدهیم.
نتیجه چه بوده؟ کاری شروع شده؟ امکاناتی گرفتهاید؟
نه، خب اداره جواب داده که خودمان بخش پژوهشی داریم و این کار را دنبال میکنیم و نتیجهی این پژوهشها در اداره موجود است.
برمیگردیم به فعالیتهای گروههای محلی که روز به روز دارد کمتر میشود، فکر نمیکنید تمرکز انجمن بر روی یک گروه ـ نغمه هرمزگان ـ یکی از دلایل این قضیه باشد
. بسیاری از گروههای دیگر در اثر بی توجهی دلسرد شده اند و...برای انجمن گروهها هیچ تفاوتی و برتری نسبت به هم ندارند
. متأسفانه ما گروه محلی نداریم که منسجم و قوی کار کند، مطمئن باشید اگر گروهی باشد که خوب کار کند ما با آغوش باز استقبال میکنیم. چند بار ما گروههای دیگری به جای گروه نغمه به جشنوارههای کشوری فرستادیم ولی جز سرافکندگی چیزی برای ما نداشتند، ولی گروه نغمه همیشه با افتخار برگشته است. در ضمن ما برای همۀ جشنوارهها فراخوان میدهیم ولی گاهی پیش آمده تنها یک گروه در استان به فراخوان پاسخ میدهد.خب ما هم مجبوریم همان گروه را بفرستیم.باید در نظر بگیریم بسیاری از گروههای محلی که در استان کار میکنند اصلاً میانهای با فراخوان ندارند و باید حضوری به اطلاع آنها رسانده شود
.خـــب ایــن دیــگر بر عهــدۀ اداره ارشــاد شهرستانهاست
.در همین بندرعباس چه؟
من نمیدانم کدام گروه مدنظر شماست ولی باور کنید درب انجمن بر روی همه باز است. تا کنون نشده کسی که موسیقی محلی کار میکند بیاید انجمن و از او حمایت نشود.
شاید بهتر باشد انجمن به سمت آنها برود، چون درواقع انجمن و موسیقی استان به آنها نیازمند است
. یکی مثل غلام مارگیری که حتی اجراهای بینالمللی هم داشته و چندین بار در جشنوارههای معتبر درخشیده ولی نه او و نه امثال او تاکنون در مرکز استان و با همت انجمن موسیقی هیچ اجرایی برای مردم همین استان نداشتهاند.غلام مارگیری سیستم کاری خاص خودش دارد
. چند سال پیش ما میخواستیم او را برای یک اجرا به بندر بیاوریم، ایشان به ما گفتند برای رفت و آمد من یک اسب تهیه کنید تا بیایم، من ماشین سوار نمیشوم، بعد فهمیـدیم که آقا با هواپیما هم سفر کرده چه برسد به ماشین !ولی هـمین چند وقت پیش در برنامهای که میراث فرهنگی ترتیب داده بـود غلام مارگیری حضور و اجرا داشت
!بلــه، مـن هـم تعجب کردم، ایشـان با من نسبت فامیلی هم دارد و اصالتاً بندرعباسی هستند که ساکن آنجا شده اند، در برنامۀ ما هم هست تا در آینده از او هم استفاده کنیم
. همانطور که در جریان هستید در آینده ای نزدیک ما جشنواره موسیقی ملل مسلمان حوزه خلیج فارس را داریم که یکی از گزینههای استان ما حتماً غلام مارگیری خواهد بود.برای همین جشنواره بین المللی چه گروهی از استان شرکت میکند؟ و ملاک انتخاب چیست؟ باز هم نغمه؟
[
باخنده] هنوز که زود است جناب! به موقعاش فراخوان میدهیم و کارها بازبینی میشوند. همان طور که گفتیم برای انجمن گروهها یکسان هستند. بسیاری از گروهها که از ما دلگیر میشوند به خاطر ناآگاهی شان از بخشنامههای موجود است. مثلاً گروهی که میخواسته از کر زنانه استفاده کند و... مطمئن باشید ما آن چیزی را که سیاست کشور جمهوری اسلامیایران است مو به مو اجرا میکنیم. آقایان هم بهتر است دید خود را بازتر کنند. درب انجمن همیشه به سوی همه باز است. بیایند تا ما به کمک ادارۀ ارشاد بتوانیم گره از کارهاشان باز کنیم، ولی در نظر بگیرند که خواستههایشان با اطلاع از موقعیت، سیاست و دستورالعملهای مملکت باشد.یکی از مسائلی که ایـن روزها مطرح شده تشکیل شورای جدید موسیقی و انحلال شورای قبلی بدون اطلاع آنان است
.شورا که اصلاً انتخابش دست ما نیست
. اعضای شورا انتصابی هستند و از طرف اداره ارشاد به مدت 2 سال منصوب میشوند. شورای قبلی هم مدت زمان 2 سالش تمام شده بود.عملکرد شورای قبلی را چطور ارزیابی میکنید؟ و البته شورای جدید که ابتدای راه است
.شورای قبل همیشه معترض بودند که امکانات کم است، اداره همکاری نمیکند، انجمن همکاری نمیکند، خب انجمن که که خود شما هستید. من البته به آنها هم خسته نباشید میگویم ولی دید آنها نسبت به انجمن و مسئول آن هم همیشه همین بوده است. وقتـی قضیـه را از بیــرون و درون نـگاه کنیــم خیلی متفاوت است. ایــن شـورای جدیـــد فعـالیت بیشتـری دارنـد، یک سایت برای انجمن راه انداختهاند، بحـث آمــوزش را ارتقــاء دادهاند. ما اکنون 9 کلاس آموزشی داریم. اعضای جدید هر روز در انجمن حضور دارند. این اعضای انجمن هستند که کارها را پیش میبرند، مسئول انجمن فقط برای پیگیری نامههای اداری و جلسات است. به شورای جدید خیلی امیدوارم تا به امید خدا بتوانیم یک سری مشکلات را از پیش رو برداریم. دراین دو ماه ما امکانات را به روز کردهایم و در کنار آن یک کمیته تحقیق و پژوهش تشکیل دادهایم، سعی میکنیم روابط با دیگر شهرستانها و استانها را بیشتر کنیم تا بتوانیم در تمام جشنوارهها شرکت داشته باشیم.
در قسمت آموزش که شما آنرا مطرح کردید هرساله در فصل تابستان انجمن این کلاسها را برگزار کرده است ولی چه پدیده و چهره ای از این کلاسها و دورهها و فعالیتهای انجمن سربرآورده است و این کلاسها چقدر بازدهی داشتهاند؟
خب، الان در سطح کشور دهها خواننده ملی داریم، چهرههایی مثل بهترین نوازندۀ عود کشور مرتضی کریمی و کسی مثل سروش خرمی و فاضل پیش از اینجا پا گرفته اند.
ولی خوانندهها که اکثراً به صورت خودجوش کار کردهاند
. همینطور مرتضی کریمی که من فکر میکنم عود را نزد برادرش آموخته!بله درست است؛ انجمن نقش غیرمستقیم داشته است، خوانندهها هم در مقاطعی انجمن راهگشایان بودهاست
. انجمن هیچگاه سد راه آنها نشده و این خود عاملی برای پیشرفت آنها بودهاست.خب بگذارید یک اشاره ای داشته باشیم به دورههای آموزشی که در سالهای دور امور تربیتی با حضور شما و مرحوم روضهخوان ترتیب داده بود و همین خوانندههای ملی و بسیاری از موزیسینهای قوی امروز هرمزگان از هنرجویان آن دوراناند
. چرا از تجربه آن روزها در دورههای آموزشی انجمن استفاده نشد؟ما آنجا با امکاناتی که امور تربیتی داشت موسیقی میدانی کار میکردیم، با استفاده از سازهای بادی، این موسیقی با سبکهای دیگر تفاوت دارد. سیاست ارشاد هم پرداختن به یک سبک موسیقی نیست. ما آن زمان از امکانات امور تربیتی استفاده کردیم و یک گروه که میتوانست با گروههای بزرگ موسیقی میــدانی رقابت کند، تشکیل دادیم. بسیاری از نوجوانان و جوانان آن روز امروز جزو اساتید موسیقی استان هستند و بسیاری از آنها در ردههای بالا مسئولیت دارند. البته این همت خود آنها بود. در کلاس یک راهنمایی و آموزش متوسط وجود دارد و اصل همت و استعداد و پشتکار خود شخص است. امروز ما گروههای پاپ زیادی در استان داریم که حاصل تلاش و فعالیت چندین سالۀ انجمن بوده است، ما از هیچ امکانی دریغ نکردهایم.
[بدون اینکه سوالی بپرسم آقای توحدی بحث مالی انجمن را پیش میکشد]
کاری هنری جیب پرکن نیست. ظرف این ده سال ما دو اتومبیل شخصیمان را خراب کردیم و دهسال از عمرمان را گذاشتیم. چیزی هم نگرفتیم که خود را مشمول ذمه بدانیم. دو سالی هست که بابت مجوز اجرای زندۀ گروهها مبلغی دریافت میکنیم که این مبلغ صرف خرید کاغذ و سیم و پوست و سیتیسایزر و... شده است. بارها درماندهایم و به طرف ارشاد رفتهایم و آنها هم در چارچوب اداره با ما رفتار کردهاند و صورت امکان از هیچ کمکی دریغ نکردهاند که همین جا، جا دارد از مدیریت و مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکر ویژه داشته باشیم.
عملکرد انجمن در این چند ساله را برای ما شرح میدهید؟
گزارش عملکرد در دفاتر ثبت شده که یک نسخه از آن به شما میدهیم ولی به طورخلاصه از سال 75 با پیشنهاد استاد مرحوم روضهخوان و دوتن دیگر از دوستان آقای کمالی و آقای روان بنده به انجمن موسیقی آمدم و بدون هیچ امکاناتی انجمن را تأسیس کردیم و با همکاری هنرمندان استان توانستیم همۀ این عزیزان را دارای شناسنامه و کارت هنری کنیم. بیمه هنرمندان را برقرارکردیم. بیشتر گروههای استان در انجمن دارای پرونده هستند. یکی از مهمترین عملکردهای انجمن بازگشایی راه امرار معاش هنرمندان است. انجمن اجازه نداد این روزنه بسته شود. در این چند سال ما هرشب در چندین هتل در سطح شهر بندرعباس اجرای موسیقی داریم که الان در دیگر استانها به چشم نمیخورد. البته تهران را فاکتور بگیرید. موسیقی زنده فقط در بندرعباس و زیرنظر ادارۀ ارشاد، اماکن و با حمایت و مجوز این انجمن اجرا میشود.
جناب توحدی کمی از فعالیت موسیقی شخصی خودتان بگویید؛ از کجا شروع شد و چگونه ادامه یافت؟
علاقه من به موسیقی با دیدن گروههای موزیک نیروی دریایی آن زمان شکل گرفت و سعی کردم پس از دورههای مقدماتی در رشته موزیک استخدام شوم. دوران آموزش سختی داشتیم. یک دوره در آبادان و یک دوره در بندرانزلی و زیر نظر استاد اکبر حق کردار که از بزرگان موسیقی ایران بود، گذراندیم. پس از آن به خوزستان منتقل شدیم و علاقه شدید من به درامز باعث شد به عنوان نوازندۀ این ساز در اکستر آنجا مشغول به کار شوم و آموزش جاز را در همان جا در حد قبولی به پایان رساندم. سالهای آخر حضور در خوزستان برای یک گروه خارجی در هتل آبادان نوازندگی کردم تا سال 1351 که به بندر منتقل شدیم.
موزیک نیروی دریایی آن زمان تأثیر بسیار مثبتی بر جریان موسیقی استان داشته، از این جریان بگویید
.بله موسیقی پاپ بندرعباس با همین گروهها شکل گرفت برای اولین بار در سال
50 توسط آقایتوسلی، به همراهی مرحوم روضهخوان، سبزه غلامی، ماشاءا.... پورقنبری و آقای حسنیپور، اولین گروه پاپ بندرعباس شکل گرفت.بعد که ما هم منتقل شدیم به دو گروه تقسیم شدیم؛ گروهها با این ترکیب شکل گرفت
: مرحومروضهخوان (کیبورد)، خسرو سبزهغلامی (ساکسیفون)، ماشاءا... پورقنبری (ترومپت) و بنده که درامز میزدم.در سطح استان گروهها با حضور چهرههای درخشانی شکل گرفتند، کسانی مثل آقای علی علوی، محسن قاسمی، شهریار سفیری، احمد قاسم، مرحوم بلوچی، آقای پاکدامن، استاد مرحوم ابراهیم منصفی، آقای خواجهنژاد، حسین قدسی نژاد و پرویز طاهریشاد
.هنوز هم کارهایی که آن زمان توسط آن گروهها ساخته شد، زمزمه میشود
. پس از پیروزی انقلاب فعالیت گروهها متوقف شد و روز به روز حضور آنها کمرنگتر شد.پس از آن بنده و مرحوم روضه خوان به امور تربیتی آمدیم و آموزش جوانان را آغاز نمودیم
. اکثر آن جوانان...اگر حرف ناگفته ای باقی مانده بفرمائید
.هنرمندان این دیار به صورت خودجوش، با گذشت و کم توقع کار کردهاند و نام استان را برای دیگر مردم کشور تداعی کردهاند
. خدا یار و نگهدارشان باشد. ما هم مثل این عزیزان خدمتگزار مردمیم، من سرباز همیشگی مردم هستم.به هنرمندان بزرگواری که در سطح استان به صورت زنده اجرای برنامه میکنند سفارش میکنم همانطور که از طرف خداوند این ودیعه به شما داده شده، شما هم باید از مهربانترین، محرمترین، صادقترین و خوشاخلاقترین مردم باشید، خواهش من این است که جایی پا نگذارید که محل خماران باشد که خدای ناکرده آتش که گرفت تر و خشک باهم میسوزد
.از شما و کسانی که به یاد هنرمندان هستند هم متشکرم و برای همه عزیزان آرزوی موفقیت دارم
.من هم از شما برای قبول این گفتگو متشکرم
.........................................................................
منبع : کیدی ـ ماهنامه موسیقی هرمزگان ـ
نظرات شما در وبلاگ نشریه کیدی[لینک] در مورد هر یک از مطالب نشریه در شمارهی بعدی نشریه منعکس خواهد شد.
آقای شنبد زاده این ماجرای دود دیگه چی هست؟ شنیده بودیم شریفیان در تالار وحدت موسیقی بو دار اجرا کرده و در نهایت با دود کردن بخور مسولین را سر کار گذاشته (این خبر را در یکی از سایت های بوشهری نوشته بود) اما این ماجرا که شما را عصبی کرده را نمی دانم. اگه ممکنه توضیح بده می گم شاید شریفیان اهل دوده که این همه دود و گرد و خاک می کنه.
سلام سیاورشن خش / نه خسته و خدا قوت / اگم اتناوات آپ بکنی؟ از یه تا مصاحبه چه بحثون جالب و بعضا تامل انگیز درهند / مه که والله سواد ای چیزون اصلا امنین و بی موسیقی در حد گوش دادن و لذت بردن بیشته ناشناسم اما یه مطلبی تو بلاگ سورو امدی که بد نین بی مانا کپی پیسش بکنم / ادونم او بحث تموم بودن ولی به ول معروف ماهی هر وقت از هو بگیری ... پس اگه زیاد به بحث اخیر ربط اینین عذر اخوام :
برای اطلاعات بیشتر مانای عزیز :
علی حبیب زاده ( علی خان ) یکی از پیشکسوتان موسیقی هرمزگانی بود که از ترکیب سبک طرب با جفتی و دهل نوع جدیدی از موسیقی هرمزگان خلق نمود ، عود حسین وفادار ، جفتی قنبر راستگو و چند نوازنده ماهر دهل به همراه صدای گرم علی خان جان تازه به موسیقی محلی بندری داد . تا قبل از این عود در هرمزگان فقط در محافلی که به سبک طرب نزدیک بودند نواخته می شد و بیشتر متاثر از موسیقی عربی بود ، برای اینکه عود بتواند خود را به ریتم تند دهل کسر و جفتی برساند نیاز به نوازنده ماهری بود که بتواند عود را به ریتم بندری نزدیک کند ، حسین وفادار فرزند میر یوسف که از کوچکی عاشق موسیقی بود و به توسیه صالح اتون پدرش برایش عودی خریده بود ، چنان با علاقه نوازندگی عود دنبال می کرد که در مدت کوتاهی به محافل جشن و عروسی های بندر راه یافت ، اشنای حبیب زاده با این نوازنده جوان عود با عث گردید که از او عود زن مهاری بسازد تمرین مداوم عود به همراه دهل و بعدا جفتی نوع جدیدی از نوازندگی عود بوجود اورد که با ریتم طرب و ریتم جزیرتی فاصله زیادی داشت
پیوستن قنبر راستگو به گروه حبیب زاده و استفاده حبیب زاده از انواع سازهای کوبه ای در کنار عود وفادار شکل جدیدی از موسیقی در استان هرمزگان رواج داد ، اشنای حبیب زاده با فرهنگ بومی استان و باز سازی نغمهای قدیمی مثل ، یمبوسنه ، تخته بکرد که نخو کتوم ، هوباد گنو و ........ نشاط خاصی به این نوع موسیقی می داد . بعد از این شاهد ظهور گروهای مختلفی هستیم که سعی کرده اند در این چهار چوب وبا این سبک فعلیت نمایند .
http://www.suru.blogsky.com/?PostID=44
از بلاگ سورو
سلام درگیر چن تا کارم که بعد اگم ...مطلب تازه هم که موا بنوسوم باید همراه با صدا بشت که هنوزا مشکل امه برنامه ای که لازم امهه پیدا نمکردن ... ولی امروز و صبا دگه حلن ...
ممنون از لطفت .
Salam Kaka Matlabe Jaleb Va Khandani Hasta Be Me Ham Sar Bezan Movafagh Bashi
آقای حمیدی و آقای کارشناس کامپیوتر،نرم افزارهایی کامپیوتری در استدیو های صدابرداری برای تغییر صدای یک ساز استفاده میشود و یا نرم افزارهایی مانند فیلترهای صوتی که این روزها خوانندگان پاپ زیاد استفاده میکنند برای تغییر صدا و از این بازیها عملکردی مانند سینتی سایزر دارند و در حقیقت این صدای ماشینی یا نرم افزار است که میشنوی نه صدای یک ساز اکوستیک.
در مورد این اثر شریفیان حتی با استفاده از نرم افزار صوتی هم صدای ساز خارج است نسبت به فواصلی که خواننده میخواند.
نام اثر خیام خوانی است که برداشت از خیام خوانی بوشهری میباشد و در این اثر سازهای ضربی نیز اکوستیک نیست و سینتی سایزر یا نرم افزار ئ هر ماشین دیگه بجز ساز است.
دود هم در کلیپ های موسیقی پاپ و کنسرتها معمول شده که در این کلیپ منظورم دود و فضای سازی .
بنده با ایشون مشکل نداشته و ندارم و در بسیاری از کنسرتهام در جشنواره فجر و همینطور در کنسرتم در امریکا از ایشون به عنوان نوازنده مهمان دعوت کردم و ایشون سبک موسیقی بندری آبادانی را بخوبی اجرا میکنند.
آقای حمیدی در مورد تحریر یا زینت یا ارنومانتاسیون در هر سبک موسیقی تحریرهای خاص خود وجود دارد و خواننده در این اثر از تحریرهای خاص موسیقی کلاسیک ایرانی استفاده میکند و ساز نی جفتی نمیتواند این تحریرها را جواب بدهد و این تفاوت در شیوه تحریر ،.....
یک نکته مهم هم به دوستان ارجمند پیشنهاد میکنم که در صورت داشتن اطلاعات در مورد یک موضوع لطفا به اصل داستان مستقیم اشاره و از کنایه زدن در مقدمه خوداری کنید.مثلا توضیحات بسیار مفید آقای یا خانم کارشناس کامپیوتر با مقدمه برای شما که .... بعید است....
در بخش اول ناخودآگاه مو رفتم توی گارد و گفتم خب باز یکی حمله کرد و تمرکز فکریم بهم ریخته شد،اما در بخش دوم نوشتهاش دیدم که نه یک حرفی برای گفتن داره و مو باید بیشتر توضیح میدادم. به هر حال ما اینجا همه دوست هستیم و برای ارتباط بیشتر و یاد دادن بهم و تبادل تجربه حضور پیدا میکنیم و امیدوارم این نکات رو مو شخصا بیشتر رعایت کنم تا خدا نکرده از طرف مو سوء تفاهمی پیش نیاد.
اگر نقدی روی اثر کسی صورت میگیره نشان از اهمیت کار داره که افرادی وقت روش میزارن و دربارش حرف میزنن و گرنه آدم مرده که کسی پشت حرف نمیزنه .
سلام بر همه اهل نظر
یک سوال : اگر میشه دوستان جواب بدن؟
آیا موسیقی بندری موسیقی هرمزگانه؟
یا....موسیقی هرمزگان موسیقی بندریه؟
تنوع چیز بسیار خوبی است.بیاییم شناخت جامع وکاملی از استانمان داشته باشیم.
مدتی بخاطر سفر نتوانستم در خدمتتان باشم ... از اینکه بی خبر رفتم پوزش می طلبم ... اما از حالا به بعد سعی می کنم هر هفته به روز باشم ....
حمیدی: من گفتم دود و تحریر چه ربطی به بحث سینتی بودن نی جفتی داشت؟ اما آقای سعید در کمال تعجب یک بحث فرعی دیگر به نام ریتم و یک بحث احتمالاً کنایه آمیز دیگه در مورد نوع نوازندگی شریفیان را هم مطرح کرد!! حالا می دانم چرا شریفیان به ایشان جواب نمی دهد.
بی طرف: سعید جان حمیدی درست می گه مسائل فرعی را مطرح نکن تا ما هم یه چیزی یاد بگیریم دود چه ربطی به نی جفتی یا شریفیان داره؟ مگه این کلیپ کارگردان نداره؟
حمیدی:استاد دانشگاه کانادا در ابتدا مدعی بود که در کار خیام خوانی محسن شریفیان از سینتی سایزر به جای نی جفتی استفاده شده! بعد نوشت که:
«بله بنده متوجه هستم که خواننده در فواصل مد ماهور میخونه و نی جفتی هم مینوازه »
حالا در یک بحث تازه مدعی شده که:
«در این اثر سازهای ضربی نیز اکوستیک نیست و سینتی سایزر یا نرم افزار یا هر ماشین دیگه بجز ساز است.»
این که سینتی سایزر از نظر ایشان ساز نیست چیز عجیبی نیست! چون اطلاعاتشان در این مورد زیاد است!!
اما من کار این هنرمند بد اقبال (با پوزش از شریفیان) را شنیده ام. و حاضرم در یک فضای مجازی با استاد دانشگاه شرط بندی کنم. شریفیان از سازهای ضربی آکوستیک در کنار سازهای ضمیمه که خودش هم در جلد سی دی توضیح داده استفاده کرده. هر کس این اثر را دارد لطفاً از دقیقه 4.17 تا 4.33 به سلوی ضرب دقت کند تا دقیق بودن و یا مغرض بودن استاد سعید را کشف کند.
سلام
مرسی از انتقادتون در فتوبلاگم.
من یه مشکل با لینک هرمزگانی ها دارم
وقتی فتوبلاگم رو آپ میکنم و در سایت بلاگ رولینگ سبتش میکنم میگه که لینک شما آپ شد اما در لیست هرمزگانیها هیچ تغیرری نمیکنه .
رفتم حمام تمیز بودم
آقای حمیدی فکر کنم فارسی خوندنت یکمی ضعیفه بنده نوشتم نی جفتی مینوازم نه مینوازه.
در اثری که شما بهش اشاره کردی سازی به نام نی جفتی وجود ندارد و این یک ماشین یا نرم افزار کامپیوتری بقول شما که باز هم با تمام این دستکاری باز هم ساز خارج است و فالش مینوازد.
سینتی سایزر ساز است اماسینتی سایزر نی جفتی نیست.اهل شرط بندی هم نیستم ولی اهل یادگیری هستم چشم بازم به نکته شما دقت میکنم و این اثر را مجدد گوش میکنم شاید هم که شما درست بگید و دقت بنده کم بوده باشه .
چون به قول شما بنده قابل این نیستم که جواب بگیرم ،اما شما زحمت میکشید وبنده رو قابل میدونی که جواب بدی بازم تشکر.
اگر ناراحتی که در دانشگاه تورنتو هم درس دادم دیگه کاری که شده ،باشه دیگه تکرار نمیشه.دیگه چی میخوای عزیز دل
آقای حمیدی کار رو مجدد گوش کردم.
یک نکته جالب اگه این ساز بقول شما نی جفتیه چطور میشه با نی جفتی آکورد بگیری.
سازهای ضربی آکوستیک هم تغییر داده شده و ماشین نقش مهم تری داره حتی در صدای دست هم تغییر داده شده .
چون تاکید کردی باز گوش کردم و چند نکته جدید یاد گرفتم .متشکرم