سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

صدای دهل از دور خوش است! / نگاهی به جشنواره موسیقی پیپه

 

  جشنواره موسیقی پیپه [pipa] با شرکت نزدیک به ۵۰ هنرمند هرمزگانی [اکثرا بندرعباسی] از دوم تا هشتم فروردین در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد. مجری این جشنواره موسسه فرهنگی پیپه‌سرای هنر بود. جای بسی خوشحالی است که این جشنواره توانست جای جشن‌های آبکی و در عین حال پرخرج سال‌های گذشته را بگیرد. خسته نباشید می‌گویم به مهدی نظری مدیر موسسه و دیگر همراهانش.

عملکرد اینها در بخش اجرایی قابل تحسین بود. هر چند ایراداتی دیده می‌شد که به خاطر "اولین تجربه‌بودن" و نیز حجم وسیعی از برنامه‌های متنوع چندان غیرقابل پیش‌بینی هم نبود. با رفع این معایب و اضافه کردن چند نکته دیگر می‌شود این جشنواره را به شکلی بهتر و حتی کشوری و یا بین‌المللی برگزار کرد. چرا که نه؟

 

                                                            ***

 

  به لحاظ محتوایی اما جشنواره در قد و قواره‌ی موسیقی هرمزگان نبود. شاید هم قد موسیقی هرمزگان کوتاه شده و ... دو فرضیه وجود دارد: موسیقی هرمزگان همین است که در این جشنواره دیدیم. [که در این صورت باید افسوس بخوریم و بپرسیم تکلیف این ادعا که "موسیقی ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد حتی در سطح جهان!" چه می شود؟]

دوم این که: این جشنواره نشان دهنده‌ی سطح موسیقی هرمزگان نبود؟ [که باید یپرسیم چرا نبود؟ مشکل از کجا بود؟]

  اگر اجرای پیرمردهای موسیقی هرمزگان [علی‌کو بریم، قنبر راستگو، حسین قدسی‌نژاد و جلال اله‌یاری] را فاکتور بگیریم، شاهد چند اجرای کم نقص بودیم؟ شاید یک یا دو اجرا. چون تعارف ندارم اسم هم می‌برم. فاضل پیش خوب بود و ...

   اسم بردن از کارهای خوب خیلی سخت است. چون کار خوب کم شنیده شد. قوی‌ترین بخش جشنواره جایی بود که علی‌کو بریم [علی پورسیا] نوازنده‌ی مشهور سرنا در هرمزگان، همراه با گروهش به اجرای برنامه پرداخت. و دومی هم اجرای دونوازی قنبر راستگو [نوازنده‌ی نی جفتی] و موسی کمالی [نوازنده سازهای کوبه‌ای] بود که از ابتدا تا انتها توسط حضار با کف‌زدن [گاه ضدضرب و مشکل‌ساز] همراهی شد.

 

    

                                                         کارلوس/یارچغلو

  در بخش موسیقی پاپ هم استقبال پرشور مردم از خواننده‌های قدیمی پیام معناداری برای نسل جوان به همراه داشت. حسین قدسی نژاد (کارلوس) و جلال اله‌یاری که پس از سه دهه روی سن آمده بودند همه را غافلگیر کردند. اجرای پر شور و حال کارلوس همه را سر شوق آورده بود. او که یک لحظه هم آرام و قرار نداشت نشان داد که هنوز هم یکی از بهترین خواننده‌های ایران در اجراهای زنده است. همچنان که سه دهه قبل بود، کسانی که آن‌زمان موسیقی پاپ ایران را دنبال ‌کرده‌اند نام او را هنوز به خاطر دارند. اجراهای او از معدود اجراهایی بود که درخواست "دوباره! دوباره!" داشت. آنهم از نوع شدید.

 

                          

                                                             جلال اله‌یاری

  اجرای جلال اله‌یاری اما چیز دیگری بود. آوازی سرشار از احساس و بدون نقص که حتی نوازندگان همراهش را هم شگفت‌زده کرده بود."فکر نمی کردم این قدر خوب بشود!" اجراهای این دو که با نوازندگان گروه مامبو لیوا همراهی می‌شدند درس‌های زیادی به همراه داشت. تکنیک، چگونه حرف زدن، چگونه تشکر کردن، تشویق کردن نوازنده‌ها، ایستادن، حرکت کردن، حرکت دست و... (در این باره بعد بیشتر حرف می زنیم!)

 

                                                              ***

  اینکه در دو روز اول صداها ناهنجار بود شکی نیست ولی انصافا گروه صدا خیلی تلاش می‌کرد و تقریبا هر روز صدا از روز قبل بهتر می‌شد. برخی از خوانندگان و نوازندگان جوان روی سن نارضایتی خود را از صدا اعلام می‌کردند. سوال من از آنها این است که: اگر کیفیت صدا خوب نیست شما روی سن چکار می‌کنید؟ تست صدا را برای چه گذاشته‌اند؟ جالب اینجاست که برخی بدون تست‌کردن صدا روی سن می‌آمدند. تا کی می‌خواهیم حداقل‌های کار حرفه‌ای را هم نادیده بگیریم؟ به نظر من این یک بی‌احترامی به مخاطب است. آفرین به حسن اقبالی و گروهش که همان روز اول صدا را تست کرد و گفت با این صدا اجرا نمی‌کنم. این یعنی کار حرفه‌ای!

 

                                                   ............................ 

 

پ ن: نقد و نظرتان در مورد این جشنواره را می‌توانید در [وبلاگ نشریه کیدی] بنویسید تا در شماره دوم این نشریه در سال 87 به چاپ برسد.

عکس‌ها: عبدالحسین رضوانی

نظرات 17 + ارسال نظر
sahar سه‌شنبه 13 فروردین 1387 ساعت 10:02 ب.ظ

salam weblogetam khoshgel kardi
man emsal eyd omadam shahretoon khob bood khosh gozashtesh
az tehran ta onja vaghean avalin bar bood k ba mashin omadim va kheili hal dad
dost dashtam in jashnvarehatoono mididam
etelaresaniatoono age be moghe bekonid kheili behtar makhsosan vaghti k nazdike tatliat hastesh k age kesi ontarafa omad khabar dar she
moafagh bashin

موسا چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 03:07 ق.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

سلام
قالب بسیار زیبان . البته با نبوغی که از بردال عزیر سراغ امهستن فونت کلمه ی "سیاورشن " شبو زیباته از ای انتخاب بشت.
چند وقتین پیگیر قالب جدیدُم . تا ببینیم ذهنمو کی جواب ادیت!

روشینا چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 01:56 ب.ظ http://www.teytakh.blogfa.com/

سلام عزیز / خوبی ؟ / امدی یه اشتباه تایپی اتهسته امگه بهت بگم که شاید بخوای جونش کنی / سانگ چک که البته همو sound chek و یا sound test درستشن / در واقع تست صدان نه آواز . تو که ارسال نظر خصوصی اتنین پس لطفا تائیدش مکن .

سلام .ممنون. کامنت به ایی خوبی به چه تایید نکنم؟

کهره پنج‌شنبه 15 فروردین 1387 ساعت 08:31 ق.ظ

اومدم به چند نکته اشاره کنم ولی دیدم اصلا حسش نیست ببخشید سیاورشن کلمه کلمه مگم خودت تا اخرش برو/تبلیغات/مجری اضافه/صدا/سردی سالن/رفت امد در سالن/دود های بیخودی/نورهای روشن بالای سر تماشگر/عکاسان پر جنب و جوش/شعر خوانی به بدترین شکل ممکن/

جغد بندری پنج‌شنبه 15 فروردین 1387 ساعت 03:01 ب.ظ http://joghd11.blogsky.com/

سلام . خیلی خوب گزارش اتکردن. درود
بابت دوربینم او روز متشکر.

من پنج‌شنبه 15 فروردین 1387 ساعت 10:39 ب.ظ http://mymadhouse.blogsky.com

وحشتناک بود :|
قطع شدن ناگهانی صدا وسط اجرای اسحق احمدی. بیشتر از نیم ساعت اخلال در پخش برنامه ها. کیفیت ضعیف کارها. بی برنامگی. دکور بی ربط. صداهای ناهنجار به جای صدای خود ساز.. توقع بیشتر از این می رفت. اون هم برای اولین روز بهره برداری از سالن آوینی و کلا برگزارکنندگان همچین جشنواره ای که چقدر سطح توقعات رو بالا می بره. متاسفانه کاری کردند که تا مدتها هوس همچین رفتن به همچین جشنواره ای به سر هیچ کدوم از ما که اون شب با کلی ذوق و شوق رفته بودیم موسیقی خوب گوش کنیم نمی زنه.

سنگار جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 07:41 ق.ظ http://nematollah.blogsky.com

سلام
خسته نباشید...
اولآ نمی توان این جشنواره را تریبون معرفی موسیقی بندر دانست که موافقم یعنی دوستان برگزار کننده باید در این بخش تمرکز بیشتری کنند ان شاا... سال بعد

ثانیآ بحث صدا به نظر میرسه تجربه ی صدابردار سوای مسئله ی امکانات که بد هم نبود خیلی مهمه . صدابردار باید بتونه براساس صدای خواننده و ساز بندیها یه مسترینگ شیک تحویل شنونده بده خیلی مهمه این مسئله و گوش قوی می خواد
ثالثآ آقای الهیاری سال ۷۲یا ۳یا ۴تو سالن غدیر با گروه مامبو اجرا کرده بودن .
رابعآ از نظر محتوایی و فنی کارهای گروه مامبو خصوصآ با آقای قدسی و تکنیکهای خاص و منحصربه فردش و گروه فاضل پیش نباید گذشت و تکنوازیهای خوانندگان هم که اسم نمیبرم بعضیهاش نه از مبحث محتوا فقط از نظر بار اجرایی برای یه کنسرت عالی بودند.
در مجموع جشنواره از حیث معرفی موسیقی بندر از ۱۰۰امتیاز ۶۰میتونه بگیره و به نظر میرسه همین تنوع هنرمندا شنونده رو خسته نمی کردو...

نیک خو جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 07:57 ق.ظ http://www.nikkhoo.blogfa.com

سلام دوست عزیز قالب وبلاگت خیلی جون بودن راستی ابوتن همی لینک هرمزگانی ها که توی وبلاگ تو هن توی وبلاگ ما هم به نمایش در بیاد چون توی وبلاگ ما طولی هن و خیلی جمع و جور نهن اگه مثل وبلاگ شما بشتن جمع و جور تر هن راستی از گزارشت واقعا زیبا هستره

بلوچی جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 03:17 ب.ظ http://www.parparook.blogsky.com

سلام ممنون از تو سیاورشن جان
افتتاح نمایشگاه عکس پنجاه نوزده فروردین ۸۶
با حضور خودت خوشحالمان کن

مهراب جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 10:28 ب.ظ

مه به همه دست اندر کارهای این جشنواره خسته نباشید اگم
.......{بنس فارسی بنویسم}:
سلام سیا
یه سری از مسایل رو توی جلسه خصوصی تر خدمت دوستان هنرمند و دوست عزیزم آقای مهدی نظری و دوستی که از خارج از کشور اومده بود عنوان کردم بد نیست یه سری از مسایل که عمومی تر هستش رو برای شما و دوستان بنویسم:
۱-آیا این جشنوارک (جشنواره کوچک ) معرفی داشته ها و دارایی های موسیقی استان می تونه باشه؟ مسلما موسیقس غنی ما فراتر از انهاست!
۲-آیا بیننده ها و مخاطبین ما همین اقشار بودن یا عده بیشتری از مردم (هم خاص و هم عام )می توانستند از این جشنواره لذت ببرند؟ با تبلیغات بهتر!
۳-کاری به مسایل حاشیه ای ندارم و از خودم ودوستان زحمت کش هم دفاع نمی کنم آیا همچین حرکتی توی بندر بی سابقه نبود؟
۴-با وسط گذاشتن کمی انصاف می خوام دوستان بدونن آیا واقعا صدای آقای ایکس قطع شد؟
چرا کسای دیگه با صدا مشکل نداشتند و این مشکل تاریخی فقط مال دوست منه؟
۵-متاسفانه دوستان تجربه کافی برای برگزاری چنین برنامه ای دارن ولی مشکلات بزرگتر که جای بحثش اینجا نیست گریبانگیرشون شده بود
۶-سنگار جان و من عزیز همه صداشون خوب بود بجز دوست من میدونی چرا چون واسه ساوند چک (تست صدا) تشریف نیاورده بودن!
۷-اجرای هفت هشت گروه پشت سر هم دست صدابردار رو میبنده و ((((میکس)))) کار رو متغیر می ده اون هم با فاصله سه طبقه از سن!(دوست عزیز مسترینگ مربوط به مبحثی دیگه میشه)
۸--شما حق دارین ! امکانات سالن خیلی خوب بود ولی هیچکدوم ز یر دست صدابردار نبود {مثل این میمونه که یه ماشین الگانس به شما بدن و موتورش وصل نباشه یا لاستیکاش و رو سقفش بسته باشن اگه راننده کامیون هم که باشی نمیتونی یه متر هم برونیش)
?- این جشنواره حسن افتتاح خوب و حرکتی جدید برای موسیقی استان بود تا سری بعد نه اجرا !نه صدا! نه مجری!
هیچکدام مشکلی نداشته باشند
درضمن من مشکل صدا رو خدای ناخواسته توجیه نکردم !
انشا الله در آینده دوستان با تجربه بتونن کارهای بهتری رو ارائه بدن! ومشکل
تاریخی
صدابرداری
توی
استان
حل بشه !
تا اجرای خراب خودمون رو گردن صدابردار نندازیم!
مرسی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شهره شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 08:00 ق.ظ

سلام سیاورشن
خوبی؟ اااا پس عکسای خودت کوش؟؟؟ما همچنان منتظر عکسهای خودتیم.
قالب جدید هم مبارکه!زیباترین قالبیه که تو وبلاگای فارسی دیدم. کاش یه تغییر رنگی هم تو صفحه نظرات میدادی که خوشگلتر شه(از همون رنگای بک گراند صفحه اصلی). هر چند از کسی نظر نخواسته بودی اما من نظرمو گفتم. برات آرزوی موفقیت دارم.

سلام . ممنون از لطفت. عکس‌های خودم هنوز در مرحله آزمون و خطا هستند. در مورد قالب خودم هم همین نظرو دارم ! قسمت نظرات رو فراموش کرده بودم. ممنون از دقتت.

محسن شریفیان شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 09:31 ب.ظ

سلام. سال نو مبارک. خسته نباشی.
از خبر برگزاری جشنواره پیپه خوشحال شدم.
گروه ما ۱۸ میره به ترکمنستان تا در جشنواره بین المللی /هنر موسیقی ـ خزانه مهنوی بشر/ شرکت کنه. ۲۷ فروردین برگشتم زنگ می زنم. آمیدوارم مثل مسافرت قطر بد قول نشم!

سلام . ممنون . خوش بگذره !
قطر چطور بود؟

سنگار یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 12:11 ق.ظ

سلام
مسترینگ در معنای انگلیسی مهارت و کنترل و تسلط و... معنی میده و در اصطلاح صدابرداری هم سطح کردن آهنگای یک کاست و به استاندارد رسوندن اوناست ... درسته اینجا ما با کاستی سرکار نداریم ومنم منظورم کنترل و مهارت بود معنای عام این کلمه بیشتر در ذهنم بود به هر حال از تذکرت ممنون
ضمنآ مهراب عزیز مطالبی که من اشاره داشتم کلی بود و شخص شما بطور خاص منظورم نبوده ...
موفق باشی

بدیس یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 01:48 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام. طرح وبت قشنگ بودن٫سلیقه جونی اته.گزارش خوبین خوشحالم که پیشکسوتوی موسیقی بندری دور هم جمع بودن.ولی مشنوت تو بعضی شهرستونو وا برگزاری کنسرت تو ایام تعطیلات نوروزی مخالفت بودن .یخو به داد شهرستونیو هم برسی.موفق وشاد بشی

چوک سورو یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 10:35 ب.ظ http://suru.blogsky.com

سلام سیا ی عزیز

خوش بحالت که شاهد اجرای مجدد پیشکسوتان موسیقی بندری بوده اید ، اگر چنین جشنواره های بصورت منظم اجرا گردند ، شاید نواقص و مشکلات هم به مرور زمان کمتر گردند ، اما مشکل صدا چیزی است که گویا در بندر عباس و حتی در تهران برای هنرمندان هرمزگانی ، کماکان لاینهل مانده است . البته از بنیادها دولتی نباید انتظار رفع این نواقص داشت ، همینکه اجازه اجرای چنین جشنواره داده می شود خودش باید به فال نیک گرفت !
نمی دانم چرا بخش خصوصی در زمینه ایجاد سالن مجهز به سیستم خوب نور و صدا اقدام نمی کنند ، علاقمندان به موسیقی هرمزگانی کم نیستد و این سالن ها می توانند در اکثر ایام این مشتاقان موسیقی به سالن بکشانند .

تشکر سیا ی عزیز که ما را در جریان رویدادهای هنری بندر می گذاری .

نهنگ چهارشنبه 21 فروردین 1387 ساعت 08:19 ب.ظ http://www.nahang.blogsky.com

ta be hal deghat tokerden ke hameye rozo ba sobh shoro aban

میناب ؟/1387/2 چهارشنبه 4 اردیبهشت 1387 ساعت 12:24 ب.ظ

با سلام
آیا اجراها ثبت و ضبط شده است؟ از کجاها میشه تهیه اش کرد؟
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد