سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

تقدیر شبانه/ یادداشتی از حسن بردال درباره‌ی مراسم روز خبرنگار

حسن بردالدیروز پنج‌شنبه 17 مرداد مراسم پاسداشت روز خبرنگار و نیز نکوداشت قاسم کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان در تالار آوینی بندرعباس برگزار شد. این مراسم همراه با نکات و حواشی بسیاری بود: ۱. زمان برگزاری مراسم ساعت ۲۰:۳۰ اعلام شده بود. سوابق برگزاری این مراسم‌ها که سخنرانی مدیران دولتی را به همراه دارد نشان می‌داد که احتمالا جلسه تا پاسی از شب طول می‌کشد. با این حال حدود ساعت ۲۱:۱۵مراسم شروع شد.

2. اولین بخش برنامه مداحی مداح اهل‌بیت، آقای تذرو بود. ایشان که مسوول روابط‌عمومی استانداری هرمزگان نیز هستند در طول اجرای خود تلاش زیادی برای ایجاد روح معنوی در مراسم کردند. و تقریبا هر 30 ثانیه یک‌بار حاضرین در سالن را به همراهی به جواب دادن و صلوات فرستادن و نیز دست زدن ترغیب می‌کرد اما حاضرین چندان میلی برای همراهی نشان نمی‌دادند. هنگام مداحی ایشان، با خاموش شدن نور سالن آن‌قدر فضای سالن معنوی شد که نزدیک بود اشک مردم در بیاید! صحبت‌های گهربار این مداح اهل بیت در خلال مداحی نشان می‌داد که در مداحی اهل دولت نیز ید طولایی دارند!

۳. پس از سخنرانی مدیرکل ارشاد، آقای صاحب‌محمدی استاندار هرمزگان در جایگاه سخنران قرار گرفت و تقریبا 65دقیقه حاضرین در سالن را با رهنمودها و سخنان گهربار خود به فیض رساند. جناب استاندار در پایان سخنانش اشاره داشت به این نکته که وی نوکر ملت است و برای نوکری به این استان آمده است، وظیفه‌اش خدمت به مردم است و قس علی هذا. سخنرانی استاندار آن‌قدر پربار بود که تقریبا یک پنجم حاضرین را به بیرون رفتن از سالن ترغیب کرد. استاندار و استاد قاسم کرمیدر پایان سخنرانی ایشان که حدود ساعت ۲۳:۲۰بود مجری اعلام کرد: استاندار اکنون برنامه‌ای دارند و بایستی بروند، با توجه به این‌که فردا هم جمعه است. (نقل به مضمون) و این چنین استاندار حضور در برنامه‌ بعدی‌اش را به ادامه حضور در سنگر خبرنگاران ترجیح داد و با اهدا لوح و سکه به خبرنگاران منتخب استانداری سالن را ترک کرد.

4. تجربه نشان داده که اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان توانایی و قابلیت‌های زیادی در تبدیل برنامه‌های رسمی و جدی به جلسات طنز و شادی و بلعکس دارد. بی‌برنامه‌گی، سردرگمی تنها بخش کوچکی از اتفاقات مراسم روز خبرنگار بود. تقریبا در همه‌ی جای سالن می‌شد صدای خنده و قهقهه حاضرین را شنید. با طولانی شدن و کش آمدن زمان مراسم احتمال صرف سحری و صبحانه در سالن هر لحظه بیشتر قوت می‌گرفت. آخرین جلسه‌ای که توسط اداره ارشاد و انجمن موسیقی در تالار آوینی برپا شد همایش تقدیر از هنرمندان بود. برگزاری آن مراسم نیز که نکات طنزآمیز و تلخی را به همراه داشت، نشان داد که بی‌برنامه‌گی‌ها و بی‌نظمی‌های این‌گونه برنامه‌ها چندان اتفاقی هم نیست و نمونه کامل‌تر آن در مراسم روز خبرنگار به رخ کشیده شد.

5. در ادامه برنامه از آقای آخوندی معاون سابق استاندار نیز خواسته شد که متنی را که برای نکوداشت قاسم کرمی نوشته بودند، بخوانند. ایشان پشت تریبون گفت: از من خواسته شده بود فقط این متن را بنویسم و قرار نبود که آن را بخوانم. با این حال می‌خوانم. و بدین ترتیب متنی که می‌توانست در نشریه‌ی ویژه همین روز منتشر شود به مدت ۱۵دقیقه خوانده شد تا سند دیگری باشد بر ناهماهنگی‌ها.

 6. مدیرکل ارشاد هرمزگان در همایش تقدیر از هنرمندان انجمن‌های هنری، بندرعباس را پایتخت موسیقی ایران دانست. حال چگونه است که در پایتخت موسیقی ایران یک گروه موسیقی سنتی از کرمان برای اجرای برنامه دعوت شده بودند. آن هم در حالی که گفته می‌شد برای حضور این گروه چیزی نزدیک به ۷میلیون ریال هزینه شده است. بالاخره اجرای این موسیقی ملال‌آور در ساعت ۲۴، در پایتخت موسیقی ایران شروع شد. در طول برگزاری برنامه انواع افکت بر روی صدای مجری تست شد. و نشان داده شد در عرصه صدابرداری هم می‌توان شاهد استعدادها و سبک‌های تازه‌ای بود.

7. متاسفانه برای نکوداشت قاسم کرمی پیشکسوت مطبوعات هرمزگان نبز برنامه‌ی خوبی که در شأن ایشان باشد، پیش‌بینی نشده بود. فیلمی که به همین مناسبت ساخته شده بود آن‌قدر از سطح کیفی نازلی برخوردار بود که همه‌ی امیدهای ما را به باد داد. تقریبا بیشتر کسانی که برای تقدیر از آقای کرمی به روی سن می‌رفتند از مشکل جسمی ایشان مطلع نبودند و با اصرار می‌خواستند هدیه خود را به دست ایشان بدهند در حالی که این امکان وجود نداشت.

8. از نکات جالب دیگر این بود که جایزه نفرات اول و دوم و سوم در هر بخش یکسان بود و خوشبختانه هیچ تبعیضی قائل نشده بودند و به یک میزان همه از یک ربع سکه بهره‌مند شدند و اهدا تندیس به نفرات برگزیده نیز فراموش شد.

این مراسم با حواشی بسیار ساعت ۱:۰۸بامداد روز جمعه در حالی پایان یافت که هنگام اهدا جوایز نفرات برگزیده تقریبا در سالن کسی حضور نداشت و من را نیز مطمئن کرد که برای دیدن یک برنامه‌ آبرومند فرهنگی در بندرعباس دیگر نمی‌توان دلخوش بود.

لینک این یادداشت در وبلاگ حسن بردال

عکس مجید جمشیدی

لینک در بالاترین

نظرات 13 + ارسال نظر
سیاورشن شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 04:31 ق.ظ http://siavarshan.blogsky.com/

سلام.
۱ـ دیدن شماره‌های جدید برخی نشریات نشون می‌داد که دارن یک کارهایی می کنن که اگه ادامه پیدا کنه می‌شه امیدوار بود. منظورم صدف و ارمغان بندره باقی دوستان به دل نگیرن!
۲ـ این خبرنگاران منتخب استانداری دیگه چه صیغه‌ای بود؟ به نظرم وقتی از طرف دولت از یک خبرنگار تقدیر بشه اون خبرنگار باید بره ببینه کجای کارش ضعف داره که ازش تقدیر شده! و خودشو در اسرع وقت اصلاح کنه!
۳ـدر مورد گروه موسیقی باهات به شدت موافقم. البته شنیدن آواهای دیگر مناطق هم برای ما شنیدنی می تونه باشه ولی سر جاش یعنی جشنواره موسیقی. نه در یک برنامه که قراره فقط یک بخشش به موسیقی اختصاص داده بشه.خیلی افت داشت. بخصوص که گروه هم چیز مالی نبود.
۴ـبه نظرم برای سخنرانی‌ها هم باید یه فکری بشه. مثلا سخنرانی کسایی که می خوان تو اون برنامه صحبت کنن رو بزنن روی یک سی دی و تو مراسم توزیع کنن و بدن دست مردم. برای اینکه مطمئن بشن همه گوش میدن می‌‌تونن قسمشون بدن یا اینکه...به کول بندریو ...
۵ـواقعا این روز برای من یک کلاس آموزشی بود. خبرنگار و عکاس هنوز محدوده‌ای که برای عکس گرفتن می‌تونه وایسه رو نمی‌دونه.بعضی هاشون روی سن هم رفته بودن. بیشترشون هم جلوی سن و پشت به جمعیت!
۶ـ برخی از مسئولین داشتن روی سن خمیازه می کشیدن. عکساش هست.
۷- تا باشه از این مجالس خوشی و شادی.

کاظم شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 08:42 ق.ظ

۱ - دست مریزاد آقای بردال . استعداد ایشان در گزارش نویسی کمتر از عکاسی نیست .
۲ - در مورد سخنرانی ها کم لطفی شده است . شرکت کنندگان باید خدای متعال را شاکر باشند که یک سخنران ثابت و متخصص اینگونه جلسات آنان را معاف داشته است !

خبرنگار فقیر شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 10:37 ق.ظ

وام 5 میلیونی از فرماندار.یعنی خداحافظ مردم .خبرنگاران هرمزگان که تا به حال در خواب بودند از حالا به بعد خودشان را به خواب خواهند رد

محمد شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 01:00 ب.ظ

https://balatarin.com/permlink/2008/8/9/1369680

ممنون

آرزو شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 01:44 ب.ظ

سلام

برای من هم جای سوال بود چرا گروه موسیقی کرمان ؟

اما به عقیده ی من کم لطفی می فرمایید کارشون عالی بود.

دقت نظر شما جای تقدیر داره .

موفق باشید .

بدیس شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 02:28 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.بیشتر حرف می زنند تا عمل ...واقعا جلسه پرباری بود!!!!!!؟؟؟؟؟؟ممنون

فرشته مرگ یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 03:48 ق.ظ

سلام
انجا نبودم البته فکر نمی کنم چیزی ازدست داده باشم
ولی متاسفم

یک دنیا - یک حرف یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 09:54 ق.ظ

سلام من فقط حرفی با آقای بردال داشتم نمی دانم چه منبعی به ایشان گفته ۷میلیون ریال به گروه موسیقی که از کرمان آمده بودندُ داده شده! آخه مبلغی که باید به آنها داده می شد را به من دادند تا به ایشان بدهم و به جز فقط کرایه رفت که حدود ۴۰ هزار تومان بود ۲ میلیون برای اجرا و هزینه برگشت ایشان در نظر گرفته شد. نمی دانم شاید اونی که این خبر را به ایشان داده اشتباهاْ ۴۰ هزار تومان را ۴ میلیون ریال شنیده که بازهم با آن ۲ میلیون ریال می شود ۶ میلیون ریال اگه دقت کنین می بینین که باز ۱میلیون ریال آن کم است.

و حرفی دیگر...
شاید به نظرتون خیلی مسخره بیاد و همچنین غیر قابل باور که یک گروه حاضر باشند فقط برای ۲ میلیون ریال از جایی به جایی دیگر برای اجرا بیایند آخه مگه خودتون کم اجرا و نمایشگاه و ... گذاشتین که حتی یک ریال هم برای آن دریافت نکردین ضمنا بهتر است بگم این گروه حدود ۲۰روز پیش در حاجی آبادم اجرا داشتند که اونجا یک ریال هم بهشون ندادن!!! پس راست گفته اند:
روزی که برف سرخ ببارد از آسمان
بخت سیاه اهل هنر هم سبز می شود!!!
ولی به تمام مقدساتی که می پرستین و قبول دارین جمعا ۲۵۰ هزار تومان هم دریافت نکردن. اینو گفتم شاید که باور کنین.
ضمنا این کار یک تعامل فرهنگی بود چرا که یک گروه از بندرعباس از تاریخ امروز به سرپرستی اسماعیل ستوده نیا اونجا اجرا دارن. بهتر بود به این موضوع هم اشاره می کردین.

سلام. چون روی صحبت شما با آقای بردال هست من زیاد پرحرفی نمی‌کنم. اما اگر این گروه بدون دریافت دستمزد هم اجرا بکنه بازم دلیلی نمیشه که در استان هرمزگان که خودش این همه استعداد داره که تشنه‌ی اجرا هستن این فرصت‌ها رو به راحتی از دست بدیم. خودتون بهتر می دونین که ما چقدر تنوع موسیقی داریم که فرصت آشنایی با اونها رو نداشتیم. بازم تکرار می کنم اگر این برنامه یه جشنواره موسیقی بود می‌شد حضور این گروه رو توجیه کرد...قرار نیست هر گروهی که حاضر باشه با مبلغ کم اجرا کنه بیاد هرمزگان به ما حال بده...
در مورد تعامل فرهنگی هم باید بگم که: ستوده‌نیا در سیرجان کنسرت داره و این به هیچ وجه ربطی به تعامل فرهنگی و این صحبت‌ها نداره. در ضمن اگر تعامل فرهنگی باعث شده که ستوده‌نیا بره اونجا اجرا کنه که باز عذر بدتر از گناهه! ستوده‌نیا چه جایگاهی در موسیقی هرمزگان داره؟
شما که اینقدر به فکر تعامل فرهنگی هستین یه کم هم به فکر تحمل فرهنگی این مردم نجیب باشید!

ماه لی لی یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 10:27 ق.ظ

مانده ام کجای دنیا ایستاده ایم ؟
زمین از زیر پای من که در رفته است...

[ بدون نام ] یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام
اگربه دیدحرفه ای به شغل خبرنگاری بنگریم آیا خبرنگارجامع شرایط و بااطلاعات کافی وحرفه ای دراستان یافت می شود؟
میخواستم چندنفری رامعرفی کنید .

یک دنیا - یک حرف دوشنبه 21 مرداد 1387 ساعت 09:19 ق.ظ

سلام قصد من توهین به موسیقی و هنرمندان این استان نبوده و نخواهد بود اتفاقا هر کجا که لازم باشد با تمام وجود و تا آنجا که از دستم بربیاد نه تنها از بچه های موسیقی بلکه از کل هنرمندان این استان دفاع کرده و دفاع خواهم کرد. در مورد اون شب و اجرای گروه موسیقی محلی نظر من هم همینه. تازه به نظر من اگه مجری هم لباس محلی داشت و یا از مجری ای با لباس محلی استفاده می شد و برای دادن الواح و هدایا از کودکانی با لباس محلی استفاده می شد بهتر بود. حرف من فقط این بود که آقای بردال یه کم حواسشونو بیشتر جمع کنن و در مورد حرف هایی که از این طرف و آن طرف و حتی از دوستان خود می شنون بیشتر تحقیق کنن و از منبع های دیگری هم در مورد صحت آنها سوال کنن. شاید این افراد به ظاهر دوست قصدشان خراب کردن ایشان باشد تا حرفهایی که خودشان جرات بیانشان را ندارن از زبان دیگری زده شود هرچند که دروغ باشد و به نام دیگری تمام شود. آخه من می دانم عده ای دندان تیز کرده اند تا ایشان را خراب کنند و برای انجام این کار از راه دوستانشان وارد شده اند. نمونه اش هم همین پوستر مسخره ای است که بیشتر آدم یاد شهید میفته تا نکوداشت!!! تا آنجا که من می دانم همه پوسترهای ارشادو تا قبل از این ایشان طراحی می کردن و شاید همونایی که می خوان ایشان را کنار بزنن می خواستن با سپردن طراحی به فردی دیگر این کار عملی شود که خوشبختانه نه تنها موفق نشدن بلکه دودش هم به چشم خودشان رفت. آقای بردال که کارش را می کند و احتیاجی هم به اونا ندارد. فقط برادرانه می گم چون نگرانشانم بهتره یه کم حواسشونو بیشتر جمع کنن.

یک دنیا - یک حرف دوشنبه 21 مرداد 1387 ساعت 09:42 ق.ظ

۲- و اما حرفی دیگر
در ادامه صحبت های قبلی ام یادم رفت بگم حرف من فقط در مورد صحت اون ۷ میلیون ریاله که ۲۵۰ هزار تومان بشتر نبوده. حال اگر از حرفام اینطور برداشت شده که قصد توهین به فرد یا گروهی خاصو داشتم در همینجا عذرخواهی می کنم. ضمنا همانطور که قبلا گفتم حاضرم با تمام وجود از هنرمندان این استان تا آنجا که از دستم بر میاد دفاع کنم.

پاسخگو دوشنبه 21 مرداد 1387 ساعت 11:33 ق.ظ

سرکار یک دنیا حرف

تا اونجایی که من می دونم این مبلغ که دست شما دادن علی الحساب بوده بقه اون رو بعدان به حسابش واریز می کنند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد