سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

انتشار آثار ابراهیم منصفی و حسن کرمی

گروهی از دوستان قصد دارند آثار، زندگینامه، طرح‌ها و قصه‌های ابراهیم منصفی را در قالب یک مجموعه مدون گردآوری کنند.  

همچنین این دوستان در پی انتشار چنین مجموعه‌ای از حسن کرمی نیز هستند. این گروه سفرهای متعددی برای جمع‌آوری آثار و عکس‌های ابراهیم منصفی داشته‌اند و تقریبا هشتاد درصد کار انجام شده است. اما به خاطر پراکندگی آثار این هنرمند به نظر می‌رسد هنوز نایافته‌هایی باقی باشند. از این رو از علاقمندانی که از این دو هنرمند اثر و یا مصاحبه، اطلاعات، عکس و دست‌نوشته‌ای در اختیار دارند، تقاضا می‌شود با این نشانی الکترونیکی تماس بگیرند:   n_montazeri [at] yahoo [dot] com  

نظرات 54 + ارسال نظر
رحیمیان سه‌شنبه 23 مهر 1387 ساعت 05:46 ب.ظ http://www.rahimian.blogsky.com/

سلام
با آرزوی موفقیت برای این عزیزان.

اپی چهارشنبه 24 مهر 1387 ساعت 01:07 ق.ظ http://Api-Nowrozi.blogsky.com

منصفی ... کرمی

الان جایشان خالی ست.

ُُُُُفرشته مرگ پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 02:37 ق.ظ

من دوست دارم رامی رو اما تا حالا چند بار این کار انجام شده من با این بار دفه سومه که از این برنامه ها می بینم دستشون درد نکنه که به فکر مکتوب کردن این خاطرات هستند اما ای کاش یخورده شاید بیشتر از یه خورده فکر شناختن درست هدف این عزیزان و اسطوره های استان می شدن با کتاب چاپ کردن همه کار انجام نمی شود ایا امکان فیلمی در حد کشوری یا بین المللی در باره زندگی این عزیزان وجود ندارد؟

حسین پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 09:30 ق.ظ http://sozlavar.blogfa.com

این کار چند سال پیش به یکی از محققان پیشنهاد دادم واکنون می بینم از طرف دمستا ن این اتفاق می افته شادم

پیمان پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 12:05 ب.ظ

کاربسیارمعرکه ایست .خداقوت .

مستقل پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 01:00 ب.ظ

تا کی باید روی ابراهیم منصفی و چند تا اسم دیگه در جا بزنیم؟ این اسم ها در ادبیات امروز جهان و ایران چه جایی دارن؟ بهتره به جای این کارها چند الگو معرفی کنیم تا جوونها با جریان ادبیات روز جهان آشنا بشن.توی روزگاری که بزرگان شعر و ادب ایران با دنیای خارج و جریان روز پیش نمیرن وقتی که سالهاست دید تازه یا حرف نوی دیده نمیشه این کتابها نمیتونن منشا اثر باشن. بخش عمده ای از کارهای آقایون کپی دست چندم شعرهای شاملو و فروغه حالا به فرض تمام ترانه های مرحوم هم جمع شد چه اتفاقی در ادبیات ایران می افته؟ ابراهیم منصفی هنرمند خلاقی بوده.کارهای بزرگی هم در زمینه موسیقی انجام داده.ولی در همون کتابهایی که ازش چاپ شده فقط چند شعر خوب ازش وجود داره بقیه ترانهها و اشعار بیارزش هستند که اگه اسم منصفی روش نبود کسی اونها رو نگاه هم نمیکرد.باید با خودمون صادق باشیم. مرحوم مشکلات اخلاقی و رفتاری زیاده داشته و با وجود استعداد زیاد نتونسته به جایی که ممکن بوده برسه. من منصفی رو به عنوان یک آهنگساز و خواننده خلاق قبول دارم اما دوستان .برای شعر گفتن شاعر باید فن شاعری بلد باشه.

نظر شما محترم. اما نظر من این است که بچه‌ها به اندازه کافی با جریان ادبیات روز جهان آشنا هستند و ماشاالله در برخی موارد مث خود شما از جریان جلو هم زده‌اند...
این گروه تصمیم گرفته این کار را انجام دهد...تصمیمش هم محترم.
شما هم برای عملی شدن نظر محترمت یک تصمیم محترم بگیر...
در مورد این جمله مبارکتان که فرموده ای: "مرحوم مشکلات اخلاقی و رفتاری زیاده داشته و با وجود استعداد زیاد نتونسته به جایی که ممکن بوده برسه"
تا مشکلات اخلاقی و رفتاری را چه بدانیم و رسیدن را چه تعبیر کنیم.

در مورد ابرام نه خودش و نه دوستانش ادعایی ندارند جز اینکه:
روی زبان بچه‌ها و در گلوگاه دختران جنوب
می‌تراود
آواز من

جغد بندری پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 02:39 ب.ظ

دستشو درد نکن.
با عرض معذرت در جواب مستقل بگم که: شما هنر یک شخص را با شخصیت هنرمند قیاس می‌کنید. در صورتی خیلی از بزرگان هنر جهان آن مشکلات اخلاقی که شما می فرمائید را داشته‌اند و هیچ گاه هنر این بزرگان تحت شعاع اخلاقیات و از این مزخرفات قرار نگرفته. مثلا: مارلون براندو در سینما. پابلو پیکاسو در در نقاشی. اریک کلپتون در موسیقی و ...

یار چغلو پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 05:36 ب.ظ

آقا دستتون درد نکنه :x

مریم منصوری پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 07:01 ب.ظ

خامواده باکدامن اطلاعات خوبی از رامی شهن.به خصوص اویتا که با هم دونوازی گیتار ازنن از دوستوی صمیمیش بودن.

ن . م پنج‌شنبه 25 مهر 1387 ساعت 07:21 ب.ظ

از سیاورشن عزیز سپاس گزارم به علت قبول گذاشتن این متن در وبلاگ شخصی اش
در پاسخ به این دوست گرامی که البته جوابش صد البته واضح است لازم است مواردی را توضیح دهم
۱- من فکر می کنم ایشان دنیای خارج و جریان روز را توضیح دهند تا بزرگان شعر و ادب و همچنین دیگران نیز با این جریان پیش روند در ضمن این کار جمع اوری اثار هنرمندی است که بی شک تاثیر زیادی در فرهنگ این خطه گذاشته است و درجا زدن نیست ولی شما می توانید برای اینکه پیشرو باشید و در جا نزنید هنر مدرن و مطابق با جریان روز را به جامعه معرفی کنید و همچنین خواهشمندیم شما الگویی را معرفی کنید.
۲- کارهای منصفی و کرمی به علت فقر فرهنگی و کمبود امکانات ان زمان هرمزگان تحت تاثیر زبان قوی و مستحکم شاملوـ(فروغ خیر) می باشد ولی کپی کارهای آنها نیست
۳- ارزش جمع اوری ترانه های رامی بیشتر برای جوانان ترانه سرا و همچنین دوستداران ایشان و همچنین علایق شخصی ما میباشد و فکر می کنم تاثیر ترانه های رامی بر ترانه سراهای هرمزگان تا حدودی مشخص است
۴- در خصوص خوب یا بد بودن و بی ارزش بدون تعدادی از ترانه ها نظر شما محترم است
۵- در خصوص جایگاه منصفی ان چه که عیان است.....
۶- درخصوص فن شاعری لطفا توضیحاتی را عارض شوید ولی بد نیست بدانید ۸ شعر از شعرهای آزاد رامی در مجله خوشه و مجلات معتبر آن زمان به چاپ رسیده و لازم نیست تمام آثار یک هنرمندیا یک شاعر به یک قدرت باشد کما اینکه شعرهای دهه ۴۰-۶۰رامی بسیار خوب ولی در دهه ۷۰ دچار افت می شود و در خصوص ترانه ها دیگران قضاوت کنند
۷ - موفق باشید.

‫بنگر جمعه 26 مهر 1387 ساعت 01:29 ق.ظ http://leha.blogsky.com/

‫‫با درود
‫جمع آوری آثار این عزیزان همیشه کار پسندیده ایی بوده است و این اقدام به هر نیتی که هست کاریست ارزشمند که میتواند تلاشهای قبلی دراین راستا را تکمیل تر سازد و میتواندبر حجم اسناد نوشتاری هرمزگان بیفزاید .
‫و امید هست که همواره انسانهای منعقدی چون دوستمان مستقل وجود داشته باشند تا ما همواره وهمجا زاویه بینشمان را در مورد کارهای هنری و نوشتاریمان وسیعتر سازیم . جملگی خسته نباشید

سعید شنبه زاده جمعه 26 مهر 1387 ساعت 01:30 ق.ظ

خانم یا آقای مستقل خدمت شما عرض کنم که هنرمند از جامعه و محیطی که زندگی میکنه بهره میگیره و به تناسب نیاز اون جامعه و برای رشد اون جامعه کار میکنه. منصفی رو اگر یک شاعر محلی بدونیم بسیار موفق و پیشرو بوده. همین فروغ یا شاملو هم به نوعی شاعر محلی بودن و اشعار اونها شاید از خیلی جهات جهانی نباشه و محلی باشه و بر گرفته یا تکرار شاعران غربی.به هر صورت ضبط و ثبت آثار منصفی و زندگی او تکرار نیست.باید زندگی . آثار و تمامی زوایای زندگی این فرد و افراد اینچنین رو ظبط و ثبت کرد.شاید از یک موضوع غافل باشی که آنقدری که منصفی جنوبیها را تحت تاثیر قرار داد شاید فروغ قرار نداده باشد یا شاملو.فروغ و شاملو آنقدر که شیفته شمال بودند ذره ای از آفتاب و دریای جنوب نمیدانستند. به همین دلیل شاید منصفی شاملوی جنوب باشد.قصدم مقایسه نیست اما کمی بی انصافی کردی و اگر فقط به عکس منصفی نگاه کنی و حتی اشعار اونم نخونده باشی و منصف باشی از صداقتش شیفته اون میشی.جنوبی اگر حرف هم بزنه شعره بدون دانستن صنعت شعر. چون زندگی در جنوب یعنی شعر و هنر.
در باره مشکلات اخلاقی و رفتاری هم منظورت رو نمیفهم. هنرمند ایرانی اگر بخواد پیشرو باشه باید از نظر یکی مثل تو مشکل اخلاقی و رفتاری داشته باشه وگرنه نمیتونه پیشرو باشه.

قلا جمعه 26 مهر 1387 ساعت 11:05 ق.ظ http://www.sekayo.blogspot.com

خوب است که لذت می برید.
ادیب فروتن

مستقل جمعه 26 مهر 1387 ساعت 12:16 ب.ظ

سیاورشن محترم! روی گلوی دختران محترم جنوب گهگاهی ترانه های محترم محمد روهنده و رضا صادقی هم جاری می شود، اما دلیلی بر تعصب بر شاهکارها و قابل دفاع بودن کل آثار صادره از ایشان-به عنوان مثال- نیست با احترام. محبوبیت مانعی برای نقد یک هنرمند و آثارش نیست حتی با احترام خیلی زیاد.
.....................................................................................................................
سعید، م.ن. گرامی و بقیه دوستان:
1.هنرمندی از خودش اثار ماندگار به جا میگذارد که هم فرهنگ بومی خودش را بشناسد و هم علم روز،نمونه ان احمد شاملو وصادق هدایت که مطرحترین چهره های ادبیات معاصر ایران در جهانند.
2. فرق بین تاثیر پذیری و کپی کردن هم حتما عیان است... چراکه قالب وظاهر شعر شاملو به تنهایی به هیچ متنی ارزش ادبی نمیدهد.صادر فرمودید تحت تاثیر زبان قوی مستحکم شاملو... عارض می شوم: شعرها بر خلاف ظاهر و بارمتظاهرانه کلمات از درون بسیار سطحی اند و قابل قیاس با نمونه اصلی نیستند.
4. ممنون. چند سطر پایینتر شعرهای مورد علاقه ام را آورده ام. (به به چه ناب گفته،با دقت بخوانید. نظر ما در این مورد بسیار محترم است!)
5.در مورد جایگاه شعر منصفی آنچه به قول شما عیان است... این است که از دو کتاب شعرش بین منتقدان و شعرخوانان استقبال چندانی نشد. و شما بفرمایید شما جایگاه شعر نو منصفی را در ادبیات امروز ایران چه می دانید؟
6. چند شعر منصفی در مجله خوشه - و به دنبال سیاست تشویق و پرورش شاعران شهرستانی که شاملو دنبال میکرد- چاپ شد، میتوانم از همین مجلات خوشه نام 70 شاعر دیگر را هم مثال بزنم که دیگر در شعر امروز ایران جایگاهی ندارند.
منظورم را از فن شاعری عرض میکنم، تکنیک هایی است که با خیال انگیزی و تصویرسازی کلمات را از یک جمله معمولی به شعر تبدیل میکند، همان چیزی که بکاربردن ماهرانه انها به عنوان مثال شعر شاملو را غنا میبخشد ، شاملو بسیاری از این فنون را از مطالعه آثار شاعران بزرگ ایران و جهان الهام گرفته و به زیبایی به کار میبرد و لایه های معنایی و حسی مختلفی به شعر می دهد، که این هم عیان است... ساده بگویم فن شاعری مجموعه از فنونی است که به عنوان مثال انها را در شعر زیر اصلا نمی یابید! :
طرح (از کتاب گفته های ناگفته)
چهره بنمای و جهان را زیباتر کن! / لبخند بزن و غنچه های محبت را شکوفاتر کن
حرفی بزن و موسیقی هستی ام باش، نگاهم کن
و با سکوت فریاد بزن:
دوستت دارم ابرام.
…………….…………
متاسفانه عادت کرده ایم کورکورانه از نامها دفاع کنیم، از نظر من ترانه های منصفی شاهکارند، غزلهایش بسیار روان و محکم و شعرهایش ضعیف، موسیقیاش را به شدت دوست دارم اما دلیل نمیشود چشم از حقایق بردارم.
در خاتمه با شعری از منصفی حرفم را تمام میکنم:
نمیشناسمت(از کتاب رنجترانه ها)
توی کوچه های محلمون/تو راه مدرسه/تو شبای عروسی/.../ تو بیابون/تو خیابون/تو خونه/تو بلوار/.../ همیشه و همه جا تو را جستجو کردم، اما هنوزم نتونستم پیدات کنم آه! /کاشکی می دونستم تو که و چه هستی/ ای کاش!
.........

در مورد بند اول و گلوگاه دختران جنوب: بله دقیقا همین طور است و ابرام هم بیش از این ادعایی نداشته... و در متن اول که روی وبلاگ موجود است هم هیچ ادعایی مبنی بر شاهکار بودن تمام کارهای منصفی دیده نمی‌شود...نمی دانم چنین چیزی از کجا به ذهن شما خطور کرده و در مقابل آن موضع گرفته‌اید...اگر فرصت شد متن کوتاه را دوباره بخوانید... اگر از چیز دیگر ناراحت هستید که حرفی نیست! و حق با شماست...

فریده قاسمی جمعه 26 مهر 1387 ساعت 12:21 ب.ظ http://dokhtekong.blogsky.com

باسلام...ظاهرا شکل و شمایل بلاگ رولینگ تغییر یافته...برای بروز کردن وبلاگم اونجا پینگ فورم رو پیدا نکردم ! ببخشید باید چکار کرد ؟!

مستقل جمعه 26 مهر 1387 ساعت 02:20 ب.ظ

من با حرفهای سعید شنبه زاده موافقم، از این زاویه که نگاه کنی این آثار قابل دفاع است، اما لطفا در مورد این جمله توضیح بده: جنوبی اگر حرف هم بزنه شعره بدون دانستن صنعت شعر. چون زندگی در جنوب یعنی شعر و هنر."
منظورم مشکلات اخلاقی و رفتاری هم اعتیاد بود که فقر و درماندگی را هم به همراه می اره و ممکن بود این هنرمند امروز هم زنده بود و هم ما و هم جنوبیها و از هنرش لذت میبردن هم مثل شما بقیه دنیا.
باید تلاش کرد تا چهره واقعی این انسان را صادقانه و بدون سانسور و ملاحضات معمول به بقیه معرفی کرد.

حالا این جمله که گفتی: "هنرمند ایرانی اگر بخواد پیشرو باشه باید از نظر یکی مثل تو مشکل اخلاقی و رفتاری داشته باشه وگرنه نمیتونه پیشرو باشه"
یعنی تا معتاد نباشه نمیتونه پیشرو باشه؟

بهشب(بالاک) شنبه 27 مهر 1387 ساعت 10:21 ق.ظ

ربطی به این حرف ها نداره ابرام تا حالا که مونده حالا اگر فردا تاریخ مصرفش تمام شد باز هم موردی نداره چو نکه قرار نیست که همیشه زیدان بهترین باشه الان دوره مسی.ولی ابرام هنوز مونده این واقعیت داره حالا خوب یا بدش نیاز به گفتگو داره

ن.م شنبه 27 مهر 1387 ساعت 06:39 ب.ظ

فکر می کنم جناب مستقل کمی متوهم و اندکی فراموشکار می باشند وگرنه در جمع اوری اثار یک هنرمند تعصب بر شاهکارها و قابل دفاع بودن کل آثار صادره از ایشان نیست ودر هیچ جای متن و کامنت ها به این موضوع پرداخته نشده و اثار منصفی نیز مانند تمام هنرمندان قابل نقد می باشد ولی ایشان احتمالا تفاوت نقد و تخریب را به خوبی متوجه نشده اند
۱- شعرهای نو رامی در زمان حیات خودش هیچ گاه مورد نقد و بررسی و حتی منتشر نشد و بعلت کمبود امکانات و عدم ارتباط با مرکز انگونه که شایسته اش بود معرفی نشد و کمی هم در سایه ترانه هایش قرار گرفت
۲- فکر میکنم حضرتعالی باید در خصوص خوانش شعر و خود شعر بیشتر مطالعه کنید
۳-در کامنت قبلی گفته شد شعرهای دهه ۷۰ رامی کمی دچار افت می شوند ولی پیدا کردن چند نمونه شعر ضعیف که در همه شاعران وجود دارد افتخاری نیست در ضمن منصفی هیچگاه اثارش را برای چاپ اماده نکرد و این دو کتاب انتخاب زنده یاد حسن کرمی است .
۴- در مورد جایگاه منصفی رجوع کنید به نوشته منوچهر اتشی در کتاب ترانه های رامی. در خصوص دو کتاب منصفی هردو در استانه چاپ بعدی هستند
۵-شما احتمالا مجله خوشه را تا کنون نه دیده اید و نه خوانده اید چون به قول خود شاملو در روز هزاران نامه و شعر از سراسر ایران به دفتر خوشه ارسال می شده ولی درخوشه د تعدادی از انها توسط ایشان جهت چاپ انتخاب میشده و جالب است بدانید رامی و کرمی پای ثابت نشست های شاعران جوان در سالهای ۴۷ و ۴۸ بوده اند .


متاسفم ولی حساسیت و بعضی مواقع حسادتی که نسبت به این هنرمند عزیز وجود دارد را نمی دانم ناشی از چیست وگرنه فکر نمی کنم جمع اوری اثار یک هنرمند دفاع کورکورانه از اثر یک هنرمند باشد

صدای من به گوش جهان می رسد
صدای دل سرشار من در گستره ابدی جو زمین
ترنم امواجی همیشه می شو د
صدای عشق مرگ را نمی شناسد
و من فرزند تعمیدی عشقم
روی زبان بچه‌ها و در گلوگاه دختران جنوب
می‌تراود
آواز من
اه خون داغ حنجره من بر دشتستان سینه های یاران بسیارم خواهد بارید

[ بدون نام ] شنبه 27 مهر 1387 ساعت 06:58 ب.ظ

سلام
چه خوب.بسیار خوشحال بودم از این حرکت.دستشو درد نکنت.

اپی یکشنبه 28 مهر 1387 ساعت 12:29 ق.ظ http://www.api-nowrozi.blogsky.com

آقا ی مستقل بیایم به ترانه های منصفی و ترانه های دیگر نگاهی بیندازیم متوجه این نکته ها می شویم:
1- ترانه سراهای بومی را در هیچ کجای ایران نمی یابیم که فراتر از وصل و هجران،کار (بیشتر هم متعقل به همان فرهنگ کشاورزی)، جنگاوری،مراسم ها،آیین ها وامثال این اندیشیده و سروده باشد.آن هم بی هیچ تغییری و حتی تلاش برای پیشی گرفتن از گذشتگان (الگو هاشان) اما منصفی توانست این کار را بکند آن هم با درک فرهنگ مردم خود وبا زبان نو
2-ترانه های منصفی دغدغه های یک انسان شهر نشین است.این در تضاد با ترانه سراهایست که در شهر زندگی می کنند و روستایی (قصد توهین نیست منظور فرهنگ روستایی و کشاورزی ست)فکر می کنند.
3- منصفی راوی مدرن انسان مدرن است.روایت او از انسان که موجودی تنها و قدر نیافته،مهجور و از بهشت رانده شده که با تمام سیاهی های زندگی اش با آینده زندگی می کند.انسان پوچی که با پوچی اش رابطه دوستانه دارد و برای فرار از زندگی دست به خودکشی نمی زند.
4-تغزل در آثار او حرف نخست را می زند و مانند همه ایرانی ها رومانتیک است اما خراش گلوی او دردناک تر از تصاویر اکپرسیونیستی ست.
5- پاره ای از ترانه های منصفی حتی از ترانه های شاملو هم پیشروتر اند.اگر مثال می خواهید با هم مقایسه می کنیم.
6- انسان هیچ گاه نمی تواند پله های پیشرفت را سریع تر طی کند مگر از آزمون خطا های گذشتگان مطلع باشد و کجروی های آنها را تکرار نکند.آری فکر کنم جمع آوری آثار الزامی ست.
7-ما مردم جنوب مخصوصاً بندرعباسی ها تا زمانی باور نکنیم که مرغ همسایه غاز نیست.راه به جایی نمی بریم.منصفی اگر برای مثال اصفهانی بود هر روز منصفی می شنیدیم و هرسال چندین بار یادواره می گرفتیم.

8-و در آخر چه بخواهیم یا نه .................................. دل صد بنده خارشن

حباب یکشنبه 28 مهر 1387 ساعت 05:27 ق.ظ http://Www.Hobaab.mihanblog.com

خبر بسیار خوشحال کننده ای بود !
ترانه های رامی بسیار تاثیرگذار بوده و هستند ...
دلیل مخالفت بعضی ها رو نمی تونم درک کنم !
رامی با ترانه هاش بزرگ ترین خدمت رو در حق گویش های محلی هرمزگان کرد.
جای تاسفه که مدت هاست توی بندر بزرگ داشتی برای رامی برگزار نشده و عجیبه که حتی یک بار هم ترانه هاش از رادیو تلویزیون استان پخش نمیشه ...
در عوض توی سوئد برای رامی بزرگ داشت گرفته میشه و آوازهای رامی از رادیو فرانسه به گوش می رسه ...
پس کی قراره قدر گنجینه هامون رو بدونیم ؟

برای دوستانتون آرزوی موفقیت دارم ...

محمد یکشنبه 28 مهر 1387 ساعت 05:50 ب.ظ

من سه قطعه عکس از منصفی دارم..نمی دونم خودشون هم دارند یا نه..ولی حوسله میل رو ندارم ...اگه خاستن میتونند به من میل بزنند..تا ببینیم چه شود

راپورت خبرنگار یکشنبه 28 مهر 1387 ساعت 06:52 ب.ظ

هنر بومی استان را نگهدارید وبربادش ندهید

[ بدون نام ] دوشنبه 29 مهر 1387 ساعت 07:58 ق.ظ

یادش بخیر که هر وقت میرفتیم پیشش شعر های جدیدش رو برامون میخوند و یا ترانه هاشو . منصفی از همین تعصبهای شما از حد هایی که شماها ( آقای مستقل) براش ساختید مرد.منصفی رو تو نمی شناسی و امثال تو . چون یکبار با ترانه هاش و با سادگی شعرهاش از خودبیخود نشدی .تو اوج شعرها و ترانه هاش رو درک نکردی . ملودی ترانه ای منصفی بسیار ساده و در عین حال تاثیر گذار است . چرا هر بندر ی اولین تمرینات موسیقی رو با ترانه ای او شروع میکنه تفکرات شما و مرزهایی که شما برای آدما و هنر و شعر و موسیقی گذاشتید منصفی را کشت. در مورد نظر شاملو هم باید بگم ایشون نظر بسیار خاص و روشنی نسبت به منصفی و آثارشون داشتند.

بهشب دوشنبه 29 مهر 1387 ساعت 10:04 ق.ظ http://behshab.blogsky.com/

مه هم بازی

سعید شنبه زاده دوشنبه 29 مهر 1387 ساعت 11:47 ق.ظ

سرکار خانم یا جناب آقای مستقل
اگر در جنوب زندگی کرده باشی و واقعا زندگی کرده باشی متوجه میشی که زندگی در جنوب ایران یعنی هنر یعنی موسیقی یعنی شعر یعنی رقص یعنی سینما یعنی نمایش
میگی نه یه روز از صبح تا شب برو به محله لوطی ها در بندر یا یه روز با یه لنج صیادی برو به صید تا شعر رو با پوست و بدنت حس کنی و با تمام وجود پشنوی. شاید شما معنی شعر رو نفهمیدی و شاید هم معنی هنر. هنر یعنی طبیعت.
درباره اعتیاد هم باید بگم که این یه مشکل شخصیه و بیماری که نه من و نه تو و نه هیچکس دیگه نمیتونه بفهمه چرا شاملو روزی چندین بسته هروئین مصرف میکرده. اما به هر حال شاملو شاملو هست و میبینی که شما چطور سنگش رو به سینه میزنی. من هم از شاملو به نیکی یاد میکنم و اشعار زیبای شاملو رو به کنار نمیزارم و فقط بگم شاملو اعتیاد وحشتناکی داشت و مشکل اخلاقی.استاد حسن صبا رو حتما میشناسی و خیلی دیگه از هنرمندان دیگه که متاسفانه به این بیماری دچار شدن و اعتیاد یک بیماریه عزیز نه مشکل اخلاقی.معتاد فاسد نیست بیماره.به هر صورت منصفی برای هر کی بد بود برای محسن نامجو که خوب بود.منصفی بدلیل اینکه بندری بود صداش رو کسی نشنید ولی میبینید که نامجو با استفاده از کارها و سبک منصفی چطور شد صاحب سبک و خلاق و متحول و قهرمان و استاد و همه چیزای خوب که خودتون بهتر میدونید اما منصفی میشه فاسد و مشکل اخلاقی و رفتاری و بی انصباط. مو چوب این حرفها زیاد خوردم اما پوستم کلفت بود اما همین تهمت های ناروا باعث شد که کارم توی غربت ادامه بدم.خیلی ها توی شهر و دیارم شاید دلشون میخواست که مو هم مبتلا بشم و بیمار تا بعدش یکی مثل تو بگه مشکل اخلاقی داره و فاسدن.
روح منصفی شاد باشه و خدایش بیامرزد.
در پایان هم اصلا خوشم نیومد از تهمت هات به این مرحوم. دیگه هم جوابت نمیدم تا از مرحوم معذرت خواهی نکنی.

ماهی بالی دوشنبه 29 مهر 1387 ساعت 02:58 ب.ظ http://mahibali.blogsky.com/

دوستان . دوستان
دوستان چرا بیست سال زودتر به دنیا نیامدید

محسن آزادبخش سه‌شنبه 30 مهر 1387 ساعت 10:25 ق.ظ

من عاشق ترانه های منصفی هستم
من یا خیلی از جوانان بندر عباسی به عشق ترانه و آهنگای منصفی ساز گیتار رو انتخاب کردیم. منصفی تاثیر بسیار زیادی در ساز گیتار بر روی جوانان هرمزگانی گذاشت.و از این حرکت خیلی خوشحالم.

فریده قاسمی سه‌شنبه 30 مهر 1387 ساعت 11:19 ق.ظ http://dokhtekong.blogsky.com

این لینک رو ببینید،به اون سبکی که شما معمولا می پسندین نوشته شده...
http://www.charandiat.blogfa.com/post-29.aspx

حسن اقبالی سه‌شنبه 30 مهر 1387 ساعت 08:30 ب.ظ

من هم خوشحال هستم وامیدوارم کارخوبی در بیاد.امابه کمک همدیگه چون اقای منصفی به گردن تمام موزیسین های بندر حق دارن.

احسان رضائی چهارشنبه 1 آبان 1387 ساعت 01:06 ق.ظ

کار بسیار خوبیست انشالا موفق باشن
با ماهی بالی موافقم این بحثها بیست سال" بلکه بیشتر می شود که کهنه شده است هرمز گان در این زمان بیشتر از هر زمانی نیاز به تولید دارد حالا هر گونه تولیدی "هنری: علمی :پژوهشی: اقتصادی هر کاری از دست کسی برمی اید باید انجام دهد چه این کار خوشاین یا بد آیند بعضی ها بیا ید .بهتر از این است که ما دست روی دست بگذاریم ودر خیالاتمان شاملو را با منصفی مقایسه کنیم " شاملو کار خودش را انجام داده ومنصفی هم کار خودش را ولی شباهت هردو در این است که هر دو نفر کار کرده اند وننشسته اند در گوشه ای مستقل از همه و حسادت نور ز یده اند
ودیگر برای اینکه بگوییم ما می فهمیم چرا می کوییم دیکران نفهمند؟ برای بالا بردن خودمان چرا دیگران را به هر قیمتی پایین می کشییم بگذاریم هر کسی کار خودش را بکند و هر کسی علائق خودش را داشته باشد اگر روزی مر دم منصفی را نخواستند کنارش می گذارندو اگر هم خواستند همیشه در قلب آنهاست.

امین چهارشنبه 1 آبان 1387 ساعت 04:20 ب.ظ

ترانه های ابرام گوش مکه امگو سری به سیاورشن بزنم. متاسف بودم از ایهمه بی مهری .حالم که از ایهمه تعصب. نظر اقای مستقل که ام خوند دلم ایگه گریخوم هند. امیدواروم ای کتاب زودته چاپ بشت تا دلم خوش بشت.

مر تضی مظفر ی چهارشنبه 1 آبان 1387 ساعت 06:42 ب.ظ http://black_roze_land

har kari baraye hazrate monsefi kard,eftekharist bozorg.khoda ghovat...

خلیل مؤیدی چهارشنبه 1 آبان 1387 ساعت 06:49 ب.ظ

از حسن کرمی مجموعه داستانی منتشر شد که کمتر در آن داستان میشد دید ... خب یقینن او شاعر خوبی است که من مخاطبش نیستم ...
به شدت منتظر انتشار این مجموعه ام...

موسوی پور چهارشنبه 1 آبان 1387 ساعت 09:37 ب.ظ

خسته شدم از بس دیرم . دیر از خواب پا می شوم . با پا پا می شوم . دیر میروم سر کار یعنی دیر شده و هنوز نرفتم سر کار یعنی کلن بی کارم آقا . راستی کسی که بلا به دور نمیخواد ابرام رو بذاره سر کار ؟ آقا خودش باشه ها . ... راستی کسی نمی خواد بره خاک ابرام رو گرد گیری کنه . ها ؟ من گه بخورم بگم از دورشو از اون حصار خوشگلا که واسه ناصر کشیدین بکشبن . من به سیبیل بابام خندیدم که میخوام بگم بعضی ها گه می خورن که بعضی وقتها هم جون مادرتون از رو وظیفتون این رادیو ی خشگل بابام یه آهنگ ابرام نداره . آقا شاید ندارن این ...زده ها . آقا من غلط کردما . من گه خوردم ها ... یه شیر پاک خورده ای هر وقت دیگه دهنش بو شیر نمیداد این به قول ملت شاهکارای ابرام رو ببره صدا و سیما تا بزنن دهنشو سرویس کنن که بچه دهنت بو شیر میده واسه ما شاهکار آوردی ؟ بابا اینا اوستان خودشون می دونن چه ایکس شعری پخش کنن ... به همه زحمت کشای روزگار مخصوصا فراش محلمون و این آقایون خسته نباشید می گم و از ته دل میگم خسته نباشید . بابا شما از بس این آب بندر عباس رو کوبیدن تو هاون مزه لجن میده . میگما این نمایندگی آب ایسین رو تو شاه حسینی نمیزنن ؟ دور و بر فلکه ودکا ... با تشکر از ایسین ...

گاپارا پنج‌شنبه 2 آبان 1387 ساعت 01:24 ق.ظ

مستقل جان
مهم نیست منصفی کدام اخلاق را رعایت و کدام قانون را زیر پا می گذاشت. مهم این است که امروز انگیزه ی باورنکردنیش برای بهتر بودن الگویی می شود برای کسانی که قصد شروعی موفق در زمینه ی هنر دارند و شعرها و ترانه هایش جرقه ای می شود برای تراوش ذهن جوانان شاعری که قصد سرودن دارند . منصفی مهم نیست چند کیلو مصرف داشته است که مصرف فقط به تریاک و امثالهم ختم نمی شود که ما همه به نوعی مصرف کننده ایم ! بعضی هایمان دروغ بعضی هایمان فحش بعضی هایمان غیبت و بعضی هایمان جان مردم را به قصد کشت مصرف کننده ایم اما خوشحالیم که کسی بهمان گیر نمی دهد چون این مصارف نا محسوس اند و مثل اعتیاد به جامدات به چشم نمی آیند. بله به چشمی که بسته است نمی آیند نه به چشمهای باز که شما ندارید مستقل جان
سیاورشن عزیز مهم روح کار است که تحسین دارد نتیجه اش هم امیدواریم پربار باشد.

ممنون.

احسا ن رضائی پنج‌شنبه 2 آبان 1387 ساعت 01:37 ب.ظ http://goojegeno.blogsky.com

سیا جان ممنون از انعکاست.

آزادی واندیشه پنج‌شنبه 2 آبان 1387 ساعت 04:26 ب.ظ http://azadivaandishe.blogsky.com/

سلام ؛
ابراهیم منصفی را ازلابه لای شعراهایش
وآهنگهایش تا حدودی شناختم .ولی بنظرم
ایشان درزندگی خیلی شکست خورده اند ((البته نمیدانم ))
این طوری برداشت من هست
جای بی خوشحالیست که آثارش را جمع آوری میکنند

با عنوان جدید ی بروزم منتظرم

سلام. بله . پایش شکسته بود.

دخترخلیج یکشنبه 5 آبان 1387 ساعت 01:42 ب.ظ http://www.dkh.blogsky.com

ای دل دگه غصه بسن / تا زنده ایی دل بی کسن ...
آقا به نظرت معرفت رو تو کدوم دکونی میشه پیدا کرد ؟
بی وفایی که شاخ و دم نداره ... نمونه اش شما دوست عزیز !!!

خلیل مؤیدی دوشنبه 6 آبان 1387 ساعت 12:33 ب.ظ

متشکرم از حسن موسوی پور بابت نظرش...

بدیس دوشنبه 6 آبان 1387 ساعت 02:04 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.کار بسیار ارزنده ایست موفق باشید وباشند

علی چهارشنبه 8 آبان 1387 ساعت 04:33 ب.ظ

سلام دوستان
عزیزان اگر یه دفعه دیگه متن فراخوان رو بدقت مطالعه بفرمایند متوجه میشن گروهی از دوستان رامی تصمیم گرفتند آثار مکتوب شنیداری و بصری دوستشان را جمع آوری کنند.تااینجای کار مطابق قوانین حقوقی بین المللی حقی از کسی ضایع نشده.کمااینکه سایر دوستان هم مجازند به همین موازات آثار دوستانشون رو جمع آوری کنند.پس اینکه یا ایهاناس تاکی رامی خزعبلی ست تکراری نه جمع آوری آثار کسی که ره به نهانخانه دل اکثریت برده.حالا درمقام مقایسه جناب مستطاب استاد شهریار خالق منظومه باباحیدر وشاعر شهیر که این توانایی رو داشت تا در رکورد گیری مصرف نشئه جات اسمشو در کتاب رکوردها ثبت بکنه-مجیز گوی چهاردوره حاکمیت بوده یا به تعبیر ساده نان رو به نرخ روز خورده-اما حتما میدونید که شاعر ترانه سرا وخواننده ما به تاکید میگه :بشکند این کلکم اگر جز به حقیقت رقمی بر دل دفتر بزنم یا به هواوهوس نامی ونانی سخن از مسلم وکافر بزنم . حالا برای قهرمان قهرمانان انواع کنگره ها همایش ها گذاشته وبرای فیلم زندگی اش مردم ایران ماهها سرکار بوده اند اماسالهاست مجوز بزرگداشت رامی صادر نمیشود .

امید چهارشنبه 8 آبان 1387 ساعت 06:26 ب.ظ http://bandariha.blogsky.com

ابراهیم منصفی یکی از معلمان روستاهای اطراف بستک بوده هنوز هستند دانش آموز و حتی خانواده های او در روستای اطراف بستک . دانش آموزانی که شکنجه های او را به یاد دارند یکی میگفت بعد از اینکه کتک زیادی می زد و دستمان خون می آمد نمک بر روی آن می ریخت. ابراهیم منصفی در پایان عمرش در حالی که به شدت از اعتیاد رنج می برد از سوی مردم و خانواده اش طرد شد و شبها را یا به تنهایی یا با معتادان هم نوع خودش در خرابه ها می گذراند. تا اینکه به صورت تاسف باری در گذشت .منصفی اما دارای اشعار خوبی بود و در بین اهل شعر طرفداران زیادی داشت و دارد در آخرین صحبتی که با بازماندگان او داشتم کسی دل خوشی از او نداشت. و به نظر میرسد که بهتر است نگاه ما تنها به زندگی هنری ابراهیم باشد .

محمد چهارشنبه 8 آبان 1387 ساعت 09:29 ب.ظ http://argentina2006.blogfa.com

سلام
آره دیه گو حالا دوباره عضو تیم ملی آرژانتینه
جدای از سطح فنی دیه گو ... فقط و فقط انگیزه ای که در بازیکنان ایجاد میکنه
بهتر از تاکتیکهای بهترین مربیان جهان جواب میده
در مورد دیه گو آپیدم
[گل]

همشهری تو در غربت پنج‌شنبه 9 آبان 1387 ساعت 02:59 ق.ظ

اقا یا خانم مستقل اگر بندری هستی که هیچ ولی اگر بندری نیستی فکر کنم که ترانه های رامی را تو درک نمیکنی ولی تا انجا که من رامی را میشناسم هیچ ادعائی نداشت سیا جان دستت درد نکند به امیدی بندری ابادو ازاد مثل قدیما ای دل دیگه گولوم مزن

پریسا پنج‌شنبه 9 آبان 1387 ساعت 05:48 ب.ظ

سلام.
کار واقعا ارزنده ای انجام میدین.دستتون ندرده(!) و موفق باشین.

ماهی بالی شنبه 11 آبان 1387 ساعت 01:19 ق.ظ http://mahibali.blogsky.com/

مستقل
من فکر میکنم جمع آوری و ثبت فحش های یک جامعه هم ارزشمند است.
امید
من دوستان بستکی زیادی دارم و اتفاقا چیزهایی برعکس گفته های شما تعریف می کنند.
دوستان
زیاد خودتان را ناراحت نکنیدبلاخره یه
ادمهایی هم اینجوری برای خود هویتکی می سازند و در تنهایی خود دل خوش می کنند

ماه لی لی شنبه 11 آبان 1387 ساعت 09:27 ق.ظ

هیچ بهاری بدون (بهار از راه رسیدن زندگی چه جونن) رامی معنا نمی یابد...
وسیاورشن عزیز خوشحالم که بالاخره ((رامی )) را هم به خانه ات آوردی.

شهاب سورویی یکشنبه 12 آبان 1387 ساعت 09:17 ق.ظ

دستتان دردنکند.امایادی ازهنرمندان گمنام هم بکنید.
سالهای ۶۹-۷۰ دوستی داشتیم اهل نایبندبنام عباس ایل زاده
جفتی زن بودوصدای دلنشینی درشروه خوانی داشت شعرهم میگفت ووالیبالیست هم بود.فکرمیکنم الان مهندس شده ودراداره کشاورزی کارمیکند.اخیراکاندیدشورای شهربود.
اوراپیداکنیدوازهنرش استفاده کنیدوسلام مارابه اوبرسانید.

Amir Rahmanyan یکشنبه 12 آبان 1387 ساعت 02:30 ب.ظ

salam sia jan / lotfan az kare jadide hadi armin ham matlab benevis . mer30

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد