همانگونه که بنا بود ، به مناسبت دهم دی ماه روز موسیقی هرمزگان و یادمان ناصر عبداللهی چهره ای تازه و مستعد در موسیقی هرمزگان را معرفی می کنیم . محسن آزادبخش متولد ۱۳۶۳ بندرعباس ـ محله ی هنرمند خیز سیدکامل .
او هم مثل اغلب بچه های محله ی سید کامل از ناصرعبداللهی گرفته تا ... موسیقی را با آکورد های ساده گیتار و همخوانی در زیر سایه ی درختان محله ی سید کامل آغاز کرد .
او در یک خانواده ی دوستدار موسیقی رشد کرد و این خود کمک بزرگی بود برای او که تمرین و مطالعه خوراکش بود ! مثل اکثر گیتاریست های بندر عاشق بلوز است که ذات ما هم با آن بیگانه نیست . ۵ سال است که موسیقی کار می کند از این ۵ سال البته یک سال و نیم خدمت سربازی بوده و یک سال هم اصلا سازی نداشته است ! ۲ سال است که کار حرفه ای را آغاز کرده و هم اکنون با گروه معتبر مامبو لیوا همکاری می کند و در عین حال مشغول ضبط یک آلبوم مستقل با ترانه هایی از رضا غریب زاده و علی رضایی شریف ، می باشد .
هرمزگان به این جوانان مستعدش می نازد !
یکی از کارهای تازه و زیبا و غیرمنتظره ی او را می توانید از اینجا [بشنوید] و از اینجا [دانلود]کنید .(البته کار هنوز ویرایش نهایی نشده و فقط در حد یک ماکت است )
شناسنامه ی کار:
اگی نه؟ اگینی !
سروده ای از رضا غریب زاده
نوازنده ی گیتار خواننده و آهنگساز: محسن آزادبخش
نوازنده پرکاشن : وحید حسن رضایی نوازنده ی کیبرد: بهروز ذاکری نوازنده ی گیتار بیس : مهدی رنجبر
دیشب مراسم ارج نهاد ۳۷ سالگی ناصر عبداللهی با حضور جمعی از هنرمندان ، دوستان و نزدیکان ناصر در هتل خلیج فارس بندرعباس برگزار شد . مراسم بسیار شکیل و زیبا بود . جا دارد از دوستانی که بی ریا و خالصانه کوشیدند تشکر کنم .
در بخش هایی از مراسم قطعاتی که برای ناصر ساخته بودند پخش شد . سخنرانی آقای توحدی رییس انجمن موسیقی و شعر خوانی استاد علی قویدل هم جزئی از برنامه ی دیشب بود.
در خلال مراسم ۳۷ شمع به مناسبت ۳۷ سالگی ناصر توسط ۳۷ نفر از دوستان ، نزدیکان و دوستدارانش روشن شد .
پرویز پرستویی هم تلفنی برای کسانی که در این مراسم شرکت داشتند حرف زد . او از اینکه نتوانسته بود در مراسم ناصر در تهران و همچنین بندرعباس شرکت کند عذرخواهی کرد و سپس گفت :" ناصر شهید راه فرهنگ و شعور است ."
"روح ناصر شاد . من افتخار داشتم که در دو کار در خدمت این بزرگوار باشم و در تنهایی شب هایی که با هم سپری کردیم بتوانیم به هم نزدیک شویم . بعد از انقلاب خواننده های زیادی مطرح شدند ولی ناصر عبداللهی فقط خودش بود . همیشه به خود او هم می گفتم که این حسن بزرگ توست . تو مرا یاد هیچ خواننده ای نمی اندازی . ناصر آن بغض فروخورده اش بود که تبدیل به یک صدا میشد و این بغض فرو خورده فرصت نمی داد که ما به یاد کس دیگری بیفتیم . این صدا از اعماق وجود او بود . من همیشه به ناصر عبداللهی عشق ورزیده ام همیشه لذت بردم از صدای او . بخصوص که خودش هوای موسیقی را خوب می شناخت ، ساز می نواخت ساز را می شناخت . من به خود او هم این را می گفتم که از موسیقی چیزی نمی دانم ولی حس را می فهمم . او خودش بود و خودش.
متاسفم ما در عرصه موسیقی کشور دیگر ناصر عبداللهی را نداریم . این از بد روزگار است که ما دیگر ناصر را در کنار خودمان نداریم . ای کاش ناصر عبداللهی ها باشند ،بمانند و ما همیشه به آنها عشق بورزیم .
درست است که ما هنرمندان دیگری هم داریم که در این عرصه موفق هستند ولی بگذارید من بدون تعارف و صادقانه بگویم من با صدای این آدم زندگی کردم ، با صدای این آدم رها شدم با صدای این آدم مشکلات خودم را با خودم حل کردم . با صدای این ادم همه ی گره های کورم را باز کرده ام .
این هنرمندان ساده به دست نیامده اند که اینقدر ساده از دست بروند ."
گزارش تصویری: مهدیسمای عزیز
ناصر عبداللهی در کاست جدید خود دو کار از قطعات قدیمی بندرعباسی را بازسازی و بازخوانی کرده است . "وختی که تمدی" (ناریت زیادم) از مرحوم حسن کریمی و "یمبو سئنه" که اجرای معروف آن توسط استاد علی حبیب زاده در حدود سی سال پیش انجام گرفته است .
چندی پیش در کنار خبر ناگوار درگذشت ناصر توضیحی هم درباره قطعه ی "یمبو سئنه" از قول تهیه کننده این کار در چند سایت خبری منتشر شد. متاسفانه اغلب نشریات محلی هم مثل همیشه بدون هیچ تحقیقی این نوشته ها را کپی و منتشر فرمودند که باعث تفریح و خنده بسیاری از دوستان گردید!
اینان "یمبو سئنه" را "یمبو صحنه" نوشته بودند و آنرا به "به میدان بیا" و یا "به صحنه بیا" ترجمه کرده بودند .
"یمبو سئنه" یک اصطلاح سواحیلی است . سواحیلی زبان مردم شرق و تا حدودی مرکز قاره افریقاست . این زبان علاوه بر زبان بنتوی افریقایی ترکیبی از کلمات فارسی و عربی و...را نیز در خود دارد.
یمبو در لغت به معنی سلام و درود است و سئنه هم به معنی خوب . این دو در کنار هم در جواب یمبو (سلام) گفته می شوند
ــ یمبو !
ــ یمبو سئنه !
. البته این کلمات گاهی جمبو و جمبو سئنه هم تلفظ می شوند .
قطعه ی "یمبو سئنه" یکی از قوی ترین آثار موسیقی هرمزگان است که اجرا و بازسازی ناصر بر زیبایی آن افزوده ، بدون تردید پس از انتشار آلبوم ناصر یمبو سئنه هم مثل ناصریا و ...سر زبانها می افتد . بهتر است نکاتی را درباره این قطعه و اثر تاریخی بدانیم .
استاد علی حبیب زاده می گوید :" این آهنگ بسیار قدیمی است ! این آهنگ بین مردم قدیم بندر هم زمزمه می شد . من دیدم شعر مناسبی روی آن نیست . ترانه ای بر همان وزن گفتم و البته کمی هم در آن تغییراتی دادیم و اجرا کردیم . در حدود سی و دوسال پیش . "
از سخنان استاد حبیب زاده اینگونه بر می آمد که این قطعه نزدیک به یک قرن قدمت داشته باشد .
در اجرای ناصر علاوه بر ملودی یمبو سئنه یک ملودی دیگر هم وجود دارد آنجا که می خواند : هویلا هویلا هویلا به چاه و زندون ...
این خط ملودی که ناصر آنرا با زیرکی و به زیبایی با یمبو سئنه تلفیق کرده است ، ریشه در موسیقی سیاهان دارد و به خوبی با فضای این کار هماهنگ شده است . این ملودی را سیاهان با ابیات دیگری می خواندند که: هویلا هویلا هویلا کتوک پیشی ! و... البته پیش از آن در مراسم زار هم اهل هوا گونه ای دیگر می خواندند!
ناصر هم یمبو سئنه را با ترانه ی خودش می خواند . و جالب اینجاست که گروه مامبو لیوا و فاضل پیش هم این قطعه را برای آلبوم های تازه شان ضبط کرده اند و آنها هم هر کدام با ترانه ای جداگانه و حال و هوایی متفاوت !
به هر حال امیدوارم شما هم بشنوید و لذت ببرید !
اجرای قدیمی یمبو سئنه با صدای استاد حبیب زاده [گوش کنید] [دانلود کنید] (متاسفانه کیفیت صدا چندان مناسب نیست . ولی کار با ارزشی است.)
اجرای پر انرژی ناصر در کنسرت تهران [گوش کنید] [دانلود کنید]
فاضل پیش یکی از جوانان مستعد موسیقی هرمزگان است . او در آخرین کنسرت ناصر عبداللهی در بندرعباس کار تنظیم قطعات و نیز نوازندگی گیتار را در گروه به عهده داشت .(ناصر که همان شب با یک پرواز خود را به بندر رسانده و بدون هیچ تمرینی روی سن آمده بود از تنظیم آهنگ ها و هنرنمایی نوازندگان همشهری اش ذوق زده شده بود.)
قرار بود فاضل بعد از آن کار تنظیم آهنگ ها را برای کنسرت های ناصر عهده دار باشد که ...
پرده ی آخر این ماجرا بر روی دسته گیتار فاضل اجرا شده است . ترانه ای از علی رضایی شریف و آهنگسازی و خوانندگی فاضل و کاری به نام معجزه که برای ناصر خوانده شده است .
این قطعه را می توانید از اینجا [گوش] بدهید و از اینجا [دانلود] کنید .
شناسنامه ی کار
معجزه
سروده ای از علی رضایی شریف [متن ترانه]
تنظیم : بهمنیار افروزه/ فاضل
نوازنده ی گیتار،خواننده و آهنگساز : فاضل
نوازنده کیبورد : بهمنیار افروزه
.................................................................................
پ ن :این قطعه به مناسبت دهم دی ماه روز موسیقی هرمزگان و یادمان ناصر عبداللهی بر روی وب قرار گرفته است . امیدوارم بپسندید.