مرد جنوبی اولین آلبوم گروه مامبو لیوا پس از چهار سال انتظار برای کسب مجوز بلاخره منتشر شد. این آلبوم شامل ۹ قطعه است که هشتتای آنها به گویش بندرعباسی است. قطعات توسط محمد محترمپناه،حسین گردین و وحید رحیمی تنظیم شدهاند سه کار را محترمپناه و رحیمی آهنگسازی کردهاند و باقی بجز یک قطعه که از آثار کارلوس سانتانا اقتباس شده، از کارهای قدیمی موسیقی هرمزگاناند. یمبو سئنه [با تراتهای تازه از صالح سنگبر]، یارچغلو [سهراب حسنی پور] و آبنبات [قد یاروم بلندن] که در توضیحات آلبوم به نام صالح آتون ثبت شده در حالی که به نظر میرسد این ترانه و آهنگ متعلق به فاطمه رضایی باشد. جدای از این خوانندهی گروه اشتباهاتی هم در کلام این ترانه دارد مثلا جایی که میخواند: خونسوخ ارم که یار امه اونجا طایفه بسیار امه / هر روز ارم به دیدنش اتام تا بندر کار امه
احتمال میدهم درستش این باشد که فاطمه رضایی میگوید: خونسرخ ارم که کار امه اونجا طایفه بسیار امه / دو روز ارم به دیدنی اتام تا بندر یار امه
به هر حال این نکات خیلی جزئی است ولی چون داریم راجع به مامبو لیوا حرف میزنیم میتوانیم حساستر هم باشیم. چرا که مامبو تمام کارهایش روی اصول و نظم است و توقع میرود در این خصوص هم توجه بیشتری داشته باشد. حداقل این شک و دودلی در مورد صاحب این اثر باید برطرف میشد.
"مرد جنوبی" از این حیث که اولین آلبوم شناسنامهدار گروهی موسیقی هرمزگان است دارای اهمیت ویژهای است. بخصوص که در هرمزگان کار گروهی چندان ثباتی ندارد و مامبو از معدود گروههایی است که سالهاست منسجم به کار خود ادامه میدهد و اولین حاصل جدی و ماندگارش همین مرد جنوبی است. آلبومی که مزد یک دهه زندگی گروه است. جای تبریک دارد.
موسیقی مامبو یک موسیقی پاکیزه است. اجر ای شکیل ریتمهای مامبو در سطح کشور از کمتر گروهی بر میآید. سلونوازیهای محترمپناه، قدرت حسین گردین در نوازندگی بیس و همچنین مهارت وحید رحیمی و سعید محبی فضای تازهای در بازار موسیقی پاپ ایران میگشاید و...
از این دست تعریف و تمجیدها را اگر بخواهم ادامه بدهم ساعتها و سطرها به طول میانجامد ولی ترجیح میدهم کار مامبو را با بازار موسیقی پاپ ایران نسنجم. مامبو را با غنای موسیقی هرمزگان و یا با خود مامبو بسنجیم. ریتم رکن اصلی موسیقی ماست. ابزاری که در اجرای ریتم استفاده میشوند در ساختار موسیقی ما بسیار تاثیر گذارند. کافی است تنها نگاهی داشته باشیم به ترانهی "یارچغلو" که سی سال پیش اجرا شده و این اجرای جدید گروه مامبو، تا تفاوتها را درک کنیم. اجرای ریتم زنده کجا و...
***
مامبو یک خواننده تک ندارد. جذابترین قطعات این آلبوم آنهایی است که خواننده میهمان حسین قدسینژاد[کارلوس] خواننده قدیمی و مشهور بندرعباسی میخواند. صدای خوانندههای گروه هیچ جذابیت و حسی برای من ندارد. فضای کارها هم هر چند به سختی بشود ایراد فنی ازشان گرفت اما درونشان هیچ چیز بکر، غافلگیرکننده و هیجان انگیزی وجود ندارد. روندهایی [هر چند] زیبا و ساده و تکرار همانها. آرام مثل آدمهای مامبو... مرد جنوبی به اعتقاد من انعکاسی از آدمهای مامبو هم هست. آدمهایی شکیل، مودب، آرام و قابل پیشبینی!
مامبو به یک روح تازه نیاز دارد و یک نگاه تازه که البته در تمرینات و آثار تازهی مامبو بیشتر به چشم میخورد اما هنوز هم جا برای کار هست. مامبو به یک صدای تازه و ناب نیاز دارد. مامبو ریتم است. مامبو ریتم میخواهد و ابزارهایی تازه و ناب برای اجرایش! مامبو به نقد نیاز دارد. کاش خودشان جلسهای برای نقد و بررسی "مرد جنوبی" ترتیب بدهند و از دوستان علاقمند بخواهند در مورد کارشان حرف بزنند. شاید این حرکت شروعی باشد برای نقد آثار موسیقیایی در هرمزگان.
***
جمله ای هست که نمی دانم از کیست ولی نقلش می کنم برای دوستانم در مامبو:
روستایت را خوب توصیف کن جهانی میشوی!
***
مرد جنوبی را از فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی در بندرعباس میتوانید تهیه کنید. این آلبوم ماه آینده در تهران پخش میشود. علاقمندانی که در دیگر نقاط دنیا سکونت دارند میتوانند از طریق سایت [کتکینگ] این آلبوم را سفارش بدهند. (با ارسال ایمیل به این آدرس: ahmadmirzadeh [at] hotmail [dot] com)
درود....گاهی خاطره ها زیبایی می آفرییند گاهی زیباییها از تکرار میگریزند...با شما کاملا موافقم ............
من هنوز به طور کامل گوش نکرده ام اما فکر میکنم بهتر از تنظیمات قدیمی شان باشد.
مامبو لیوا یکنخوات میزند ولی منظم.
باید به دقت گوش کنیم اگر چیزی به ذهنمان رسید به آنها بگوییم
سلام و نخسته.
تا جاییکه مه ادونم آهنگ خونسرخ ارم که کار ..
متعلق به مرحوم منصفی و نه فاطمه رضایی و نه صالح آتون.
موفق بشی.
سلام سیا... نخسته
مه هنوز ای مجموعه گوشم نکردن ولی بااطمینان اگم کار قوین. محمد محترم پناه وحسین گردین از بهترینونن که همیشه از کار ای عزیزون لذت امبردن
سیا جان کربون کلنچت و خاش بشی
راستی قالب بلاگت خیلی باحال بودن
تبریک به گروه مامبو.
سلام سیا و نه خسته هنوز کار جدید گروه مامبو لیوا گوش نمدادن که بخواهم در این باره نظر بدهم ،:
( مامبو به یک روح تازه نیاز دارد و یک نگاه تازه که البته در تمرینات و آثار تازهی مامبو بیشتر به چشم میخورد اما هنوز هم جا برای کار هست.)سیاورشن
روح تازه نیاز به شرایط تازه دارد شرایطی که در ان هنرمند بتواند میدان خلاقیتش گسترش ودست به نواوری بزند ، اگر هنرمند نتواند هنرش خارج از چهار دیواری فکری که برایش تعین نموده اند ،گسترش دهند ، نمیتوان انتظار نو اوری داشت .
-عدم شرایط و امنیت شغلی برای حرفه ای شدن با عث گردیده که هنرمندان هرمزگانی در همان محدوده اماتوری ( نه از لحاظ هنری بلکه از لحاظ کار گروهی و جمعی ) بمانند و بصورت تشکل ناپایداری در صحنه هنری استان ظاهر گردند .
- متاسفانه باز هم شرایط باعث شده یا تحمل نموده که خیلی از صداها چون از جنس دیگری هستند ، علی رغم رسا و گیرای شان نهان بمانند و امروزه کمبود این صداها در گروهای هنری حس کنیم .
- باز هم شرایط ناپایدار و سیاستهای ناپایدار با عث گردیده که ارتباط بین هنرمند و مشتاقان هنرشان ، شکننده و محدود گردد ، و در نهایت پویایی کارهای هنری محدود گردد .
سیای عزیز موفق بشی و ارزوی موفقیت برای مامبولیوا
سلام و دستت درد نکنت که اطلاع رسانی اتکه.گروه مامبو از نظر مه مشکل بزرگش خوانندگین که چون محترم پناه جزو موسسون گروهن و خواننده ام هن نابوت که حذف بشت!!!
اما هر وقت خواننده که میهمالن شو بودن خیلی موفقته نشون شودادن. وقتی که امین امینی یه چند وختی باهاشو کار ایکه گروه متحول بوده . کار مونین که بهته یه خوبته بوده ولی تغییر زیادی شوکرده . یا همی کاست مرد جنوبی با صدای خالو چقدر زیبا بودنت. یا اون اجرای سالن فجر با ناصر خدا بیامرز...
بن نظر مه اگه رو درواسی کنر بنوسن و حقیقت قبول بکنن گروه تو ایران حرفی برای گفتن ایشه ، کما که الان هم اینچنینن...
درود
سلام عزیز.از این که شما را چنین سزا و شایسته قدردانی در پژواک سان های موسیقی غنی و فرهنگ بومی دیار شعر و شرجی بندر می بینمتان خوشحالم که خب دلخوشی کمی نیست!
و باز حسرت های ممتدم از غزلکوچ غریبانه ی ناصر نازنین به یاد امد مرا...یادش سبز و بارانی.
سلام کاکا.
خشی؟
حدودا ۵ سال قبل که گروه مامبو هندن جاسک و خیلی هم ازشون استقبال بو.
شعر خشی که اوجا شو خوند آی آبنبات آی کندروکه
موفق بشی
گروه مامبو لیوا عنصری از بهترین نوازندههای استان در اختیار دارد . از جمله آقای محمد محترم پناه که استاده بنده است.و پشتکار آقای گردین که خیلی قابل تحسینه. با وجود مشکلاتی که برای مجوز داشتند بلعخره تونستند این کاست رو با مجوز کشوری وارد عرصه بازار ایران قرار بدن .
شاید بعضی از کارهای این کاست برای شنوندگان بومی تکراری باشه ولی برای خیلی از علاقهمندان غیر بومی تازهگی داره . مثلا یکی از همشهریهای عزیز غیر بویه ما به شدت تحت تاثیر کار (دختولوک) قرار گرفته بود و می گفت بیش از ده بار پشت سر هم این کار رو گوش کردم و لذت بردم.....
هدف مامبو لیوا شناساندن ریتم (بندر عباسی) به تمامیه مردمان ایران و جهان است که متعصفانه هیچ کدام از هنرمندان ما نتونستن این کار رو به درستی انجام بدن که شاید.........!
در آینده شاهد کارهای زیبا و جذابی از مامبو لیوا خواهید بود.
من فکر میکنم باید در نوشتن و حرف زدن دقت بیشتری بکنیم...
شما موزیسین هستید و خیلی بهتر از من میتوانید در مورد نکات فنی این اثر حرف بزنید. نه اینکه دوست من ده بار گوش داد یا صد بار و از این حرفها ...
در مورد اینکه گفتهاید "هیچ کدام از هنرمندان ما نتوانستهاند..." با شما مخالفم. گروه کارلوس و استاد حبیب زاده و ... در زمان خودشان و با امکانات رسانهای محدود آن زمان توانستند کارهای بزرگی انجام بدهند و...
سلام.ازاینکه کار خوب هنرمندان هرمزگانی را معرفی میکنی ممنونم .بروز شدم ولی وبم به بالای لیست هرمزگانیها نرفته ممنون میشم بهم اطلاع بدی.سر بزن نظر بده تو اعتراض هم شرکت کن.با تشکر وافر
این جمله که گفتی که بلد نیستی یا من گفتم یا خالق صد سال تنهایی
سلام دوست عزیز
کاست خوبی هست ولی از لحاظ فنی گروه مامبو هیچ تغییری نسبت به این چند سالی که من کارهاشونو شنیدم نکرده و فقط ترانه های زیبایی که استفاده شده و عوض شدن صداهای خوانندگان باعث میشه که شنونده ترغیب بشه که این کارو گوش کنه...... .....این گروه خواننده ای با توانایی بالا نداره اگه این گروه خواننده ای شاید هم مامبو یعنی همین ...ولی برای شروع عالی هست.
من وب شما را لینک کردم! چون در راستای شناساندن موسیقی هرمزگانی خیلی عالیه! من بندرعباسی هستم اما الان یه جای دیگه دنیا زندگی میکنم! البته اون هم یه بندر هست اما با فرسنگ ها فاصله از بندری که توش به دنیا اومدم و بیشتر از نصف عمرم رو اونجا زندگی کردم!!!!
کجــــــایی؟؟؟ باز که خبری ازت نیست!!! نمیگی ما دلتنگت میشیم؟؟؟
سلام
عجب ... !
سلام دوستان
تا حالا به فکرتو رسیدن که چراورزشکارون ایرانی تورشته ون انفرادی قهرمان جهانن اما تورشته ون جمعی ازدستیابی به یه مقام آسیایی عاجزن! بله عزیزون ما به هر دلیل تاریخی تو هر حرکت و تلاش جمعی ضعف موهه .گروه ون گردن کلفتی تو سطح کشور مثل(میرا.اوهام.بارد.کهت میان.خواجه نوری.بابک امینی و...) که اسپانسروی متعددی شوهسته الان کجایند. په بزرگترین هنر مامبو لیوا مانایی ای گروه تو ای سطحن.اگه چه هیچ کاری بدون نقص نین ولی تو بحث تکرارشاید به ای دلیلن که مامبو لیوا تا حالا تن به اجرا کارون تاریخ مصرفدار ایندادن .حالا که همه دلمشغولی ارتقاء ایشو موهه په به هرشکل که ازدستمو براتات کمکشو بکنیم با شناختی که ازشو موهه پذیرای همه نوع همیاری هستن خصوصا اگر اهداء شعر و ترونه بشت. شادکام بشین
سلام و نخسته
به نظر من نباید همه ی انتقادها و چالشهای موجود در موسیقی بندر را متوجه این گروه کرد... یکی از کارهای گروههای بندری پرداخت به این ریتم هست ومعرفی صحیح آن اما چند گروه دیگر داریم که بطور خاص این کار را انجام دهند.
به نظر من با توجه به اسم گروه که مامبو لیوا هست آ نها موفق به کارهای ترکیبی خوبی در این کاست شده اند و ترکیب ریتم مامبوو بندری شاخصه کار این گروه است ...
به هر حال باید فکری اساسی تر برای شناساندن ریتم بندری کرد که این موضوع خودش بحث طولانی دارد ...
موفق بشی
عرض سلام دارم خدمت استادان عزیزم محترم پناه و حسین گردین و تمامی عزیزانی که در گروه مامبو لیوا زحمت می کشند. البوم مرد جنوبی بسیار زیبا و دلنشین...همچنان منتظر البومهای بعدی شما هستیم،ممنون.
باتمام احترامی که به تک تک این اعضا}مامبولیوا(داشته ودارم
اول به ایگروه باسوادوفهیم تبریک گفته وسپس عرض میکنم که ایشان باتمام زحماتی که برای نشروانتشاروضبط این آلبوم
متحمل شده اندوبااستفاده ازاستدیوی آقای محبی عدم استفاده ازدرامزآگوستیک درضبط آثارضربه سنگینی به کل اثروارد کرده صداهای مصنوعی وغیرقابل قبول واستفاده ازریتم بکس ازقدرت اثرکاسته وبرعکس استفاده بجاازکرال به
اثرحس وحال تازه ای داده بهرحال کل اثردرخورشنوداست ودرقسمتی ازکاریمبوسعنه تاحدوی کاردرقسمتی کوتاه چارضدضرب شده به آقای رحیمی تبری میگویم تحریرهایشان دته رگه های بلوزدرکارشان مشهودست اقتباص بسیارازکارهای لاتین خصوصاسانتاکه ازلاینفک این
گروه میباشدشنونده رابه دنبال کردن کارهاوادارمی کند
درآخرچقدرخوب بوداین البوم باهمان سازهای دهه ۵۰اجرامیشدباهمان ارگ فارفیسا وهمان درامز اگوستیک باهمان ....
گروه مامبو لیوا به نظر بنده یک گروه کاملا منظم و با برنامه تو بندر تمربن اکردن با تمامی موشکلاتی که وجود ایشستن.شما موطمعن بشی که یکی از گروهونی که اگه قرارن از بندر بخواد به پایتخت بریت و اجرا موفق ای بشت همی گروهن .اشتباه نبشت با خواننده ما همی الان چندتا خواننده موهستن تو تهران که موافقا هتا. اما یک گروه کامل موانینن اونجا . که بشتر سبکون روز دنیا بتونت اجرا بکونت بدون نیاز به نوازندگان پایتخت نشین.
شاید دوستان ضعف مامبو رو در خوانندگی ابینن و اگن که اقای مهترم پناه ضغف اشستن ولی بنده ای توری نابینوم .
چون که ما باید بدونیم که سلیقه ما چی سبکی از هنرموسقی هروموزگانن .اقای محترم پناه واقعا صداش مخصوص همی ریتم راک ن که اخونت نه رتمون دگه. گروه مامبو واقعا انتخاب خوبی ایبودن تو انتخاب شعر و اهنگ سازی که چه کسی چه شعری بخونت . انتخاب بجای خوانندگان واستفاده از کرال موفق. مرسی او خسته نباشی به کل گروه مامبو لیوا
با دورود به سیاورشن.
وبلاگ شما یکی از وبلاگهای ست که هم در هرمزگان هم در ایران و خارج از کشور پربیننده است.
به همین دلیل قبل از اینکه مطلبی راروی بلاگت بگذارید لازم است که از صحت آن اطلاع کافی داشته باشید.
مثال : شما فرموده اید که ترانه و آهنگ ( قد یاروم بلندن) از خانم فاطمه رضایی میباشد. در صورتی که این اثر از اثار صالح آتون می باشد که خانم رضایی خوانندگی آن را انجام داده است بنا به گفته خود صالح آتون که خوشبختانه هنوز در قید حیات می باشد.
که البته اجرای مامبو لیوا بر اساس اجرای هنرمند فقید عقیل خواجه نژاد میباشد .که اولین بار این اثر را با ارکستر پاپ خود تقریبا ۳۵سال پیش اجرا کرده است .
درود بر تو.
در مورد قد یاروم بلندن: همان طور که صالح آتون میگوید این ترانه و اهنگ متعلق به من است فاطمه رضایی هم همین را می گوید. اما به نظر من شواهد فاطمه رضایی مستند تر است.
در مورد اجرای مامبو : ایشان در توضیحات آلبوم نوشتهاند: آهنگ و ترانه از صالح آتون، من توضیحی دربارهی اینکه این قطعه بر اساس اجرایی دیگر بسته شده ندیدم.
با سلام و خسته نباشی بنده به عنوان شهروند بندری ارزو دارم که البومهای بعدی مامبولیوا در اجراهای خود از کارهای اریک کلپتون و سانتانا کمتر بکار برده شود.چه خوب بود صدای خواننده طبیعی بود(تراک اول) به امید البومهای بهتر....
سلام
مامبو مشهور است و دلنشین اما در این سبک امیدواریم
کارهای تاره تری بشنویم (هوای تازه)
راستی وبلاگت خیلی گل کرده خبر داری؟
ما تو ایی چند سال اخیر گروهوی مختلفی تو شهرمو مهسته که الان اسمی ازشن نینن مثل گامرون !؟
پس سعی بکنیم انتقادمو سازنده بشت
در جهت کمک به تنها گروه قدیمی شهرمو
با تشکر از کاروی زیبای مامبو
والا من با نظر شما تا حدود زیادی موافقم. به جرات میشه گفت اینا بهترین نوازنده های استانن. آقای محترم پناه مشکل ترین سولوهای سانتانا کلپتون استیوریوان رو به خوبی اجرا میکنه ولی تو کارای خودش خیلی کمرنگ ظاهر میشه.احساس میکنم اون شور و حرارت این سبک ادا نمیشه. مسئله دیگه این که درسته خواننده با تمرین قوی میشه ولی باید قبول کرد ژنتیک حرف اولو می زنه.حنجره ی ایشون اون پاور و جسارت لازمو نداره. به اعتقاد من گروه یک خواننده و اهنگساز خوب و جوون میخواد مثل محسن آزابخش یا فاذل پیش که با ارنج اصولی و نوازنگی عالی گروه نمرش میشه بیست. کارت عالیه خسته نباشی