رقص، آواز و ساز زدن در فرهنگهای سنتی توسط هر فرد میتونه بیانگر خیلی از مسایل اجتماعی باشه. هر قدر که فرد با فرهنگش بیشتر آشنایی داشته باشه و با تمام وجودش فرهنگش رو لمس کرده باشه رقص و آواز و سازش تاثیرش بیشتره. بعضی از افراد هستن که با صدا و بدنشون راوی زندگی در یک فرهنگ خاص هستن. اینجا دیگه تکنیک و حرفهای بودن مطرح نیست بلکه زندگی کردن مطرح میشه. واقعا در بعضی از سبکهای موسیقی و رقص (مثل موسیقی و رقص جنوب ایران) زندگی کردن در اون فرهنگ و سردی و گرمی کشیدن، مهمتر از اجرا و تمرین تکنیکهای موسیقایی و رقصه. چند وقت پیش از طریق سایت "یوتوب" با یک رقصنده و نوازنده بندرعباسی آشنا شدم، به نام غلوم ظاهرا در بندرعباس به غلام سیاه یا غلام زارعی معروفه. واقعا نابغهای در رقص و موسیقی جنوب ایرانه. شو من کامل، سرخوش و مست. مثل نخل میمونه سبز و شاداب و با میوههای مختلفی که میده، شیرینی رو به آدمها هدیه میکنه، اما معلومه خودش خیلی غم داره و زندگی سخت در چهرهاش نمایانه. همش میخنده اما خندهی پردرد، همه رو به بازی میگیره. آدمهای دور و برش زیاد جدی نمیگیرنش، براش هم زیاد مهم نیست و فقط کارش رو میکنه. انگار که سالها روی صحنههای بزرگ جهان بوده. غلام رو باید فهمید. از طریق دوست عزیزم سیاورشن بندرعباسی جویای حالش شدم. حتما غلام رو دعوت میکنم که با هم برنامه مشترک داشته باشیم. راستش وقتی دیدم بچهها رو دور خودش جمع کرده و با شور و حرارت براشون میخونه و میرقصه بهش حسودیم شد. مطمئن هستم غلام در بندرعباش خیلی معروفه، تا این حد که وقتی بگی غلوم دیگه لازم نیست فامیلش رو بگی و حدس میزنم در بندرعباس غلوم با هنرش اسم غلوم رو برای خودش ثبت کرده. مثل عبدو در بوشهر یا مرحوم جعفر مقلب به جفو. تمام این چیزایی که گفتم فقط حدس من بود چون تا حالا نه غلوم رو از نزدیک دیدم و نه از حال روز و زندگیش خبر دارم، اما رقص غلام و خوندنش حکایت از این داره. اگر غلام رو میشناسید سفارش مو پیشش کنید و به غلام بگید برداشت مو چه بوده. برای غلام آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم روزی بتونیم با هم روی صحنه بریم.
این [لینک] یکی از چند تکه فیلم کوتاهی بود که از غلوم روی یوتیوب دیدم.
لینک این یادداشت در بالاترین
hi
its fantastic
come to my house pls
مه هم خیلی مشتاق بودم که بگینم به غلوم .
چه شور و شادی !!!
چقدر انرژی واقعا!!!
خوشم هوند
از نظر من آقای زارعی بادی گای (buddy guy)بندرعباسه.
http://farm1.static.flickr.com/143/318855329_f44370fcff.jpg
سلام مه هم هر دوتاشو دوست امهستن
کارش جالبه ...
<<<اشوو غلوم سیاه>>
دلم لک ایزدن به ای مراسمو..........
سلام
جالب بود .........
خواستم بگویم غلام باب مارلی است دیدم که بیشتر است/خواستم بگویم غلام بادی گای است دیدم باز هم بیشتر است/ اما دیدم از همه بیشتر است پس غلام غلوم سیا است
سلام سیای عزیز
چند سال پیش نوار عروسی یکی از اشنایان بدستم رسید که غلام به همراه گروه زلیخا قویدل ( زلی ) در حال نواختن کسر و در بخش دیگر دهل گپب و در قسمتی هم رقص سرگنگی و گون پرن بود، تا مدتها هر وقت از سر کار برمی گشتم نیم ساعتی به این فیلم نگاه می کرد این اولین اشنای من با هنر غلام بو د .
یک ماه پیش هم دوستی از سوئد فیلمی از مراسم عروسی ، جنا بندان ، بردن ساخت ، و زار فرستاد که توسط هرمزگانیهای ساکن سوئد و هنرمندان مهمان از بندر عباس در شهر استکهلم برای عموم اجرا نموده بودند .
می توان گفت با دیدن این فیلم با هنر و توانای غلام بیشتر اشنا شدم ، اجرای مراسم زار ، نواختن انواع دهلهای بندری و انواع رقصهای بندری با ظرافت خاصی توسط غلام ، نشان داد که ایبشان هنرمند توانای هستند . متاسفانه غلام سیا های زیادی در استان داریم که هنرشان برای خیلی از ما ها نا شناخته مانده ، زیرا میدانی برای اجرای عمومی این هنر نیست . حالا بعد ازظهر جمعه خستگی کار هفتگی با دیدن دو ساعت DVD هنر نمایی غلام ، از تن به در می کنم و انرژی می گیرم . واقعا که رقص و موسیقی جنوب غوغا می کند ، اگر میدان و فضای ازادی برای اجرا داشته باشند .
اشو غلام
امروز خیلی اتفاقی توی نت به ویل اسمیت وطنی بندری ای برخوردم به اسم غلوم سیاه!
فضولیم گل کرد و یوتیوب و ویکی پدیا و گوگل و فیس بوک و بالاترین رو زیر و رو کردم برای کمی بیشتر آشنا شدن با این باب مارلی وطنی
تن صدای این آدم فوق العاده ست
و ریتم یکنواخت و منظمی که باهاش میخونه
اولش فکر کردم یکی از این کلیپ های خیابونی رپرهای امریکاست. با اون ریتم تند و یکنواخت و عجیبش
دقیق تر که شدم دیدم ذوق مرگ شدم که چطور یک آدم میتونه اینقد استعداد داشته باشه برای کنار هم گذاشتن یک سری عبارات و الفاظی که هیچ وقت به چشم نمیان و با آمیختن موسیقی چطور معجزه میکنه.