سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

زلیخا قویدل: مگر صدا و سیما موسیقی خوب ندارد؟

   

                                                         این یادداشت تقدیم می شود به زنان پرتلاش و نجیب دیارم;جنوب.

 بو و دود گشته(۱) و گُرهکو(۲) بر وهم‌آلود و سنگین بودن فضای مراسم افزوده بود. بنا بر تشخیص و دستور بابازار موسیقی نوبان نواخته می‌شد. نوازنده‌ی تمبوره با مضرابی از شاخ گاو بر تارهای تمبوره[عکس] می‌نواخت. گازی(۳) در اوج خود بود. بادها یکی یکی طلوع می‌کردند. کسی با لرزشی شدید بر زمین می‌افتد و صداهایی نامفهوم از دهانش بر می‌آید انگار دارد درد تمام نسل سیاه را فریاد می‌کشد. بابا سراغش می‌رود و آرامش می‌کند.

     موسیقی نوبان موسیقی تسکین درد و رنج و غم است.

    ناگهان یکی از سیاهان که بر دهل می‌کوبد را لرزشی در بر می‌گیرد و تاب دهل زدن از دست می‌دهد.ریتم از صدای دهل او خالی می‌شود.زنی سالخورده چوب را از دست او بیرون می‌آورد، خود پشت دهل می‌نشیند و چنان با چوب بر دهل می‌کوبد که از آن شوری وصف‌ناپذیر در بین اهل‌هوا می‌افتد.صدای شیون فضا را پر کرده و نغمه‌های نوبان آنها را نوازش می‌دهد.این تاثیرگذار‌ترین لحظه‌ی موسیقیایی است که تا کنون داشته‌ام و بیش از این کلمه ای برایش ندارم.

                                                           ***

زیبا ، نصره و زلیخا بنام‌ترین و متبحرترین گروه موسیقی زنانه هرمزگان بوده‌اند. زیبا فلوت و دهل‌گپ(۴) می‌زد، نصره کَسِر(kaser) و زلیخا هم پیپَ(pipa). البته این سه خود به همراه دوستک _نوازنده قوی و صاحب‌سبک فقید بندرعباس‌‌ــ  و  قنبر راستگو هم به اجرای موسیقی می‌پرداختند که سالها پیش همه‌شان بجز زلیخا به همین جرم در ملاء‌عام شلاق خوردند و در پی این واقعه علاوه‌بر از هم‌پاشیدگی گروه زیبا و نصره هم به پریشانی روحی دچار شدند که تا آخر عمر هم این پریشانی گریبانگیرشان بود. خدا رحمتشان کند. آنها بخش بزرگی از شادی اجداد ما بوده‌اند. از آن گروه خوشبختانه زلیخا هنوز هم در قید حیات است و به سختی روزگارش را می‌گذراند.او با خوش‌شانسی از این قضیه جان سالم به‌در برده بود.

                                                           ***

بعد‌ها فهمیدم زنی که آنشب بر دهل می‌کوبید همان زلیخای قدیم است.خواستم ببینمش و اگر شد گزارشی و عکسی تهیه کنم. به واسطه‌ی دوستی مشترک به خانه‌اش رفتم. دوست کمی توضیح داد درباره کار من و گفت :"برای مصاحبه آمده است." کلمه‌ی مصاحبه را که شنید پنداشت از صدا و سیما هستم و سخت برافروخته شد و گفت:

نه ! حرف نمی زنم.

رو به دوستم کرد و گفت این از صدا و سیما آمده!

من وقتی شبکه بندر را می بینم و این موسیقی‌های چرت و پرت را می‌شنوم دلم می‌خواهد بزنم و تلویزیون را بشکنم. این ها چیست که به خورد مردم می‌دهید؟ مگر موسیقی خوب ندارید؟

اگر بگویید نه، دروغ می‌گویید! ما خودمان به همراه دوستک آمدیم صدا و سیما و از ما فیلم گرفتند. لباسهای بندری پوشیده بودیم و دهل می‌زدیم.کمی از موسیقی ما پخش کنید تا دل مردم شاد شود. تا مردم بفهمند موسیقی یعنی چه! تا کی می‌خواهید این دلنگ و دلونگ‌های مسخره را تحویل مردم بدهید؟ کمی هم موسیقی محلی پخش کنید!

 دوست کمی توضیح می دهد که من از صدا و سیما نیستم  .ولی او همچنان عصبانی است. به هر حال من هم کمی حرف زدم. وقتی بیشتر آشنا شدیم و دانست که من هم شیفته‌ی موسیقی محلی‌ام راضی شد که بعد با هم حرف بزنیم.

 باشه خاله همه چیز را تعریف می کنم.

................

 ۱ـ گشته : کاربردی مثل اسپند دارد.

 ۲ـ گرهکو: ترکیبی از چند گیاه که اهل هوا به جای تنباکو در قلیان‌هاشان استفاده می‌کنند.

 ۳ـگازی: بازی . گازی زار : بازی زار _ مراسم زار

 ۴ـ دهل گپ: دهل بزرگ

نظرات 59 + ارسال نظر
سعید شنبه زاده جمعه 15 تیر 1386 ساعت 01:27 ق.ظ

دنیای هنر زحمت این عزیزان را فراموش نخواهد کرد.شاید مسائلی که این عزیزان داشته اند برای دنیا مثل افسانه باشد و در دنیای امروز باور کردنی نیست که کسی برای هنرش شلاق بخورد .
به دریا رفته میداند مصیبتهای توفان را.
به این هنرمند گرامی بگویید،هنر شما نه احتیاجی به صدا و سیما دارد نه ام تی وی و نه شبکه های لس آنجلسی . نه هیچ رسانه دیگر.اینقدر هنر شما قوی هست که بدون هیچگونه امکانات تبلیغاتی نیز در حال حاضر بسیاری از هنرمندان جهان شما را میشناسند و میستایند.
سیاورشون عزیز با خواندن این متن خودم را به جای یکی از شلاق خوردگان گذاشتم و دیدم که اصلا تحملش نمیتونم کنم و اگر شلاق خورده بودم دنیا را روی سرم میزاشتم و این شاید از خود خواهی من باشد چون خیلی از وقتها مردم برام مهم نیستن .این عزیزان شلاق خوردند و موسیقی رو زنده نگه داشتن و صداشون هم در نیومد و وقتی تو با این عزیز مصاحبه کردی از شلاق خوردن حرفی نزده و از مشکل مالی حرفی نزده ،از گرفتاری زندگی شخصیش حرفی نزده و فقط فکر شادی مردم بوده و میخواد صدای وافعی به گوش مردم برسه.دست این عزیز رو از راه دور میبوسم.بهش بگو شلاق بر تن فرهنگ جنوب زده شد و چه افتخاربزرگی که شما به عنوان نماینده فرهنگ جنوب و بندر و ایران تحمل آن شلاق رو داشتید و فرامش نمیشه که در راه هدف اشاعه فرهنگ اصیل ایران زجر کشیدید.

کانوشت جمعه 15 تیر 1386 ساعت 08:33 ب.ظ http://ahmad4u.tk

چیزی که تو خون مه و تون ، مطمئن بش به بعد از مه تو هم ارث ارسد !
غمش مخوا ای نازنین. ای خاصیت خاک گرم جنوبن.

سیدجلال جمعه 15 تیر 1386 ساعت 09:11 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
متاسفانه صدا و سیمای مرکز خلیج فارس گاهی فرهنگ هرمزگان رو تحقیر اکنت.

همشهری تو در غربت شنبه 16 تیر 1386 ساعت 12:12 ق.ظ

با سلام به باز مانده گروه زیبا زلیخا و با درود به روران پاک زیبا ونصره این گروه افتخار هرمزگان است چرا شلاق به چه جرمی واقعا نمیدانستم که انها شلاق خورده اند افسوس و ممنون از تو سیا خسته نباشی

چوک سورو شنبه 16 تیر 1386 ساعت 01:03 ق.ظ http://suru.blogsky.com

با درود خدمت سیای عزیز و تشکر از اینکه یادی از انسانهای کردی که زخم دل خود را در پس صدای دهلها پنهان می کردند و شادی را در دل هزاران هم زبان خود زنده نگه می داشتند ، زخم شلاق شب پرستان و کوردلان ، اولین زخم شلاق نبود ، صدهها سال پیش شکار چیان انسان و ادم فروشان اولین شلاقشان را بر گرده پدران و مادران زیبا ، نصره ، فاطک و زلخا و هزارن جنوبی دیگر ، فرو اوردند . زار ونوبان پناهگاهی است برای فرامشی این دردها و رنجها .

اما صدا ماندنی است صدای دهل زیبا و نصره ، نسلهای بعد ی نیز فریاد می کنند .

موفق بشی سیای عزیز

روح اله بلوچی شنبه 16 تیر 1386 ساعت 07:11 ق.ظ http://parparook.blogsky.com

سلام صبحت بخیر سیاورشن عزیز
خوب موکعی کادو به زنون ادی

ایماگر شنبه 16 تیر 1386 ساعت 08:50 ق.ظ http://imayan.blogsky.com/

خدا را شکر در بلاگ‌اسکای وبلاگ بدردبخور هم دیدیم.

مصطفی شنبه 16 تیر 1386 ساعت 04:11 ب.ظ http://baazi.blogfa.com

سلام ... از این که مرا دیدید ممنونم.

امید بندری شنبه 16 تیر 1386 ساعت 07:12 ب.ظ

چوک سورو مه یادمون اول انقلاب به زیبا هم شلاق شوزا یادمن مامورن بندری جرات شوناکه بزنن بعدیتاسرحدی هوند وبه ای بندا خداایزایتا ادم معروف دگه هم هسته که اسم نابرم وانم شلاقی شوزاکه یادزیبا وزیباون بموند که همیشه ماازشون قدردانی اکنیم
سیا کربون کلنچت مه یاد گازی زارکفتم بوی گرهکو وگشته ماچولنگ هستریم اون زمون یادش بخیر

مهرگان شنبه 16 تیر 1386 ساعت 09:39 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

واقعا از تون متشکرم به خاطره این نوشته هاتون به خصوص در این ایام خاص. بسیار عالی بود

من هم آپ شدم منتظر نقد و نظر واقع گرایانه شما هستم
موفق باشید و پایدار

کوه شب شنبه 16 تیر 1386 ساعت 11:21 ب.ظ http://www.mehla65.blogfa.com

سلام سیاورشن جان.پس ازیه مدت دوباره اومدم.
راستی من کدهرمزگانی هاراندارم چون وبم راباهمان آدرس ولی عوضش کردم...مرسی

سوالیسم یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 12:46 ق.ظ

قشنگ بود. در مورد نصرک مطالبی هست بگی . بگو.

مهدی صابری یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 08:52 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com/

سلام
به نکات قابل تاملی اشاره کردید. موفق باشید.

بهشب یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 09:27 ق.ظ

من هم هفته خانمها را تبریک عرض میکنم . واقعا زن بودن خیلی جرات میخواد

م.شاکر یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 12:18 ب.ظ

بهت تبریک می گم. قدرت عجیبی برای پرداختن به این موضوع و موضوعات اطرافت داری. در تمام لحظه ای که اونجا بودی خودت بودی فقط اون لحظه ای که نتونستی بیش از اون خودت باشی و گفتی بیش از این کلمه ای برایش نداری خودت نبودی و من این حس قشنگتو دوست دارم

م. شاکر یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 12:25 ب.ظ

خوشحال می شم وقتی می بینم هنوز آدمهایی هستند که به "گازی زار" به عنوان موسیقی محلی ارزش می گذارند نه یک موسیقی عجیب که بیشتر مردم از آن وحشت دارند.
زار درمانی روشی است برای بسیاری از بیماریها، ولی متاسفانه مظلوم واقع شده است.

مریم یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 12:59 ب.ظ

مه کاملا موافقمم .

الهه یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 02:00 ب.ظ http://babayebaroon.blogfa.com

سلام مرد جنوبی!

مراسم زار خیلی جالب باید باشه انگار...

شبکه های استانی که باید از دم درشون رو گٍل گرفت!

یعنی ما منتظر خوندن گفتگوی شما و ایشون باشیم؟

(باشه خاله همه چیز...) خاله به بندری چی میشه؟ :|

خانوم قویدل با آقای قویدل که ترانه میگن نسبتی دارن؟

من اگه سوال نکنم میمیرم!

ابراهیم یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 02:14 ب.ظ

عجب مخ ازنی تو !!!

سامان دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 08:00 ق.ظ

سلام سیا جان.... از شبکه استانی گفتی و موسیقی ها و برنامه ها و مجری های !!!!!
راستی اگه اشتباه نکنم مرداد ماه سالروز تاسیس شبکه استانی هرمزگانه ، به نظر من اینجا جای خوبیه که کار این رسانه نقد بشه ..چون برنامه های زنده و ساخت مرکز واقعا مزخرفه و از وقتی ماهواره ای شده که دیگه بدتر، پای آبروی استان در میونه...
البته اگه نقد، نقد بدون سانسور باشه که فکر کنم در این صورت از فرداش وبلاگت فیلتر بشه ...
تا بعد


مسعود دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 10:05 ق.ظ http://robotics.persianblog.com

سلام. کاش قطعه ای هر چند کوتاه از اجراهای قدیمی شون رو اینجا میذاشتی.
موفق باشید

sepideh دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 02:32 ب.ظ http://deltange-naseria.blogsky.com

سلام سیاورشن.
میخواستم ببینم براتون امکان داره کیدی مربوط به عید که در مورد ناصر بود را لینک کنید ؟؟؟؟

با تشکر

هلیا دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 03:49 ب.ظ

دستتان درد نکند بابت نوشته هایتان عالی است که اینهمه مسائل فرهنگی و اجتماعی محلی برایتان مهم است کمکا اینکه بسیار جالب هم هست به خصوص موضوع زار . همیشه دوست داشته ام در چنین مراسمی شرکت کنم اما فرصتش برایم پیش نیامده

گل مینا دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 09:02 ب.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

نمی دونم چرا جدیدا بی حوصله شدم ۵ دفعه اومدم این مطلب و بخونم نشده!!!
نمی دونم چرا !
به حول و قوه ء الهی امشب می خونمش!

مهاجر سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 08:15 ق.ظ

سلام !
ما بایه تلاش بکنیم تا دگه با زیبایون ما ایطوری رفتار نکنن !!!

فرناز چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 12:31 ق.ظ

آقا و یا خانم شاکر به (زار درمانی) اشاره کرده اند ؛ من به درمان با موسیقی خیلی اعتقاد دارم ، دوستان راست میگن، کاش قطعه ای از این موسیقی را برایمان می گذاشتی ، مطمئنم خیلی ها بهش احتیاج دارن !
متشکرم و منتظر

پترات / حرف مفت چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 11:07 ق.ظ http://paterat.blogsky.com/

سلام ...
پترات / حرف مفت با چشمهایی که نمی بینند ...
بروز شد ٪

خبرنگار چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام دوست من به ما هم سری بزن

مهسا چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 03:32 ب.ظ

۱- سیاورشن فرشته موکل بر موسیقی هرمزگان سپاس
۲- جماعت کمپلیت تو خماری این گپ و گفت موندن باقیش رو برسون خدا خیرت بده
۳- من فکر می کنم بهترین نظر رو اولین نظر دهنده یعنی سعید شنبه زاده داده (( وقتی تو با این عزیز مصاحبه کردی از شلاق خوردن حرفی نزد و از مشکل مالی حرفی نزد ، از گرفتاری زندگی شخصی حرفی نزد و فقط فکر... )) این مطلب رو که خوندم نمیدونم به حال خودم ، زلیخا یا همه نیم ساعت زار زار گریه کردم، و فکر کردم چقدر باید خجالت بکشند اون کسایی که اسم خودشون رو گذاشتن هنرمند متعهدو ارزشی کسایی که چند سال پیش اسمشون هنرمند درباری بود و فردا هم لابد یه اسمی مناسب با نرخ روز برا خودشون انتخاب می کنند.

با قسمت ۳ موافقم...
کربونت

ماهی بالی پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 10:02 ق.ظ

نمایشگاه آثار طراحی و چیدمان احسان میر حسینی از ۲۳ تا ۲۸ تیر ماه در فرهنگسرای طوبی پاتق مناسبی خواهد بود برای جمع شدن و گپ زدن

پ.ک.م پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 11:19 ق.ظ

کم مینویسی چرا ؟

مهراب پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام سیا
مه هم با سعید و مهسا موافقم
به خدا هیچ کدوم از اعضای صداو سیما! با ای اصل مخالف نهن ولی ......
........
...
بعدا به خودت اگم!!!!!!

دخت سورو پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 10:53 ب.ظ http://dokhte-suroo.blogfa.com/

سلام کاکا حالت خوبن
اگم مه دوستم از قطر هوندن موات جاهای دیدنی بندر ببرمش به نظرت کجا ببرمش که بهش خوش بگذرد
جوابم تو وبلاگ خودم هادا

فرزانه یکشنبه 24 تیر 1386 ساعت 12:11 ب.ظ http://www.doniayefani.blogfa.com

سلام خوشحالم که میبینم هنوز می نویسی

تا حالا سنگ تو سرت خورده؟؟

سعید شنبه زاده دوشنبه 25 تیر 1386 ساعت 03:32 ق.ظ

سیا ورشون بقیه داستان چی شد و خاله چی گفت.

مهسا دوشنبه 25 تیر 1386 ساعت 03:54 ق.ظ

سلام به همه بندری ها و بندر دوستان.
من بندری نیستم و حرف های بندری رو زیاد متوجه نمیشم خیلی دوست دارم یاد بگیرم این لهجه ی زیبای کشور رو اما چطوری؟ اگه میشه یه قسمتی از وبلاگ رو به اصطلاحات بندری اختصاص بدید ممنون میشم یا اگر کتابی رو در این زمینه به من پیشنهاد بدید.دوست دارم با اهل جنوب بیشتر اشنا بشم. مرسی

دخت سورو دوشنبه 25 تیر 1386 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام خسته نباشی
نمی دانم کلاس چندم بودم دوره دبستان بود که ما شاگردها دبستان را به صف کردند و برای دیدن شلاق خوردن این زنان هنرمند بردند و این ها را در بلوار دانشمند شلاق زدند هنوزم هم وقتی اون خاطره یادم میاد حالم بد می شه

الهام سه‌شنبه 26 تیر 1386 ساعت 12:55 ق.ظ http://sofalin.blogsky.com/

سلام...
خوشحالم که بعد از مدتی که نبودم آمدم و مثل همیشه فعال دیدم وبلاگیو که روزگاری مونس هر روزمان بود با اخباری از صدای گرم جنوب...
خوبی سیاوش جان؟
موفق باشی ...

مهسا سه‌شنبه 26 تیر 1386 ساعت 08:22 ق.ظ

سیاورشن عزیز من بندری هستم و برای این که با دوست عزیزی که بندری نیست اشتباه گرفته نشوم از اسم ( ماهی بالی) استفاده می کنم

یداله شهرجو سه‌شنبه 26 تیر 1386 ساعت 03:39 ب.ظ http://hurmuz.blogsky.com

سلام عزیز
گفتگوی دلنشینی بود ای کاش خاله را بیشتر به حرف می گرفتی...هرمز نو هم به روز شد

گل مینا چهارشنبه 27 تیر 1386 ساعت 02:31 ب.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

سلام سیاه ورشن!
خوبی؟
مسافرت تهرانم به سلامتی تموم شد آبان یادت نره!!!

سلام ...
تهران ؟
فکر کنم من بوشهر بودم !
شاید مهر بیام !
ان شا ا... می بینمتون.

بهشب چهارشنبه 27 تیر 1386 ساعت 02:44 ب.ظ

پنج شنبه در فرهنگسرای طوبی سالن هنرمندان شعر خوانی تیر ماه برگزار میشود ساعت ۶

کامیرا چهارشنبه 27 تیر 1386 ساعت 04:02 ب.ظ http://bandarabbascity.blogsky.com

بی صبرانه منتظر مصاحبه هستم. تو که وبلاگ می نویسی انگار من هم می نویسم! دمت گرم. بار وبلاگ نویسی جنوب رو به عهده داری!

مهاجر پنج‌شنبه 28 تیر 1386 ساعت 10:43 ق.ظ

سلام پیرمرد وبلاگ نویس
تنبل بودی یه خورده زودته به روز بشی بد نن
از تو بشته توقع موهن
نکنه عیال وار بودی دگه وقت ایکارو ادنینن ...؟

مهرگان پنج‌شنبه 28 تیر 1386 ساعت 02:47 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام چرا من هرچی اینجا مینویسم می پره؟


آپم خوشحال میشم بیای

مهرگان پنج‌شنبه 28 تیر 1386 ساعت 02:48 ب.ظ

شاید از هر نفر فقط یه نظر رو تایید می کنی!؟

ویدا پنج‌شنبه 28 تیر 1386 ساعت 08:40 ب.ظ http://www.baro0n.blogsky.com/

سلام
خوبی؟
بوشهر خوش گذشت؟
میگم سیا فقط حیف که پنجره باز نشدهاااا...!!! :-)))))

حباب جمعه 29 تیر 1386 ساعت 04:05 ق.ظ http://www.hobaab.mihanblog.com/

یکم تیرماه ، روز فراموش شده !

هومن جمعه 29 تیر 1386 ساعت 04:49 ق.ظ http://nasserabdollahi.blogsky.com

آدم
شگفتوار
توانمند است
سلطان شود
اگر بخواهد برده!
رامی

آفرین سیاجان این نوشتت و ویژگیون ممتاز دگت باعث ابو کمته به غرورت بپردازم!
توم مثه مه یخو مغروری(چشمک)
تکه ی اول ای پست یا امنفهمیده یا اضافه اتکرده نادونم.
قشنگه.
موفق بشی کاکا

چوک بندرعباس جمعه 29 تیر 1386 ساعت 11:49 ق.ظ http://WWW.BANDER-ABBAS.BLOGFA.COM

سلام
نخسته کاکا
با یک مطلب جدید بروز بودم.
موفق بشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد