سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

حبیب زاده از دید هم نسلانش

 

 جعفر اوج هرمزی/ خواننده ،آهنگساز و نوازنده عود

جعفر اوج هرمزی

 

از حبیب زاده برایمان بگویید .

حبیب زاده الان سوئد است . چند سی دی از اجراهایش در آنجا را برایم فرستاده است. خدا شاهد است او بهترین خواننده استان بود . صدایش بسیار بالا است . یک روزی برای تمرین آمده بودند اداره فرهنگ و هنر بعد از تمرین چند تن از کارمندان همان اداره که نوازندگان حرفه ای سنتور و تار و ویولون بودند آمدند و گفتند جعفر این کبست ؟ ما می خواهیم با او همکاری کنیم . گفتم شما نمی توانید . از خود حبیب زاده هم پرسیدم گفت : نه ! و با همان عود و جفتی ادامه داد و موفق هم شد .

کدام آهنگش را بیشتر می پسندید ؟ تمام کارهایش را دوست دارم . ولی اگر بخواهم یکی را بگویم آهنگ لالایی اش را دوست دارم .

 کدام شعر را ؟ شعر چیچکا، چون به ما بندری ها یادآوری می کند روزهای بچگی مان را .

امیدوارم همیشه زنده و سالم و تندرست باشد .

.................................

 

صالح سنگبر/ شاعر و ترانه سرا

صالح سنگبر

آقای سنگبر نظرتان در مورد کارهای حبیب زاده چیست ؟

کارهای حبیب زاده یک نوع ویژگی خاص خودش را دارد ./مکث/ نمی دانم شما می دانید یا نه ؟ من و آقای حبیب زاده با هم خیلی دوست بودیم  .

.آقای حسن کریمی در محله شاه حسینی یک آرایشگاه داشت . بعضی وقت ها من و علی و حسن می رفتیم در پستوی همان آرایشگاه و شعر می خوانیدم . ترانه می خوانیدم . کار خواننده های آنزمان را تقلید می کردیم .

قبل از اینکه حبیب زاده کار حرفه ای را شروع کند ؟

بله اصلا قبل از وقتی که حسن کریمی کار حرفه ای را شروع کند . چون حسن زودتر کار حرفه ای را شروع کرد.

کارهای حبیب زاده به خاطر ریتم تند و هیجانی که داشت و همچنین استفاده از واژه های اصیل در این کارها زیبا . شنیدینی بود . یک سبک خاصی در موسیقی بندرعباس به وجود آورد و حق بزرگی به گردن موسیقی دارد . او قبل از اینکه خواننده شود تئاتریست بود . واقعا هنرمند بود . من ویژگی هنری در حبیب زاده زیاد دیده ام . واقعا زیبا می خواند . حنجره ی بسیاری قوی داشت .

.................................

 حسین قدسی نژاد (کارلوس)/ خواننده گروه لیوا

کارلوس

جناب کارلوس و شما و علی خان دو قطب خوانندگی هرمزگان در آن زمان بودید که توانستید موسیقی بندرعباس و هرمزگان را به مردم ایران بشناسانید رقابت با علی خان چطور بود ؟

خب اول تولدش را تبریک می گویم.آرزو می کنم همیشه خوش و خرم باشد .

ما با هم رفیق بودم .رقابت ما در دو خط جداگانه بود او فلکور کار می کرد و ما پاپ و به هر حال هدف ما یکی بود و مثل یک خط موازی با هم پیش می رفتیم . درست است که ما یک کار نوین را اجرا می کردیم ولی موسیقی پاپ بندر یک تفاوت اساسی با دیگر پاپ هایی که در ایران رایج بود ، داشت . و آن اینکه ما از ریتم بندرعباس خارج نشدیم ، ما فقط سازها را تغییر دادیم .

توانایی حبیب زاده را در چه خلاصه می کنید ؟

 او کار فولکوریک را به نحو احسن انجام می داد . بدون شک او استاد موسیقی فولکور بندر است . کار او حرف اول را در بندر می زند. صدای مردانه و  رسایی داشت.علاوه بر اینکه  اجرای او همراه با تحرک بود و این جذابیت و زیبایی کارش را بیشتر یم کرد .

علت ماندگاری کارهای حبیب زاده چیست ؟

ملودی و هارمونی شرایط بومی بندر را دارد . شاداب و دلنشین است .  

و کدام کارش را شما بیشتر می پسندید ؟ خب یمبو سئنه بسیار زیباست . این کار را من هم خواندم .

 

 فاطمه رضایی / خواننده ،ترانه سرا

فاطمه رضایی

خانم رضایی ! سخت است حرف از موسیقی هرمزگان باشد و سخنی از استاد حبیب زاده به میان نیاید .شما دلیل محبوبیت حبیب زاده را در چه می دانید ؟

حبیب زاده گرم می خواند . می رقصید . همه مردم لذت می بردند .همه به او علاقه داشتند .ترانه هایش معنی دار بود .

کدام یک از ترانه های حبیب زاده را بیشتر می پسندید ؟ من /فقط کمی مکث می کند / کتاب .

توی انباروم توکردیدن مریضم       کتاب خاش هوند سلامت

امبسی زود که همخوو رمیزوم     کتاب خاش هوند سلامت

این ترانه را از زبان کتاب می خواند که مهجور مانده . آن را در انبار ریخته اند و همخواب موریانه شده . می گوید مرا بردارید و بخوانید تا به فهم و ادب و خوبی برسید.

استاد علی حبیب زاده سالهاست که دور از دوستان و دوستدارانش در سوئد زندگی می کند ولی دوستانی هستند که می توانند حرفهای شما را به حبیب زاده برسانند . دوست داریدبه او چه بگویید؟

سلام مرا به حبیب زاده برسانید . حبیب زاده یادت به خیر . هر جا هستی تندرست باشی. انشاا.. هر چه زودتر به میهن خودمان بازگردی . حبیب زاده یادت به خیر ! یادش به خیر ،حسین وفادار عود می زد و ما می خواندیم و تمرین می کردیم . الله !/ با افسوس و تحسین/

.................................

علی رادمهر / آهنگساز و نوازنده عود از بندرخمیر

 

رادمهر

حبیب زاده موسیقی ما را زنده کرد . حبیب زاده تحرک است . حبیب زاده شور و شادی است .حبیب زاده پیام دارد . او خلاقیت خیلی بالایی داشت . شاید بچه های بندرعباس اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشند ولی به نظر من بعد از دوستک و نصرک که دهل و کسر و موسیقی اصیل بندرعباسی داشت فراموش می شد ، حبیب زاده آمد این موسیقی را احیا و زنده کرد .باور کن که او خدمت بزرگی به موسیقی ما کرد . او سخت گیری زیادی روی نوازندگانش داشت . مثلا آقای وفادار که نوازنده عود بود و مچ دست راستش در اثر این سخت گیری ها بسیار قوی شده بود دست او بسیار قوی و تواناست.

.................................

یوسف آرمین / نوازنده عود و ویولون

آرمین

علی حبیب زاده هنر را با تئاتر شروع کرد . هم نویسنده هم کارگردان و هم بازیگر بود . قبل از اینکه خوانندگی را شروع کند مطالعه داشت و انسان باسوادی بود . مسائل اجتماعی را خوب می دانست . درک خوبی از مشکلات مردم داشت . برای همین است که بیشتر ترانه هایش هم اجتماعی است . به عنوان مثال از زبان یک بیوه زن ،راجع به سرباز درباره ی عروس ، ماهیگیر و ...

اکثر موفقیتش بر می گردد به اینکه در اغلب کارها شناخت اجتماعی دیده می شود .

کار آهنگ سازی و ترانه سرایی و خوانندگی را خودش انجام می داد . ملودی را با دهان برای نوازندگان آن زمان می زد و به انها نشان می داد که کدام نت ها را بکشند . در ریتم هم او یک ریتم دهل و کسر جدید روی کار آورد . ریتم آن زمان ریتم دهل کسر برای جفتی بود و نمی شد آن ریتم را با ساز عود نواخت ولی او ریتم دهل کسر را برای عود تنظیم کرد . اگر حبیب زاده این کار را نمی کرد جوانان نسل ما و بعد از ما دهل و کسر را فراموش می کردند .

از کارهای حبیب زاده این دو را بیشتر دوست دارم :

بندرعباس شهرومن مای فروشوم ، که از زبان یک ماهیگیر است .

عروس با تور بهاره هم بسیار زیباست . تصویر ساده و زیبایی از شروع یک زندگی دارد .

 

نظرات 6 + ارسال نظر
نوید دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 12:39 ق.ظ http://paslengeh.blogsky.com

سلام. خیلی خوب بود کم کم داری راه میافتی.
ادامه بده.

گوگانا دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 01:37 ق.ظ http://googana.blogsky.com

بعد از مدت زیاد.پستهای عالیی داری.

چوک محله شاه حسینی دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 03:00 ق.ظ

از جعفر اوج بیشتر بگو برای کسانی که نمی شناسنش .از بازی او بگو در فیلم مو سورخه .و اینکه چرا حمایت نمیشن..و اینکه اینهارو رها نکنیم به حال خودشان.بگو که الان جعفر چکار میکند.....................(تا تو قدر مه بدونی دیر ابو )

موسا دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 08:45 ق.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

سلام. دنبال می‌کنم ...

مهدی دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 07:22 ب.ظ http://keychem.blogfa.com

سلام...دست درد نکنت کاکا...لینکت امکه....

کشمیری دوشنبه 20 شهریور 1385 ساعت 08:16 ب.ظ http://porteghale206.blogsky.com/

هم چی خوبه همه چی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد